Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag har svarat på det redan och står fast vid min åsikt. Det var inget påhopp utan en åsikt. Varmblod avlas inte fram för att hålla de avlas fram för att prestera- Ring upp agria och atg kliniken så kan de verifiera det åt dig. Varmblod ligger under rasen minst rekommenderad av dessa anledningar. De har en kort genomsnittsålder pga av valiga exteriöra fel såsom patella upphakning/ patella förskjutning /felställd

Varit i mantorp 8 gånger med en väninnans varmblod och disskuterat saken med både Atg klinikens veterinärer och agrias rådgivare. Och jag tror dem för det verkar logiskt.
En häst som inte är perfekt exteriört men springer som en kanon- vinner miljoner- Tror du att de avlar på den då även om den är slut vid 8 års ålder?

Inom travvärlden och alla andra inriktningar där pengar spelar en stor betydelse är det pengar som spelar den huvudsakliga rollen. Varför säljs annars varmblod som inte springer tillräckligt fort ut som promenadhästar eller slaktas?
Men visst finns det folk inom travvärlden som älskar hästar det tror jag visst det, men det är en hård branch att lyckas i.
Mumin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
inte alltid lätt i den här världen att brinna för "fel saker" och man blir gärna missförstådd och betraktad som omöjlig när man brinner passionerat som jag gör.

Vad som är rätt eller "fel saker" kan ingen mer än du själv bedöma utifrån erfarenhet,kunskap. Missförstådd blir man alltid av ngn som missförstår det man skriver eller säger. Missförstår alla så har man förmodligen inte på ett välgrundat logist kunnand sätt uttrycks sig på ett för alla andra förståligt sett.

Det som jag personligen är otroligt rädd för är just när man brinner passionerat för ngt, det kan vara en materiel sak,en häst, en verkningsmetod eller en nyfunnen förälskelse. Att brinna passionerat för ngt eller ngn är att förvisa verkligheten, man ser bara det goda och det finns inget som är negativt förän en dag då verkligheten kommer ikapp. Ofta blir man då väldigt besviken samt känner sig lurad utifrån den brinnande passion man tidigare i blindo hade. Så länge detta sker mellan två personer så finner jag det som enbart lärorikt men den dagen ett oskyldigt djur blir inblandat så tycker jag det gått för långt(likväl ser den Svenska lagen det så)

Jag säger inte nu att din brinnande passion till en viss barfota metod är skadlig eller faller under djurskyddslagen utifrån DIN individ,däremot så säger jag att man skall alltid vara lyhörd,kritisk och saklig i alla sammanhang utan att bli förblindad för att i ett senare läge inte behöva bli besviken och känna sig lurad.

Som i kärlek så är det bättre vid nyförälskelse i stället för att se alla positiva sidor hos sin partner snabbt försöka analysera dom negativa sidorna(för negativa sidor har alla) och ställa sig själv frågan, kommer jag att bli lycklig med att leva med den här personens negativa sidor och kan jag hantera dom.

Fråga inte mig om svaret bara, jag lever själv.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tyvärr är det svårt att följa med i dina inlägg eftersom det inte syns så lätt vilka bitar du citerar och vilka bitar som är dina egna ord och tankar. Som redan skrivits så är alla på forumet redan överens om att barfota är det ultimata, men åsikterna går isär om att det praktiskt inte alltid är möjligt utifrån individens behov och användningsområde.

Jag tror inte att det alltid är så illa som det låter när du skriver, men det är inte lätt för oss andra att hänga med i svängarna då jag tror du tänker mer än vad som kommer på pränt. Vad jag dock tror mig ha förstått så förkastar du inte skor som princip, bara tycker att det är beklagligt när folk skor av slentrian oavsett om det behövs eller inte?

Alla har inte förutsättningarna att hålla hästar på lösdrift och det passar inte heller alla hästar, lika lite som det passar alla hästar att gå barfota eftersom aveln i generationer inte tagit hänsyn till hovkvalité utan prestation generellt. Min gamling vantrivdes när hon och fölis gick på lösdrift, fölis som nu är unghäst och 3 år går barfota och har fri tillgång till hösilage men kommer att skos vid behov, troligen till vintern pga halka. Hon går även tillsammans med mitt fullblod som är skodd fram men som inte fungerar barfota runt om och som kommer att skos när/om det blir ishalka igen.

För min del är det viktigt att en häst har fäste även när det är blankis, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om de fläkte sig. Där går min gräns för skott eller oskott även om de fungerar i övrigt barfota.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Helt rätt :-) tycker bara att folk är så snabba på att sko utan att egentligen ens veta eller vilja prova. Jag verkar inte vettig som person i tal heller när det gäller hästar :angel: jag har så mycket att säga och tycka tror jag och allt surrar omkring och så blir det ingen ordning på saker och ting :angel: Konstigt för när det gäller andra ämnen är jag mycket mer behärskad, ja inte lätt det här :smirk:

Blir så chockad över responsen på mina inlägg liksom, det känns som om det dras ut bitar som folk hakar upp sig på. Som det här med travfolk. jag menar inget illa och visst tror jag att dom bryr sig om sina hästar men i de saker vi disskuterade så tror jag visst det att vinstmöjligheten och snabbare lopp går före en viss bekvämlighet för hästen.
Jag läste inlägg gjorda av elite bla och det var därifrån jag drog det ifrån. Att elite var nästan lika ultimat för hästen som barfota men det gav mellan 2-4 sek snabbare häst. Det låter i mina öron som man har ruckat på hästens bekvämlighet för att få en snabbare tid eller :confused:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Kan knappast se det här annat än som ett grovt påhopp!
Att man skaffar ett annat användingsområde för en häst som inte passar inom en viss diciplin är väl normalt inom all hästsport.
Jag träffar hela tiden på travfolk so verkligen bryr sig om sina hästar.
Ägnade större delen av natten åt att försöka rädda livet på en travhäst o jag lovar att är fanns ett stort personligt engagemang oberoende av vad du inbillar dig.
PL

Jag är nog benägen att hålla med om att det är pengarna som styr inom både travet och galoppen. Det skall vara snabba pengar och alla stora lopp går enligt mig i för tidig ålder,främst för tvååringar och treåringar. Dock så skall ingen skugga falla över tränarna då dom gör allt och mer därtill för att hästarna skall må så optimalt som möjligt utan snarare över den marknadsföring som hela tiden sker och "lurar" in hästägare i branchen om att här är det snabba pengar att hämta och allt är guld.

Ta ett konsortcium som investerat en halv miljon i en 1 1/2 årig travare i tron om att det är en maskin man införskaffat som liksom en aktieprtfölj inom loppet av ett år gett en återbäring på två miljoner för det är så man marknadsför sporten.

Sedan sätts denna individ i träning hos ngn som gör allt för att hästen skall få optimala möjligheter fast med den vetskapen om att det kommer bli avbrott i träningen pga, individens fysik,spyke,ev.skador,övrigt trauma som försinkar sitt premielopp. Hela tiden med penninghungriga ägare som inte gör annat än tjatar om när skall den start och när skall den börja tjäna in pengar.

Dom tränarna som då kan säga håll käften och låt mig sköta det här är få,väldigt få och skulle ngn mindre tränare säga så så vipps går hästen vidare till en annan tränare som är lite mer svag för tränararvodet än hästens bästa.

Skiter sig allt så vill detta penningstinna konsortcium gärna krama ur den sista kronan och jag liksom DU P L vet vilken avslutande transport denna individ kommer hamna på vilket är helt avskyvärt.

Det här kommer jag väl få skit för men så är verkligheten i många fall,dock inte inom ridsportens elitnivå då vi inte pratar om samma pengar i den sporten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du förstod exakt vad jag menade/var ute efter, kunde bara inte lägga upp det som dig tack :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag ser tillräckligt av trav i liten skala på gräsrotsnivå för att veta att det du beskriver bara är en del.
Det jag beskrev från inatt var verkligen på den nivån.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Jag tycker att inom alla sporter går det liksom överbord så fort det blir tävling och konkurrens. Jag tävlar inte och kommer aldrig göra det därför i grund och botten tycker jag det är fel att pressa ett djur så hårt och utsätta den för slitning så pass för egen vinnings skull. Jag kommer alltid nöja mig med att vara skogsmulle,

Du liksom många fler av dess "hallelulija" frälsta får nog bara acceptera att majoriteten av dagens hästar är just sporthästar som använs för träning och tävling i olika disipliner. En sak som gör mig riktigt förbannad är när man påstår att sporthästen generellt pressas för hårt. Tänk då på att ordspråket "en hästkraft" är inte taget ur luften samt att dagens tävlingshästar har ett betydligt "slappare liv" än dom hästarna man förr använde inom jordbruket samt skogsbruket och inte mins dåtidens gruvhästar som aldrig såg dagens ljus men inte fasen va det ngn som då ställde sig upp och skrek, vad höll ni på med då och varför gjorde ni inte ngt åt deras situation redan då????

Man skall oxå ha klart för sig att det är inte bara att pang på styra in i en tävling utan det ligger lång träning och uppbyggnad innan.

Jag fördömer inte dig som finner livets mening med att vara skogsmulle och självklar ska en sådan häst vara barfota då det är mest naturligt för den samt att den omöjligt kan slita sina hovar så pass att den utan skor blir obekväm.

Däremot så skall både du och alla andra barfota "freak" passa sig väldigt noga med att förtala och kasta paj på dagens majoritet av hästägare som faktiskt dagligen vill kunna både rida,träna samt tävla sina individer.

Lev ni Ert liv och låt dom andra leva sitt liv utan att slänga massa skit på dom för det är precis det ni gör likväl oss hovisar utifrån massa falska ogrundade påhopp.

Du har nu en möjlighet att visa att du är undantaget som kan föra en vettig diskuttion med förståelse för båda sidorna, visa gärna det i stället för att gå i dina förespråkares fälla genom smutskastning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ta det inte så allvarligt för så allvarligt var det inte menat. Jag syftade på tävling ,tävling i toppnivå och visst är jag fullt medveten om vilket hårt arbete som ligger bakom och precis som jag sa, jag som halleluja människa och barfota freak räknar inte med att många tycker som mig att man ska spara på sitt hjärta så länge det bara går. det står för mig själv och mitt intresse och mitt intresse enbart.
Jag förkastar inte att andra tävlar. det är upp till dom. Jag har min häst stående på ett dressyrstall och har haft massor med roliga och insiktsfulla diskussioner med flera dressyrryttare.

Jag tycker att tävling mellan människor också är förkastligt, hur de människor orkar har jag ingen aning om och jag skulle aldrig vilja byta plats med dom för alla pengar i världen men lik förbannat så förstår dom sig inte på att jag slösar allt jag äger och har på en stackars hästkrake som egentligen inte är mycket värd :D :D
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Jag ser tillräckligt av trav i liten skala på gräsrotsnivå för att veta att det du beskriver bara är en del.
Det jag beskrev från inatt var verkligen på den nivån.
PL

Det jag ville beskriva va just den sidan alla dessa otaliga småtränare ständigt måste kämpa emot
utifrån en viss typ av hästägare.

Jag vet mkt väl hur det är för en liten tränare eller en amatör och jag är djupt imponerad över deras 24 timmars arbetsdag samt ständigt behöva gå i motvind. Dessa personer ger allt för att hästarna skall må så bra som möjligt och dom sköter dom bättre än sina barn så har även SHJ själv förklarat utifrån sitt tidigare försummande.

Kunde bara marknadsföringen ske på ett annat sätt är jag övertygad om att flera personer med "rätt insikt" skulle ge alla dessa mindre tränare en helt ny möjlighet.

Skulle jag för dagen införskaffa en travare så skulle jag fört och främst kalculera med att den förmodligen aldrig skulle komma till start och skulle den det så skulle det inte ske före fyra års ålder och den skulle garanterat gå till en tränare som du förmodligen känner till.

Oavsett sportgren så är det faktiskt så att mår inte hästen psykiskt bra så kommer den heller inte med tiden må fysiskt bra, fick jag välja mellan att träna en häst med en fysisk skada så finns det alltid en tjans att utifrån kunskap och övrig expertis kunna hålla denna skada i schack men en psykiskt knäckt häst, nej nej den går aldrig att få tilbaka till sitt ursprungliga psyke. Hästminne ni vet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag anser att du får slösa hur mycket pengar du vill på din hästkrake så länge du inte sätter dig till doms över de som faktiskt vill komma ngn vart med sin hästverksamhet.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Jag tycker att tävling mellan människor också är förkastligt,

Det tycker inte jag, det förekommer faktiskt lite "tävling" mellan oss hovisar oxå så till vida att vi gärna ser hur en kollega gör, diskutterar gärna problem mellan varanndra samt hela tiden är "upp to date" utifrån vad som sker både "over there" och inom europeisk forskning. Allt för att hela tiden försöka bli bättre och och skaffa mer kunskap och erfarenheter. Konkurens är inget man skall vara rädd för då det bara är självutvecklande och den dagen man slår sig för bröstet och säger att sko och verka hästar det kan jag sedan länge har man snabbt deklarerat att man sedan tidigare stangerat i sin yrkesroll.

Den som inte hela tiden vill utveckla sig är heller ingen tävlingsmänniska. Så ser jag i alla fall på det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Tycker att det är lustigt att man som du nekar till att skor hindrar blodcirkulationen. Är inte ute efter pajkastning nu, men reagerar då en vet som du inte anser att järnskon kan ha med skador på hovarna att göra, för så framställer du det i dina inlägg.

Vad tror då du kan ha varit orsaken till att hästen med fång som avlivades pga för dålig cirkulation i hovarna, fick så dålig cirkulation? JAG anser att det är fullständigt troligt att skorna ihop med så lång stallvistelse är orsaken men då du verkar tro annat så får du gärna ge din syn på saken!

Sen bara rent allmänt; jag skulle ALDRIG utsätta min häst för 1 ½ års "boxvila". Förödande och hur det påverkar en häst fysiskt och psykiskt vill jag knappt tänka på. Strasser anklagas för smärta och att det skulle vara en intensiv sådan som pågår länge (vilket verkligen inte är sant), men hur tror du/ni att den häst som fick stå i en box så länge upplevde detta? Den hade säkert mkt smärtor både psykiskt och fysiskt, eller pumpade man i den smärtstillande dagligen i 1 ½ års tid kanske...

(Antar att eftersom jag ifrågasätter en tradionell och tyvärr inte helt ovanlig behandling av fång som jag gör så lär väl mitt inlägg raderas, men om det mot förmodan får stå kvar så är jag seriöst intresserad av ett svar från dej PL om vad som orsakade dom "döda" hovarna. Samt att du gärna får delge din syn på om det är rätt att göra så med en häst? Är det verkligen så mkt snällare och enligt djurskyddet "inte utsättas för onödigt lidande", jämfört med en korrekt genomförd Strasserbehandling)?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Jag anser att du får slösa hur mycket pengar du vill på din hästkrake. PL[/QUOTE

Ja, det lät ju inte nedlåtande eller så.. Så alla som inte tävlar har bara "hästkrakar"?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Hur skall jag kunna utala mig om ett fall jag inte sett o inte har ngn aning hur det behandlats? Jag vet inte vilka delar av hoven som hade för dålig blodcirkulation. Jag upprepar däremot vad jag sagt tidigare. Det finns INGA studier som visar att en korrekt anbringad sko ger en kliniskt signifikant minskning av blodcirkulationen i hoven.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Syftade på fysisk tävling att jag inte hajjar att dom orkar :angel: önskar att jag orkade då kanske man skulle ha den perfekta kroppen men jag trivs bra med mig själv och ser ingen anledning att pusha mig själv superhårt fysiskt. Inget sagt om att jag inte är stolt över de som tar medaljer i vårt lands namn . all heder till dom :bump: men jag fattar inte hur dom orkar pressa sig och hålla sig själv på så kort lina :smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Håller med dig fullständigt i det mesta du har skrivit i denna tråd. Det är inte frågan om att försöka göra hästen till vildhäst igen utan mer om att hålla hästen så mycket det går i deras naturliga miljö. Det handlar då inte bara om hovar utan hästen i dess helhet. Det är kanske därför man anser att du skriver i fel tråd även ifall ditt resonemang utgår från att man inte bara kan plocka ut hovar utan att man talar om hästen i helhet. Bra jobbat och jag önskar dig lycka till! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Toffel skrev:
Vad tror då du kan ha varit orsaken till att hästen med fång som avlivades pga för dålig cirkulation i hovarna, fick så dålig cirkulation? ?


Men alltså, de flesta fånghästar jag stött på har varit små ponnys som aldrig ens haft skor på sig?

Men jag håller med dig så till vida att jag heller inte satt min häst på 1.5års boxvila...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Jag vill fortfarande disskutera alternativskor. Finns det någon som har personliga erfarenheter av elite och hippo grip osv?

Mumin
Jag har använt vanliga skor, Öllövskor och flappskor. Bästa skon enligt min mening var flappskon. Jag har barfotahästar;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Mumin_79 skrev:
Blir så chockad över responsen på mina inlägg liksom, det känns som om det dras ut bitar som folk hakar upp sig på. Som det här med travfolk. jag menar inget illa och visst tror jag att dom bryr sig om sina hästar men i de saker vi disskuterade så tror jag visst det att vinstmöjligheten och snabbare lopp går före en viss bekvämlighet för hästen.
Jag läste inlägg gjorda av elite bla och det var därifrån jag drog det ifrån. Att elite var nästan lika ultimat för hästen som barfota men det gav mellan 2-4 sek snabbare häst. Det låter i mina öron som man har ruckat på hästens bekvämlighet för att få en snabbare tid eller :confused:
För att en häst ska kunna prestera maximalt måste den vara så bekväm som det bara går...Min erfarenhet av travtränare är att det hela tiden är ett evigt letande efter varje individs bästa just för att den ska kunna prestera bra. Minsta lilla fel och den hoppar bort sig eller stannar...inget dessa tränare har råd med faktiskt...:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp