Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det beror på om man ser hoven framifrån el bakifrån.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Tänkte mig att man ser den bakifrån. Tittade på triangeln och tyckte det såg ut som trålen, fast när jag tänker efter borde den vara på andra hållet då.

Vi ser väl isf höger bak, bakifrån. Men i vilket fall som helst så är det ju innersidan som är rakare och även slits hårdare.

Eftersom vi nu verkar koncentrera oss på just bakhovar kommer jag att tänka på HUR bör en bakhov vara verkad och benaxeln vara för att den skall bli optimal utifrån hästens balans och optimala hållbarhet i just bakbenet??? Innåttåad,rak eller svagt utåt bruten benaxel???

emindy skrev:
Vi ser väl isf höger bak, bakifrån. Men i vilket fall som helst så är det ju innersidan som är rakare och även slits hårdare.

Ja, höger bak menar jag :-)

Nummer Ett skrev:
Ja därom tvista de lärda, problemet är att både hovis och PL har rätt. Felet är att vi inte använder rätt ord.

Studera min lilla gunga, och tala om vilken sida som är mest belastad?

gunga.jpg

Bara för att krångla till det skulle jag vilja säga att den största belastningen varken är på ena eller andra sidan utan på den punkten där gungan vilar...

Om man tittar på min vallack så sliter han trakterna jämt (sätter ner hovarna rakt) på bakhovarna men han är egentligen kohasig och står oftast så med tårna snett utåt.

På A svarar jag tror att det är v.b framifrån.
På B tror jag att de flesta är något utåttåade. Min är ngt Fransysk.

Hur får man hoven att belastas bättre?

Senast ändrad:

HannaZ skrev:
Om man tittar på nedersta bilden till höger. Om vi säger att detta är vänster bak så motsvarar det en hov på en häst som sätter ner/belastar/sliter innersidan mer. Håller ni med om detta eller?
För att underlätta vidare diskussion, markerar jag medial och lateral sidan i en skev hov (bakhov om man vill). Det är där vi oftast ser problemet, speciellt vid 1-2 års ålder. Notera också ballförskjutningen som finns på medialsidan (när man ritar sina bilder kan man göra det man vill). Här visas hoven på ett hårt underlag.

med_lat_01.jpg

Till vänster som den ser ut innan arbetet startat och till höger en lösning för att återskapa symmetrin i hovkapseln. På unga individer som ännu inte har utvecklat sitt hovben kan vi vara med och påverka hur hovbenets form kommer att bli hos den vuxna hästen. Om hovbenet är fullvuxet och asymmetriskt kan vi bara försöka göra det bästa av situationen.

Ofta är det hovkapseln hos de vuxna hästarna som har en medial-lateral obalans. Får man bara rätt på denna obalans så slits hoven eller skon jämnt.

Hur går du till väga för att uppnå denna balans mellan inner och ytter sida på en äldre häst? Hur påverkar det lederna?

Det där med sneda bakhovar är väl väldigt vanligt.. När jag köpte en av mina hästar som 3 åring hade den detta problem. Min shp har sänkt innersidan på hoven då problemet kommer ifrån att bakhovarna ofta växer till mer på insidan och om inte detta korrigeras vid verkning så får man ganska snart en sned hovkapsel. Det tycks vara olika uppfattningar här om vad som är rätt eller fel, men då den nya hoven växte ner efter att hoven verkades i balans och innersidan inte fått växa till för mkt så är hovkapseln också numera lika på ytter och innersida.

Nu har jag inte en länk men på en av Yahoo´s barfotagrupper så är det en hovslagare som kommit med ett inlägg om just detta och han delar i detta avseende åsikt med Shp:arna och precis så som Strasser beskriver hur denna snedhet påvekar hästens kropp/bakdel och muskler så anser även denna hovslagare att det är!

Han hade ett sätt att kolla om hästen påverkats högre upp i benen och muskler på tex bakdel och länd . Min häst har haft stora problem som bättrar sej allt eftersom pga denna snedhet i sina bakhovar. Och man inser hur oerhört viktigt det är att hoven är i balans och sliter rätt mellan verkningarna vilket den gör då den kommit i balans.

Ska väl säga också då att skötseln av hovarna på min häst innan jag köpte den inte var den bästa direkt så det är inte hovslagarens fel att hästen blivit sådan, men jag undrar ändå varför man ser detta problem på så många hästar?

Nummer Ett skrev:
med_lat_01.jpg

Till vänster som den ser ut innan arbetet startat och till höger en lösning för att återskapa symmetrin i hovkapseln.

Innebär det att den här hoven:
HBf.jpg
HBu.jpg

Skulle må bra av att jag raspar av utsidan en hel del (den utflutna sidan som syns bäst underifrån)?

Jag skulle ha skott i går kväll men har haft feber i några dagar så jag kände inte riktigt för det. Ska sko i kväll troligen och ska då fota just denna hov under verkningen. Tanken är att ta mer på utsidan och korta tån lite mer, men vad tror ni?

/Camilla

Ett fotoexempel på samma tema.. Fast här är det den mediala sidan som har skenat iväg..

sko_12.jpg

<- Medial Lateral ->

sko_17.jpg

sko_13.jpg

Det är en HF på ett yngre halvblodssto. VF var helt korrekt.
Hoven landade ganska plant men osymetrin gjorde hoven illa på mjuka underlag då den bärande ytan var betydligt mindre på den laterala sidan. Helt enligt NR ETT's bild på gungbrädeprincipen.

jag funderar på barfota metoden, några åsikter?

hovis skrev:
Fråga: och vilken sida verkade du då mest på avseende en bak hov,inner eller yttersidan???

Jag har lärt mig att räta upp tåaxlarna enligt illustrationerna i Magnusson och Åkerblom .
Det har oftast låtit sig göras med att verka tå - utsida.
PL frågade mig också...

Det är orden jag har lärt mig att använda. Tycker inte att jag ser något annorlunda tänk i Nr 1s fina bilder.
Även om jag inte är så hajj på tekniska termer så har jag inte så svårt med logik.

Det jag funderat på är belastningen i hoven måste vara olika under olika moment. - i min värld faser i steget.

Rent logiskt så tycker jag att det borde vara störst belastning i just belstningsfasen - men det kanske är andra hänsynt att ta - andra påfrestningar som jag är okunnig i.

Det enda nya som jag vet är just att den inåttåade hästen måste ha sin innertrakt, men den har jag ju aldrig rört i alla fall....

Detta är en djungel. Jag är glad att vi har numero UNO

I en tidigare tråd ifrågasatte strasserfolket det här med teknisk doktor. Men när det gäller att kunna diskutera krafter o moment som påverkar hoven är det en klar tillgång, klart bättre än flundrans bukhåla!
PL

Har de ifrågasatt att Uno är teknisk doktor?
eller att man kan va det?

Eller hela vetenskapen teknik/mekanik också ?

jag brukar känna mig lite trög i denna tråden :confused:
- nu är det rikitgt illa :D

Jag undra sa flundra........

Nummer Ett skrev:
Ofta är det hovkapseln hos de vuxna hästarna som har en medial-lateral obalans. Får man bara rätt på denna obalans så slits hoven eller skon jämnt.

Jag är med på att slitningen av skon ger en ett betyg på hur man tänkt.

Men menar du, att du på en häst som går barfota och är korrekt verkad inte har en sida du håller efter mer än den andra.

Har jag för bråttom?

Jag grundade min teori p å att Hästen slet väldigt på yttersidorna av skon.
Hur kan det då komma sig att belastningen inte är där skon slits utan på den andra sidan? (dumkopf= ich).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar