Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag tycker det låter som att hoven varit utsatt för trauma, alltså slag utifrån. Har han slagit i bommar, stenar eller liknande? Av det kan det förstås bli en hovböld som sitter just där innanför hovväggen (eller vad tror ni andra?) och alltså inte en hovböld som kommer underifrån och vandrar ut genom hovväggen. Men av traumat är också då hovväggen skadad och mjukare och släpper därför ut bölden den vägen.

Hovbölder under sulan kan ju också uppstå genom tex stentramp så det låter väl inte alldeles långsökt, eller?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

axel - menar du liggande (alltså att de lägger sig i sas sidled) eller understuckna (att de lutar framåt)?

/Camilla

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Inte trakten utan dess stöd.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Axel skrev:
Vad beror det på att traktstöden kan bli liggande?

hovis skrev:
Dom kanske vilar sig lite???? (förlåt)

Allvarligt vad menar du med "liggande"????

Traktstöden kan bli "liggande" om de inte verkas ner ordentligt. Om hästen måste gå på dem så finns det två alternativ:

1. De "växer" inåt i hoven eftersom de är av så hårt material att hoven inte kan slita ner de. Då trycker de inuti hoven vilket orsakar smärta!

2. De "växer" inte in i hoven utan fläker ut åt sidan. De blir då "liggande".

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg hästar som hade blånader som uppkom i samband med Vitklöverexplosion. Alla hästar här blev påverkade. Antingen fick de Fång eller fruktansvärd Mugg o Rasp.

Okej. Ibland har jag fått Spirres stöd att ligga, dvs de ligger mot trakten (viker ihop sig) men det har åtgärdats genom att hålla dem lite lägre. Det kan säkert bero på annat än verkningen också (hur skon ligger) men detta har fungerat.

Sv: Hur åtgärda understuckna trakter?

Det är ju lite som nr 1 skrev att är man bara intresserad så kan ju vem som hellst lära sig.
Det är ju inte rocketscience som någon skrev.

Men det finns ju en anatomi ett skelett att i förts hand ta hänsyn till.
Skeletten är ju hårt, det kan inte anpassa sig till en felaktig hovvinkel.
Utan en verkkad sliten häst med brutan tåaxlar drabbas av skador på sikt.

Det jag tycker du gjort bra är just att ta hänsyn till det skeletten.
Och skapat förutsättning den vägen för att din häst skall hålla länge.

:) Sug i dej. :) Sträck på dig
(Man vet alldrig när man får beröm nästa gång :D)

Susan skrev:
Det är ju lite som nr 1 skrev att är man bara intresserad så kan ju vem som hellst lära sig.
Det är ju inte rocketscience som någon skrev.

Men det finns ju en anatomi ett skelett att i förts hand ta hänsyn till.
Skeletten är ju hårt, det kan inte anpassa sig till en felaktig hovvinkel.
Utan en verkkad sliten häst med brutan tåaxlar drabbas av skador på sikt.

Det jag tycker du gjort bra är just att ta hänsyn till det skeletten.
Och skapat förutsättning den vägen för att din häst skall hålla länge.

:) Sug i dej. :) Sträck på dig
(Man vet alldrig när man får beröm nästa gång :D)

*sträcker på mig så att jag blir minst en halvmeter längre*

Tack, tack :bow:

Ja, jag är lite sådär - att om andra kan så kan jag. Men så mekar jag med bilen själv, kör isracing, har renoverat en jänkare, svetsar grejer, kaklar köket, målar huset, bygger spånvagnar, renoverar hästfinkan, mm. Och jag vill ju ha allt det bra - fuskar jag får jag ju göra om så jag ser ju till att lära mig det jag behöver och gärna bolla med de som kan mer. Det är följdaktligen så jag gjort med hovslageriet också. Jag har dåligt med auktoritetsskräck och säger mycket sällan "kan inte"... Som min chef sa när jag sökte jobb här - "antingen är du duktig eller fullkomligt omöjlig att ha att göra med"... :D

hovis skrev:
Fråga: Kan du ta tre bilder rakt framifrån med hästen jämt uppställd i sina framben, den första bilden från hovarna upp till carpus(knäna),
framkna.jpg

den andra bilden från hovarna upp till bogarna
frambog.jpg

samt den tredje bilden från hovarna upp till öronen (alltså en helhetsbild tagen rakt framifrån)
framhel.jpg

så tror jag att jag hittat ngt väldigt intressant för oss alla här.
Okej, nu vill jag höra! :)

/Camilla

Är det inbillning eller är han mer musklad på höger sida...tycker det är väldigt tydligt på höger fram ...Ser lite mer "uppdragen" ut just på höger...Gick in på den andra tråden och kollade bilderna via den andra länken och det blev tydligare där...?

Camilla_H skrev:
framkna.jpg

frambog.jpg

framhel.jpg

Okej, nu vill jag höra! :)

/Camilla

Hur många spotlights har du använt????? Skit samma,det jag vill komma till är bogen samt bogmuskelaturen. Vänster bogblad befinner sig avsevärt högre upp än höger samt att vänster bogmuskelatur är avsevärt mer musklat (eller överansträngt) än höger sidas bogmuskelatur som är helt obefintlig. Skvallrar inte detta om ngt alvarligt problem som avspeglar sig ner i hovarna???

Denna häst utifrån hur jag i min trånga värld uppfattar det "faller ut åt höger" vid ridning och måste hela tiden korrigeras med hjälp av "bärande" vänster tygel samt motverkande höger skänkel. Liknelse som att köra bil och släpper man ratten så styr den rakt ner i diket åt höger.

Har jag rätt eller är det hela en synvilla??? Jag tror inte det utifrån den bild du la in från sidan på h.f. (som du tyckte va så understucken). På den bilden så slog det mig snabbt utifrån v.f:s innertrakt som är minst lika understucken och överbelastad som hela h.f hov. Min tanke är då att hela hästen "tippar åt höger utifrån vad man kan läsa av utifrån hovarnas belastning. Detta är i så fall inget hovis i världen (ej heller "trimmare") som kan lösas utan här krävs det lite mer kompetent behandling utifrån Vet,Chiropraktor,Blodprovssvar alt, tandläkare för att lösa detta problem. Kan oxå, jag säger KAN även vara obalanserad ryttare hängande i 45 ggr:s lutning åt höger. Strasser har själv visat en bild på hur det kan se ut.

p.s. Den är dessutom ganska parallelförskjuten i b.f.

Senast ändrad av en moderator:

Piraja skrev:
Är det inbillning eller är han mer musklad på höger sida.

Utifrån min ringa kunskap så är det inbillning då jag i alla fall inte ser tillstymelse av muskler i höger sida.Kan du inte hjälpa mig och beskriva var dessa muskler finns???

*kl*

Utifrån vad jag VET så undrar jag om ni inte båda inbillar er ;)

Spirre faller aldrig till höger, faller han åt någon sida är det till vänster. När jag rider ute så får jag då och då korrigera honom till höger.

Ryttarmässigt så har jag stora problem med vänster höft, om det gör mig hängande till höger, det vet jag inte, men är det så är det nog inte mycket. Eftersom jag vet om problemet är jag rätt noggrann med sitsen och instruktörer brukar säga att jag sitter rakt. Jag har en bomlös så sitter jag mycket snett känns det omedelbart.

Han gås regelbundet igenom av duktig ET och har sällan (i princip aldrig förutom möjligen efter extremt hård träning) problem med bogarna.

Intressant att två stycken kan tolka precis tvärtom...

Och det är faktiskt vår nya stallbelysning som lyser upp så mycket! :D Inga extra spottisar alltså ;)

Förresten så hade han rätt understuckna trakter båda trakterna på VF tidigare men som jag sa i ursprungsfrågan så har jag lyckats korrigera det en del med verkningen, möjligen då att innertrakt fortfarande inte är okej.

Att han är parallellförskjuten har jag vetat sen jag köpte honom för 7,5 år sedan så det är ingen överraskning.. ;)

Men kan det inte ha påverkat vänster bogmuskulatur att han hade en seriös bukmuskelsträckning i somras som inte gav sig på flera månader och som han faktiskt blev halt av? Nu märks inget av den och vid stretch av bogen reagerar han inte alls vilket han gjorde tidigare.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Utifrån min ringa kunskap så är det inbillning då jag i alla fall inte ser tillstymelse av muskler i höger sida.Kan du inte hjälpa mig och beskriva var dessa muskler finns???
Jag tittar högst upp på högerfram...ser ut att ha mer omfång där än på vänsterfram...själva kroppen vill jag inte bedöma då jag blir lite "bländad"...men tycker nog att den ser mer musklad ut där ändå...och lite uppragen...Pratar vi om samma sida fastän vi säger "fel"?

Pratar vi om samma sida fastän vi säger "fel"?

Skulle tro det, om du istället vänder på steken och tänker dig att du står bakifrån svansen och tittar på öronen. Vilken sida menar du då, höger eller vänster.

Spirre faller aldrig till höger, faller han åt någon sida är det till vänster. När jag rider ute så får jag då och då korrigera honom till höger.

Vilket bör stämma ganska väl, då vänster bog är den mer musklade och här tar hästen tag i den på ett betydligt annorlunda sätt vid ridning. Särskilt påtagligt bör det bli, om hästen faller för långt ner på framdelen.

Boj skrev:
Skulle tro det, om du istället vänder på steken och tänker dig att du står bakifrån svansen och tittar på öronen. Vilken sida menar du då, höger eller vänster.

Vilket bör stämma ganska väl, då vänster bog är den mer musklade och här tar hästen tag i den på ett betydligt annorlunda sätt vid ridning. Särskilt påtagligt bör det bli, om hästen faller för långt ner på framdelen.
Höger...

;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är... 35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 610
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka