Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Nummer Ett skrev:
Nu måste vi klargöra en sak, hovslagare är inte stöpta i samma form.

Absolut, jag fick höra helt horribla siffror på ett föredrag. Hoppas någon kan de rätta siffrorna. Jag minsn bara de ungefärliga proportionerna

20 000 utför hovvård

2000 har utbidlning

20 har den nya fortbidlningen.

Det som är targiskt är att många människor kallar sig Hovlsagare, utan att ha ngn som hellst utbidlning. En del påstår att de gått skolan fast de inte har gjort det.

Kvaliteten på den utbidlningen som finns är också högst skiftande.
Jag välkomnar att det blir en autktorisering av hovslagare då "påspikarna då automatiskt sållas bort"
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

När min häst fick Fång så kissade han stora mänger. Urinen var mörkare och mängden mycket större än vanligt. Läste i Håll hästen frisk att det var ett symtom för Korsförlamning. Kan det inte uppstå i båda fallen där kroppen försöker att bli av med "gifterna"?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

20000 som utför hovvård?? Det betyder i snitt 13,75 hästar per person! Inte mycket att leva på men det borde ju å andra sidan bli väldigt välgjort.. Hihi..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Men jag skrev ju att jag inte mindes de rätta sifrorna bara den hårresande proportionen
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Har ingen aning, någon annan?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Det finns en stor fara i att låta hoven forma sig själv och inte ta bort något levande.


Hovled.jpg


Denna bild illustrerar på ett bra sätt hur tight passformen är i hästens nedersta leder. :smirk:
Det är inte två plana ytor som skall passa ihop på ett ungefär - utan en komplicerad ledyta.
Hästens tyngd uppifrån och den fart den rör sig med, kommer med en stor kraft uppiffrån som pressar ihop lederna.:idea:
Det som möter den stora kraften uppifrån är underlagets motstånd underifrån. Beroende på dess beskaffenthet så påverkar det lederna på olka sätt, därför är inte alla underlag lämpliga.

För att ben inte skall ta i ben när hsätens tyngd och fart pressar uppifrån - och underlahet håller emot så finns i leden en tjock ledvätska

Om du har ett någrolunda fast underlag och en hov som är verkad så att underlagets kraft går upp mitt i tåaxeln belastas ledytorna jämnt.

Men om du har en felverkad hov, eller en ej korrgerad hov så belastas inte ledytorna jämnt.
I den merbelastade delen så trycks ledvätskan bort, och ledbrosk börjar nöta mot ledbrosk...


kotled.jpg

Här ser vi vad som händer med en led som varit felaktigt belastat en längre tid.
Ledbrosket är förstört - det kallas artros, och är en inte helt ovanlig orsak till avlivning
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Cecely skrev:
Hur är en inflammation kroppens försvar?

Inflammationen är organismens (kroppens) reaktion på en skada i någon vävnad.

Det kan vara trauma ( yttre våld) , överansträngning, tex.

i tex kotleden så kan en vrickning, eller mer troligt - en skada i hovbrosket sätta igång processen.:idea:

Fyra företeelser förekommer.
Ökat blodflöde - Värme
ökad mängd vätska - svullnad
ansamling av vita blodkroppar
Och smärta.

Detta är kroppens "brandkår" :D som försöker skydda och läka en skada

Ökat blodflöde transporterar mer näringsämnen och byggstenar till det skadade området.:banana:

Ökad mängd vätska kan hämma rörelsen i en led. Vid skador på ledbrosk brukar kroppen producera mer ledvätska (hästen får en galla) Den brukar dock vara av sämre kvalitet - den är för tunn och därför inte funktionell.

Smärtan är också till för att skydda leden mot vidare slitage.
Smärta är kroppens varningssignal:devil:

En liten broskskada i leden ger upphov till en ledinflammation artrit den kan kroppen läka om den får vila.
Den kommer tillbaka om hästen utsätts för samma belastning igen.

Belastande är felaktig tåaxel
Felaktigt underlag
Felaktig balans under ridning-

Skelettet har en viss stötdämpning i sin konstruktion.
Denna stötdämpning fungerar bäst vid raka tåaxlar och ett underlag med ett djup på 3 cm.:cool:

Musklerna kan också bidra till stöddäpning. :idea:
Deras jobb är både att starta rörelser och bromsa dem.
Det fungerar om hästen arbetas i balans.
om den arbetas i spänst

Det fungerar inte om hästen arbetar helt utan spänst, inte helelr om hästen är spänd.:crazy:

Hälsa är balans och att hitta balansen - är det i sig en balansakt...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
Hälsa är balans och att hitta balansen - är det i sig en balansakt...

Balans är att i en balansakt finna balansen vilket leder till en balanserad hälsa.;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

En fråga till er barfotaverkare.
Jag har fått i uppdrag att kolla på grannens häst som fått en hålvägg. Hästen är strasserverkad av shpare, men av okänd anledning kan inte ordinarie verkare komma och titta. På hovslagarskolan får man lära sig ett antal sätt att komma tillrätta med problemet.
Hur gör ni? Nu vill jag ha en ärlig strasser(eller SAhncp) idé om hur ni tycker jag ska göra. Och gärna utan enmassa spydiga kommentarer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

vdb skrev:
En fråga till er barfotaverkare.
Jag har fått i uppdrag att kolla på grannens häst som fått en hålvägg. Hästen är strasserverkad av shpare, men av okänd anledning kan inte ordinarie verkare komma och titta. På hovslagarskolan får man lära sig ett antal sätt att komma tillrätta med problemet.
Hur gör ni? Nu vill jag ha en ärlig strasser(eller SAhncp) idé om hur ni tycker jag ska göra. Och gärna utan enmassa spydiga kommentarer.
Utan att vara spydig...men jag har fått den uppfattningen att en Strasserverkad häst inte ska få hålvägg/bärrandsröta...men det är väl en SHP som inte är certifierad som skött om den hästen, då...Jag är hur som helst nyfiken på om du får nåt svar...:smirk:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Ja här har ju faktiskt Afrodite ett gyllene tillfälle att dela med sig av sin kunskap.
Här är ju dessutom förutsättnmingarna rätt enligt henne, eftersom hästen är verkad av SHP.
Hon är ju här inne och smyger runt (senast 20/1), men har inte postat sedan 3/1.
Att öppna upp hovväggen lär du i alla fall inte få tips om, eftersom en annan SHP kallar detta för 'stympning' på 'barefootscan' (skandinaviska Strasserlistan)

Stympning, per definition, är att ta bort en kroppsdel permanent.
Detta är ju inte fallet vid ovan nämda fall, då hovväggen ju växer ner igen.

Piraja: SHP är alltid certifierad.
Annars är dom studenter.

Hug your horses!
/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Men om du har en felverkad hov, eller en ej korrgerad hov så belastas inte ledytorna jämnt.

Exakt min mening.

Men hur avgör du genom att titta utifrån hur just den hästen skall belasta sina leder och hur just den hoven bör vara formad för att hästen skall belasta och röra sig så optimalt som möjligt?

Och hur gör du med en skodd hov vars vinklar faktiskt ändras under intervallets gång eftersom slitaget är obefintligt?

På en oskodd häst vars hovar verkats och utvecklats till sin optimala hovform förändras inte vinklarna nämnvärt på ett 8 veckors intervall eftersom hovarna slits ungefär lika mycket som det växer.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

En hålvägg där du inte finner röta är troligtvis orsakad av ett belastningsfel. Dvs hoven är inte verkad i balans.
Mer kommentarer kan du få på mail, konkreta verkningsråd är dumt att komma med på ett allmänt forum.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Utan att vara spydig...men jag har fått den uppfattningen att en Strasserverkad häst inte ska få hålvägg/bärrandsröta...men det är väl en SHP som inte är certifierad som skött om den hästen, då...Jag är hur som helst nyfiken på om du får nåt svar...:smirk:

Jodå! verkaren i det här fallet är strasser shpare. Det är för övrigt den personen som "jag inte hade gått en kurs för";-)

Och nu vill jag veta hur en shp/Sahncp-are skulle ha gjort.
Emindy- Jag mailade dig om det här så du kan kanske ge en synpunkt där ist.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

XXXXX skrev:
Nej denna häst är självklart inte OK enligt Strasser men tydligen enligt era mått eftersom denna häst sedan flera månader är skött med hjälp av er s.k. expertkunskap.


Det är den här typen av spydiga kommentarer jag inte vill ha, upplysningsvis.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

emindy skrev:
Men hur avgör du genom att titta utifrån hur just den hästen skall belasta sina leder och hur just den hoven bör vara formad för att hästen skall belasta och röra sig så optimalt som möjligt?
Ja det är väl det man lär sig där på skolan.
detta med raka tåaxlar framifrån är ju den basala riktlinjen.
Även genom att studera hur hästen rör sig ger ledtrådar.
Därför besiktigar en bra hovslagare även hästen när den rör sig.
Det som upprör oss som har utbidlning är att det tar så långtid att få upp en bra blick för det här så att överlåta detta på hsätägarna är inte rimligt.
Att lära sig SE bra tar många år.
Ofta skor man ju hästen också mer än en gång, ingen har röntgensyn, så man skapar sig en bidl skor efter det, och hur hästen ser ut nästa gång tlar om huruvida man "tänker rätt"
I tveksamma fall ber man hästägaren att rönta hsäten
emindy skrev:
Och hur gör du med en skodd hov vars vinklar faktiskt ändras under intervallets gång eftersom slitaget är obefintligt?

Ja vinklarna ändras men mycket mycket mindre än på en barfotgående häst.
Det är därför Hovslagarna är upprörda.
Det är därför veterinärerna är mer än upprörda över påståendena att alla hästar kan gå barfota.
Skon sitter där för att skydda hästen mot ett felaktigt slitage.

Om den enskilda individen inte behöver detta skydd så sätter man inte på en sko. . Så kul är det inte att sko
Alla hovslagare har en viss procent av sina kunder barfota

emindy skrev:
På en oskodd häst vars hovar verkats och utvecklats till sin optimala hovform förändras inte vinklarna nämnvärt på ett 8 veckors intervall eftersom hovarna slits ungefär lika mycket som det växer.

På en häst som gått oskodd länge ändras inte vinklarna helt enkelt för att det inte finns mer att ändra.
Olika raser har olika tillväxt, de har också olika kvalitet på det horn som växer ut.

Det du talar om optimal hovform - är inte en optimal hovform ur ledernas synpunkt - snarare katastroffal.

Ett konkret exempel är den innåttåade hästen vilken sätter i insidans trakt först, men belastar på ett helt annat sätt vid belastningsfasen och ett tredje vid överlullningsfasen.
Eftersom hästen sätter i hoven med insidan först . så slits den ned - vilket gör att tåaxeln kommer att vara väldigt bruten under belastningsfasen.
Och en sådan bruten tåaxel kommer att göra belastningen helt skev i lederna.

Hovslagare och veterinärer är inte upprörda för att de inte har annat för sig. De är upprörda för att människor som är okuniga om det nedre benets anatomin kommer med teorier som helt saknar vetenskaplig grund.
Teorier som man sedan århundranden vet orsakar allvarliga skador.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Bättre redigerat....tiden gick ut.

emindy skrev:
Men hur avgör du genom att titta utifrån hur just den hästen skall belasta sina leder och hur just den hoven bör vara formad för att hästen skall belasta och röra sig så optimalt som möjligt?
Ja det är väl det man lär sig där på hovslagarskolan.:smirk:

Detta med raka tåaxlar framifrån är ju den basala riktlinjen.:D
Även genom att studera hur hästen rör sig ger ledtrådar.
Därför besiktigar en bra hovslagare även hästen när den rör sig.
Det som upprör oss som har utbidlning - är att det tar så långtid att få upp en bra blick för det här så att överlåta detta på hästägarna är inte rimligt.

Ofta skor man ju hästen också mer än en gång.
Ingen har röntgensyn så man skapar sig en "bild" och skor efter det, och hur hästen ser ut nästa gång tlar om huruvida man "tänker rätt"
I tveksamma fall ber man hästägaren att verkligen rönta hästen
Bara att lära sig SE tar många år.
Det är ingenting man lär sig på en kortare kurs

emindy skrev:
Och hur gör du med en skodd hov vars vinklar faktiskt ändras under intervallets gång eftersom slitaget är obefintligt?

Du balndar ihop begreppen.
Det är slitaget som ändrar vinkel till det negativa. Annars skulle vi ju inte sko.:cool:
Slitaget rättar inte till

Vinklarna ändras mycket mycket mindre när vi skor än på en barfotgående häst. - Igen det är därför vi skor

Och det är också därför Hovslagarna är upprörda när någon kommer med påståenden som de vet leder till ohälsa
Veterinärerna är mer än upprörda över glada påståenden att alla hästar kan gå barfota. Skon sitter där för att skydda hästen mot ett felaktigt slitage.

Om den enskilda individen inte behöver detta skydd så sätter man inte på en sko. . Så kul är det inte att sko
Alla hovslagare har en viss procent av sina kunder barfota:)

emindy skrev:
På en oskodd häst vars hovar verkats och utvecklats till sin optimala hovform förändras inte vinklarna nämnvärt på ett 8 veckors intervall eftersom hovarna slits ungefär lika mycket som det växer.

På en häst som gått oskodd länge ändras inte vinklarna helt enkelt för att det inte finns mer att ändra. :smirk: DEn hoven får aldrig en chans att bli korretk utifrån sina leder. De horn den skulel behöva slits ned innan det hinner göra någon nytta.

Det du talar om som optimal hovform - är inte en optimal hovform ur ledernas synpunkt - snarare katastrofal.

Ett konkret exempel är den innåttåade hästen vilken sätter i insidans trakt först, och därmed sliter ned den.
Vi belastningsfasen så _fattas den biten_ och det uppstår krafter som bryter hästen i lederna :idea:


Hovslagare och veterinärer är inte upprörda för att de inte har annat för sig.
De är upprörda för att människor som är okuniga om det nedre benets anatomin kommer med teorier som helt saknar anatomisk förankring.

Det stämmer inte med verkligheten
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Att du bara orkar Susan. Detta har vi diskuterat femtioelva gånger tidigare på denna tråd men likt förbannat så återkommer samma frågor om och om igen. Pinsamt nog alltid ifrån samma personer, vad är problemet???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Susan skrev:
På en häst som gått oskodd länge ändras inte vinklarna helt enkelt för att det inte finns mer att ändra. :smirk: DEn hoven får aldrig en chans att bli korretk utifrån sina leder. De horn den skulel behöva slits ned innan det hinner göra någon nytta.

Det du talar om som optimal hovform - är inte en optimal hovform ur ledernas synpunkt - snarare katastrofal.


Så du menar att oskodda hästar aldrig kan vara korrekta i hovarna utifrån lederna?

Vilket horn menar du att de skulle behöva?
Det bästa är väl ändå att hästen sliter sina hovar i takt med att de växer så att de alltid är lagom (eller att man åtminstone inte behöver ta många tag med raspen).

Och skulle du kunna beskriva den hovform som du menar att Emindy anser vara optimal och på vilket sätt du anser att den är katastrofal?
Eller är det kanske så att du inte kan hålla reda på vem här som följer vilka principer?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

jag tappar all repekt för människor som inte kan hålla en diskussion saklig utan att ta till spydigheter.
Det vittnar inte om en djupare kunskap
HannaZ skrev:
Så du menar att oskodda hästar aldrig kan vara korrekta i hovarna utifrån lederna?

Jo den häst som är lyckligt född med en relativt bra benaxel framifrån och från sidan, och somär född med en sådan hovkvalitet att det fungerar och har en fritidsryttare.

HannaZ skrev:
Vilket horn menar du att de skulle behöva?

Ett ex. Den ovan beskrivna hästen som var inåttåad skulle behöva hornet på hovens insida i belastningsfasen.
Dett har nyligen gjorts försök om detta på Strömsholm där man till och med la en kil på insidan nav skon.
Detta har gett gott resultat.

HannaZ skrev:
Det bästa är väl ändå att hästen sliter sina hovar i takt med att de växer så att de alltid är lagom (eller att man åtminstone inte behöver ta många tag med raspen).

Det kan det ju vara för den som inte är så bra på att hantera raspen.
Det tar tid att bli bra på att raspa. man behöver till och med vara lite stark runt handlederna för att kunna styra den bra.

Probelemt igen. Hästen sliter inte lika mycket runt om den sliter snett. Framförallt så slits trakten mer än tån.
Hovslageri är ett hanteverk, det tar tid att lära sig hantera verktygen.
Ytterligare ett argument för att inte försöka sig på det själv.

HannaZ skrev:
Och skulle du kunna beskriva den hovform som du menar att Emindy anser vara optimal och på vilket sätt du anser att den är katastrofal?
Jag har redan gjort det. Så har även du. Ni tycker att hästen formar hoven själv - och jag har svarat hästen formar hoven fel - det har man vetat i flera hundra år och därför finns hovslagare.
Med skiftande skicklighet och kvalitet visserligen, men de som ÄR utbildad är också utbildade i hur olika vinklar påverkar senor ligament och leder. Vilket OL helt saknar

HannaZ skrev:
Eller är det kanske så att du inte kan hålla reda på vem här som följer vilka principer?
Det där faller tillbaka på dig själv...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 502
Senast: Tez1
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp