Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Hej!

Detta är ju faktiskt ett solklart fall där vet och/eller hovslagare skall ut!
Du ligger just nu mycket nära gränsen för ett brott mot djurskyddslagen.
Butta har livstids slaktkarens, och får därför enbart skrivas ut på recept av veterinär.
Dessutom så får man fr o m i år inte ge mediciner med livstids karens till hästar utan pass (enligt PL), så ifall din häst inte har pass, så får det bli något annat som vet skriver ut.

Men se för hästens skull till att få dit en veterinär illa kvickt, och inte en barfotaverkare.......
Hoppas att din häst blir bättre.

Hug your horses!
/Mike

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

bettysmatte skrev:
Jo, det förstår jag, men så kan man ju inte låta hästen vara! Tro mig, om hovbenet penetrerar sulan på min häst kommer hon att avlivas.

Det läker.
Dödar du hästen om den bryter benet, får tarmvred, får borelia mm? Ingen häst önskar att dö. Det finns mycket vi människor kan hjälpa den med tillbaka till ett bra liv.

/T

Tez1 skrev:
Det läker.
Dödar du hästen om den bryter benet, får tarmvred, får borelia mm? Ingen häst önskar att dö. Det finns mycket vi människor kan hjälpa den med tillbaka till ett bra liv.

/T

Tarmvred och brutna ben måste väl andå anses som en situation med oviss utgång, så detta är väl ologiskt att jämföra med.

tezzie82 skrev:
hon skulle ringa å prata med O.L å sen komma å kolla på honom om någon dag. kan man köpa butta utan recept? vet ju vad det är så vet behövs ju inte...

någon som vet vad det kan vara för fel? han verkar ju inte bli bättre i övrigt heller...

Det är ju det här jag surade om häromdagen, då hästägaren tror sig veta tillräckligt mycket för att underhålls-fixa sin egen häst. Och bara hälla i medicin utan att tänka mer. Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här. Hade jag kännt den här personen eller känt till namnet hade jag inte tvekat en sekund att anmäla personen.

tezzie82 skrev:
. kan man köpa butta utan recept? vet ju vad det är så vet behövs ju inte...

...

...bara det här?

Tez1 skrev:
Det läker.

/T

Penetrerat hovben läker INTE utan långvarigt smärttillstånd samt alltid med följden av uppluckrad hovbensspets vilket betyder kroniskt med mer eller mindre smärta för all framtid,så läker gör det defenitivt INTE.

Alla ska förr eller senare dö, du med och det är lika bra att vänja sig vid den tanken NU och har man bara lite humant tänkande så avslutar man ett liv på ett värdigt sätt innan den till slut självdör i plågor. Det värsta jag vet är djurägare som sätter sitt eget ego före djurets välbefinnande enbart för att det ska vara så förtvivlat svårt att i tid ta det beslut som man ändå måste ta fast i ett senare läge. Jag har sett mer än en häst som bara bett om att få dö utifrån ålderdom,kroniska skador, hantering, samt miljö och tror du mig inte så ta en diskuttion med dom som utför ,trotjänaravlivning,nödslakt på plats så kommer du få en annan förståelse för hästens egna önskemål som den som är hästägare är skyldig till att uppfylla för hästens välbefinnande.

Istället för att sura, råd personen istället. För visst är det så att veterinär skall rådgöras med först och främst, inget eget laborerande. Men som den rådvilla person denna tjej verkar vara, bör man råda istället för att skälla och sura.;)

Alltså tezzie82 du måste ringa och rådgöra med en veterinär först och främst, det är din skyldighet som hästägare. Vad hästen har för behov är ju svårt att veta, det kan endast fastställas av en kunnig person och lämpligen en veterinär. Denne kan hjälpa dig vidare med råd och annat som din häst behöver, och måste du sko på igen så får du lyssna på det örat också.

vdb skrev:
Det är ju det här jag surade om häromdagen, då hästägaren tror sig veta tillräckligt mycket för att underhålls-fixa sin egen häst. Och bara hälla i medicin utan att tänka mer. Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här. Hade jag kännt den här personen eller känt till namnet hade jag inte tvekat en sekund att anmäla personen.

...bara det här?

Om vi nu utgår ifrån att tezzie82 inte är så gammal och i stället för skäll behöver hjälp, hur skulle vi då svara henne???

Mitt svar blir till dig tezzie82, ta snarast ut Veterinär och gärna hovslagare samtidigt så kommer dom att hjälpa din häst tillsammans genom deras samarbete och förmodligen har den slitit ner sina hovar lite för mkt så ett par skor kanske inte skulle skada den mer än den redan är.

Sorry boj såg inte att du redan svarat. Ha ha kallas för telepati.

saddleman skrev:
Det är väl inga problem med angreppspunkten. Det är bara att ta en hovslagarskoníng med en rejält understucken trakt, lägg på den obligatoriskt 15mm uttänjda lamellranden, och uppepå alltihop en rejäl Strassertå så räcker nog hoven ända fram. :angel: :angel: :rofl:

Jodå, jag gillar visst statik, också. Onödigt att komplicera saker för dess egen skull, men ibland nödvändigt för att förstå. Det blir väl ofta så komplext som det man vill undersöka är, mer behövs inte.

