Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Anledningen i grund och botten jag personligen är negativ till skor är pga av en fånghäst i vårt stall som stod på boxvila i 1, 5 år med fångbeslag och sulor.

Han fick tas bort- han tillfriskna någolunda från fång men blodcirkulationen var helt död i alla fyra hovar.

Att efter det fått se ett extremfall botas utan beslag och som idag inte har några men alls fick mig intresserad av metoden.

Idag är jag övertygad om som vi alla säger att barfota är bäst så länge det går och sjukdomar som vi inte är helt klara på bör vi moder naturs egna läkekraft rå om :love:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Relevanta åsikter tack.
Någon utom de i travvärlden som provat har åsikter om den olika skorna?

Travhästar tränas med skor även om de tävlas utan, varför? Ja i en av de tidigare trådarna fanns ju en artikel grundad på en intevju av Stig H, där ger man relevanta svar på din fråga. Så jag kan rekommendera dig att läsa de tidigare trådarna, då du kommer att få svar på mycket av de frågor som du ställer nu. Där finns svar från alla kategorier av yrkesmän/kvinnor.

Kort kan nämnas, skor i träning pga av ökat slitage. Skulle hästen köras utan skor för jämnan, fanns det ingen häst att tävla med.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Så du är generellt negativ till skor pga EN häst!!??
Vem ställde diagnosen att blodcirkulationen var helt död i alla fyra? Veterinär?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Vari ligger det oseriösa? Hästen är innackorderad hos verkaren. Jag ser det i stället som ett seriöst sätt att slippa långa transporter och milkostnad för hästägaren, vid de tillfällen hästen är i behov av täta verkningar. För den som är intresserad står att läsa att en förstagångsverkning kostar 350 kr. plus reseersättning. "Rätt ska vara rätt".


Det orseriösa enligt min mening är inte att inackordera hästen, det är väl bra? Vad jag menade var bara 1-2 verkningar i veckan...
Sen står det även så här vilket jag tycker är verkligen hårresande...

"Dr Hiltrud Strasser är en tysk veterinär som forskat kliniskt i många år".
En sådan veterinär hade inte jag tagit på allvar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Mumin_79 skrev:
Han fick tas bort- han tillfriskna någolunda från fång men blodcirkulationen var helt död i alla fyra hovar.


Här begriper inte jag vad du menar. Avlivades hästen eller överlevde den? Och om inte jag minns fel från mina biologilektioner så är definitionen på kallbrand ingen blodcirkulation. Alltså hade hästen 4 döda ben? Eller hur ska jag tolka dig?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

<Nej det är jag förståss inte utan det var det som väckte mitt intresse för barafotagång och sedan dess har det bara blivit mer och mer *knasboll* :) försök att förstå mig istället för att dra de mest negativaste slutsatser av allt jag skriver
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag läser vad du skriver o påstår vilket för mig framstår som flummigt o okunnigt. Om du menar ngt annat så får du väl skriva det!
Hur var det med diagnosen på helt död blodcirkulation o vilka var symtomen??
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nej jag har inget absolut inget emot travfolk utan det var urplockat ur det stora sammanhanget.

Häst = barfota springer 2 sek långsammare
Häst med elite skor= springer 2 sek snabbare

Att travmänniskor älskare elite säger mig personligen inte något eftersom jag ganska mycket rent ut sagt skiter i hur snabbt min häst går och i det här fallet så väljer travmänniskor, ja de flesta den utrustning de tillbehör som just gör en trevhäst snabbare. Eftersom tja det handlar även om pengar.

Alltid inom vilken gren som helst när det kommer till djur överhuvudtaget så är det klart att något av hästens bekvämlighet och naturliga leverna måste väljas bort av naturliga skäl.

Men att vad de kommer fram till skulle ha något med min hästhållning att göra är inte rlevant.

Däremot är det få hästar som sköts så bra som travhästar runt omkring själv hästens skötsel. Dock vad jag har förstått har de inte så mycket utevistelse, som ex de som står uppstallade på mantorp, av den anledningen att hagarna faktiskt inte räcker till. Hur de ska lösa den frågan när den nya djurskyddslagen träder i kraft vet jag inte men är nyfiken. Förmodligen kommer dom alla få dispans och än en gång så har djuren välfärd fått lämna rum för människans bekvämlighet :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Han fick tas bort ja och det stod pga av brist på blodcirkulation i hovarna ja.. iallfall enligt veterinärer och han omhändertogs av strömsholm och är ett ev deras extremfall. Han var där ett tiotal gånger för behandling och även undersökning efter att hästan satts i gång med skittarbete efter klartecken. :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag säger bara suck, du får väl ha lite koll på vad du skriver. Do skall inte räkna med att få bättre respons än vad kvalitén på dina inlägg berättigar till. Du skrev rent uta att travfolk skiter i hästens längsiktiga hälsa medans det är uppenbart att du inte vet ett skit om trav.
Du skrev att individuell skoning var en myt(mina ord) trots att det är uppenbart att du inte vet ett skit om bra skoning.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

OK men vad säger att detta berodde på skor?
Nu är det ju en enorm skillnad då bristande o död cirkulation(kallbrand).
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
<Nej det är jag förståss inte utan det var det som väckte mitt intresse för barafotagång och sedan dess har det bara blivit mer och mer *knasboll* :) försök att förstå mig istället för att dra de mest negativaste slutsatser av allt jag skriver

Men är det då då konstigt att folk ifrågasätter? Du har erfarenhet från 1 kanske 2 hästar, och människor som har annan erfarenhet invänder som vida överstiger din anses otoleranta? Märklig inställning må jag säga.:confused: För mig som nu har läst dina inlägg, handlar det inte om att dra det mesta negativa slutsatserna. För dina inlägg har varit klarsynta, det är detta som gäller punkt slut ni andra kan slänga er i väggen oavsett eran åsikt. I en del fall har du inte ens tagit reda på denna människas åsikt eller erfarenhet, även det är märkligt i mina ögon. Det är som att välja att duellera mot någon med värja, och själv välja en blyertspenna.:smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Men du om den rekomenderas av Stickan. Agria OCH HOVLAGARE så faller ju hela ditt resonemang.

Angående stickan så väljer man skotyp individuellet .
Tidigare påstods att han skodde alla med PG.
Om jag inte missminer mig så har han kraftigt tagit avstånd mot barfota för alla hästar ständigt i Aftonblade

vart finns relavnsen i ett sånt svar när man frågar efter erfarenhetr av andra alternativ skor?
Tycker att det är jobbigt att man skriver ett inlägg om ett sammanhang på tusen ord och så drar folk en mening för att håna och skiter i att svara på resten. Vad beror det på`? Jag försöker ställa tillrätta saker när folk missförstår vad jag skriver, för absolut ingen kan veta vad jag menar än jag själv, sedan finns det tolkningar och det är min uppgift att tillrättavisa dem när de tolkas fel.

som ang travhästar. Veterinärer och försäkringsbolag varnar människor om att köpa varmblod av den anledningen att de har så kort medellivslängd pga av exteriöra fel. Grunden till detta är pga av prestationsavel och det avlas på individer som har bra resultat på banorna och kanske inte den bästa exteriören men en vilja som tar dom snabbast över banan expempelvis
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Orkar snart inte läsa dina inlägg.
Du kan väl försöka markera vad som är citat resp dina egna inlägg!!!!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Häst = barfota springer 2 sek långsammare
Häst med elite skor= springer 2 sek snabbare

Om detta är vad du anser relevant, så ställer man sig snabbt frågan varför väljer man då att tävla hästen barfota? Det borde ju ligga i tränarens och ägarens intresse att hästen springer så snabbt som möjligt?

Däremot är det få hästar som sköts så bra som travhästar runt omkring själv hästens skötsel. Dock vad jag har förstått har de inte så mycket utevistelse, som ex de som står uppstallade på mantorp, av den anledningen att hagarna faktiskt inte räcker till. Hur de ska lösa den frågan när den nya djurskyddslagen träder i kraft vet jag inte men är nyfiken. Förmodligen kommer dom alla få dispans och än en gång så har djuren välfärd fått lämna rum för människans bekvämlighet

Men dessa hästar finns ju inte på travbanan för jämnan, de körs ju dit för träning. Sen finns ju hemmastallet förmodlig någonstans i omnejden, fö är det bara elittränare som har permanenta stallplatser på banan och de hästar som finns där är för att bantränas.

Har en elittränare precis i närheten, och de är dessa rutiner som de tillämpar. Hästar som inte är i träning för dagen, eller skall tränas fast senare under dagen är ute i hage. Jag tror att du kommer att få bättre svar av andra användare, eftersom flera inom travgrenen finns i denna tråd.

En rolig parantes fö, professor Arne Lindholm har gjort flera avhandlingar på utegående/lösdrift djur. Dessa är baserade bl a på uppfödningar av varmblod, och hållbarheten i dessa hästar.;) Det var flera uppfödare även av andra raser som fick besök av A L, som i sin studie konstaterade att det första året för en växande individ var den viktigaste ur hållbarhetsynpunkt.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag vill föra en disskussion, personliga angrepp och pajkastning resluterar i mer pajkastning och allt går överstyr.

Jag försöker inte trampa på någons tår och förstår inte varför det är så svårt för hästmänniskor att acceptera olika människor syn på saken. Jag har faktiskt postat en hel drös med fakta som styrker att skon hämmar hästens naturliga rörelsemönster (en hel del av de inläggen har tagits bort av moderator)

Att jag då tycker att det är onödigt lidande för hästen att inte få leva naturligt OM det går får stå som min åsikt. Om vi ska avsky mumin lite till så tycker jag att en häst stående i box under mer än 50 % av tiden är också onödigt lidande.
*duckar för de kommande kulskotten*
Mumin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det är ett välkänt faktum, hästen bör ha en längre utegångstid än installning. Fö kan vi hållas oss till trådens ursprung.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag tycker att din pajkastning o dina ogrundade/okunniga påståenden har gjort att den här tråden gått överstyr liksom de tidigare. Har du några fakta som stöder att skor i sig skulle innebära lidande.
Jag tycker dessutom att du skulle be om ursäkt till travfolket här för din enkelspåriga pajkastning.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Det blev en repris.
.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Jag tycker att din pajkastning o dina ogrundade/okunniga påståenden har gjort att den här tråden gått överstyr liksom de tidigare. Har du några fakta som stöder att skor i sig skulle innebära lidande.
Jag tycker dessutom att du skulle be om ursäkt till travfolket här för din enkelspåriga pajkastning.
PL

Hey, hey, och håller med dig. Vi har haft nog av den typen av tråd, Boj varför får inte tråden vara så bra som den var innan?
Så mumin en ursäkt är på sin plats, vad du anser seriöst är inte vad andra har uppfattat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp