Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

De flesta vildhästarna (för att dra upp exempel på hästar som inte störs av ryttare och som dessutom, utan undantag, går barfota och sliter hovarna själva) har visats ha aningens rakare insidor än utsidor. Dock sällan så mycket skillnad att man kan kalla hovarna utflutna.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
Aber doch zwei dumkopf sein. ( och om detta blev rätt så får du applådera för jag kan inte tyska - är fortfarande på första årskursen :angel: )

Jag hajjar inte heller

På normalhästen som underifrån har en rakare insida och smalare hovvägg och en mer böjd svängd och tjockväggig utsida,
och som framifrån har en brantare hovväg på insidan och på utsidan har en mer sluttande (rak eller vikt)
Att den belastade insidan mest var vad jag fick lära mig på HOSK.

VDB's häst som har en annorlunda benställning som gör fotens form spegelvänd . har just därför lagt ut skon brett där denär smalast och ansågs mest belastad - om jag inte har fel (?)

Sen kom dom på en massa saker, and they lost me....

Jag tror slitningen på utsidan av dinhsät sko kan ha med hur den belastar i isättningen då hoven har en glidfas,
Sätter den i utsida först (har du travare :D)

Kidding - jag vet att du är Dressyrtant

Hon sätter inte ner fötterna som en dam, utan "dammar" ner fosingarna.

axel skrev:
Hon sätter inte ner fötterna som en dam, utan "dammar" ner fosingarna.

Och den är fri röntag från spatt,knä,kors,länd samt rygg skador???

peter_lundin skrev:
OK motbevisa!
Men jag vill även veta hur det fungera när hästen inte har alla benen i backen.
PL
Det kan jag göra men inte nu, jag är inte säker att vi har så många med oss. Det dynamiska har jag inte arbetat igenom till fullo ännu så det har jag inga färdiga bilder på, men det finns det många studier på (eftersom det ger fint presentationsmaterial).

Vill ha lite fler kommentarer, gärna din egna åsikt, vilken sätt anser du att krafterna går?

HOVIS skrev:
Nu Uno så talar väl du om statisk balans??? Dina bilder tycker jag oxå avspeglar en lite väl marktrång benställning. Jag utgår ifrån dynamisk balans vilket för hästen är mer naturligt (eller hur alla barfota trimmare) och det är sedan länge känt att gångart,hastighet,underlag även spelar en stor roll även för en häst i fritt levene.
Visst jag pratar om statisk balans, men denna är grunden till den dynamiska. Om vi har en statiskt balanserad hov som följer tåaxlarna (sett framifrån och från sidan) innebär det för det mesta att även den dynamiska belastningen blir så optimal som möjligt. Svårigheterna vi har uppkommer naturligtvis med avvikande benställningar och optimal prestation, och det är sannerligen inte enkelt.;)

Benställningen är inte marktrång snarare bogtrång, skall ändra bilden om jag använder den mer.

Jaha! Där står jag, full av inspiration och förväntan, har tagit fram alla verktygen och fått klingan vässad. Sätter raskt tänderna i framhovarna och börjar sen... TÄNKA! Usch, detta farliga och listiga lilla förehavande!

*Hm, vänta nu - om jag nu ska få den rak där kanske jag borde ta mer där eller ska jag ta mer där eller hur blir det nu...?*

Efter en timme konstaterar jag att framhovarna blev sämre än vanligt och att det känns som jag backat fem steg i färdigheter inom området. Nåja, skam den som ger sig så jag slappnar av och konstaterar att bak bara kommer att bli skit iaf så jag rycker av skorna och verkar den förödande höger bak och .... den blev riktigt bra! :D

Så två konstiga, en bättre och en lika blev facit av kvällens övningar...

Fotade men kom hem så sent att jag inte orkade lägga ut dem.

/Camilla

Nummer Ett skrev:
Fördelen med en sko på dessa hovar är att vi kan kompensera för den osymmetriska hoven, se Pinges inlägg strax ovanför. Om vi inte kompenserar för asymmetrin i hovkapseln kommer detta att påverka hästen väldigt mycket när den går eller arbetar på mjukt underlag. Medial-lateral balans är viktig eftersom det endast är ligament som stabiliserar hoven i denna riktning. (Jmf. dorsal-palmar balans som har hjälp av senor med tillhörande muskler.)

Ursäkta en nybörjare (både i tråden och IRL) men hur mycket ska man kompensera? Jag är med på resonemanget i övrigt då jag har iaf gymnaiseskolning i fysik.

Om vi tar min inåttåade arab - hur mycket ska jag kompensera för inåttåigheten? Är det inte risk att jag kompenserar för mycket så att balansen i lederna upptill blir konstigt då han ju har växt upp så här?

Jag förstår till fullo att min fråga är naiv och väl enkelt ställd för detta tvistar säkert de lärde om, och man brukar ju höra att man ska vara försiktig, men var går gränsen?

ELLER - menar du att man ska kompensera i hoven av mera typen "hålla efter" men inte ändra vinklar?

Min inåttåade blev tidigare skodd med mycket lite förändring men jag har varit lite tuffare och tagit rätt mycket på insidan, lagt skon lite mer utåt så att han har rätat upp sig rätt bra. Ändå så känns han bättre och sundare i kotor och senor, men ligger jag och leker med elden här?

/Camilla

ja och du har ju bak och framhästen också! :bow:

Som har en benställning som kommer ge belastning lite annorlunda

Spännande detta

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nummer Ett skrev:
belastning.jpg
Jag håller i stort sett med dig. Om vi tar din vänstra bild så motsvarar överliggaren o tyngden hästens framkropp o de vertikala stolparna hästens ben, om dessa är vertikala el ej beror på förhållandet mellan bröstkorgens bredd o avståndet mellan hovarna. Jag skulle vilja säga att kraften utgår från en fiktiv punkt där bröstkorgen kan anses hänga i bogbladet. Bak blir det lite lättare om man säger att kraften utgår från höftleden vilket dock inte är hela sanningen efterson muskulatur o ligament spelar in även här.
PL

Genom att lägga ut skon mer utåt på den merbelastade sidan ( kolla Pinges bild) så hindrar man den att sjunka ned för mycket i mjukare underlag.

Hästens slipper alltså vricka foten - belasta fel i leden, när underlaget ger efter Skoarmen som ligger längre ut bromsar - balanserar upp den kraften :D

Som riktigt schyssta lubbarpjuck balanserar en löpare :D

Eftersom ledproblem är så himla vanligt på häst så är ju allt som skyddar lederna från felbelastning värt en gudlstjärna i himmlen

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Camilla_H skrev:
Är tanken att hästens hovar ska ha en bättre hovvinkel på sista bilden än första? Det är svårt att bedöma när de står i gräs, men nog tycker jag att hon har lika höga trakter och nästan lika brutna axlar framåt på alla bilderna?

En riktig skoning har en rak vinkel, alltså "fortsätter hoven på kotan".

Min har tendens åt andra hållet och jag får försöka korta tån och höja trakten men på din skulle jag nog vilja ta ner trakten något?

Säger jag som fortfarande bara lär mig... :)

Alla bilder är tagna under tiden hon skoddes/verkades av min fd. hovslagare. Som sagt är det svårt att se när hon står i gräs, men så mkt bättre bilder hade jag tyvärr inte... Jag har dock en känsla av att tåaxeln är mer framåtbruten på första kortet från 2005, än på de andra. Det vore i o f inte konstigt eftersom hovslagaren kändes ännu mindre noggrann efter det att skorna tagits av. Verkade max 15 min per häst utan att titta på hovresultatet, tåaxlar m.m!! Jag har ännu inte tagit kort på Minty som hon ser ut idag, men de kommer!

Susan skrev:
Genom att lägga ut skon mer utåt på den merbelastade sidan ( kolla Pinges bild) så hindrar man den att sjunka ned för mycket i mjukare underlag.

Hästens slipper alltså vricka foten - belasta fel i leden, när underlaget ger efter Skoarmen som ligger längre ut bromsar - balanserar upp den kraften :D

Som riktigt schyssta lubbarpjuck balanserar en löpare :D

Eftersom ledproblem är så himla vanligt på häst så är ju allt som skyddar lederna från felbelastning värt en gudlstjärna i himmlen

Håller helt med!!:bow: Den bästa hovslagaren jag hade gjorde just så, men sen slutade han att sko:cry:.

Verkade max 15 min per häst utan att titta på hovresultatet, tåaxlar m.m!!

Det där känner jag igen, vi hade 2 hovslagare pararellt vid ett tillfälle. Min hovslagare hade bägge mina att verka och sko, den andra hade också 2 hästar. Nåväl den andra hovslagaren åkte iväg precis samtidigt som min hovis blev klar med första hästen, då hade han åtgärdat 2 stycken.

Susan skrev:
Tack för tyska lektionen :)
jag är så galr att jag hittade verbet sein.
jag kan inte böja ett enda ord

Jag skall skärpa mig och hitta mina foton hur man mäter tåaxlarna.

Nedanstående beskrivning för att kolla tåaxlar för den som inte är så van har jag fått godkänt av Lars Erik Magnusson....

Om du tar med dig en linjal till stallet, och så ställer du botten på den linjalen i mitten av hoven från sidan sett.

Sedan lutar du linjalen efter hornrörens lutning och kommer då upp i mitten av kronranden
-sedan följer du linjalen - var i kotan (runda knölen så ingen missförstår!!!) prickar andra änden av linjalen???????

Du skall komma mitt i knölen.

Om linjalen kommer för lång fram = framåt bruten tåaxel
Om linjalen kommer för lång bak = bakåt bruten tåaxel

Ni som kan power point och såna program behöver ju inte masa er ut i stallet än gång :D

Tack för tipset!! Då ska jag gå ut och mäta ngn dag så får vi se om jag kan klura ut dagens tåaxlar... Riktigt intressant det här!! Synd bara att jag inte utforskade mer så länge hon var skodd/verkad av hovslagaren...:crazy:

hovis skrev:
Och den är fri röntag från spatt,knä,kors,länd samt rygg skador???

Jag överdrev nog lite. Den är röntgad i allt utom länd + rygg. Har haft lite låsningar i ländryggen enligt Kiropraktorn. Som nu ska vara justerat.?

Den är mycket rörlig o elastisk men STOR.

axel skrev:
Jag överdrev nog lite. Den är röntgad i allt utom länd + rygg. Har haft lite låsningar i ländryggen enligt Kiropraktorn. Som nu ska vara justerat.?

Den är mycket rörlig o elastisk men STOR.

Då skulle jag rekomendera dig att vid tillfälle även ta bilder på länd+ rygg. Jag skulle bli förvånad om du inte fick svaret på dina funderingar då.

Susan skrev:

Kan man av en eller anna orsak inte "enbart" genom verkning få hoven i balans så är en balanserad sko på hoven ur ergonomiskt synvinkel det mest fysioligiska korrekta för ökad hållbarhet.

Detta är sedan länge känt utifrån dagens idrottare (som tränar och tävlar med skor).

Sko hästen i balans så har du som hovis utfört ett fullgott arbete oavsett om den sedan inte hanteras i balans.

Vi hade en stor häst som hade haft skor hela sitt liv men ville testa om barfotametoden funkade. Efter några månader blev hästen halt och tillslut fick vi avliva hästen då veterinären mfl tyckte att det var dags efter ett års testande av olika behandlingar. Vi tyckte med det blev dags då hästen tillslut for illa. Men den som vetrkade på det ´´naturliga sättet´´ ville att hästen skulle ut i en hage han hade på flera areal där hästen skulle tvingas gå från ena sidan till den andra då de hade vatten på ena sidan och mat på den andra. Vi gick dock inte med på det då det hade varit djurplågeri. Risken med allt det här ´´naturliga´´ barfota grejen är att det går för långt med tanke på att hästarna är inte i en naturlig miljö och att alla hästar inte klarar övergången från skor till icke skor. Hästarna får ju balansera om sig när du tar bort det från en häst som är van vid skor. Dock har jag en ponny som aldrig har haft skor som klarar det hur bra som helst och han verkar jag med barfota metoden, men skillnaden är ju som sagt att hab alltid varit barfota. Jag tror att man som varje hästägare måste avgöra vad man tycker är rätt men också tänka på riskerna. Det är inte alltid bäst för hästen det alla säger e så bra. Precis som människor är hästar individer!!:)

pernilla_s skrev:
Men den som vetrkade på det ´´naturliga sättet´´ ville att hästen skulle ut i en hage han hade på flera areal där hästen skulle tvingas gå från ena sidan till den andra då de hade vatten på ena sidan och mat på den andra. Vi gick dock inte med på det då det hade varit djurplågeri.

Tycker synd om dig*ledsen*

Det hör tyvärr till "vardagen" att man påtvingar hästen att röra på sig genom att ställa maten i ena hörnet och vattnet i det andra. Strasser har själv i sina böcker klart deklarerat denna "naturliga rörelse"

Man skulle kunna säga att antingen dör du av törst eller oxå kommer du att dö av svält.

Det är liksom bara för hästen att själv välja vilket i båda fallen är att klassas som djurplågeri och påtvingad rörelse, inte alls ngt som har med naturligt beteende att göra.

P.S. Jag har själv dokumenterat denna "metod" lite utanför samhället.

pernilla_s skrev:
Jag tror att man som varje hästägare måste avgöra vad man tycker är rätt men också tänka på riskerna. Det är inte alltid bäst för hästen det alla säger e så bra. Precis som människor är hästar individer!!:)

Det var klokt sagt:)

I takt med att fler och fler vill vara med och dela på den kaka hästägarnas pengar är, så ställs det också större och större krav på hästägarnas grundkunskaper ,så att de själva kan kritskt granska det som påstås.

Det måste kännas riktigt tråkigt för dig detta.....

Kram Susanne

Jag blir lite fundersam här, hade hästen problem innan ni tog av skorna eller?
Varför annars skulle ni slakta hästen då det inte fungerade?

Och alla här får gärna förklara för mig varför det är djurplågeri att ställa vattnet i ena änden av hagen samt foder i andra. Har hästen så ont i hovarna att den inte kan ta sig från ena änden hagen till den andra kanske man skall överväga att göra något åt DET istället... :crazy:

Men du har helt rätt i att alla hästar är individer och att det är du som hästägare som måste försöka sätta dig in i din hästs situation och agera utifrån det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 288
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 581
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10