Att leva i sämja omöjligt för hästfolk?
En stilla undran..
Jag som person brinner otroligt mycket för hästar och anser att så långt det är möjligt och inte till vilket pris som helst ska våra hästar få ha ett så naturligt liv som möjligt.
Bla tycker jag att lösdrift och fri tillgång på grovfoder är två saker som är bra av den anledningen att hästar helt enkelt inte är byggda för att stå instängda och med lite stråfoder. deras magsystem klarar inte av det för att inte säga deras psyke. Jag hoppas att i framtiden ha en möjlighet genom min utbildning inom etologi och djurskydd kunna ha en möjlighet att påverka saker och ting.
Min häst är barfota, aldrig skodd ,har aldrig haft ont.
Jag har haft dåliga upplevelser med hovslagare och bra ,det finns lika många rötägg där som i alla andra brancher men också de genuint duktiga och engagerade.
Min häst blir verkad av en duktig anchp:are och visst filar jag lite mellan gångerna men jag skulle inte släppa att ha det under uppsikt av en erfaren person som kommer regelbundet. Lika regelbundet kommer hon som vissa hästar blir skodda.
På den här tråden finns det personer utan utbildning som både skor själva och slår på tappskor och ingen verkar rynka på ögonbrynet för det. Jag har gått ett fleratl kurser, läst allt jag kommit åt och disskuterar och vidareutbildar mig själv hela tiden med hjälp utav vänner och duktiga hästmänniskor. Fullärd tror jag inte på att man blir under ett människoliv. Telepatisk förmåga att veta allt till 200 % kan man inte ha.
Om vi alla kunde sluta kasta skit på varandra och inse att ingen av oss vill hästen något illa utan vi har helt enkelt olika vägar till samma mål.
Jag anser att så långt det är möjligt är det bästa för hästen att gå just barfota så långt det går, självklart ska man inte utsätta hästen för onödigt lidande och går det inte så gör det inte. Men jag förstår inte varför fritidsryttare ex är så snabba på att sko på hästar eftersom det "ska" vara så. Det finns inget "ska vara så" inom hästar anser jag utan man analyserar, tänker , provar och drar en slutsats över att det här är "våran" min hästs och min väg att gå. Min häst ska kos den dagen han inte klarar av att gå barfota för det ändamålet jag har i åtanken. Jag är villig att lägga all extra energi i att trä på boots om det behövs och tom hoppas av och gå om jag tror att det behövs. Och om människor tror att jag gör detta för att det skulle bli billigare får dom tänka till en gång till. Jag lägger enormt mycket pengar på min häst, verkning, kurser vidareutbildning, mat ,utrustning, vetundersökningar, tandläkare bett och sadel inprovning. Just av den anledningen att han är det absolut viktigaste i mitt liv.. utan tvekan.
Min häst klarar att gå barfota, klarar att gå på fri tillgång av grovfoder utan att bli onaturligt fet, klarar att gå ute dygnet runt med skydd, klarar av med sin vinterpäls att vara utan täcke i de flesta väder. Varför ska han inte få vara det?
Min åsikt är att om man tycker att en klippt häst med tjockt vintertäcke i en liten hage med lite grovfoder så att den absolut inte får någon som helst mage. Stående i box största delen av dygnet Mår allra bäst.
Då har man tappat insikten av vad en häst faktiskt är. Inte en leksak, inte en tävlingsmaskin utan ett levande flockdjur med helt andra behov än de vi har. Vill man ändå behandla sin häst annorlunda från deras naturliga behov ja det är upp till dig, jag lägger mig inte i din hästhantering och ditt sätt att hålla häst. Det jag stör mig på är att folk faktiskt lägger sig i min
Jag har hört det mesta från att han fryser till han är överviktig
(Människor kan inte idag särskilja på lagom rund på vintern i sin naturliga balans med fet/överviktig /hälsoproblem)
Jag har åter och åter igen varit tvungen att genom dra fram vet rapporter om hästars egna värmesystem och därför med stor grovfodergiva och rätt ansatt päls inte behöver täcke vid enbart kyla, vet rapporter om magsårslarm och rekommendationer om stor grovfodergiva från utbildade människor såsom agronomer osv.
Visst finns det individer men i grund och botten är de alla hästar och jag känner flera arabiska fullblod som trivs utomordentligt i lösdrift tom på vintern, ökenklimat är ingen semester för den som trodde det..
Veterinärer agronomister, djurskyddsinspektörer säger alla likadant. hästar mår bäst med mycket grovfoder. Hur kommer det sig då att 70 % av alla hästar runt omkring mig har för lite grovfoder eller minimumgiva till sina hästar? Vart tar informationen vägen? Larmrapporter om ökad procent av magsår hos häst pga av för lite grovfoder kommer och går utan att någon hör dem
Alla kanske inte har samma möjlighet att hålla häst men det åligger i vår skyldighet att se till att hästen har det så bra som möjligt, så naturligt som möjligt.
Varför inte sluta kasta skit på varandra och ha förståelse för att det finns fler vägar som går till rom helt enkelt. Min väg är barfota och den funkar för oss varför skulle den inte funka för andra?
Din väg är skor den kanske fungerar för er men betyder det att min väg är sämre än din?
MuMin