Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Precis som jag säger också då. Barfota javisst men inte tillvilket pris som helst.

Tycker inte som ovanstående att någon traditionell hovlagare har varit direkt positiv till barfota enligt aachp.

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst är mitt måtto! Utifrån den verklighet jag tagit del av så är jag inte positiv varesig utifrån Strasser metoden eller AANCHP:s verkningsmetod.

Säg mig är det verkligen meningen att enskilda individer skall behöva dö utifrån deras envisa tro och utförande??? Kan man kalla det för ett väl fungerande djurskydd???

Säg nu inget mer för dagen till deras försvar utan avvakta lite, det finns många anmälda fall och inom en snar framtid har vi det första fallet inför domstol.
En heder åt Strasserverkarna, ni va inte först men god tvåa.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Tyckte personligen att det inte fanns någon pågående barfota disskussion utan att den här tråden mest handlade om skoning och rehabilitering genom skoning och det finner jag personligen tråkigt
MuMin

Det tycker jag oxå, att det kommit till den delen att vi utifrån olika sjukbeslag,skoningar tvingas rehabelitera flertalet hästar som utsatts för alternativ hovvård. Så då har verkligheten kommit ikapp sagan om ett sunt friskt hästliv där alla hästar mår bäst barfota.

Det som jag personligen finner mest tråkigt är alla dessa hästar som farit så illa och plågats under lång tid enbart utifrån några enskilda personers okunskap utifrån en ny affärside.

Hitta då en ny intressant vinkel som intresserar folk, det du skrivit hittills tillför inget nytt o som sagt är det allmän hästhållning o utfodring du vill diskutera så starta ngn annanstans.
PL

Min häst har blivit en väl fungerande häst utan problem genom aanchp. Att det finns människor som köper allt oavsett kan jag inte göra något åt, precis som med hovlagare som skor fel och orsakar skador och smärta, det är inte heller ovnaligt ska du veta. Det finns ett levande exemplat i grannstallet där hovslagaren tog så mycket att den hästen inte gått att rida på ett halvår pga av ömhet.

Så jag förstår inte vad en minoritet av människor som inte kan tänka själva måste göra att hela metoden är fel för andra individer.
Jag tror på metoden den har fungerat på många. Kankse inte alla men det är sällan något gör det.

Att smärta har tillgogats av aachp utövare har jag hemskt svårt att tro då metoden utgår ifrån att gå extremt sakta fram och tillfoga ingen skada. Strasser däremot tycker jag skyndar saker för mycket genom att inte anpassa sig till individer och ta för mycket alldelels för snabbt. Min hästs utveckling har skett mycket lite i taget och mycket sakta och han har idag helt rehabiliterats från sprickor och lamellrandsutvidgning.

Att sedan ägare inte vet vart gränsen ska gå och inte gör allt i sin makt för att övergången ska ske utan smärta får dom stå för.

Aanchp har blivit granskad av djurskyddsmyndigheterna redan och vad jag vet hade dom inget problem med OL sätt att verka utan att tillfoga skada?
Specifiera gärna vad som gått snett och varför *nyfiken*

hovis skrev:
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst.

Säg nu inget mer för dagen till deras försvar utan avvakta lite, det finns många anmälda fall och inom en snar framtid har vi det första fallet inför domstol.

...............................

Sv: Att leva i sämja omöjligt för hästfolk?

hovis skrev:
MEN glöm aldrig att vi för länge sedan omvandlat hästen till dels ett tamdjur och inte minst ett sportredskap som liksom vilken elitidrottsman som helst kräver helt andra förutsättningar för att kunna prestera sin naturligt framavlade kapacitet och då duger det inte med att skrota runt i ständig lösdrift som en skogsmulle med alla dom flockrelaterade skador det innebär samt nedkylda uppbyggd högpresterande muskelmassa samt allt annat som det medför.

Hur många elitidrottare tror du sitter stilla inomhus hela dagarna?

Skulle ni kunna visa mig någon objektiv forskning som bevisar att sko hästar inte skulle vara skadligt för hästen, eller någon form av forskning där det tydligt framgår att hästar utan skor tar skada pga. att de slipper en metallbit på hoven?

*tänker på alla hästar avlivade pga. "strålbenshälta", kotledsinflammationer som aldrig läker, pålagringar, spatt, fång mm.mm.*

Säg mig är det verkligen meningen att enskilda individer skall behöva dö utifrån er envisa tro och utförande??? Kan man kalla det för ett väl fungerande djurskydd???

Jag undrar bra:
Vad är det EGENTLIGEN som är bra med att sko hästar?

Sv: Att leva i sämja omöjligt för hästfolk?

Migo skrev:
Hur många elitidrottare tror du sitter stilla inomhus hela dagarna?

Dom har förmodligen liksom likvärdiga hästar ett träningsprogram samt ergonomisk fotvård,kroppsvård,balanserad individuellt foderintag mm i sitt dagliga träningschema.

Mig veterligt går ingen elitidrottsman på kontinuelig lösdrift.;)

Att skydda hoven mot för kraftigt slitage

Att skydda lederna mot sned belastning

Migo skrev:
Jag undrar bra:

Jag vet att du ställt denna fråga tidigare och även fått svar på den men utifrån att du inte tidigare har förstått dom svaren så behöver du väl inte nu börja skrika för att du inte förstår.

Har du inte fattat det tidigare utifrån arv,prestation,underlag,belastning,slitage,träning,tävling,uppbyggnad,balansering,grepp,understöd,sjukbeslag,avlastning,mm mm så kommer du inte fatta det hur många gånger det än tjatas om.

Jag har dock fattat att INGEN häst som utsätts för mer belastning och slitage än vad hovarna naturligt klarar av skall vara barfota även om det påverkar den enskilda individen i obalans utifrån övrig obalans som under den ringa tid den belastas i obalans ändå utifrån sin naturliga balans kan balansera.

Kort sagt en häst som inte brukas mer än en skogsritt ett par ggr i veckan med ett trevligt avbrott då ryttaren grillar korv under öppen eld och under övrig tid får vara "i fred" i ständig lösdrift kan omöjligt vara i behov av att skos och mår bäst barfota.

Nedanstående plockat från en strasserverkares prislista:
"1 rehab månad, inkl. 1-2 verkningar i veckan 1800 kr"

Känns det här seriöst?

vdb skrev:

Känns det här seriöst?

Var hittade du den samt står det att kvitto ingår oxå???

Du för gärna PM:a om du inte vill delge det på forumet vilket jag i.o.f. inté kan förstå varför det inte skulle gå bra att göra då det är ofentlig information.

Migo skrev:
Skulle ni kunna visa mig någon objektiv forskning som bevisar att sko hästar inte skulle vara skadligt för hästen, eller någon form av forskning där det tydligt framgår att hästar utan skor tar skada pga. att de slipper en metallbit på hoven?

Det är nog ingen som ser behov av en sådan forskning då man är mer upptagen med de konkreta problem man stöter på i vardagen:smirk:

Det blir väldigt annorlunda för en veterinär forskare än för dig i proportioner.
Du har erfarenhet av en handfull hästar, medan veterinären har erfarenhet av tusentals.:cool:
Den veterinära forskaren är intresserad av vad som är mest hälsosamt för den stora massan häst = det stora flertalet:idea:

Man kan inte bygga upp ett seriöst system på enskilda fall (vilka helt enkelt kan vara de undantag som bekräftar regeln:smirk: )
Dessutom kräver seriös forskning dokumentataion.
( en slags logg över ur man bedrivit sina experiment, och kommit fram till sina slutsatser)
Det räcker inte med att ngn säger att; så här är det.
man måste kunna bevisa det också.:o

Den största skillnaden är att en del barfotametoder grunda sig på rykten och påståenden som det helt enkelt inte finsn något bevis för.

Kommer det bevis så kommer vi alla att vara idel öra:bow:
Man måste som seriös människa sålla i påståendena. Om man tror på allt som sägs så komerm man bli som en förvirrad vindflöjel.
Finsn det bevis så är det en helt annan femma:cool:

Migo skrev:
*tänker på alla hästar avlivade pga. "strålbenshälta", kotledsinflammationer som aldrig läker, pålagringar, spatt, fång mm.mm.*

Här visar du din okunnighet, då hälften av de åkommor du beskriver inte kan LÄKA.
Hälften av dem är deformeringar som inte går tillbaka.:crazy:

Strålbenshälta den ursprungliga diagnosen är ett smält deformerar strålben - det återbildas inte.
Som jag skrivit tidigare så är INFLAMMATIONEN kroppens sätt att skydda i det här fallet en led,.
Vill man inte att inflammationen skall bestå komma tillbaka så får man minska belastningen på leden.
Pålagringar är också kroppens försvar, i det här fallet mot obalans i leden.
Pålagringar i hovleden sitter ofta framtill i leden. de uppkommer av att de främre ledytorna kommer så pass nära att dessa blir irriterade. ( beroende på att hästen har en bakåt bruten tåaxel = är för LÅG i trakteN)
Kroppen försvarar sig då med att BYGGA MERA.
Pålagringar försvinner inte.

Samma sak är det med spatt. Ngn av hasen glidleder utsätts för en sådan belastning att kroppen reagerar med att "steloperera" den leden ( hasen består av flera leder)
Spattprocesssen består av flera stadier
Så går även fång.

Har dessa processer går för långt kan de inte hävas.

det finns alltid människor som påstår sig ha mirakelkurer som kan bota allt - tyvärr har det alltid visat sig vara falsk reklam.

Migo skrev:
Säg mig är det verkligen meningen att enskilda individer skall behöva dö utifrån er envisa tro och utförande??? Kan man kalla det för ett väl fungerande djurskydd???

Man dör inte av att ha skor på fötterna

Migo skrev:
Jag undrar bra:
Det svarade jag ju på tidigare som sagt

Just en del av de problem som du tog upp, beror på vad man kallar felaktig benställning och därmed felaktigt slitage.

Hovalagare kommer i många olika kunskapsnivåer
Så också hästägare.

kombinationen väl utbildad hovslagare - väl utbildad ryttare är väl det bästa fär hsäthälsan

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Jo, elitidrottsmän har rörelsefrihet 24/7. De sitter inte i en garderob flertalet av dygnets timmar för att sedan träna som ett skollat troll under några få timmar.
Ergonomi=vetenskapen om metoder för människans arbete.
Vad är då ergonomisk fotvård för häst/elitidrottsman.
Anette, shp

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

stjärnhästen skrev:
.
Vad är då ergonomisk fotvård för häst/elitidrottsman.
Anette, shp

Raka tåaxlar

Det heter ortopedisk vad det gäller hovarnas vård
- Ergonomi handlar om att lyfta och arbeta i balans

Vad jag lärt mig här på buke är att den stora skillnaden mellan människor som har storhetsvansinne
- och de som inte har det
- utan är kunniga och har tilltro till sin egen kompetens.

Är att de senare - har förstånd nog att inse NÄR man skall lyssna och lära - Och NÄR man skall prata och undervisa

På en mycket enkalre nivå;......
Det är inte den häst som är mest aggressiv som är högst i rang :o

NATTI

Vad pratar du nu om för något?

Om det förekom någon anmälan mot någon av SANHCPs verkare tror jag att jag skulle veta av det (eftersom vi har ett väl fungerande nätverk).

För tillfället finns det inte en enda anmälan hos djurskyddsmyndigheten, enbart en pågående utredning som berör ALLA metoder, inklusive hovslagarna som jag förstår det.

hovis skrev:
Var hittade du den samt står det att kvitto ingår oxå???

Du för gärna PM:a om du inte vill delge det på forumet vilket jag i.o.f. inté kan förstå varför det inte skulle gå bra att göra då det är ofentlig information.

Det är hos den filuren som jag påstods "inte ha gått strasserkurs"-eftersom jag bara drack the. Nu dricker jag inte ens the utan bara kaffe. Och vi verkade då hovar vad jag kan minnas;)

www.dalpraktiken.se

vdb skrev:

Känns det här seriöst?

Vari ligger det oseriösa? Hästen är innackorderad hos verkaren. Jag ser det i stället som ett seriöst sätt att slippa långa transporter och milkostnad för hästägaren, vid de tillfällen hästen är i behov av täta verkningar. För den som är intresserad står att läsa att en förstagångsverkning kostar 350 kr. plus reseersättning. "Rätt ska vara rätt".

Mumin_79 skrev:
Jag finner det intresant att detta är en produkt av forskning runt hästens rörelseapparat som pågått sedan 1960 talet. Att intresset blivit stort att få fram nya beslag ringer i mina öron som att de som finns inte är tillräckligt dugliga. :angel:

Det har du faktiskt rätt i, det är inte optimalt.

Under de år som jag funnits så
har det kommit flera olika försök till bättre skor, men de har alla stupat av olika anledningar.
PÅ 80 talet gjordes försök med plastskor

Trewi hade en gummiklädd sko för ÖLLOW

ÖLLÖW hade problem i början, me det och det mesta vet NR 1 mycket mer om.

Emelelrtid så har man ännu inte lyckats hitta något som kan ersätta järnskon till ALLA hästar.
Vad jag förstår så använder de fleta hovslagare här OLIKA skor till olika Hästar.
Vad som är optimalt för individen.

Angående forskning så vet jag att Chris Johnston gjorde en mycket uppmärksammad avhandling om just belastning i den nedre delen av benet.
men det resulterade inte i att de såg behov av andra material snarare till bättre balans i hoven.

Jag tänker erkänna att jag komemr inte orka traggla igenom alla dina länkar. Den på SLU har du ju inte en specificerat.

Hur man tolkar forskning beror ju också på ens grundkunskaper.

Du skrev också att du anser att ngt är ett bevis för....

I min värld går det inte till så, att man själv anser ngt sedan är det KLART:o

Det mesta du skriver och hänvisar till är det nog ingen osm ifrågasätter. Det är snarare de slutsatser du själv drar som är problemet.

För att göra en bra analays så bör man ha _hela bilden_ inte bara de delar som passar ens egna åsikter :smirk:.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 258
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 692
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar