Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Du vinner helt klart :D
- Shire?
Clydesdale?

Hur bär du dig åt?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Boj skrev:
*Knapplån*

Här kommer lite hovbilder på en pålle, nu tillhör jag inte svergies bästa fotograf så avhåll er från synpunkter på fotona i sig annat än om de hade blivit bättre i en annan vinkel osv. Ägaren till pållen vill gärna höra era synpunkter, men har ingen egen kamera och annat som krävs.:D

Höger fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001100.jpg

Vänster fram
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001101.jpg

Bägge fram från sidan
http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/IM001103.jpg
Tycker det är svårt att säga nåt vettigt när man inte ser hela hästens ben,dessutom vet man inte hur hovarna såg ut FÖRE skoning..:confused:
Inte heller hur hästen rör sig..

Man har ju ingen aning om vilket utgångsläge hovisen hade..;)
Därför är det svårt att säga att nåt är exakt rätt eller fel rakt av.

Spontant:
Antar att hästen var lång i tårna innan skoning eftersom de kortats rejält,rätt gissat?:angel:

Själv så vill jag ha en rak hovvägg från kronrand ner till tåkappan,inget sån avhuggen tå som bryter hovväggen,måste jag korta tårna mkt så raspar jag hellre högre upp på hovväggen för att få en rak hovvägg från sidan sett,om ni fattar vad jag menar;)
Jag vill oxå att det finns horn hela vägen fram till tåkappan,inte att det fattas hov innanför tåkappan och i tådelen,samlas bara en massa skit där..jag vill ha en lite snyggare anpassning i tån,liksom..:smirk:

Hoppas nån fattar vad jag menar ,hittar väl inte rätt ord riktigt,förkyld som fan och på mindre bra humör..:o

Snyggt utlägg av skorna annars, skönt att slippa se trångskodd häst!;)

lilla skrutt

Senast ändrad:

vdb skrev:
Mycket lurv??? Du vet inte vad du pratar om..Kolla här då!:smirk:

hovskagg.jpg

Har snackar vi lurv!

Ha ha vilka lurviga ben!:D
Vilket påminner mig om en sann historia en hästägare berättade för mig,han broddade sin lurviga nordsvensk och släppte ut den i hagen..
Men hästen betedde sig konstigt och såg skitförbannad ut och sparkade med ena bakbenet,studsade omkring som en tok..han hade när han broddade lyckats med att brodda fast en del hovskägg oxå ..så det "luggades".. aj aj

Denna häst var en extremt klok häst och han blev verkligen skitsur på husse..:rofl:

Denna häst som var stor som ett hus hade en bästa kompis..en tax..snacka om ojämna par:D
De stog och slickade varann på nosen , såg vansinnigt komiskt ut!:p

hovis skrev:
Finns det ingen som i dag har ett jämt slätt halkfritt golv i sina stall??
Inte många..;)
En del har svårt att hålla dörrarna stängda oxå mitt i smällkalla vintern..ATJOO PROSIT!:o

Som kvinnlig hovis är det lättare att bli förkyld:confused: ,vi har ju inte så lurviga ben..:angel: :rofl:

Men jag har ju förstås inga vetenskapliga bevis..:D

Susan skrev:
Du vinner helt klart :D
- Shire?
Clydesdale?

Hur bär du dig åt?

Tinker...och eftersom jag har lika långt hår själv lånar jag ut hårbandet tll hästbenet och därefter höftar så gott det går...

Men jösses! Hur ser man något där? Känner du dig fram?

Boj skrev:

Är det något konstigt med vänster framben? När jag tittar på det framifrån så ser det ut som att hela benet lutar åt vänster från kotleden och från sidan ser den axeln ut att vara bakåtbruten. Men själva hoven ser rak ut framifrån?

*kl*

Och jag som var orolig för understuckna trakter på Spirre....:angel:
nd5638.jpg

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Var i hela friden har du hittat detta???:eek:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Var och tittade på ett diskussionforum over there...

Tydligen hade försäljaren av hästen sagt att den skulle se ut så där eftersom den var nyverkade (4 veckor sen) och var en saddlebred...

/Camilla

...för gångarternas skull = höga knälyft och så vidare...fy sjutton:mad:

Camilla_H skrev:
*kl*

Och jag som var orolig för understuckna trakter på Spirre....:angel:
nd5638.jpg

O my.. :mad: Vad tänker dom med, röven?!

Ja den är ju onekligen lite HÖG I trakten..........

Kan ingen mer säga något om min fux.
PINGE, VDB, PETER; UNO???????????
SKUTT????

Susan skrev:
Man ser heller inte hur hästen är uppställd.
jag läger in en bild på en helt felaktigt uppställd häst.
KopiaavTiffanyHufe1.jpg

Den här kan man ju se att höger fram inte är spikrak direkt.
Men som hon står så är det värre än det är.

Hon fick 8 på ben.

Kommentarer mottages tacskamt av "The boys"...
Och skutt...

Ja...alttså? 8a på de krokiga benen? Eller är det bara bilden som ger en felaktig uppfattning?
Enligt min ringa kunskap att bedömma per bild så ser hf och vb ut att vara framåbruten. HF dessutom oplan mot skenan.
carpus ser ut som , ja jag vet inte vad...måste ju vara nåt fel med den här bilden.

Själv anser jag mig alldeles hemmablind. Jag har tittat och tittat på hennes ben så jag blir aldeles konsys.

Min förra häst dog - var underförsäkrad - och jag köpte den här från Tyskand....

På den här bilden så tyckte jag GUD VAD hon är X - bent.
Fick sedan filmen där hon skrittar, och köpte henne.

Hästeveternären sa oj X - bent sedan flytatde hon in hö fram.
Nja kanske itne så farligt sa han ( snäll)

ID - Kontrolalnten sa X - bent. Nej kanske inte så farligt..
Barkevall sa - man skall inet bedömam förrän man sett dem gå
och Lockvall och Torstensson gav henne en 8
(å jag som hade gruvat mig så...)

madam Är TÅVID, och eftersom hon är så konstigt uppställd så ser HÖ F mycket värre ut än det är.

Jag tar gärna emot flera svar.

Hur många av er kollar hästen i rörelse innan ni verkar?
jag har ju en videosnutt när hon går.
( själv måste jag erkänna att jag är dålig på håll, har flyttat fram och tillbaka i stallgången)

Senast ändrad:

Susan skrev:
Ja den är ju onekligen lite HÖG I trakten..........

Kan ingen mer säga något om min fux.
PINGE, VDB, PETER; UNO???????????
SKUTT????
Jag vågar nog inget säga..:o svårt eftersom hästen vilar på ena bak och står med höger framhov mitt i en skarv mellan plattorna i golvet..vilket gör att det nog ser värre ut än det är i höger fram..

Däremot på bilden från sidan sett så är trakten på vä fram högre än höger fram,vä hoven ser högre ut ,synvilla :confused:

Foton är svårt.. står hästen konstigt uppställd är det ännu svårare..:D
Och jag är ingen expert,men har åsikter ändå,hi hi:D

Poäng på ben kan variera väldigt mkt mellan olika domare ,vissa tycker att tex hasvinkeln är viktig och kan dra ner rejält på poängen där ,men släppa igenom ett x -bent framställ utan att lägga så stor vikt vid det..sen ibland är fölungar otåliga och har svårt att stå still när domaren skall kolla benen framifrån,skickliga domare brukar se skevheter ändå när de rör sig men det är så olika från domare till domare..

En gång för länge sen visade jag ett ettåring som var gracilt benad,tät och tåvid..hon fick bedömningen grovbent och inåttåad:eek: D
Fast den domaren var rätt ny i yrket..(fast hästen uppförde sig perfekt ;) )

Susan skrev:
Själv anser jag mig alldeles hemmablind. Jag har tittat och tittat på hennes ben så jag blir aldeles konsys.

)
Jamen visst är det svårast med ens egna pållar!:p
Och som du säger ju mer man stirrar på benen desto svårare blir det,man blir helt tokig till slut.:D

Man kanske skulle gå nån "helgkurs" och bli expert med stort e..;) :D

Vore lättare att slippa tänka så mkt..:angel:

Jaha... då är den väl x-bent fram eftersom "domarna" (här) bestämt det.

För mig är den i alla fall parallelförskuten b.f. vilket klart kan ses om man bara lyfter på "trynet" lite högre.

Ha ha Lilla Skutt vilken jävla avatar passar dig perfekt!!!! Stora öron,lite för kort för att se över planket,jävligt nyfiken,grymtar mest med ett stort tryne men otroligt söt. Ha ha jag dör av skratt:rofl: :rofl:
*förlåt*

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 580
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Nyårstråden