Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Aber doch zwei dumkopf sein. ( och om detta blev rätt så får du applådera för jag kan inte tyska - är fortfarande på första årskursen :angel: )

Jag hajjar inte heller

På normalhästen som underifrån har en rakare insida och smalare hovvägg och en mer böjd svängd och tjockväggig utsida,
och som framifrån har en brantare hovväg på insidan och på utsidan har en mer sluttande (rak eller vikt)
Att den belastade insidan mest var vad jag fick lära mig på HOSK.

VDB's häst som har en annorlunda benställning som gör fotens form spegelvänd . har just därför lagt ut skon brett där denär smalast och ansågs mest belastad - om jag inte har fel (?)

Sen kom dom på en massa saker, and they lost me....

Jag tror slitningen på utsidan av dinhsät sko kan ha med hur den belastar i isättningen då hoven har en glidfas,
Sätter den i utsida först (har du travare :D)

Kidding - jag vet att du är Dressyrtant

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Vill ni hovslagare titta på dessa bilder och bedöma tåaxlarna?

http://www.freewebs.com/marlev17/minty.htm

Enligt min teori skulle dessa tåaxlar vara framåtbrutna, stämmer det?
Om min teori stämmer, hur skulle ni då sko för att få en normal benaxel? Hur verkar trakthöjden se ut?
Jag ser många hästar i min vardag som är skodda med mkt höga trakter och mkt korta tår (kraftigt framåtbrutna enl. min teori). Är det så en "riktig" skoning ska se ut...?!

(Nu vet jag att bilderna inte är så tydliga, men om ni har ett svar på ett ungefär så skulle jag bli glad!)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Aber doch zwei dumkopf sein. ( och om detta blev rätt så får du applådera för jag kan inte tyska - är fortfarande på första årskursen :angel: )

Aber wir sind doch zwei Dummköpfe... el. snyggare... Wir sind aber doch zwei Dummköpfe... Tyskläraren kunde bara inte låta bli...

Senast ändrad av en moderator:

Är tanken att hästens hovar ska ha en bättre hovvinkel på sista bilden än första? Det är svårt att bedöma när de står i gräs, men nog tycker jag att hon har lika höga trakter och nästan lika brutna axlar framåt på alla bilderna?

En riktig skoning har en rak vinkel, alltså "fortsätter hoven på kotan".

Min har tendens åt andra hållet och jag får försöka korta tån och höja trakten men på din skulle jag nog vilja ta ner trakten något?

Säger jag som fortfarande bara lär mig... :)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
VDB's häst som har en annorlunda benställning som gör fotens form spegelvänd . har just därför lagt ut skon brett där denär smalast och ansågs mest belastad - om jag inte har fel (?)

Eh??? Va, vilken häst då? Nu tror jag att somliga blandar ihop ållpen och päron...

Tack för tyska lektionen :)
jag är så galr att jag hittade verbet sein.
jag kan inte böja ett enda ord

Jag skall skärpa mig och hitta mina foton hur man mäter tåaxlarna.

Nedanstående beskrivning för att kolla tåaxlar för den som inte är så van har jag fått godkänt av Lars Erik Magnusson....

Om du tar med dig en linjal till stallet, och så ställer du botten på den linjalen i mitten av hoven från sidan sett.

Sedan lutar du linjalen efter hornrörens lutning och kommer då upp i mitten av kronranden
-sedan följer du linjalen - var i kotan (runda knölen så ingen missförstår!!!) prickar andra änden av linjalen???????

Du skall komma mitt i knölen.

Om linjalen kommer för lång fram = framåt bruten tåaxel
Om linjalen kommer för lång bak = bakåt bruten tåaxel

Ni som kan power point och såna program behöver ju inte masa er ut i stallet än gång :D

Ja särskilt när du blandar in ållpen också :D

Flåt jag mindes fel :o
Pinge la in de bilderna.

Solly

Ta inte illa upp för att jag skojar. Själv är jag en mästare på att snubbla på tangenterna....

helt oduglig - mycket värre än tyskan tom.

Senast ändrad:

*kl*

Om exakt två timmar ska jag sko Spirre. Känns himla inspirerande nu när jag fått en del feedback från er. Tar med kameran och ska fota så mycket jag kommer ihåg.

Dock är det inte säkert att jag hinner både bak och fram, eller rättare sagt ORKAR både bak och fram så det kan hända att bak får vänta någon dag.

Till NR UNO - jag har letat och hittat begagnade exemplar av boken som inte kostar mer än en skoning.. Får lov att vänta till nästa lön bara! *hatar att vänta när jag vill ha nu!* Eller förstås, jag fyller ju år om två veckor.... :D

/Camilla

Susan skrev:
Jag är med på att slitningen av skon ger en ett betyg på hur man tänkt.

Men menar du, att du på en häst som går barfota och är korrekt verkad inte har en sida du håller efter mer än den andra.

Har jag för bråttom?
Om benställningen är korrekt och inga skador finns på hovkapseln, kommer hoven att slitas jämnt. Om däremot det finns det minsta lilla fel i hästens benställning, så visar det sig i slitaget av hoven.

Fördelen med en sko på dessa hovar är att vi kan kompensera för den osymmetriska hoven, se Pinges inlägg strax ovanför. Om vi inte kompenserar för asymmetrin i hovkapseln kommer detta att påverka hästen väldigt mycket när den går eller arbetar på mjukt underlag. Medial-lateral balans är viktig eftersom det endast är ligament som stabiliserar hoven i denna riktning. (Jmf. dorsal-palmar balans som har hjälp av senor med tillhörande muskler.)

Låt oss backa ett litet steg och diskutera belastningen av hovkapseln i den sneda hoven på hårt underlag.

Som vi ser kommer den raka sidan att ta den största kraften (jmf gungan), på denna sida blir normalkraften från underlaget enbart en tryckkraft, dvs stor tryckspänning. Det är detta tryck som orsakar ballförskjutningen, eftersom dämpningen i den raka sidan blir liten, och ballen trycks uppåt.

På den utflutna sidan kan vi dela upp normalkraften i olika krafter, en parallell med väggen och en vinkelrät mot hovväggen. Denna sida kommer alltså att få både tryck- och böjkrafter i hovväggen. Böjkraften är den som är ansvarig för att hornrören flyter ut, ju mer utfluten vägg (vinklad) desto större andel av normalkraften kommer att bidra till det böjande momentet.

(Hoppas att jag inte komplicerar till saker för mycket, men frågan är fri om man undrar något.)

mekanik_21.gif

Kan en bidragande orsak till nötningen vara : att allt eftersom som veckorna går blir utsidan lägre o lägre iomed att hoven flyter ut.
Den skos var 4-e vecka.

Jag hängde med hit :D
och sedan läste jag tre gånger till *hmmm*

Nummer Ett skrev:
På den utflutna sidan kan vi dela upp normalkraften i olika krafter, en parallell med väggen och en vinkelrät mot hovväggen. Denna sida kommer alltså att få både tryck- och böjkrafter i hovväggen. Böjkraften är den som är ansvarig för att hornrören flyter ut, ju mer utfluten vägg (vinklad) desto större andel av normalkraften kommer att bidra till det böjande momentet.

Kallar du all vägg som har en *hjälp* *tänka tänka* 'större' vinkel mot underlaget utfluten, eller är det bara när väggen gett sig?

Om man rätar upp hoven så blir det ju inte så stora krafter underifrån ( bare with me - mitt ordval)

Sedan HURRA för dig - för nu hajjade jag hur PINGEs skoplacering också hjälper hästen på mjukt underlag,
:bump: :bump: :bump:

HEJA "SKOSSING" - Du skyddar leden......
Altså ett plus för hållbarheten att sätta på sko - på rätt sätt.

Heja lite Pinge också:bow:

Bara en liten fråga här nu. Om vi leker med tanken att vi har ngt som ingen har, allstså en helt skadefri häst med en perfekt extriör,i optimalt hull (läs ej fet) som heller aldrig varit påverkad av ngn "kluns" på ryggen så BORDE den alltid ha en mer rak medial hovsida utifrån vad "som finns ovanför".

I min värld så ligger i alla fall hästens egen kroppsvikt mer medial än lateral utifrån tygndlagen.

Susan skrev:
Kallar du all vägg som har en *hjälp* *tänka tänka* 'större' vinkel mot underlaget utfluten, eller är det bara när väggen gett sig?

Om man rätar upp hoven så blir det ju inte så stora krafter underifrån ( bare with me - mitt ordval)

Att kalla det för att väggen gett sig vill jag inte hålla med om. Vid all belastning så sk "fläks" nedre tredjedelen av hovkapseln ut. Hoven ökar i volym,samtidigt trycks sulan och strålen ner och "söker"först mark för att sedan bidra till en ökad vidning i hoven. P2 trycker ner på hovens bakre,mjuka delar och trycker ut hovbrosk och hovkapselns övre del.

Naturligt vis avspeglar sig detta tydligast i den mest obalanserade sidan som i unos fina bilder sker ingen som helst sk "fläkning" i den mediala sidan.

hovis skrev:
Bara en liten fråga här nu. Om vi leker med tanken att vi har ngt som ingen har, allstså en helt skadefri häst med en perfekt extriör,i optimalt hull (läs ej fet) som heller aldrig varit påverkad av ngn "kluns" på ryggen så BORDE den alltid ha en mer rak medial hovsida utifrån vad "som finns ovanför".

I min värld så ligger i alla fall hästens egen kroppsvikt mer medial än lateral utifrån tygndlagen.
En jättebra frågeställning. Tyvärr har jag ingen färdig bild som kan åskådliggöra detta. Försöker undvika matematik eftersom det kräver lite mer av de som skall tolka det. Återkommer om en stund (skall bara dricka kaffe och äta tårta).

Sen skall jag rita en bild som visar vad och hur tyngdlagen påverkar hästen. Vad som skiljer från andras "tolkningar" av fysik och matematik kommer också diskuteras, dock hänvisas inte enbart till matematik och fysik som i vissa andra böcker, utan en fullständig lösning finns.

Nummer Ett skrev:
Återkommer om en stund (skall bara dricka kaffe och äta tårta).

Tårtan skulle jag undvika om jag va du utifrån tygndlagen (läs du är redan framtung) Ha ha

Sorry jag bara kunde inte låta bli

Kör du ditt race Uno (skriver så för att undvika felstavning på ditt efternamn*ler*) så skall jag senare vidare befodra mina tankar angående bakhovens innåt,raka eller uttåt tåade benställning där jag ser problemet lite "högre upp" än i själva hoven.

Ja det är rätt att hästens tyngdpunkt ligger mer medialt än lateralt. Men det innebär inte nödvändigtvis att medialsidan belastas mer än lateralsidan.

Nedan har jag lagt in en figur med tre bilder. Den första visar ett vanligt bord med en vikt på, alla benen belastas lika mycket och kraften från underlaget blir enbart normalkraften. Tyngdkraften verkar rakt ner och bordsskivan sprider ut tyngdkraften på bordsbenen (kraften blir lika på alla benen om tyngden placeras mitt på bordet).

I mittenbilden visar jag frambenen och hästens tyngdpunkt (svart cirkel med fält i). Hästens skelett och muskler högre upp än armbågen fungerar som bordsskivan och sprider hästens tyngd till benen via en vertikal kraft. Återigen är reaktionskraften från underlaget endast normalkraften (hästen behöver ingen friktionskraft för att stå still i balans).

Den sista bilden visar varför många (däribland James Rooney) anser att det är naturligt för en häst att ha en rakare insida än utsida. Här drar vi streck från tyngdpunkten (röda streck) ner till hovkapselns medial och lateral sida, dessa linjer lutar mer lateralt än medialt. I detta sätt att se anser man att tyngdkraften från hästens masscentrum följer dessa linjer och att hornrören försöker följa krafternas riktning. Detta synsätt är inte korrekt och kan lätt motbevisas.

Återigen detta gäller stillastående viss skillnad när hästen rör sig, men jag tror att det är överkurs för tillfället.

belastning.jpg

OK motbevisa!
Men jag vill även veta hur det fungera när hästen inte har alla benen i backen.
PL

Nu Uno så talar väl du om statisk balans??? Dina bilder tycker jag oxå avspeglar en lite väl marktrång benställning. Jag utgår ifrån dynamisk balans vilket för hästen är mer naturligt (eller hur alla barfota trimmare) och det är sedan länge känt att gångart,hastighet,underlag även spelar en stor roll även för en häst i fritt levene.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar