Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4
Mumin_79 skrev:
Hov på glid bäst för hästen
Hästens ben utsätts för starka påfrestningar när den rör sig. Speciellt får hoven och benets nedre delar ta emot största delen av den uppbromsning som sker mot underlaget. Ju snabbare hästen springer desto större blir belastningen.
Det där låter ju som att göra det enkelt för sig. Det finns mängder med övriga faktorer som spelar in.
Bland annat gångart,underlagets beskaffenhet,hastighet,rörelsemönster,ryttarens inverkan,ortopedisk balans,rastyp,exriör, beslag mm mm.
Att uppbromsningen blir olika på olika typer av underlag är sedan länge känt, bl.a så vet man att en oskodd hov på asfalt har en snabbare uppbromsning på asfalt än en remonskodd hov likväl att en oskodd hov på en isgata har en längre uppbromsning (ofta så lång att hästen spänner sig eller helt enkelt går omkull) än en remontskodd hov med fyra LÅGA broddar som ger en tidigare mjuk uppbromsning utan spänningar eller risk för att hästen skall gå omkull. Däremot i en väldigt lerig hage så har en oskodd hov en tidigare uppbromsning än en remontskodd hov (utan broddar)
Förmodligen,och jag säger förmodligen så skulle en Galoppör tävla med bättre grepp och en mjukare uppbromsning på en normal gräsbana, däremot så skulle den snabbt dra på sig mjölksyra vid samma förutsättningar på dirttracken(Sandbanan)
Ett par andra saker som man bör ta i anspråk är HUR denna häst i isättningsfasen landar, det är inte självklart att alla hästar landar först på trakten utan det finns (tyvärr) även vissa som sätter i tån först och även om detta endast sker en hundradels secund före trakten så kommer uppbromsningen ske på ett helt annat sätt än vad man kan förvänta sig.
Slutligen: Man brukar dela in hästens steg i tre faser,isättningsfas,belastningsfas samt överrullningsfas. Det som enligt mig är minst betydelsefullt är isättningsfasen (jag skiter fullständigt i den då den är obelastad) däremot så blir jag hysterisk om den i belastningsfasen inte upptar den i benets styvaste riktning likväl om inte överrullningsfasen sker utifrån hästens kroppsliga balans.
Bara som ett litet tillägg så kan jag meddela dig att elit skon som då så väl gör reklam för är som alla andra skor,optimal sko på rätt häst. Dock passar den inte på tyngre hästar typ halvblod och uppåt då den är för instabil och helt enkelt inte klarar av att hålla sig plan mot hoven vilket endast kommer leda till punktryck på hovens bärrand,trakt eller sula.Dessutom är den skitsvår att rikta om så vida man nu fortfarande ställer kravet på att den skall efter riktningen vara plan.
Jag gillar den dock på "rätt" häst och har länge varit inne på att sko min Galoppis bak med den skon då hon i vår skall starta. På henne kommer den passa perfekt då jag under hela vintern förberätt hoven utifrån verkningen så att hoven skall passa skon så optimalt som möjligt.