Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Den är lätt och har en hög
slitstyrka samtidigt som utformningen
skall bidra till att ge ett bra grepp och i så
liten utsträckning som möjligt störa
hovens normala funktion

På den sidan jag hade uppe förut så stod det om försök gjorda på hästar som tävlats barfota och reslutatet hade varit mellan 2- 4 sekunder snabbare med eliteskon- det var därifrån jag tog informationen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

vdb skrev:
Det orseriösa enligt min mening är inte att inackordera hästen, det är väl bra? Vad jag menade var bara 1-2 verkningar i veckan...Sen står det även så här vilket jag tycker är verkligen hårresande...

"Dr Hiltrud Strasser är en tysk veterinär som forskat kliniskt i många år".
En sådan veterinär hade inte jag tagit på allvar.

En till två verkningar i veckan innebär inte en till två hovslagarverkningar i veckan för då skulle det inte bli något kvar. Jag antar att det är det du menar? Strasserverkning innebär att ta vääääldigt lite, och i vissa fall en till två gånger i veckan, för att behålla en optimal hovform hela tiden. I stället för att hoven hinner växa till sig så att den kanske bara har en optimal form en mycket kort tid, om man verkar med 6-8 veckors mellanrum.


Forskar kliniskt gör vi väl alla lite nu och då? Strasser har väl gjort det ganska mycket mer än gemene man i allmänhet. Tyvärr så har hon inte publicerat så mycket av sin forskning och därför erkänns inte det hon gjort som vetenskaplig forskning. Men att ta i från henne att hon forskat kliniskt är lite väl magstarkt tycker jag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Va, var har jag skrivit något om att bära din syster?:confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Då pratar vi alltså om en PR för ellitskon, och alltså inte om verkligheten. Kanske dax att skilja på vad som är vad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Veterinäravhandlingar är inte seriöst.:confused:
Jag tycker att när människor inte ger konstruktiv kritik till det man postat utan istället går till personangrepp och hånar människors åsikter är oseriöst men då tycker vi väl olika antar jag :smirk:

Som sagt, flera av mina inlägg har blivit raderat av moderatorn varav tre innehöll endast fakta med bifogade referenser till avhandlingar skrivna av veterinärer. Inte så lätt att veta när man inte var här och inte kan läsa dem nu :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Nej det var en pilotundersökning gjord av slu

Mumin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Det är fortvarande stor skillnad på klinisk erfarenhet o klinisk forskning.
Jag anser mig ha ganska stor klinisk erfarenhet inom olika områden men kallar mig inte forskare!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

*Knapplån*

För sista gången, punkt i denna diskussion nu räcker det. Alla inlägg som inte tillför tråden annat än pajkastning, kommer att raderas.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag vill fortfarande disskutera alternativskor. Finns det någon som har personliga erfarenheter av elite och hippo grip osv?

Mumin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Finns det nå´n forskning på om och isådana fall på hur mycket en bar hov vidgar sig iframkant?
Det är väl så att än så länge är jarnskon det enda materialet som håller?
Skulle gärna ha Al skor. men de är för mjuka (för min ena häst iallafall).
Sålänge så rättar jag mig efter underlaget.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Elite har jag aldrig sett. Hippogripp gjorde min häst enormt ömfotad ngt jag hört även från andra håll o som sagt många alternativ ger snabbare uppbromsning än järn.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Jag vill fortfarande disskutera alternativskor. Finns det någon som har personliga erfarenheter av elite och hippo grip osv?

Mumin


Jag har provat Elitskon och jag anser att den är mycket bra så länge som hoven ser ut exakt som skon, annars är den skit...Eftersom man ska anpassa skon efter hoven vilket är omöjligt med den skon!
Hippogrip har jag inte provat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Många distansryttare rider med öllöw-typ och hådéns pg-typ för stötdämpningen. Dock fungerar det inte på hästar som behöver mycket glid, som min tex, då det blir för kraftig friktion och lederna tar stryk.

På min häst fungerar järnskon perfekt för den ger ett bra glid utan att vara hal.

Jag har stor erfarenhet av trav, distansritt, skolridning, western, brukskörning och jag undrar lite om vad du gör med din häst/dina hästar? Skulle vara roligt att höra hur det fungerar med en barfotahäst, speciellt tex nu när det blir tillåtet att tävla distans barfota från och med i år.

/Camilla
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Mumin_79 skrev:
Hov på glid bäst för hästen



Hästens ben utsätts för starka påfrestningar när den rör sig. Speciellt får hoven och benets nedre delar ta emot största delen av den uppbromsning som sker mot underlaget. Ju snabbare hästen springer desto större blir belastningen.

Det där låter ju som att göra det enkelt för sig. Det finns mängder med övriga faktorer som spelar in.
Bland annat gångart,underlagets beskaffenhet,hastighet,rörelsemönster,ryttarens inverkan,ortopedisk balans,rastyp,exriör, beslag mm mm.

Att uppbromsningen blir olika på olika typer av underlag är sedan länge känt, bl.a så vet man att en oskodd hov på asfalt har en snabbare uppbromsning på asfalt än en remonskodd hov likväl att en oskodd hov på en isgata har en längre uppbromsning (ofta så lång att hästen spänner sig eller helt enkelt går omkull) än en remontskodd hov med fyra LÅGA broddar som ger en tidigare mjuk uppbromsning utan spänningar eller risk för att hästen skall gå omkull. Däremot i en väldigt lerig hage så har en oskodd hov en tidigare uppbromsning än en remontskodd hov (utan broddar)

Förmodligen,och jag säger förmodligen så skulle en Galoppör tävla med bättre grepp och en mjukare uppbromsning på en normal gräsbana, däremot så skulle den snabbt dra på sig mjölksyra vid samma förutsättningar på dirttracken(Sandbanan)

Ett par andra saker som man bör ta i anspråk är HUR denna häst i isättningsfasen landar, det är inte självklart att alla hästar landar först på trakten utan det finns (tyvärr) även vissa som sätter i tån först och även om detta endast sker en hundradels secund före trakten så kommer uppbromsningen ske på ett helt annat sätt än vad man kan förvänta sig.

Slutligen: Man brukar dela in hästens steg i tre faser,isättningsfas,belastningsfas samt överrullningsfas. Det som enligt mig är minst betydelsefullt är isättningsfasen (jag skiter fullständigt i den då den är obelastad) däremot så blir jag hysterisk om den i belastningsfasen inte upptar den i benets styvaste riktning likväl om inte överrullningsfasen sker utifrån hästens kroppsliga balans.

Bara som ett litet tillägg så kan jag meddela dig att elit skon som då så väl gör reklam för är som alla andra skor,optimal sko på rätt häst. Dock passar den inte på tyngre hästar typ halvblod och uppåt då den är för instabil och helt enkelt inte klarar av att hålla sig plan mot hoven vilket endast kommer leda till punktryck på hovens bärrand,trakt eller sula.Dessutom är den skitsvår att rikta om så vida man nu fortfarande ställer kravet på att den skall efter riktningen vara plan.

Jag gillar den dock på "rätt" häst och har länge varit inne på att sko min Galoppis bak med den skon då hon i vår skall starta. På henne kommer den passa perfekt då jag under hela vintern förberätt hoven utifrån verkningen så att hoven skall passa skon så optimalt som möjligt.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

vdb skrev:
Jag har provat Elitskon och jag anser att den är mycket bra så länge som hoven ser ut exakt som skon, annars är den skit...Eftersom man ska anpassa skon efter hoven vilket är omöjligt med den skon!

Nej nej omöjligt är det inte vdb, jag har trimmat på det hela vintern och visst fasen går det att fixa till hoven så den passar skon. Jag skall skicka lite bilder till dig snart så ska du få se hur lätt det är, bara att raspa bort lite här o där.

Har man inte en sko som passar hoven så får man se till att få en hov som passar skon. Svårare än så är det inte, jag har sett det jättemånga gånger och tro mig omöjligt verkar det absolut inte.:rofl:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Hippogripp gjorde min häst enormt ömfotad ngt jag hört även från andra håll
PL

Klarar inte skons material att hålla sig plant utifrån den belastningen hästen utsätter materialet för så kommer materialet förr eller senare att ge med sig med punkttryck som följd.

I många fall avseende den uppsjö av nya skor som hela tiden produceras så blir man förvånad över att dessa tillverkare aldrig verka bry sig om att fundera på vilken belastning materialet skall klara av att utsättas för.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Nej nej omöjligt är det inte vdb, jag har trimmat på det hela vintern och visst fasen går det att fixa till hoven så den passar skon. Jag skall skicka lite bilder till dig snart så ska du få se hur lätt det är, bara att raspa bort lite här o där.

Har man inte en sko som passar hoven så får man se till att få en hov som passar skon. Svårare än så är det inte, jag har sett det jättemånga gånger och tro mig omöjligt verkar det absolut inte.:rofl:

Du får gärna kalla mig Daniel, men håll med om att den är hopplös att rikta! Om hoven ser likadan ut så är den bra, maila gärna bilder!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

hovis skrev:
Bara som ett litet tillägg så kan jag meddela dig att elit skon som då så väl gör reklam för är som alla andra skor,optimal sko på rätt häst. Dock passar den inte på tyngre hästar typ halvblod och uppåt då den är för instabil och helt enkelt inte klarar av att hålla sig plan mot hoven vilket endast kommer leda till punktryck på hovens bärrand,trakt eller sula. Dessutom är den skitsvår att rikta om så vida man nu fortfarande ställer kravet på att den skall efter riktningen vara plan.

Jag gillar den dock på "rätt" häst och har länge varit inne på att sko min Galoppis bak med den skon då hon i vår skall starta. På henne kommer den passa perfekt då jag under hela vintern förberätt hoven utifrån verkningen så att hoven skall passa skon så optimalt som möjligt.;)

vdb jag tror jag nämde det tidigare här i kväll.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Håller på med trick training arbete för hand, är inspirerad av en blanding av centrerad/AR /Western
Blandar lite efter tycker och plockar russin :-)

Hade jätteproblem med hans hovar för ett halvår sedan. Han hade typ som lamellrandsseparation och det samlades smågrus och sten i sprickorna och bitar föll av och långa sprickor uppkomm. Han måste hållas med ganska kort tå och med en avrundning. Jag rundar honom nästan varje vecka och han är nu helt bra. Tack vara mycket hjälp från Ol och I aanachp verkare.

Jag tror verkligen på den här metoden så jag blir så ledsen ibland när man känner sig nedtryckt och hånad och kastad en massa möjliga sorters skit på. Det finns tex inga anmälningar gjorda. har tom hört folk slänga ur sig att ol hästar inte kan gå. Jag har sett dom och jag kan berätta att dom måt verkligen prima .

HGan har juh gått ut med en utmaning på hans hemsida
www.harmonyhorse.se

om att bota en sjuk fånghäst som anses omöjlig tror jag inför bevakning. Men ingen vågar ta upp den. För tänk om han lyckas eller :confused:
Kul att du frågade :-) inte alltid lätt i den här världen att brinna för "fel saker" och man blir gärna missförstådd och betraktad som omöjlig när man brinner passionerat som jag gör.

Har en unghäst, 3 år han är under inridning just nu sakta- för att gradvis vänja lederna för belastning.
Vad pysslar du o din totto med?
Mumin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Min dåvarande hovlagare ville slå på han skor och sulor och menade att han hade fullblodshovar och aldrig kommer fungera barfota pga av mycket tunn stråle. Om jag inte skodde skulle han få hovbölder varje månad på ett minimum. Jag hade på den tiden aldrig hört talas om barfotaverkare. Men jag litar inte på nån annan än mig själv och tja mina käraste så jag tog saken i egna händer och började studera hovar. allt jag kom mig omkring, åkte till klinik och hade tre olika hovlagare till och tittade på honom.

Det som slog mig mest var att inte en enda hovlagare hade samma åsikt :confused: Hur skjutsinge ska man som okunnig hästägare då veta vad man ska göra om inte de proffesionella kan komma överrens?

Till saken hör att han inte har några fullblodshovar,(har fått dom beskrivna efteråt och han har absolut inga problem med varken trakter eller sula) han har aldrig haft en hovböld eller ens ömmat något såmer än när han trampar på en stor sten avbelastar han det benet.
Så i grund och botten förlorade jag min tillit till hovslagare under den tiden och sökte andra vägar och inte har jag blivit besviken :love:

Nu drar jag inte er alla över samma kam så ta det lugnt, det finns säkert de som är genuint intresserade brinner för sitt yrke och är duktiga. Hade säkerligen otur, idag har jag träffat på ett flertal hästar jag faktiskt tycker ser trevliga ut i hovform med skor. Men föredrar ändå barfota så långt det går. :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp