Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4
Det är den branta insidan som belastas hårt o den skall inte sänkas.
PL
Det är den branta insidan som belastas hårt o den skall inte sänkas.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
axel skrev:Kan du utveckla dina tankar?
Ja därom tvista de lärda, problemet är att både hovis och PL har rätt. Felet är att vi inte använder rätt ord.vdb skrev:Så står man återigen där, där en veterinär menar en sak och en hovslagare raka motsatsen. Och ibland är veterinär-veterinär lika oense. Och ibland hovslagare-hovslagare. Hur ska då en lekman/hästägare bete sig? All logik är lika logisk.....
Susan skrev:När jag gick lärde man sig att den rakare insidan var den mest belastade
Nummer Ett skrev:Ja därom tvista de lärda, problemet är att både hovis och PL har rätt. Felet är att vi inte använder rätt ord.
Studera min lilla gunga, och tala om vilken sida som är mest belastad?
![]()
Nummer Ett skrev:Ja, men jag skulle vilja säga att den vänstra sidan har en större kraft medan momenten är desamma. Låt oss nu rita om gungbrädan lite grand. Ändrar så att personerna på gungan väger 80 resp 40 kg.
Gungbrädan påverkas inte av formen på brädan, nu har det blivit en hovgunga. Denna geometri ger krafter som den sista bilden. Tryckkraften är dubbelt så stor på den raka sidan än på den utflutna. Momenten i hovväggen skiljer sig åtskilligt åt.
![]()