Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3
peter_lundin skrev:
Jag vet inte om det finns några sådana undersökningar men om vi talar om DDFT så kan vi i överryllningsfasen se det så här, i mitten har vi en sena med väldigt liten elasticitet, i ena änden har vi en muskel under sammandragning som knappast är i läge att ge efter, i den andra en hov som skall rulla över o där tröghetsmomentet bla bestäms av den hävarm längden från hovled till tå utgör.
Det största problemet är nog inte senruptur utan skador där senan passerar strålbenet "strålbenshälta".
PL
Tack, jo jag vet väl ungefär hur det hänger ihop från muskeln ner till (i det här fallet) hovbenet. Jag tänkte mer på hur stor dragkraften i senan egentligen är vid dom olika belastningsfaserna, och därför kunde det vara intressant med lite info om vad senorna tål. Vad jag sett så blir inte skillnaden särskilt stor i dragkraft i DDFT med olika tålängd, några procent bara. Jag måste kolla igen, jag är inte säker på att jag kommer ihåg rätt. Det jag ville åt var belastningens storlek i förhållande till tillåten belastning. Får se om jag hittar nåt själv, om ingen annan kan fylla i här.
Är det djupa böjsenans belastning på strålbenet (eller bursan) som är det stora problemet vid lång tå? Så har inte jag fattat det, men det är aldrig försent att lära om.
Tröghetsmomentet har nog inte så värst mycket med senan att göra, eller hur hade du tänkt att överföra det till belastningen? Det blir ju en extremt komplicerad överföringsfunktion, som då skulle gälla vid acceleration eller retardation. Inget jag vågar mig på i vart fall.
Störst tröghetsmoment har väl själva hästkroppen, alltså massa gånger hastighet i en riktning, vektoriserad rörelseenergi. Benen rör sig visserligen kanske dubbelt så fort som kroppen ibland, men dom har ju ingen massa att tala om.
Fast du kanske (ovetandes?) har en point där, jag har även funderat på just påkänningarna när benen accelereras i varje steg. Längre tå ger ju ett senare lyft, och en betydligt större benacceleration framåt i varje steg. Det måste ju åstadkommas av en muskel dragandes i en sena nånstans, men då inte DDFT förstås. Det var just därför jag frågade om senors hållfasthet vid olika snabba förlopp.
Ahh, det är bara att fundera vidare, nångång nånstans finns det nån som kommer på hur en häst egentligen fungerar.