Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag är mest nyfiken på i vilken led hon är sprutad med tuppkam?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Susan skrev:
Jag är mest nyfiken på i vilken led hon är sprutad med tuppkam?

knä och kotled VF.

Liebling skrev:
knä och kotled VF.

Hummm På bilderna i gräset ser den ju sabelbent ut,främst vf samt oroväckande svag ut i hb.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*Knapplån*

Här kommer lite hovbilder på en pålle, nu tillhör jag inte svergies bästa fotograf så avhåll er från synpunkter på fotona i sig annat än om de hade blivit bättre i en annan vinkel osv. Ägaren till pållen vill gärna höra era synpunkter, men har ingen egen kamera och annat som krävs.:D

Höger fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001100.jpg

Vänster fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001101.jpg

Bägge fram från sidan
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001103.jpg

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Boj skrev:
*Knapplån*

Här kommer lite hovbilder på en pålle, nu tillhör jag inte svergies bästa fotograf så avhåll er från synpunkter på fotona i sig annat än om de hade blivit bättre i en annan vinkel osv. Ägaren till pållen vill gärna höra era synpunkter, men har ingen egen kamera och annat som krävs.:D

Höger fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001100.jpg

Vänster fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001101.jpg

Bägge fram från sidan
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001103.jpg

Har du "ägarens" tillstånd för att visa dessa bilder???

Fråga vad är det ägaren vill ha kommenterat förutom fotografen??? Ha ha

Som sagt det finns många som kan mycket mer än mig.

Det verkar vara en ovanligt väl skött isis tycker jag.
De kan se alldeles fruktansvärda ut i fötterna...

när det är så mycket lurv är det svårt att se tåaxlar framifrån och man måste som sagt stå rakt frånför tån.

Man ser heller inte hur hästen är uppställd.
jag läger in en bild på en helt felaktigt uppställd häst.
KopiaavTiffanyHufe1.jpg

Den här kan man ju se att höger fram inte är spikrak direkt.
Men som hon står så är det värre än det är.

Hon fick 8 på ben.

Kommentarer mottages tacskamt av "The boys"...
Och skutt...

Från sidan på din bild ser man att det är en bakåt bruten tåaxel.

Mitt i hoven - mitt i kronranden - mitt i kotan (knölen) = NEJ

Här kommer en annan bild på "min häst"

Kommenterar i ett nytt inlägg.

TiffanyHufe2.jpg

Jag var nyss på en föreläsning med Ove Lind. Pratade om hovar i naturlig balans,hovar i vanlig obalans mm....väldigt intressant, men jag undra om man verkligen kan jämföra en flock friströvande vilda hästar med våra tamhästar:confused: När ryttarn sätter sig på hästen belastas ca 70% av ryttaren vikt på hästen framben, är ju igentligen inte konstigt att den sliter/belastar hoven anorlunda än den skulle har gjort utan ryttare...bara en tanke!:crazy:

Höger fram här ser ju framåt bruten ut
Medan vänster ser bakåt bruten ut.
Likaså är det ju med bakbenen - fast tvärtom.

För att göra en korrekt bedömning måste hästen var akorrekt uppställd.
men om man ser på hovväggarna på din isis framifrån så är ju inte hovslagaren helt ute och cyklar...

Nu experterna vasågod......

det är väl just att man tänker som är avgörnade för resultatet.
En hov är ju en del av hela benet
- som är en del av hela hästen
- som är en del av ekipaget som du säger

Om man nu skulle rida min fux i den balansen som hon står uppställd i...

:angel: Har inte hästen ovanligt höga trakter, har hört att för höga trakter kan ge hovbensrotationoch rörelseproblem och stjälpta traktstöd ger oundvikligen utflugna trakter...men vad vet ja!;)

Boj skrev:
*Knapplån*

Här kommer lite hovbilder på en pålle, nu tillhör jag inte svergies bästa fotograf så avhåll er från synpunkter på fotona i sig annat än om de hade blivit bättre i en annan vinkel osv. Ägaren till pållen vill gärna höra era synpunkter,

Det är en islänning va? Om du tar lite fler bilder med hela benet, så är det mycket enklare att bedömma.

Har du "ägarens" tillstånd för att visa dessa bilder???

Ja har inte bara tillstånd, jag blev ombedd att göra detta.:D

Fråga vad är det ägaren vill ha kommenterat förutom fotografen??? Ha ha

Ägaren har sett dessa bilder i min kamera, det är inte lätt kan jag lova. Nu får han se de IRL på nätet när han tittar, så vilka ev kommentater överlåter jag till de mera kunniga även om jag själv har egna åsikter.;) Dem kan jag lämna när ni har kommenterat färdigt.

Själv glömde jag att plåta mina pållar, skulle väl tydligen göras utan brodd. Och då skulle man ha passat på när de blev omskodda, vilket jag glömde. Det får bli nästa gång, då inga broddar är aktuella längre.

Ja hon kommer dö alldeles snart.
Särskilt eftersom hon ÄGS av en hovslagare.

Med dessa hemska trakter fick hon också bra gångarstbetyg

vdb skrev:
Det är en islänning va? Om du tar lite fler bilder med hela benet, så är det mycket enklare att bedömma.

Hmm ja, nu är pållen inte nästgårds så det blir lättare sagt än gjort. Men jag skall tänka på det till en annan gång, tack för den synpunkten då vet jag det.

Susan skrev:
när det är så mycket lurv är det svårt att se tåaxlar framifrån och man måste som sagt stå rakt frånför tån.

Mycket lurv??? Du vet inte vad du pratar om..Kolla här då!:smirk:

hovskagg.jpg

Har snackar vi lurv!

Då var det tur att inte mina pållar blev ämne för modellandet, om den tidigare var lurvig så är mina lurvigare men däremot inte värre än detta.:angel:

Susan skrev:
jag läger in en bild på en helt felaktigt uppställd häst.
KopiaavTiffanyHufe1.jpg

Hon fick 8 på ben.

Kommentarer mottages tacskamt av "The boys"...
Och skutt...

Det är bara att grattulera, 8:a på en parallelförskuten häst, främst vf*chockad* För ett vant öga syns det tydligt trots att teckningen lätt kan ge synvillor. Det jag skulle vilja att du koncentrerar dig lite mer på avseende hur den verkas är hur rotationen i kotorna är vid jämn balanserad statisk belastning sett framifrån och sedan blir ju allt helt fel utifrån det "bubbliga" underlaget då ställt upp den på. Finns det ingen som i dag har ett jämt slätt halkfritt golv i sina stall??

vdb skrev:
Mycket lurv??? Du vet inte vad du pratar om..Kolla här då!:smirk:

hovskagg.jpg

Har snackar vi lurv!

Perfekt!!! Här kan man friskriva sig helt utifrån om det blir lite si o så med vinklarna. Ja ja jag har skott sådana "lurvtottar" och då råkade jag slinta med hovkniven så luddet "försvann". Det va första o sista gången jag fick det förtroendet.*ledsen*

jag pratade med hans barkevall om just denna häst då jag tyckte den var X - bent särskilt hö F

Han menade att man aldrig skulle bedöma än häst förrän man sett hästen röra sig.
jag har filmsnutt på den här hur den går.
Dessa bilder hade jag glömt :angel: att jag hade.

jag har köpt hästen på video från Tyskland.

jag bad om bilder på ben fick dessa
- morrade

Och fick en filmsnutt.

rocki skrev:
:angel: Har inte hästen ovanligt höga trakter, har hört att för höga trakter kan ge hovbensrotationoch rörelseproblem och stjälpta traktstöd ger oundvikligen utflugna trakter...men vad vet ja!;)

Ja vad vet du?? Det skulle jag oxå vilja veta. Säg mig, har den framåtbruten,rak eller bakåtbruten benaxel???

Sedan vore det ju bra om vi höll oss till samma språk här, det finns faktiskt inget som heter själpta traktstöd förutom bland floristerna. Och "utflugna" trakter tror jag endast fågelskådarna har vetskap om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 278
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 697
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30