Som tur är så är det inte böjsenans medurs moment runt hovleden som lyfter hästen ur genomtrampet, det skulle bli en rätt stor uppgift.

Jag förstår inte vad/hur du menar. Kan du möjligen förklara lite mer ingående hur det förhåller sig. Gärna på samma sätt som Nummer Ett då det blir väldigt lättförståligt.

Boj skrev:
Tarmvred och brutna ben måste väl andå anses som en situation med oviss utgång, så detta är väl ologiskt att jämföra med.

Ovisst med sulpenetration oxå. Olika situationer kräver olika behandling med olika resultat. Tycker inte man hals över huvud ska jämställa skönjbart hovben med döden allför lättvindigt.

/T

Många av dessa åkommor begränsar hästens användbarhet, de sensaste fallen av brutna ben samt tarmvred har slutat på samma sätt nämligen avlivning. Även sulpenetration kan begränsa hästens användbarhet om den blir ens blir frisk, och frågan jag då ställer dig vet du vad användaren brukar sin häst i/för? Det är nämligen en viktigt fråga i sammanhanget, och kan man inte garantera att ett återfall uteblir så bör man fundera över ett ev lidande som kan skapas för hästen. Jag skulle själv aldrig som ägare låta mina hästar lida.

Tez1 skrev:
Det läker.

/T

För guds skull människa, om jag tagit lättvindigt på att avliva min häst hade jag väl varken haft den veterinärvårdsförsäkrad, eller kört den för behandling till djursjukhuset i Helsingborg? Det FINNS dock vissa tillstånd som är så plågsamma att jag aldrig med gott samvete skulle kunna utsätta min häst för dem. Jag skulle inte kunna sova om nätterna.

Jag vill dessutom ge min häst ett värdigt liv. Hon fyller 8 år i år, och eftersom hon är islandshäst kan hon leva kanske 20 år till. Jag vill att en såpass ung häst ska ha en framtid utan en massa smärta. Hade min häst kunnat tala med mig hade den kanske sagt detsamma...

hovis skrev:
Alla ska förr eller senare dö, du med och det är lika bra att vänja sig vid den tanken NU och har man bara lite humant tänkande så avslutar man ett liv på ett värdigt sätt innan den till slut självdör i plågor. Det värsta jag vet är djurägare som sätter sitt eget ego före djurets välbefinnande enbart för att det ska vara så förtvivlat svårt att i tid ta det beslut som man ändå måste ta fast i ett senare läge. Jag har sett mer än en häst som bara bett om att få dö utifrån ålderdom,kroniska skador, hantering, samt miljö och tror du mig inte så ta en diskuttion med dom som utför ,trotjänaravlivning,nödslakt på plats så kommer du få en annan förståelse för hästens egna önskemål som den som är hästägare är skyldig till att uppfylla för hästens välbefinnande.

Ifs helt fel tråd att diskutera sånt här men spinner bara vidare en gång. Sorry.
Inget djur önskar dö. Alla djur är överlevare. Varför begås i sånt fall inte självmord bland djur?
Det humanaste är människans tolkning. Där är gränsen för vad vi inte klarar att se vårt älskade djur genomlida.

Skulle vi inte hjälpt farmor till andra sidan hon fick ju ligga och plågas i tre dygn. Och vi satt och vakade.

Min livsåskådning, visa vördnad för allt levande.

/T

Tez1 skrev:
Ifs helt fel tråd att diskutera sånt här men spinner bara vidare en gång. Sorry.
Inget djur önskar dö. Alla djur är överlevare. Varför begås i sånt fall inte självmord bland djur?
Det humanaste är människans tolkning. Där är gränsen för vad vi inte klarar att se vårt älskade djur genomlida.

Skulle vi inte hjälpt farmor till andra sidan hon fick ju ligga och plågas i tre dygn. Och vi satt och vakade.

Min livsåskådning, visa vördnad för allt levande.

/T

Ja ja och med detta så kommer du i slutändan att begå lagbrott avseende Svensk Djurskyddslag och djur begår visst självmord fast inte med vapen. Det finns otaliga dokumentationer där bl.a den svagaste i flocken sprungit rakt ut mot rovdjuren för att offra sig själv och rädda den övriga flocken, likväl djur som frivilligt kastat sig ner för höga stup samt valar som frivilligt strandat på vissa stränder som senare fått namnet dödens strand. Lite ot är det men det har i viss mån ett visst samband med denna tråd så vida det inte fortgår och mitt tips till dig är att öppna en ny tråd avseende detta ämne, du kan kalla den "inget djur vill dö" så ska jag länka till en hel uppsjö av djurs självmord.

Kan vi nu återgå????

peter_lundin skrev:
Nej du får inte köpa butta utan recept!!!
Menar du verkligen att du hade tänkt sätta in butta på eget bevåg o sen ta ut barfotaverkare istället för vet?
PL

nej absolut inte. jag bara undrade...tyckte att jag läst det på forumet förut... förra gången gick det över på en dag så tar det längre tid så får vet komma. jag är väl inte sjuk eller!!!

Ideaal skrev:
Tänk också på att en barfotahäst som fortfarande är öm på andra underlag än gräs aldrig ska utsättas för hårt/knuggligt underlag. Den värsta tiden är när det fryser till och blir knuggligt. Då måste man ha möjlighet att släppa hästen i en hage där det är fritt från knugglor. Det bästa är att ha en hage att ta till som har ett underlag av förväxt gräs eller i alla fall en hage med gräsunderlag och som inte är upptrampad av hästarna. En sådan hage kan hästarna alltid gå problemfritt i. Risken med att låta hästen gå kvar i en hage som är full av knugglor är just att den drabbas av belastningsfång.

Det är inte ett enkelt projekt att vilja ha sina hästar barfota men om vi ska ha det så måste vi vara ett steg före hela tiden. Hästen får aldrig bli lidande under övergången till ett barfotaliv. Det är min fasta övertygelse och det kräver en hel del arbete att se till att hästen hela tiden har det bra och inte är öm. Jag har alltid varit villig att lägga ner den tiden men detta är något man måste fundera över innan man ställer om hästen till barfotahäst.

Du kanske har gjort allt det jag beskriver ovan men det tål att nämnas igen så att även andra som funderar på barfotagång för sina hästar tänker en gång extra innan de bestämmer sig. Detta gäller oavsett vilken metod för barfotagång man väljer att använda till sin häst.

det är tyvärr omöjligt eftersom alla våra vinterhagar används. förra vintern gick mkt bättre så jag tycker att det är lite konstigt. men belastningsfång kan det ju vara isåfall. kan det uppkomma på fler sätt oxå?

saddleman skrev:
Står hästen still, men väger fram och tillbaks, så flyttar också angreppspunkten fram och tillbaks, yttrycket är inte längre homogent. Å då närmar man sig lik förbaskat dynamiken igen, ledsen ... :D

Helt klart så flyttar sig angreppspunkten i princip hela tiden även när hästen står still, men de kraftfördelningar som är ritade skall ses som medelvärdesbildningar över en längre period av stillastående hov. Eftersom det är väldigt svårt att förlita sig på en mätning måste naturligtvis många mätningar göras för att få någon statistisk noggrannhet.

Men jag förstod inte var din GRF angriper i max genomtramp i kotan, dvs vid max belastning ...

Men det är klart jag är bara en enkel hovslagare, så vad förstår jag ...

självklart ska jag ringa vet men som jag skrev förut så gick det över på en dag förra gången så jag väntar tills i morgon. jag har redan under en längre tid funderat på att sko honom fram igen eftersom det inte verkar bli bättre. jag är ingen fanatiker som vissa kanske tror utan jag ville bara ge detta en ärlig chans för hans
fötter att läka och det har de gjort... det var min hovvårdare som ville komma å kolla inte jag som sa att hon skulle det! hon är lite förbryllad av att han helt plötsligt ömmar(inte bara nu för fången). han kan vara helt bra ett tag å sen öm... jag är ingen barnunge(23) jag formulerade mig lite fel bara...

vdb underhållsfixare??? folk här inne måste ha problem eftersom man inte får fråga saker utan att bli utmålad som djurplågare!!! skärp dig.
kan ju tro att du är barnunge!!! jag är ingen expert så lite hjälp behövs ibland. jag tror verkligen inte att du är det heller. om du inte har ngt vettigt att säga mig så svara inte då!

Mike skrev:
Hej!

Detta är ju faktiskt ett solklart fall där vet och/eller hovslagare skall ut!
Du ligger just nu mycket nära gränsen för ett brott mot djurskyddslagen.
Butta har livstids slaktkarens, och får därför enbart skrivas ut på recept av veterinär.
Dessutom så får man fr o m i år inte ge mediciner med livstids karens till hästar utan pass (enligt PL), så ifall din häst inte har pass, så får det bli något annat som vet skriver ut.

Men se för hästens skull till att få dit en veterinär illa kvickt, och inte en barfotaverkare.......
Hoppas att din häst blir bättre.

Hug your horses!
/Mike

jag vet att det är livstids karens. har gett butta flera gånger förut. jag tar inte ut en barfota verkare istället. läs ordentligt innan! hon ville komma å kolla själv.

tezzie82 skrev:
det är tyvärr omöjligt eftersom alla våra vinterhagar används. förra vintern gick mkt bättre så jag tycker att det är lite konstigt. men belastningsfång kan det ju vara isåfall. kan det uppkomma på fler sätt oxå?

Det är konstigt om din häst är känsligare denna vinter än förra vintern. Har du regelbundet hjälp av en utbildad barfotaverkar?

Jag skulle råda dig att på något sätt fixa så att hästen inte måste gå på hårt/knuggligt underlag just nu. Risken är stor att ömheten förvärras och att du får en lång väg tillbaka till en oöm häst.

Jag vet inte om belastningsfång kan uppkomma på fler sätt men jag vet att det är en risk när hästar som inte är riktigt omställda ännu går på hårt ojämt underlag. Hovslagarna här kan säkert förklara det bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 257
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 692
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 660
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar