Det är väl just detta som enligt min mening är det enda "bra" med skoning. Man kan rida på alla underlag, i alla lägen och behöver inte ta hänsyn till vad hästen/hovarna egentligen klarar av. Man kan ganska lätt rida den över dens förmåga utan att själv märka det. Jag är verkligen nyfiken här då hovis på vad som gör hästen helt smärtfri efter bara en vecka efter att ha ömmat på snö???
Är inte detta ganska fantastiskt? Och säkert anledningen till att dom flesta väljer att sko för då är det bara att "tuta och köra."
Men som sagt, HUR är detta då möjligt. Menar du att hästen genom att få hovväggen skyddad och att sulan kommer upp lite från snön som måste vara mkt obekväm att gå på?
så blir hästen bra igen från vad det nu än är som gör den öm och med puls?
Här är om jag får svara mej själv också, ett bra ex på när blodcirkulationen avtar genom skoningen så pass mkt att hästen "plötsligt" efter kort tid är (citerar hovis) HELT smärtfri..
Vad gäller knuggliga hagar så är det så att under ÖVERGÅNGEN måste man ta hänsyn till hästen och den måste få gå på ett jämnt och icke stötande underlag. Självklart kommer hästen klara svårare terräng när den är frisk i hovarna. En häst som inte är frisk klarar inte stenar och dylikt. Men precis som ideeal skrev så är det heller inte meningen att en övergång ska innebära att hästen inte kan gå bekvämt i hagen, och absolut inte med besvär på snö efter ett år. Min gissning är att verkningen inte utförts korrekt så hästen har inte kunnat rehabiliterats på rätt sätt, eller så är dåliga hagar problemet.
Att sko hästen för att den är så sjuk i hovarna att den inte kan gå normalt i sin hage kommer aldrig göra den frisk, tvärtom, men samtidigt måste man så klart ta hänsyn till sin häst. Har man inte möjligthet att ha den i en hage med bra underlag så har man heller inte möjlighet till en övergång. Så enkelt är det..
Sedan kan jag väl också säga att det måste ju inte vara en vinterhage man släpper hästen i! Är det bara fruset i marken så går det utmärkt att låta hästen gå i sin sommarhage, den kommer inte trampa upp marken så länge tjälen är kvar.
Att välja barfota är verkligen inte den enkla vägen, att sko är den absolut enklaste vägen. Åtminstone så länge det håller...