Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

ja jag tycker oxå att det är konstigt. det känns som om det enda är att sätta på skor för annars kanske det här kommer tebax hela tiden om det är belastningsfång... det är synd men det finns ju en gräns för hur långt man kan gå. jag har en utbildad hovvårdare som kommer ungefär var 5:e vecka.

tack för svaret

:smirk:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag tror nog att Tez1 menar att vi i många fall inte ger hästen en chans att läka. De har en helt otrolig läkförmåga som förmodligen överstiger människans. Att vi idag alldeles för lättvindigt dömer ut hästar till höger och vänster pga av hältor mm. Det måste gå att använda hästen till högsta prestationsgrad annars är den inte värd något! Jag förstår inte varför det är så viktigt att den måste prestera så mycket. Har vi den i fångenskap och förstört dem får vi ju oxå ta hand om dem. Blir de bara promenad hästar så kanske vi får leva med det. Vi måste ju ändå ta vårt ansvar och det är inte att avliva så fort hästen får ont eller det kostar oss pengar.
Min pojkvän fick cancer för några år sedan och fick cellgifter och strålbehandling och mådde skit. Under strålbehandlingen fick han hela munnen full med blåsor och kunde inte äta utan bara dricka under ett par månader. Han hade så ont så han ville inte leva, men vi lät faktiskt bli att ta livet av honom. Nu är han frisk och han är nog glad över att vi inte avlivade honom då när han hade ont.
Det jag menar är att även om vissa saker gör fruktansvärt ont ett tag eller en tid så finns möjligheten att man blir frisk och då är det värt att man kämpade på.
Jag tror att en häst som äter vill inte dö. Slutar den äta så säger den nog att den inte vill leva längre.
Varför är vi så rädda för smärta och speciellt när det gäller andra? Är det för att vi är maktlösa och själva lider så?
Ursäkta att jag inte höll mig till hovdebatten.

tezzie82 skrev:
ja jag tycker oxå att det är konstigt. det känns som om det enda är att sätta på skor för annars kanske det här kommer tebax hela tiden om det är belastningsfång... det är synd men det finns ju en gräns för hur långt man kan gå. jag har en utbildad hovvårdare som kommer ungefär var 5:e vecka.

tack för svaret

Ja att sko hästen kan nog vara det bästa för tillfället om du inte har möjlighet att ha honom på annat underlag.

tezzie82 skrev:

tack för svaret

Du har nu tydligen kämpat med att kunna ha din häst barfota i ÖVER ett år och om metoden skulle fungera så skulle den utan problem kunna gå på vilka "knögglor" och stenar som helst helt obehindrat likt jesus gående på vattnet. Att komma med svar som hagen måste vara helt slät och en gräshage där inga andra gått för att inte det skall finnas "knögglor" som ge sultryck (för det är det den får med sulläderinflamation som följ) låter mer som ett erkännande utifrån att metoden inte fungerar så vida man nu som du även vill rida lite då och då.

Ta ut din Veterinär för att kontrollera att inget aktut sjukdomsförlopp inträffat gärna tillsammans med en utbildad hovis så dom tillsammans kan bedömma hur det ligger till. Skor du den sedan om allt är ok så lovar jag dig att du efter max en vecka kan rida den hur mkt du vill, vart du vill och ha den i vilken "knöggelhage" som helst HELT smärtfri och desutom halkfri såvida du nu sätter i broddar oxå. Det är bra för då slipper man även sanda sin hage.

Lycka till.

jynituz skrev:
Varför är vi så rädda för smärta och speciellt när det gäller andra?

Därför att hästar inte kan tala och flertalet människor har så förtvivlat svårt att lyssna till vad hästen säger. Människan är ju känd som en riktig gnällspik och gapar och skriker över minsta obekvämhet samt kan själv välja sin behandling,rehab eller medicin.

Människan är ett ego som hela tiden sätter sig själv i centrum medans hästar som inte lever i frihet fogligt böjer sig för människans bestämmanderätt över deras liv och levene genom sitt tysta lidande.

Skulle jag vara häst i dag så skulle jag nog föredra att vara vildhäst, helt utan påverkan från ngn lägre stående varelse typ människan.

Endast en äkta vildhäst kan själv bestämma sitt liv och levene. Övriga hästar faller under hästägarens kunskap och ansvar.

Dagens djurskyddslag är egentligen hel löjlig då det lagstadgats helt självklara saker som människan utan lag borde ha i sunt förnuft men så är tydligen inte fallet då det är lagstadgat.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hej!

Har en fråga till strasser eller SANHCP-verkare angående det markparalella hovbenet. Skulle vilja se en bild på hur det ser ut. Har läst "Ett sunt hästliv" samt massor av texter om barfotaverkning, men ej sett en riktig bild på en hov där hovbenet är markparallellt...

Får själv mina tre hästar verkade enligt SANHCP då mitt sto blev totalt sönderskodd med kraftig hälta som följd. Trakterna var mkt trånga och höga, gick endast på hovväggarna och hörnstöden (vilka hade växt in i hoven, ajjj!) och strålen hade ej kontakt med marken (barfota sedan ett år innan SANHCP-verkaren kom ut). Hade en utbildad hovslagare inom SHF, vilken jag litade på fram tills i somras när fölet började få styltor... De bara växte och växte på höjden!! Usch tänk om benställningen förändrats för livet?! Ändå skulle han gått en fölverkningskurs...!! (enligt vad han sa i alla fall)
Efter att ha stått i 1 1/2 år p.g.a. dräktighet och att jag litade på en veterinärs diagnos om kotledsinflammation... så har hon verkats två gånger av SANCHP-verkare och hon haltar inte längre (enligt en veterinär)!! Jippie!!:banana:
Har även en Haflinger med massor av hovsprickor som hans förra hovslagare (innan jag ägde honom) sa att det får han leva med. De har han haft ända sen unghästtiden. Hans utflytningar är nu på väg att verkas bort runt om och hovväggen raspas så att sprickorna ej fläker ut igen. Hovvårdaren kommer var 6-8 vecka och under tiden kan jag raspa väggarna för att underhålla. Sprickorna har nu gått ihop rejält och syns knappt utan vare sig nitning eller plastning. Ska bli intressant och se om de försvinner när ny hov växer ut!
Vad säger hovis och andra hovslagare om sprickor? Är det ngt som hästen måste leva med enligt er? (Enligt SANHCP kan de försvinna med rätt verkning) Ska ta kort på mina tre hästar så kan ni få se och bedömma.

Skor du den sedan om allt är ok så lovar jag dig att du efter max en vecka kan rida den hur mkt du vill skrev:
Det är väl just detta som enligt min mening är det enda "bra" med skoning. Man kan rida på alla underlag, i alla lägen och behöver inte ta hänsyn till vad hästen/hovarna egentligen klarar av. Man kan ganska lätt rida den över dens förmåga utan att själv märka det. Jag är verkligen nyfiken här då hovis på vad som gör hästen helt smärtfri efter bara en vecka efter att ha ömmat på snö???:eek: Är inte detta ganska fantastiskt? Och säkert anledningen till att dom flesta väljer att sko för då är det bara att "tuta och köra."

Men som sagt, HUR är detta då möjligt. Menar du att hästen genom att få hovväggen skyddad och att sulan kommer upp lite från snön som måste vara mkt obekväm att gå på?:confused: så blir hästen bra igen från vad det nu än är som gör den öm och med puls?

Här är om jag får svara mej själv också, ett bra ex på när blodcirkulationen avtar genom skoningen så pass mkt att hästen "plötsligt" efter kort tid är (citerar hovis) HELT smärtfri..

Vad gäller knuggliga hagar så är det så att under ÖVERGÅNGEN måste man ta hänsyn till hästen och den måste få gå på ett jämnt och icke stötande underlag. Självklart kommer hästen klara svårare terräng när den är frisk i hovarna. En häst som inte är frisk klarar inte stenar och dylikt. Men precis som ideeal skrev så är det heller inte meningen att en övergång ska innebära att hästen inte kan gå bekvämt i hagen, och absolut inte med besvär på snö efter ett år. Min gissning är att verkningen inte utförts korrekt så hästen har inte kunnat rehabiliterats på rätt sätt, eller så är dåliga hagar problemet.

Att sko hästen för att den är så sjuk i hovarna att den inte kan gå normalt i sin hage kommer aldrig göra den frisk, tvärtom, men samtidigt måste man så klart ta hänsyn till sin häst. Har man inte möjligthet att ha den i en hage med bra underlag så har man heller inte möjlighet till en övergång. Så enkelt är det..

Sedan kan jag väl också säga att det måste ju inte vara en vinterhage man släpper hästen i! Är det bara fruset i marken så går det utmärkt att låta hästen gå i sin sommarhage, den kommer inte trampa upp marken så länge tjälen är kvar.

Att välja barfota är verkligen inte den enkla vägen, att sko är den absolut enklaste vägen. Åtminstone så länge det håller...

Ställer en följdfråga som jag mf ställt ett antal ggr utan ett enda svar; VAD i järnskon och genom skoning är det som gör hästen frisk i sina sjuka hovar? VAD är det som genom en skoning som hovis rekommenderar ovan gör att hästen går från öm på snö till helt ohalt på ALLA underlag under loppet av en vecka?
Ställer dessa frågor av helt seriösa skäl för jag vill verkligen höra hovslagarnas svar på detta så jag hoppas vi kan undvika pajkastning nu!

Toffel skrev:
Det är väl just detta som enligt min mening är det enda "bra" med skoning. Man kan rida på alla underlag, i alla lägen och behöver inte ta hänsyn till vad hästen/hovarna egentligen klarar av. Man kan ganska lätt rida den över dens förmåga utan att själv märka det. Jag är verkligen nyfiken här då hovis på vad som gör hästen helt smärtfri efter bara en vecka efter att ha ömmat på snö???:eek: Är inte detta ganska fantastiskt? Och säkert anledningen till att dom flesta väljer att sko för då är det bara att "tuta och köra."

Men som sagt, HUR är detta då möjligt. Menar du att hästen genom att få hovväggen skyddad och att sulan kommer upp lite från snön som måste vara mkt obekväm att gå på?:confused: så blir hästen bra igen från vad det nu än är som gör den öm och med puls?

Här är om jag får svara mej själv också, ett bra ex på när blodcirkulationen avtar genom skoningen så pass mkt att hästen "plötsligt" efter kort tid är (citerar hovis) HELT smärtfri..

Vad gäller knuggliga hagar så är det så att under ÖVERGÅNGEN måste man ta hänsyn till hästen och den måste få gå på ett jämnt och icke stötande underlag. Självklart kommer hästen klara svårare terräng när den är frisk i hovarna. En häst som inte är frisk klarar inte stenar och dylikt. Men precis som ideeal skrev så är det heller inte meningen att en övergång ska innebära att hästen inte kan gå bekvämt i hagen, och absolut inte med besvär på snö efter ett år. Min gissning är att verkningen inte utförts korrekt så hästen har inte kunnat rehabiliterats på rätt sätt, eller så är dåliga hagar problemet.

Att sko hästen för att den är så sjuk i hovarna att den inte kan gå normalt i sin hage kommer aldrig göra den frisk, tvärtom, men samtidigt måste man så klart ta hänsyn till sin häst. Har man inte möjligthet att ha den i en hage med bra underlag så har man heller inte möjlighet till en övergång. Så enkelt är det..

Sedan kan jag väl också säga att det måste ju inte vara en vinterhage man släpper hästen i! Är det bara fruset i marken så går det utmärkt att låta hästen gå i sin sommarhage, den kommer inte trampa upp marken så länge tjälen är kvar.

Att välja barfota är verkligen inte den enkla vägen, att sko är den absolut enklaste vägen. Åtminstone så länge det håller...

hur ska hagarna vara då? byter du hagar ofta isåfall? eftersom dom blir knöggliga efter ett tag. vi har tre vinterhagar(små) som vi har öppnat upp som alla fyra går i. jag står i kollektivstall så man kan inte bara göra som man vill heller tyvärr... det gick ju hyffsat bra förra vintern i samma hagar och typ samma väder så det måste vara ngt mer. jag skodde av honom i augusti förra året.

jag har ringt vet nu på morgonen. vi får väl se vad hon tror att det kan bero på. nu får han ju lite hjälp med smärtan. om jag nu ska sko, hur ska jag hitta en bra hovslagare som kan hålla hoven lika fin fast med skor? det finns inte så många bra här i närheten...

Det känns väldigt mystiskt för jag förstår det som att hästen var helt bekväm tills snön kom? Eller åtminstone tillräckligt för att du ändå rider hästen igen sedan avskoningen? Dessutom friska, fina hovar?
Senast jag kollade var snö mjukare eller åtminstone lika mjuk som hagmark?! Belastningsfång, läderhudsinflammation eller "övergångsömhet" borde alltså vara ganska uteslutet, eller åtminstone ganska otroligt.

Du är alltså helt säker på att det inte kan vara förgiftningsfång? Du säger att han fått ett anfall förut som var över på en dag, är han kollad för erlichias/borrelia? När kom förra anfallet och när har de tidigare anfallen varit? Har ni isolerat trolig orsak?

Du får gärna återkomma när du haft ut veterinären också.

Toffel skrev:
Det är väl just detta som enligt min mening är det enda "bra" med skoning. Man kan rida på alla underlag, i alla lägen och behöver inte ta hänsyn till vad hästen/hovarna egentligen klarar av. Man kan ganska lätt rida den över dens förmåga utan att själv märka det.

Självklart måste man skriva på det här sättet om man inte kommer överens med järnskor....

Själv föredrar jag att säga "man kan ÖKA hästens förmåga med järnskor"

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag skulle vilja ha svar på några frågor till...
Jag undrar vad ni hovslagare får för utbildning vad det gäller att verka hästen för barfotagång? Jag var inne på SHFs sida om standardskoning, men där stod det inte så mkt. Vad ska man tänka på när det gäller en verkning?
Och vad är viktigt enligt er hovslagare att tänka på när ett föl ska verkas?

Nyfiken...!

nu har vet varit ute och det var fång. han ska äta butta i 14 dagar.
hon visste inte säkert vad det kunde vara som utlöst anfallet men att det troligtvis var belastnings eller förgiftningsfång. det finns inget att äta i hagarna så det tror jag inte att det är... hon tyckte att han skulle stå barfota i minst en månad innan jag skodde honom. hon tyckte hovarna såg fina ut och att de var bra korta i tån. bak är inte lika bra men de har inte återhämtat sig lika bra som fram.

emindy- han var bekväm på mjuka underlag och när den första snön kom så var det inga problem, verkade mer som om han tyckte att det var skönt... första gången han fick fång var sommaren 2004, andra sen höst 2004, tredje som bara var "början" på anfall fick han sommaren 2005. det syntes att han ömmade lite extra så då ställde jag honom på hö utan gräs i hagen och då gick det bort av sig självt. de gångerna var troligtvis gräset. men denna gången är det ngt annat... han testades för erlichias/borrelia första gången han hade fång (04) och då var det negativt.

Toffel skrev:
Jag är verkligen nyfiken här då hovis på vad som gör hästen helt smärtfri efter bara en vecka efter att ha ömmat på snö???:eek:

Åtminstone hjälper det då min häst. Hon har varit huvudsakligen barfota under sina 9 år som gående och blir alltid hovöm och svullen i benen när det fryser på i hagarna. Efter ett dygn med skor är både svullnad och ömhet borta. Och ja, jag hävdar att det är det enkla faktum att sulan lyfts upp från knögglet och att trycket på den därigenom försvinner och därmed den sulläderinflammation som uppstått får en möjlighet att läka istället för att försämras. Uppenbarligen är cirkulationen i hoven fortfarande så pass bra att inflammation och vätska cirkuleras bort på 24 timmar trots att hästen har skor på sig. Att hovens cirkulation försämras vid dålig skoning tror jag säkert, i takt med att hovmekanismen försämras. Men vart har du bevis för att detta sker inom loppet av en vecka?

Toffel skrev:
Ställer en följdfråga som jag mf ställt ett antal ggr utan ett enda svar; VAD i järnskon och genom skoning är det som gör hästen frisk i sina sjuka hovar? VAD är det som genom en skoning som hovis rekommenderar ovan gör att hästen går från öm på snö till helt ohalt på ALLA underlag under loppet av en vecka?
Ställer dessa frågor av helt seriösa skäl för jag vill verkligen höra hovslagarnas svar på detta så jag hoppas vi kan undvika pajkastning nu!

Följdfråga: varför är det så svårt att acceptera att järnskon kan fungera som skydd när "ni" kan acceptera att boots behövs som skydd? De flesta hästar i den här situationen skulle förmodligen fungera lika bra med boots som med järnskor, men faktum kvarstår, ibland behövs det skydd till hovarna. Inom parentes kan jag nämna att min hovömma häst provat med hippogrip (10 mm) och att det hjälpte en hel del men att jag vissa dagar kunde se att hon var försiktigare än andra vilket inte är fallet när hon har järnskor (6 mm). Boots känns inte riktigt som ett alternativ när vi pratar om hagvistelse. Dessutom tror jag att en häst med ordentlig inflammation i hovarna behöver annan avlastning än heltäckande, skor man tex en sådan häst med PG-beslag? Känns inte riktigt så, men det kanske hovslagarna här kan svara på?

Jag hoppas att ni kan komma på vad som orsakade detta fånganfall!
Det är inte roligt när sånt där händer...

tezzie82 skrev:
nu har vet varit ute och det var fång. han ska äta butta i 14 dagar.
hon visste inte säkert vad det kunde vara som utlöst anfallet men att det troligtvis var belastnings eller förgiftningsfång. det finns inget att äta i hagarna så det tror jag inte att det är... hon tyckte att han skulle stå barfota i minst en månad innan jag skodde honom. hon tyckte hovarna såg fina ut och att de var bra korta i tån. bak är inte lika bra men de har inte återhämtat sig lika bra som fram.

Jag tycker det utifrån hur du beskriver din foderhantering som att det låter som en "början" till belastningsfång vilket du genom snabbt ingripande förhoppningsvis fått kontroll på nu.

Belastningsfång börjar ofta med en sulläderinflamation vilket kommer sig utav att hovens skyddande sul,stål och vägghorn av en eller annan orsak blivit utatt för för stor nötning i förhållande till sin tillväxt. Det är ju självklart att den yttre hovväggen,hovväggens bärrand,strålhornet samt sulhornet är skapt för att skydda innaliggande kötthov. Hårt underlag (läs frusen mark) samt ett ej helt slätt underlag kommer då att så snart hästen belastar denna hov ge ömhet samt flertalet små "gropar" i sulan med blödningar som följd så vida det skyddande hornet av en eller annan orsak är för nerslitet och tunt. Detta kan även uppkomma p.g.a. snö så vida snön packar sig i hovarna med mer eller mindre snöstyltor som följd och detta ger ett mycket plågsamt tryck i främst sulan vilket startar en läderhudsinflamation. Du kan jämföra det med att du klämmer din nagel vid flertalet gånger och till slut så släpper helt enkelt nageln utifrån dom otaliga tryckande blödningarna som skapats under nageln. Den som upplevt att klämma sin nagel en gång vet hur ont det gör och gör det gärna inte en gång till. Människan har dock tur som inte behöver gå på en klämd nagel.:idea:

Så för att då häva dessa blödningar så måste antingen det/dom utsatta ställena avlastas genom att skyddas tills hoven naturligt hunnit återskapa sitt naturliga skydd avseende vägghorn/sulhorn/strålhorn och därefter kan hästen enbart brukas utifrån hovens tillväxt och välmående vilket brukar betyda att den inte går att bruka utifrån sitt fulla behov av dagligt bruk.

I naturen så rör sig hästen många mil dagligen över stora områden och för att utifrån våran hästhållning kunna tillgodogöra dessa dagliga behov så bör den ha daglig utevistelse samt minst en timmes ordentligt arbete för att kunna tillgodogöra sig sitt naturliga behov.

Detta är mkt svårt (för att inte säga omöjligt vilket är sedan många hundra år tillbaka känt) att uppnå utan att på ett eller annat sätt skydda hovarna mot det slitaget dom utsätts för då vi tvingas att "komprimera" dom antal mil den i naturligt levene skulle förflytta sig under minst 12 timmar utan männsklig påverkan nu istället under minst 1 timme med männsklig påverkan utföra för att tillgodogöra sitt dagliga behov.

All typ av skoning är ett onaturligt ingrepp och påverkar hovens naturliga egenskaper mer eller mindre,dock så är en väl utförd korrekt skoning utifrån dagens forskning och fysiologiskt korrekt utförd mer anatomisk än en barfota hov där dom skyddande hornlagren inte längre är skyddande utan åsamkar hästen smärta. Ingen häst är så dum att dom utsätter sig för smärta om dom i stället kan avlasta det smärtande området.

små gropar i sulan har han haft nästan hela tiden(sista halvåret) och hoven har växt ut runt om så jag tror inte att det är pga att hoven inte hunnit växa det den har slitit ner. det enda är ju att även om jag skor honom igen så kommer ju inte de här problemen försvinna. det tror inte jag iallafall men skor lindrar kanske :confused:
jag vill ju ha bort problemet helt inte bara "dölja" dom om du förstår vad jag menar.

förresten en annan fråga.. jag ska ge butta i morgon 2ggr. nu ska jag jobba så jag kan inte komma till stallet förren vid 15.00 å sen på kvällen vid 20.00. är det okej? annars vet jag inte hur jag ska göra...

tezzie82 skrev:
små gropar i sulan har han haft nästan hela tiden(sista halvåret)

förresten en annan fråga.. jag ska ge butta i morgon 2ggr. nu ska jag jobba så jag kan inte komma till stallet förren vid 15.00 å sen på kvällen vid 20.00. är det okej? annars vet jag inte hur jag ska göra...

För att uppnå maximal effekt så bör medicinen ges med jämna intervaller utifrån dygnet alltså var tolfte timme.

P.S. Små gropar i sulan tyder på att sulhornet är för tunt och varje grop du kan se har skapat en blödning i sulläderhuden och är det många gropar så är det risk för att det blivit sulläderinflamation vilket är lika smärtsamt för hästen som om du klämmer din nagel vilken du i så fall väl skulle skydda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 839
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 156
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka