Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det är den branta insidan som belastas hårt o den skall inte sänkas.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Vad ska man göra då?
Har du fått mitt PM?

Senast ändrad:

Och det där är en av sakerna de har ändrat uppfattning om.......

Kan du utveckla dina tankar?

axel skrev:
Kan du utveckla dina tankar?

Favorit i repris: Hornrören växer vertikalt ned från kronranden genom hoven och hornrören kan enkelt gämföras med miljontals små sugrör. Ta ett sugrör,ställ det helt vertikal och tryck på toppen med ett finger. Vad händer??? Inget. Luta nu sugröret lite åt vänster och tryck igen,vad händer nu??? Jo sugröret böjer sig främst på mitten till höger. Lutar du det i stället lite åt höger och det kommer böja sig främst på mitten till vänster.

Svårare än så är det faktiskt inte att avläsa hovformen utifrån hur den formar sig utifrån belastningsfasen.

Bra, enkel förklaring

När jag gick lärde man sig att den rakare insidan var den mest belastade, men man anser nu att det är den tjockare mer lutande utsidan som är mest belastad.( vid de vanligaste benställningarna på vissa benställningar är utsidan rakare.)

Jag ser det som ett tecken på att sidan är helt överbelastad när den viker sig.

raka tåaxlar är grunden men vi har inte röntgensyn, och vt inte hur hoven såg ut när tillväxtszonerna slöt sig) utan får gå på en del yttre tecken också.
Min utbidlning är visserligen gammal men jag har använt hjärnan så det löste sig ändå :D

Så står man återigen där, där en veterinär menar en sak och en hovslagare raka motsatsen. Och ibland är veterinär-veterinär lika oense. Och ibland hovslagare-hovslagare. Hur ska då en lekman/hästägare bete sig? All logik är lika logisk.....

Lite fråga om vilken riktning vi talar om. Det mesta av hästens tyngd kommer på den raka sidan som normalt är den som flyttar sig in under benaxelns lodlinje. Den andra sidan utsätts däremot för en kraftig snedbelastning o brytning. Som jag kommer ihåg det kommer belastningen flyttas från den raka innerväggen till den lutande ytterväggen under isättningen.
Hur som helst löser man inga problem genom att ta mer på insidan.
PL

Hur hanterar du en häst som sliter sina bakhovar mer på utsidan?

Verkar du dem i "sin snedhet" för att inte lederna ska påverkas negativt eller försöker du räta upp dem (lite eller mycket)?

En hov som belastas snett flyter ut på den mindre belastade sidan, inte för att den belastas mindre utan för att tyngdpunkten flyttats och hovvägen som bär mer blir rakare.
I den upprätade hovväggen ser du belastningssprickor, i den utflutna tänjs lamellranden ut.

vdb skrev:
Så står man återigen där, där en veterinär menar en sak och en hovslagare raka motsatsen. Och ibland är veterinär-veterinär lika oense. Och ibland hovslagare-hovslagare. Hur ska då en lekman/hästägare bete sig? All logik är lika logisk.....
Ja därom tvista de lärda, problemet är att både hovis och PL har rätt. Felet är att vi inte använder rätt ord.

Studera min lilla gunga, och tala om vilken sida som är mest belastad?

gunga.jpg

Tur vi har dig :D

Susan skrev:
När jag gick lärde man sig att den rakare insidan var den mest belastade

Fråga: och vilken sida verkade du då mest på avseende en bak hov,inner eller yttersidan???

Den vänstra sidan är mer belastad men momentet är samma på bägge sidorna.
PL

Nummer Ett skrev:
Ja därom tvista de lärda, problemet är att både hovis och PL har rätt. Felet är att vi inte använder rätt ord.

Studera min lilla gunga, och tala om vilken sida som är mest belastad?

gunga.jpg

Skall denne bild avspegla statisk eller dynamisk belastning???

Ja, men jag skulle vilja säga att den vänstra sidan har en större kraft medan momenten är desamma. Låt oss nu rita om gungbrädan lite grand. Ändrar så att personerna på gungan väger 80 resp 40 kg.

Gungbrädan påverkas inte av formen på brädan, nu har det blivit en hovgunga. Denna geometri ger krafter som den sista bilden. Tryckkraften är dubbelt så stor på den raka sidan än på den utflutna. Momenten i hovväggen skiljer sig åtskilligt åt.

tp-exempel.gif

Helt ot men vill ni ha en rolig halvtimme och få ngt helt annat att fundera på????

Bukefalos genom tidernas mest humoristiska tråd.
OBS!!! Sitt ner innan ni öppnar denna helt underbara länk.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636373

p.s Helt ot är länken faktiskt inte utifrån barfotafolkets hästsyn och jag hoppas ngn av dom snabbt går in där och hjälper till.

Senast ändrad av en moderator:

Nummer Ett skrev:
Ja, men jag skulle vilja säga att den vänstra sidan har en större kraft medan momenten är desamma. Låt oss nu rita om gungbrädan lite grand. Ändrar så att personerna på gungan väger 80 resp 40 kg.

Gungbrädan påverkas inte av formen på brädan, nu har det blivit en hovgunga. Denna geometri ger krafter som den sista bilden. Tryckkraften är dubbelt så stor på den raka sidan än på den utflutna. Momenten i hovväggen skiljer sig åtskilligt åt.

tp-exempel.gif

Om man tittar på nedersta bilden till höger. Om vi säger att detta är vänster bak så motsvarar det en hov på en häst som sätter ner/belastar/sliter innersidan mer. Håller ni med om detta eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 738
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 241
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka