Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Skodde ni på hästen igen???...om inte...Varför???

Jag hade ett halvblod som fick belastningsfångsymtom och de försvann när vi skodde på henne igen och hon kunde användas fullt ut igen.

Provade ni att sko hästen igen???

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hästar med fång har jag sett flera gånger, jag känner även till varför det sker och vad som händer i kroppen.

Min fråga handlar dock om belstningsfång, vad sker när hästen får belstningsfång. Vilka symtomer kan komma i fråga, vad sker inne i hoven och varför uppstår belastningsfång. Den sista kanske en dum fråga med tanke på lydelsen av åkomman, men eftersom jag vet att det även har drabbat högst normalviktiga hästar kvarstår frågan.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Min häst hade belastningsfång nu i vinter. I mitten på december. Han åt samma hela tiden, inget krafftfoder etc.

Jag vet ju inte säkert men min häst fick sitt belastningsfång efter en veckas regn, sedan när det frös så kom det. Han hade haft foderfång i somras. Jag och div vet, hovslagare och hovverkare är hyfsat överens om att det bör vara så att hoven är försvaga sedan fånget i somras. När då det blir blött är blir hoven försvagad ytterligare av väta, lindrig röta etc. Sedan när det frös på och knögglor över allt så tippade det över. Hände samma sak med en häst som hade samma bakgrund som min i ett grannstall.

Min häst hade symptomen mycket mild puls, ville inte lyfta ena framhoven och ville inte gå ut och gå på knöliga underlag. Iom snön kom efteråt, så blev han bätttre och fånget försvann.

Fångränderna kom i januari, lite blod etc. Mycket mild dock.

Han hade samma förlopp som forderrelaterad fång helt enkelt.

De kan få det av fruset gräs. JAg släppte inte ut min fånghäst på morgonen om det var frost.

*knapplån*
men hallå här "alla hopa"

jag skriver igen att min utbidlning är gammal och jag behöver uppdateras på en mängd punkter.
Att jag ändå svarar en del inlägg är helt enkelt för att nästan ingen anna hovslagare gör det :confused:

Ett bra sättt att få fart på förståsigpåare är dock att skriva ngt och så får de äran att rätta :angel:

Skillanden på vanlig fång och belastningsfång
måset väl ändå ha attgöra med belastning i form av felaktig _belastning_ i hovens balans och inte med hästens vikt el foder att göra....

Hallå BOY's come'n........wake up :D
Set me straight :D

Skillanden på vanlig fång och belastningsfång
måset väl ändå ha attgöra med belastning i form av felaktig _belastning_ i hovens balans och inte med hästens vikt el foder att göra....

Ja men det är därför jag ställer frågan, eftersom den luddiga förklaring jag har fått handlar bl a om att hästen är överviktig och genom det kan drabbas av belastnings fång pga det. Sen finns det säkert en mängd förklaringar förutom det, och jag vill gärna veta skillnaderna samt symtomer.

Till saken hör att de hästar jag har träffat som fått foderfång, har inte varit överviktiga. Det är också den vanligaste förklaringen till varför hästen får fång, den vill jag förkasta och säga att foderfång kan nog snart vilken häst som helst få med lite otur och taskig mage.

Nä men nu blev det ju ännu mera luddigt, tänk att man skall kludda till det när man försöker förklara vad man menar.:o

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Boj skrev:
Hästar med fång har jag sett flera gånger, jag känner även till varför det sker och vad som händer i kroppen.

Min fråga handlar dock om belstningsfång, vad sker när hästen får belstningsfång. Vilka symtomer kan komma i fråga, vad sker inne i hoven och varför uppstår belastningsfång. Den sista kanske en dum fråga med tanke på lydelsen av åkomman, men eftersom jag vet att det även har drabbat högst normalviktiga hästar kvarstår frågan.
Jag röntgade hästen...samtliga hovar...och inga förändringar syntes...men symtomen var desamma, hög puls, stolpig gång etc. Behandlades med Finadyne och skoddes då röntgen visade på mycket tunna sulor så vets kommentar var just att här fanns det inget annat försvarbart än att ha hästen skodd...

Inget fel på balansen på hästens hovar utan här handlade det enbart om väldigt tunna sulor. I övrigt var hovarna starka och fina.

Jag vill också veta!

Frågan är ju iofs om det ens finns någon som vet...

Jo vi försökte sko henne igen men det hjälpte inte.Hon hade inga problem med hältor eller något sådant innan. Det dröjde ett tag innan vi märkte att hon hade ont då det började med en ytterst liten hälta. Dock var den bara liten när vi tillkallade veterinär som sa till oss att vi skull sko henne. Denna häst var 15 år så hon hade belastat kroppen på ett helt annat sätt innan och antaglingen var det någon sena eller muskel som blev överbelastad. Jag tycker det hade varit jätte bra om alla hästar skulle kunna vara utan skor men som sagt alla hästar är individer och allt passar inte på alla. Emindy vi gkorde något åt det vi avlivade henne för att hon skulle slippa ha ont.Det är inte djurplågeri att sätta vatten och mat på varsinsida av hagen om hästen är frisk men att sätta en häst som är skadad i den. Det är djurplågeri!!! Vi hade inte en tanke på att sätta hästen där.

Vid foderfång får man en enzymatisk nedbrytning av basalmembranet, det lager som bildar keratocyterna("horncellerna") som sedan förhornas o tillsammans med "limmämnen" mellan dessa bildar hornet. Enzymerna ifråga(metalloproteinaser) har normalt funktionen att bryta ner basalmembranet lite lagom så att hornkapseln han röra sig ner längs kötthoven.
När basalmembranet bryts ner släpper sambandet mellan hornkapsel o kötthov samtidigt som man får en inflammatorisk reaktion o ytterligare skada(här har vi en viss hönan o ägget diskussion, en del anser att inflammationen kommer först).
Efter ett fånganfall dröjer det många månader innan basalmembranet kommer inärheten av full styrka o för tidig o för hård ansträngning leder till att det släpper igen även utan fopderpåverkan, detta skulle jag personligen inte kalla belastningsfång utan ett fångåterfall pga för tidig belastning.
Vi belastningsfång har man en ren mekanisk påverkan som gör att basalmembranet släpper, här hjälper ofta felaktig verkning till att öka krafterna på basalmembranet, en försvagning på av en sjuk häst som står helt stilla en längre period kan även spela in.
Detta är min tolkning o den gör inte anspråk att vara ngn total el slutgiltig sanning.
PL

Jag håller med om att det är djurplågeri att på det här sättet tvinga en häst med smärtor att röra sig.
PL

Tack så mycket Peter :bow:

Hängde alla med?
märkte ni att jag inte var helt ute och cyklade. :D :o :)

foder (det senaste är kolhydrater och fruset gräs) fång skapar en inflammation i lammellläderhuden vilket kan gör att sambandet mellan vägg och hovben släpper.

Man VET inte exakt varför hästar får fång - dräktiga stom kan få det, tror också att det finns något som heter förlossningsfång, och hästar (ston :angel: )kan faktiskt få det i samband med livmoderinfallamation.

Sedan kan hästen altså få BELASTNINGSFÅNG. När de brytande krafterna som NR UNO visade på sin bild - blir så stora att sambandet mellan vägg och hoveben breddas.
PÅ ren svenska hästen är så pass för lång i tån så sambandet ger sig.
Har sett det på Islanshästar.

Nu är då min fråga till boysen (lilla skutt ?) kan belastningsfång leda till kronisk fång????

Piraja skrev:
Inget fel på balansen på hästens hovar utan här handlade det enbart om väldigt tunna sulor. I övrigt var hovarna starka och fina.

Nej - men din häst hade ju inte fång heller.:) Vare sig foderfång, bealstniingsfång elelr annan fång.

Ibland kan hästen ha lättare fånganfall som inte hästägaren märker.
Men hovisen brukar se senare, när blödningarna vuxit ned så pass att de är dags att verka bort.

Om inte hovisen upptäckte spår av dessa blödningar senare så var det ju inte fång
- Utan som du säger alltför nedslitna sulor :)

Senast ändrad:

Susan skrev:
Nej - men din häst hade ju inte fång heller.:) Vare sig foderfång, bealstniingsfång elelr annan fång.

Ibland kan hästen ha lättare fånganfall som inte hästägaren märker.
Men hovisen brukar se senare, när blödningarna vuxit ned så pass att de är dags att verka bort.

Om inte hovisen upptäckte spår av dessa blödningar senare så var det ju inte fång
- Utan som du säger alltför nedslitna sulor :)
Ja, det är ju sant...Nej, det fanns inga blödningar heller...och inga hornförändringar sen heller...

Ja i urtiden så skillde vi mellan akut fång som var själv anfallet blödningen - och kroniskt fång då hovbenet släppt permanent.

Ett yttre tecken på kronisk fång var/är de divergerande fångringarna, i motsats till foderrringar som är parallela med kronranden.

Jag blir skeptisk när "man" lägger ut bilder på (kronisk fång) hästar som man fixat :angel: men där det inte finns något spår av divergernade fångringar.:confused:

Lär mig gärna också gärna skillnaden på hovbenssänkning och hovbensrotation - när du ändå är i farten och försöker få lite ordning på mig :)

Tack på förhand SUS

En allmän fråga.
Verkar man lite dum om man använder den här smileyn :)

Eller verkar man snäll?

elelr som jag - fläng?

Senast ändrad:

Jag fattar inte vad du menar med divergerande fångringar, Susan.

Min häst har bara en skarp kant(vågrät sådan) som utmärker skillnaden på sjuk period- frisk period.
Bärranden är ju så "bred" där lamellerna har släppt.
Den har inga ringar på det utväxta, friska som vuxit ut till 70 % av hoven.
Han har ännu inte kommit till promenadridningsstadiet. Jag fick som P.L också menar, strikta order att ej belasta hovarna för tidigt.

Susan skrev:
Ja i urtiden så skillde vi mellan akut fång som var själv anfallet blödningen - och kroniskt fång då hovbenet släppt permanent.

Lär mig gärna också gärna skillnaden på hovbenssänkning och hovbensrotation - SUS

Man brukar "kalla" det för kronisk fång då hovbensrotation uppstått,detta uppkommer dock inte akut utan är följen av felaktig eller ingen akut åtgärd vid fång.

Vid hovbenssänkning "sjunker" hovbenet ned i hornkappseln vilket senare resulterar i plattfot het för att senare utvecklas till så kallad fullhov.

Vid hovbensrotation så roterar hovbenet uppåt i bakre delen samt nedåt i framkant. Jag skriver så för det är så det är då ett hovben aldrig enbart kan sjunka i tådelen utan att dra upp hovbenet i den bakre delen vilket är helt logiskt om man bara har hovens anatomi klar för sig. Man skulle kunna säga att hovbenet "dras" ur sitt läge.

Så där ja nu skall det bli intressant att höra barfotaspråkarnas försvarstal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 288
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 581
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar