Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de
Susan skrev:
Själva infallamtion är kroppens eget försvar - mot vad - i det här fallet en led utsätts för.
Givetvis handlar det om verkning att få balans i leden, men det handlar även om ryttaren för det är sällan hästar får kotledsinfalmmationer i hagen
Det är inte ryttarens tyngd som är problemet utan hur hästen tillåts bära denna tyngd.:smirk:
Det stora problemt är i vilken balans/jämnvikt hästen rids.
Och i vilken spänst.
Fritidsryttaren rider gärna i så kallad flängridning där hästen tar emot sig med frambenen.
"Krank and Spankryttaren" som vi kallar dem ( eg. Dra fram och sparka bak) skapar så stor spänning i hästen att musklerna inte kan uppfylla sin andra funtion dvs skydda lederna.
Eftersom hästen av naturen går i framvikt och många ryttare altså förvärrar detta, och dessutom slår ut en stor del av hästens stötdämpningsmekanism genom sin ridstil, så blir det bara hovleden kvar att ta upp stöten med.......
Men det handlar väl inte till största delen om ryttaren? Om inte hovarna är rätt verkade och inte är i rätt balans så blir inte ryttaren det då heller eftersom hästen inte är i balans. Dessutom kan ju ryttarens obalans bero på att hästen är sne p.g.a. något kotfel som behöver åtgärdas av en kiropraktor.
Dessutom kan man inte jämföra en häst som går i hagen med en häst som rids. En häst som går i hagen springer inte 1-3 timmar (i varierande tempo och terräng) om dan. De belastar inte kroppen på samma sätt som en häst som rids. En häst som rids arbetar (jmf styrketräning, aerobics m.m.) men den arbetar inte ensam för dessutom har den en ryttare på ryggen. Men en häst som skulle springa varje dag 3 tim mellan säg 13-16 helt självmant skulle väl också kunna få kotledsinflammationer och överbelastningar. Skulle den hästen oxå vara felverkad... ja då kan den ju få problem...
Dessutom kan ju oxå tunga, djupa ridbanor orsaka problem, så jag tror att man får se allt i sitt sammanhang och kanske inte till största delen skylla på ryttaren när hästen får problem. Kotledsinflammationer kan ju bero på så mkt t.ex. en muskel som är spänd, vilket ger en ny spänd muskel, som ger en ny spänd muskel o.s.v. och så kommer ledinflammationen. Dessutom kan ledinflammationen då bero på ngt fel i kotorna t.ex. snedhet.
Jag anser att hästens verkning, muskelsammansättning, kotors placering, hästens benställning och kroppställning i övrigt bör analyseras innan man skyller på ryttaren. Har man uteslutit fel på hästen som kan ha orsakat inflammationen och analyserat underlag på ridbanor etc. och inte funnit att problemet ligger där, ja då kan man börja titta på ryttaren.
Helheten tycks glömmas bort ibland tyvärr...
Förresten vad menar du med att hästen måste ta emot sig med framdelen? Vad menar du med sk flängridning?
Är det flängridning när jag låter hästen gå i den form den vill ute i skogen vid trav/galopp, el. menar du att hästen alltid ska arbeta i rätt form även i varierande uteterräng? Nu menar jag inte att hästen ska springa med huvudet högt och dra t.ex. men en sådan häst har inte jag.
Personligen tycker jag att uteridningen ska vara en trevlig och avkopplande upplevelse för hästen och att den inte ska behöver "prestera" hela tiden, även om jag vet de som förespråkar ständig "kontroll" (dressyrmässig) av hästen?!
Dessutom undrar jag om jag är orsaken till att mitt sto "gick på frambenen" och snubblade ofta, när jag nu insett att hovarna var sönderskodda med en symtombild som vid strålbenshälta...? det ska bli kul att sätta igång henne igen och se skillnaden! Nu var det ju snart två år sedan vi red ordentligt...