Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Som jag fattar det så borde hovbenet ha sin största belastning i överrullningsfasen och ju större motstånd ju mer påfrestning kommer det att bli eller???
Jag har lite svårt att förstå vad du tänker på exakt, men benet mellan 5 och 6 fattas ju, svårt att säga när överrullningen börjar egentligen. Vi får väl se vad #1 kommer med nu. Mycket intressant i alla fall.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Äh, edtiteringstiden för kort ... :devil: :devil:

hovis skrev:
Som jag fattar det så borde hovbenet ha sin största belastning i överrullningsfasen och ju större motstånd ju mer påfrestning kommer det att bli eller???
Jag har lite svårt att förstå vad du tänker på exakt, men benet mellan 5 och 6 fattas ju, svårt att säga när överrullningen börjar egentligen.

Drivkraften ökar rätt linjärt från halva steget, och är störst vid drygt 70% i steget och då är foten fortfarande plant i mark. Sedan faller drivkraften brant och precis när tån lyfter och ger den lilla gropen i snön (syns tydligt) så är kraften nära noll på hovbenet. Lyfter hoven senare (=längre tå) så blir kraften lägre tidigare. Lyfter hoven tidigare (=kortare tå) så blir kraften större, men tån är kortare så påfrestningen blir ändå hanterbar. Krafterna vid just överrullningen är dock små jämfört med dom maximala krafterna som är inblandade.

Sammanlagt från denna bild skulle jag säga att kortare tå är sämre för påkänningarna i DDFT och hovben. PL nämnde en undersökning som sade tvärtom.

Vi får väl se vad #1 kommer med nu, det blir säkert helt omvälvande och nyttigt. Mycket intressant i alla fall.

Senast ändrad:

Vill nu visa några enkla exempel av en hov sedd från sidan, det vi kallar dorsal-palmar balans. Se bilden som en gungbräda, där gungans led är densamma som hovleden. Vi har stabiliserat ”gungbrädan” med hjälp av två senor, nämligen djupa böjsenan och långa tåsträckaren.

Vi ser samma hov, en med ”mustang roll” en utan, kraftfördelningen på hovens kontaktyta med underlaget är optimerad, dvs jämnt utbredd. Vad händer med GRF:s momentarm runt hovleden? Jo, den blir mindre om man gör en ”mustang roll” flyttar bak överrullningspunkten, detta är bekräftat med röntgen och verkning. (B.T. Page och T.L. Hagen, J. Eq. Vet. Sci. (22), 6 (2002). Deras artikel är en experimentell studie på levande hästar. Den teoretiska modellen är min.

Är mina schematiska hovar tillräckligt bra? Hovbenet har en tåvinkel på 47 grader, hovkapseln ligger på en tåvinkel på 50 grader, dvs jag har inte ett markparallellt hovben, utan en positiv vinkel av 3 grader.

Att arbeta med grafik har sina fördelar ...

hoof_stress_02.jpg

hovis skrev:

Det beror på hur man ser det. Hovbenet belastas olika i de olika fasrna av "stance phase" (understödsfasen). landningen (inkluderar glidfasen), belastningen (där vi har max belastning), och naturligtvis överrullningen som bättre beskrivs med "heel off". Tålamellernas belastning vid överrullningen påverkas naturligtvis av lång/kort tå.

Vi kanske kommer till det senare, vi får se ...

För att göra det tydligt och klart, så vill jag förklara varför det är så viktigt att skapa en balans i hovkapseln (balansering runt hovleden). Den största belastningen av hovkapseln sker vid maximalt genomtramp i kotan, ungefär vid "mid-stance", dvs mitt i understödsfasen.

Vid mid-stance har vi att reaktionskraften från underlaget (GRF) är vertikal, ingen horisontell komponent (se tidigare figur med horisontell och vertikal kraft, resultat från vetenskaplig studie med kraftmätningsplatta). Eftersom hoven är i vila relativt underlaget under hela belastningsfasen, kan vi dra stor nytta av att studera det statiska fallet för att sedan jämföra det med det dynamiska.

Bilden nedan beskriver just falanger och hovkapsel vid max genomtramp. Kraften från benet kommer via P2 (kronbenet) de enda senor som kan balansera är djupa böjsenan och långa tåsträckaren. Var angriper GRF, tidigare referens till Allan Wilson i Eq.Vet.J. där PZM har mätts i vetenskaplig studie, visar att GRF angriper dorsalt om hovledens rotationscentrum (dvs framför).

Detta innebär att reaktionskraften från underlaget kommer att skapa ett moturs moment runt hovleden vid max genomtramp (tåsträckaren bidrar också till ett moturs moment) och det är endast kraften i djupa böjsenan, med sitt medurs moment, som kan kompensera de andra två.
hoof_stress_03.jpg

En fråga till Saddleman som inte är så intresserad i statik utan vill komplicera allt med en dynamisk analys: Ska vi nu förstå det som att underlagets reaktionskraft angriper i förlängningen av kot- och hovled? Om svaret är ja, så blir problemet att det inte finns någon hovkapsel i denna punkt ...:idea:

Eftersom jag är en nattmänniska måste jag ta ett citat. Många anser att teoretisk fysik är svårt, men låt oss för en stund betrakta orden av Murray Gell-Mann (Nobelpristagare i fysik):

"Bilderna av kvarken och jaguaren förmedlar i mitt tycke tillsammans perfekt de två sidor av naturen som jag kallar det enkla och det komplexa... Liksom kvarken är en symbol för fysiklagarna, som när de väl upptäcks står fullt synliga för det inre ögat, är jaguaren, åtminstone för mig, en möjlig metafor för det undflyende komplexa adaptiva system som fortfar att undgå en klar analytisk blick, fast dess fräna lukt kan kännas i buskaget."

M. Gell-Mann, Kvarken & Jaguaren, äventyr i det enkla och det komplexa

LÅNAR KNAPP!

Jag läser i denna tråd lite då och då, speciellt som jag har en fånghäst som är under behandling (just nu i Hbg). Det jag nog har reagerat starkast på, vad gäller barfotaverkarna, är att alla före- och efterbilder på deras hemsidor visar de de mest groteskt vanvårdade och förstörda hovar som de sedan kurerat med sina verkningsmetoder. Man undrar ju om det inte är det faktum att hästen fått NÅGON sorts hovvård som haft störst betydelse, inte vilken metod som använts?

Jag har ju också sett personligen hur ont en fånghäst har, och undrar hur i hela sjutton det kan finnas folk som låter sina hästar gå utan behandling så länge att hovbenet går igenom sulan? Det finns ju bilder även på detta på vissa barfotaverkarnas sidor. Tala om djurplågeri!

Jo jag håller med delvis. Det är inte svårt att framstå som gud om man visar de värsta djurskyddsfallen och sendan tar sig an dessa och ger vård.
Finss även hovslagarsidor som gör reklam på detta sättet.

Gällande sulpenetaration vid fång så förekommer det även vid konvitionell fångbehandling med smärtlindring.

/T

jag blir så trött... min ponny har varit barfota i över ett år och hans hovar är nu jättefina efter fången men nu vill han knappt röra sig överhuvudtaget!
sen snön kom för andra gången(ca två veckor sedan) har han blivit ömmare för varje dag. nu när man ska leda honom till och från hagen så kan han knappt gå. han är inte varm i hovarna, ingen puls heller och allt verkar bra förutom att han är förkyld.
varför blir han sån här? när första snön kom så tyckte han att det var lättare att gå för att det var mjukare men nu stapplar han till och med på stallgången... vad ska jag göra??? ska jag ringa min hovvårdare å fråga?? känns som om det bästa är att sätta på honom skorna fram igen.

när jag red igår så hade jag på honom bootsen och då gick han bättre men ändå inte normalt :(

nån mer som har råkat ut för ngt sånt här? han verkar ju inte bli mindre öm allteftersom tiden går även om hovarna blir finare...

Nummer Ett skrev:
hoof_stress_03.jpg

En fråga till Saddleman som inte är så intresserad i statik utan vill komplicera allt med en dynamisk analys: Ska vi nu förstå det som att underlagets reaktionskraft angriper i förlängningen av kot- och hovled? Om svaret är ja, så blir problemet att det inte finns någon hovkapsel i denna punkt ...:idea:

Haha, sicken intrikat fråga :D

Det är väl inga problem med angreppspunkten. Det är bara att ta en hovslagarskoníng med en rejält understucken trakt, lägg på den obligatoriskt 15mm uttänjda lamellranden, och uppepå alltihop en rejäl Strassertå så räcker nog hoven ända fram. :angel: :angel: :rofl:

Jodå, jag gillar visst statik, också. Onödigt att komplicera saker för dess egen skull, men ibland nödvändigt för att förstå. Det blir väl ofta så komplext som det man vill undersöka är, mer behövs inte.

Som tur är så är det inte böjsenans medurs moment runt hovleden som lyfter hästen ur genomtrampet, det skulle bli en rätt stor uppgift.

Tez1 skrev:
Gällande sulpenetaration vid fång så förekommer det även vid konvitionell fångbehandling med smärtlindring.

/T

Jo, det förstår jag, men så kan man ju inte låta hästen vara! Tro mig, om hovbenet penetrerar sulan på min häst kommer hon att avlivas.

Nummer Ett skrev:
-snip-

Vi ser samma hov, en med ”mustang roll” en utan, kraftfördelningen på hovens kontaktyta med underlaget är optimerad, dvs jämnt utbredd. Vad händer med GRF:s momentarm runt hovleden? Jo, den blir mindre om man gör en ”mustang roll” flyttar bak överrullningspunkten, detta är bekräftat med röntgen och verkning. (B.T. Page och T.L. Hagen, J. Eq. Vet. Sci. (22), 6 (2002). Deras artikel är en experimentell studie på levande hästar. Den teoretiska modellen är min.

Är mina schematiska hovar tillräckligt bra? Hovbenet har en tåvinkel på 47 grader, hovkapseln ligger på en tåvinkel på 50 grader, dvs jag har inte ett markparallellt hovben, utan en positiv vinkel av 3 grader.

Att arbeta med grafik har sina fördelar ...

hoof_stress_02.jpg

Visst är bilderna bra! Angreppspunkten hamnar (där och där, undersökt på mätplatta mm) där man väljer att den skall hamna. Inom vissa gränser förstås, man bör ju vara i närheten av hästen. Räknar man homogent tryck så hamnar punkten geometriskt i centrum av ytan.

En sko går att flytta omkring, inom vissa gränser, och därmed angreppspunkten. En hovis har alltså möjlighet, inom gränser, att balansera hoven även om den är i rätt dålig kondition. En barfotanisse har det inte lika enkelt, det kan ju ta nåt år att flytta hovkapseln en bit bakåt. (oftast bakåt, för båda)

Så här fattar jag det, just nu är kanske bäst att tillägga.

Står hästen still, men väger fram och tillbaks, så flyttar också angreppspunkten fram och tillbaks, yttrycket är inte längre homogent. Å då närmar man sig lik förbaskat dynamiken igen, ledsen ... :D

I steget är det en horisontell komponent hela tiden som tillsammans med GRF ger en pendling av resultanten bakifrån och framåt i varje steg. Fast precis alldeles före max vertikal belastning (i din mätning) är den helt vertikal. Tar man sen med det icke homogena trycket så flyttar sig angreppspunkten också i varje steg, bakifrån och framåt, och motverkar då pendlingen? Blir resultanten alltid helt stilla vertikalt? Mycket enklare med stillastående hästar. :D

Jag följer dina kommande beskrivningar med stort interesse, det här är ju riktigt kul. Finns undersökningen tillgänglig, eller blev den proprietary?

Senast ändrad:

Nummer Ett skrev:
........ och naturligtvis överrullningen som bättre beskrivs med "heel off".

"Heel off" var ett bra uttryck, det skall jag försöka komma ihåg. Tänder ett ljus här och där.

tezzie82 skrev:
jag blir så trött... min ponny har varit barfota i över ett år och hans hovar är nu jättefina efter fången men nu vill han knappt röra sig överhuvudtaget!
sen snön kom för andra gången(ca två veckor sedan) har han blivit ömmare för varje dag. nu när man ska leda honom till och från hagen så kan han knappt gå. han är inte varm i hovarna, ingen puls heller och allt verkar bra förutom att han är förkyld.
varför blir han sån här? när första snön kom så tyckte han att det var lättare att gå för att det var mjukare men nu stapplar han till och med på stallgången... vad ska jag göra??? ska jag ringa min hovvårdare å fråga?? känns som om det bästa är att sätta på honom skorna fram igen.

när jag red igår så hade jag på honom bootsen och då gick han bättre men ändå inte normalt :(

nån mer som har råkat ut för ngt sånt här? han verkar ju inte bli mindre öm allteftersom tiden går även om hovarna blir finare...

Om din häst är så öm efter ett helt år av barfotaverkning så är det något som är fel. Den ska definitivt kunna gå problemfritt i hagen och snö är ju mjukt att gå på så där ska den inte ha ont. Den ska också kunna ridas utan problem med boots. Har den alltså varit bättre men blivit sämre nu? Kan det ändå inte vara fång som spökar igen då? Vad säger din verkare? Om fång är uteslutet och han varit öm så länge tycker jag att det är bättre att sko hästen.

Senast ändrad av en moderator:

nu har jag varit i stallet igen och kollade. puls i båda fram!! IGEN!!! blir ju galen. ringde min verkare å hon tyckte det var konstigt för han har inget gräs i hagen å får bara hö, mineraler och knappt en tredjedels dl havre... jag har ökat högivan med några kg men det var ju över två månader sedan... förstår inte...
han ömmar alltid på hårt underlag så jag reagerade inte speciellt mkt förrens igår. att man kan bli så j#vla blind att man inte märker det!!! är så arg på mig själv just nu... blir så :mad: på mig själv för att jag inte kollade pulsen tidigare...

hon skulle ringa å prata med O.L å sen komma å kolla på honom om någon dag. kan man köpa butta utan recept? vet ju vad det är så vet behövs ju inte...

någon som vet vad det kan vara för fel? han verkar ju inte bli bättre i övrigt heller...

Jag tycker du ska ringa till din veterinär och be att han/hon undersöker din häst och samtidigt skriver ut smärtstillande.

Som sagt har hästen gått så länge och varit öm så tycker jag att du ska sko den. Så länge ska den inte gå och vara öm. Om den är öm på grus och sten är en sak, det kan man ju undvika i så fall genom att sätta på boots men den ska inte vara öm i hagen enligt min mening. Kanske har den fått belastningsfång.

Hästvård Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig.

Så här står det att läsa, ganka högt upp på denna sida..:mad:

Nej du får inte köpa butta utan recept!!!
Menar du verkligen att du hade tänkt sätta in butta på eget bevåg o sen ta ut barfotaverkare istället för vet?
PL

Tänk också på att en barfotahäst som fortfarande är öm på andra underlag än gräs aldrig ska utsättas för hårt/knuggligt underlag. Den värsta tiden är när det fryser till och blir knuggligt. Då måste man ha möjlighet att släppa hästen i en hage där det är fritt från knugglor. Det bästa är att ha en hage att ta till som har ett underlag av förväxt gräs eller i alla fall en hage med gräsunderlag och som inte är upptrampad av hästarna. En sådan hage kan hästarna alltid gå problemfritt i. Risken med att låta hästen gå kvar i en hage som är full av knugglor är just att den drabbas av belastningsfång.

Det är inte ett enkelt projekt att vilja ha sina hästar barfota men om vi ska ha det så måste vi vara ett steg före hela tiden. Hästen får aldrig bli lidande under övergången till ett barfotaliv. Det är min fasta övertygelse och det kräver en hel del arbete att se till att hästen hela tiden har det bra och inte är öm. Jag har alltid varit villig att lägga ner den tiden men detta är något man måste fundera över innan man ställer om hästen till barfotahäst.

Du kanske har gjort allt det jag beskriver ovan men det tål att nämnas igen så att även andra som funderar på barfotagång för sina hästar tänker en gång extra innan de bestämmer sig. Detta gäller oavsett vilken metod för barfotagång man väljer att använda till sin häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 263
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 692
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 665
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar