Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hon är inte hårt verkad utan hårt sliten. Hon skoddes av 3 oktober och tanken var att hon skulle ridas lite smått barfota men vi insåg efter bara ett par ridturer att hon slitit ner hovarna. Hon promeneras ett par timmar i veckan på grus, asfalt eller snö.
Hon är dräktig och ska inte ridas mer förrän tidigast i höst och i så fall skos hon.

Nytagen bild på höger bak
Shb8jan.jpg

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

em76 skrev:
Hon är inte hårt verkad utan hårt sliten. Hon skoddes av 3 oktober och tanken var att hon skulle ridas lite smått barfota men vi insåg efter bara ett par ridturer att hon slitit ner hovarna. Hon promeneras ett par timmar i veckan på grus, asfalt eller snö.
Hon är dräktig och ska inte ridas mer förrän tidigast i höst och i så fall skos hon.

Nytagen bild på höger bak
Shb8jan.jpg

Då hade Nummer Ett rätt och jag fel avseende att det var verkningsrelaterat och utifrån ditt svar här så ber jag om den ärligaste ursäkten till både dig samt din hovis utifrån min kritik (avseende verkningen). Jag ser tyvärr utifrån din nytagna bild flertalet skador i hoven som hästen för dagen knappast kan vara bekväm med och med tanke på att denna häst även är dräktig och börjar bära en extravikt så undrar jag om det inte skulle vara klokt att f.o.m. nu fram till fölningen på ngt sätt skydda hovarna från ömmhet då det lätt i ett senare läge även utifrån för ömmande hovar (främst bak) kan leda till att stoet "kastar" sitt föl. Med tanke på denna årstid samt risken för fläkskador så finner jag det även ytterst viktigt att även ha grepp.

För hästens välmående och god cirkulation så skulle jag inte rekomendera en "pjäxa" utan ngt mer beprövat och erkänt skonsamt.

Med rätt skydd så kommer du även utan problem kunna rida ditt dräktiga sto under en viss tid till vilket är bra både för stoets och embriots välbefinnande och utveckling.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

saddleman skrev:
Nu börjar det bli intressant :)

Kul att det är fler som är intresserade, vi är iallafall några stycken som försöker förstå ...

Jag håller inte med dig om att momenten i hovleden är oberoende av tålängd eller trakthöjd.

En liten fråga, mina bilder över belastningen i hoven gäller i vila (statiskt system) därför är min GRF densamma som normalkraften, din å andra sidan bildar en vinkel med lodlinjen, varför?

Det viktiga här är att ta reda på var reaktionskraften från underlaget angriper hovkapseln, "PZM, point of zero moment". Det enda jag har hittat som är bra mätdata är tyvärr inte i vila utan i rörelse.

Så som du ritat krafterna förutsätter du att GRF inte angriper i hovytans tryckpunkt, eftersom den ligger närmare tån än trakten?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

saddleman skrev:
Nu börjar det bli intressant :)

hw2.gif

Ja visst börjar det bli det! För att nu även jag skall kunna hänga med så skulle jag vara tacksam om du kan förklara vad SL,DF samt SF står för samt om och hur dom har ngt med med hovens belastning att göra.

Jag är tacksam för alla svar.

Saddleman, jag glömde en fråga: Varför skall vi göra en dynamisk beräkning när vi inte ens har rett ut det statiska?

em76 skrev:
Hon är inte hårt verkad utan hårt sliten.

Det var som jag misstänkte. Hoven är fortfarande hårt sliten, men bättre sedan senast inlagda fotot.:smirk: Vi ser nu att hästen har fått tillbaka lite vägg, tjockleken utanför vita linjen, och att sulan är bättre.

Vi ser att många av de problem som "hovis" påpekade tidigare är på väg att läka ut, speciellt vad gäller strålen (fickorna och flikarna tyder på gamla håligheter).

Ett skydd vore inte fel, har ni snö så sliter det mindre på hoven och då kan du eventuellt avvakta och se om hoven förbättras ytterligare.

*knapplån*

Jag har nu lagt ut bilderna på Tubbes hovar i ett fotoalbum. Jag hade färre än jag trodde. En omgång för lite mer än ett år sedan, innan han ens var igångsatt. Samma dag som jag tog första bilderna satt vi upp på honom för första gången sedan han kom till mig.
Jag bör ha några från våren också men jag kan inte hitta dem.
Sedan är det från oktober, hovarna är extra sneda eftersom jag inte gjort annat än små korrigeringsverkningar någon gång under sommaren och vi ridit mycket längs grusvägar etc.
Nästa omgång är två månader senare.

Det är inte mycket som är rakt och idealiskt med Tubbe, men han är åtminstone inte öm på något underlag.
Bilderna hittar ni på
http://photos.yahoo.com/emindy

hw2.gif

Skulle vara intressant att se en röntgen från en levande häst som har samma vinklar samt trakthöjd som hästen på denna målade bild. Då lär man knappast få se hovbenet markparallellt som på bilden här.

Men det är ju inget hovslagare eftersträvar om jag förstått det hela rätt, så det måste ju vara ett fel ni anser att denna blid har, eller? Verkar som att vissa här t.o.m anser att det är skadligt med hovbenet i position som på bilden?

Jag måste nog vara blind för jag kan inte se kötthoven på em76;s hovbilder??

*Knapplån*

Jaha, nu börjar ju faktiskt tråden se ut som den borde ha gjort redan från början. Som ni märker raderas inlägg lite mellan varven, denna tråd blir i regel ofantligt stor och därför kan vi bespara oss beska kommentarer och framförallt läsa tidigare inlägg istället för att upprepa något som är avslutat.

Jag får tacka Nummer Ett för så bra förklaringar, samt bra illustrationer. Det är lättare att skapa en diskussion utifrån bra underlag och material, genom detta är det så mycket lättare även för oss lekmän/kvinnor att hänga med i alla svängar.

Tack för en mycket intressant diskussion i den senare delen av denna tråd, och hoppas på en fortsättning av samma kaliber.:bow:

Nummer Ett skrev:
Kul att det är fler som är intresserade, vi är iallafall några stycken som försöker förstå ...

Jag håller inte med dig om att momenten i hovleden är oberoende av tålängd eller trakthöjd.

Det viktiga här är att ta reda på var reaktionskraften från underlaget angriper hovkapseln, "PZM, point of zero moment". Det enda jag har hittat som är bra mätdata är tyvärr inte i vila utan i rörelse.

Så som du ritat krafterna förutsätter du att GRF inte angriper i hovytans tryckpunkt, eftersom den ligger närmare tån än trakten?

Äh, det går ju inte att editera gamla inlägg, jag var helt insnöad på hävarmarna. Alltså så här menar jag, hävarmarna för momenten runt hovleden är oberoende av trakt/tå-höjd/längd. Statisk momentberäkning tar ingen hänsyn till tår och trakter. Momenten som sådana påverkas ju, eftersom krafterna påverkas i de olika faserna av steget, och då kommer vi automatiskt till det dynamiska som jag är mer intresserad av.

Det är ju inte så mycket funderingar på själva steget här i tråden, bara det eviga att tidig överrullning är så bra, något jag inte helt håller med om. Jag är mer anhängare av ordentlig skid än av sönderslagna leder. Lagom sen överrullning är bäst tycker jag, tidigare är inte automatiskt bättre. Det blir en balansgång mellan leder och senor. Det går lite mode i sånt här, och jag förstår ju också varför det kommer upp på tapeten, (utan att peka ut någon speciell ... )

Har du hittat bra mätdata i rörelse, det var ju det jag efterlyste! Går dom att posta/länka till?

I bilden angriper F (GRF) i punkten där förlängningen av linjen mellan rotationscentrum för hovled och kotled hamnar. Det är inte jag som har ritat ihop det hela, har den bara som stöd för tankarna. Den hör till en beräkning (eller möjligen handgriplig mätning) på just krafternas förändring i olika senor map olika hovvinkel. Dessvärre valdes vinklar från 55 grader som lägst och upp till nästan 90 grader, alltså lodrät hovvägg dorsalt, lite udda kanske.

Visst borde man reda ut det statiska, först vet jag inte dock, utan gärna alltihop på en gång. Man får ju knappast en ruptur på t.ex. DDFT på en häst som står still i boxen, hur man än (fel)-verkar. Jag funderade mer på dom absoluta gränserna, men visst, all information är intressant. Så småningom kanske jag också kan förstå något?

Nåt jag funderade på nyss är brottgränsen i senor map kraftens ökning per tidsenhet. Alltså, är senors/infästningars brottgräns lägre om man ökar kraften snabbt mot att den ökar långsamt? Har någon gjort eller sett några sådana mätningar? (kanske PL vet?)

Toffel skrev:
Skulle vara intressant att se en röntgen från en levande häst som har samma vinklar samt trakthöjd som hästen på denna målade bild. Då lär man knappast få se hovbenet markparallellt som på bilden här.

Se mitt andra inlägg. Man får nog betrakta bilden lite schematiskt, men nog är det synd att bilder som sprids är så pass dåligt förankrade i verkligheten. Folk kan ju tro att det skall se ut så.

Eller om det möjligen är så att verkligheten för många hästar är så dåligt förankrad i hur det borde vara naturligt för dom? Bilder som denna leder ju lätt till vanföreställningar om hur hovar skall se ut.

Nummer Ett skrev:
Saddleman, jag glömde en fråga: Varför skall vi göra en dynamisk beräkning när vi inte ens har rett ut det statiska?

Jag nämnde det lite i förra inlägget, men både det statiska och det dynamiska borde väl egentligen vara helt utrett för väldigt länge sedan?

Om inte så är det dynamiska kanske viktigare att reda ut om man vill att hästen skall röra på sig i nåt sammanhang. Skall den bara stå helt still behövs bara statisk analys. Utifrån hovens/benens hållfasthet då, resten av hästen pajar väl ihop om den står helt still 24/7.

Eller rättare sagt, skall den bara stå still så kan man verka hoven för stillastående, som då kan bli mer optimalt än vad en hov verkad för rörlig häst är när hästen står still. (huh, det här blev virrigt, nån som fattar nåt ..?)

Lite som caster på ett hjul, behövs inte om man inte skall köra, då är det faktiskt bättre belastningsmässigt utan caster. Kanske därför som min figur hade "caster" på F? Det borde ju vara så om man tänker rörelse. (det blev ju svaret på din fråga varför F lutar, ser jag ... )

Senast ändrad:

(det blev ju svaret på din fråga varför F lutar, ser jag ... )

Å det blev det ju inte helt. Det blev svaret på var angreppspunkten ligger, andra änden på F slutar nånstans odefinierat ovanför bilden .... och lite bakåt då, därför lutar den, :angel: . Får väl försöka ta reda på hur dom tänkte sig det hela.

Senast ändrad:

Mattis skrev:
Hovbenet i hoven släpper inuti hovkapseln och får en roterande rörelse. Spetsen i hovbenet rör sig då ner mot sulan och hästen får problem att stödja och gå på hoven. Sjukdomsbilden hittar vi på framförallt frambenen, men symptomen kan även hittas på bakhovarna. I Håll hästen frisk rekommenderar man att sko hästen med ett s.k. PG-beslag, vilket innebär en plåtsula som stödjer under hoven. Denna metod rekommenderas även i häftet Hovvård och hovbeslag (Lars-Erik Magnusson, 1996, Liber), men där man även har en ”tvärtåad ringsko med tåsidokappor samt plastsula och tjärdrev” som ett alternativ till PG-skon.
Eftersom hovbenet roterar ner mot sulan skall man enligt min mening inte applicera en hård plåtsula som trycker upp mot hovbenet. I stället skall man ha en luftspalt mellan hovsula och sko alternativt en något mjukare gummisula."

En stilla undran bara,,, Jag har varit på en helgkurs hos Ove Lind från AANHCP. Där fick vi klämma och känna på en hel hög med kadaverhovar, både hela och kokta och itusågade . Jag vet hur hovbenet sitter inkapslat i hovkapseln, och jag undrar hur fanken du har tänkt dig att det ska kunna rotera därinne? Svaret är att det gör det inte! Det finns inget utrymme i hovkapseln för hovebent att rotera i.
Det som händer vid akut fång däremot, är att lamellerna blir svaga och infästningarna mot hovväggen släpper. Om tårna är långa så tillåts de att flyta ut, eftersom de inte längre fixeras och hålls kvar av lamellerna. När en utflytning har skett vid det akuta stadiet av fång, och det senare går över i det kroniska stadiet - så blir behandlingen av hovslagaren ofta att man kortar av den utflutna tån och försöker stöpa om hoven i normal form igen - med resultatet höga trakter och korta tår = hovbensrotation, eftersom hovbenet inte är markparalellt. Har jag helt fel nu tycker du? Och varför i såfall?
Om vi ponerar att du har rätt, vi säger att hovbenet "släpper" och roterar inuti hovkapseln vid fång. Vad i hela fridens namn kan en massa fastspikade beslag under hoven göra åt den saken då? De sitter ju som sagt UNDER hoven, och det som sker, sker ju i såfall inuti hoven?

Svar till EM76: mitt tips är att du verkar ner hovväggarna i jämnhöjd med sulan hela vägen runt om, även i trakterna. Sedan rundar du av kanterna hela vägen runt om så att de inte är så spetsiga, detta kallas för "Mustang-roll". Det underlättar överrullningen, gör hästen ´mindre klumpig på foten, och eftersom den mjuka kanten är symmetrisk hela vägen runt om så kan hon själv välja hur hon vill rulla över. Det är bättre att göra så än att bara runda av mitt på tån, eftersom alla hästar rör sig olika, man ska inte bestämma åt hästen hur den ska rulla över, då riskerar man att hästen istället försöker kompensera det genom att börja biljadera eller liknande. Efterhand så märker du vart på tån som hon sliter mest, dvs vart överrullningen sker.

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är vad vet OL egentligen om saken? Svar ingenting, visst roterar hovbenet vid fång, det vet hela den veterinära hovvetenskapen. OL har en del vettiga saker att säga men han snackar också en massa skit om saker där hans kunskaper inte räcker till.
PL

Jag vet inte om det finns några sådana undersökningar men om vi talar om DDFT så kan vi i överryllningsfasen se det så här, i mitten har vi en sena med väldigt liten elasticitet, i ena änden har vi en muskel under sammandragning som knappast är i läge att ge efter, i den andra en hov som skall rulla över o där tröghetsmomentet bla bestäms av den hävarm längden från hovled till tå utgör.
Det största problemet är nog inte senruptur utan skador där senan passerar strålbenet "strålbenshälta".
PL

Du får gärna förklara lite närmare hur hovbenet roterar.
Jag har också tittat på ett par kadaverhovar och kan inte förstå hur det ska kunna rotera.
Missförstå inte nu, pajkastning önskas inte heller.
Jag vill bara få veta.
Gärna bild om du kan.

Hovbenet roterar inte nödvändigtvis vid akut fång. Men däremot vid kronisk fång. Och detta kan åtgärdas med rätt verkning. Om hovbenets tåspets pekar neråt är ju det logiska att börja verka ner trakthöjden.
"Den veterinära hovvetenskapen" låter mest som en skämt tycker jag - En hovvetenskap som baserar sin tro på att hovbenet INTE ska vara markparalellt(vilket det naturligtvis bör vara).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar