Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Toffel skrev:Ställer en följdfråga som jag mf ställt ett antal ggr utan ett enda svar; VAD i järnskon och genom skoning är det som gör hästen frisk i sina sjuka hovar? VAD är det som genom en skoning som hovis rekommenderar ovan gör att hästen går från öm på snö till helt ohalt på ALLA underlag under loppet av en vecka?
Ställer dessa frågor av helt seriösa skäl för jag vill verkligen höra hovslagarnas svar på detta så jag hoppas vi kan undvika pajkastning nu!
hovis skrev:Mycket tragiskt att behöva läsa denna länk och tankarna går till om denna olycka hade kunnat hindrats om den varit skodd med broddar.
http://www.christinadrangel.com/inmemorianaureolo.html
hovis skrev:Mycket tragiskt att behöva läsa denna länk och tankarna går till om denna olycka hade kunnat hindrats om den varit skodd med broddar.
Instämmer helt. En läkare skulle aldrig ställa en Ballerina på tå om han hade avlägsnat alla hennes tånaglar.peter_lundin skrev:Strasser är helt enkelt inte ett dyft uppdaterad på modern fångforskning(de senaste 20-30 åren).
PL
Snälla du. tack och lov att man idag föredrar en broddspark framför en fläkning. Man bör givetvis inte ändra på flocken eller blanda med någon häst som man vet brukar sparka. Sen är folk alldeles för dåliga att halkbekämpa. Tur att de inte arbetar på vägverket. Själv sandade jag 500 m. för att min enormt stora tvååring skulle kunna gå i hagen utan att riskera att slå ihjäl sig.Lurvponnyn skrev:Otroligt låg kommentar.
Tänk på alla hemska sparkskador som skulle kunna inträffa om alla hästar skulle gå skodda med broddar i hagen.
Jag sörjer med henne vars underbara häst gått bort.
Jaha ?"axel"? så nu ska vi dra igång hatkampanjen igen? Har det blivit för lugnt och städat här på forumet? Jag är glad att det du beskrev fungerade för dig och din häst, det är bara att gratulera, jag unnar er allt gott och för den skull pratar jag inte illa om din metod.axel skrev:Min ena häst drabbades av fång i börja av sommaren. Jag följde vet. råd och den fick boxvila(gummimatta o mkt. spån) och smärtlindring. Jag tror inte att du behöver berätta att hästen är ett flockdjur men aillafall så var det fantastiskt att se att hästens kompis stod utanför hans box hela dagarna med mycket korta undantag. De stod inne tillsammans under natten. När sedan värmeböljan kom läs, fruktansvärt med Broms ,så stod de inne tillsammans vilket de brukar göra under sådana perioder. De är då normalt ute på natten (bete). Fånghästen är nu kry,lite igångsatt och bantad. Jag skulle aldrig ha lyssnat på någon Strasseranhängare och satt min älskade hästs liv på spel.
axel skrev:Själv sandade jag 500 m. för att min enormt stora tvååring skulle kunna gå i hagen utan att riskera att slå ihjäl sig.
Det finns saltad sand att köpa i grustäkterna.Det finns även vatten att spola hästarnas fötter med.Till sist så är hästen inget motorfordon utan jämförs med cykel allemansrättslagen.hovis skrev:Att sanda på hårdfrusen blankis finner jag som föga vettigt halkskydd då sanden lägger sig ovanpå isen och helt enkelt bara glider undan utifrån den påfrestning en hästhov utsätter sandens instabila inverkan för.
Det enda vettiga i dessa fall är att antingen salta eller vid många minusgrader helt enkelt saltvattna direkt på isen för att därigenom "luckra upp" blankisen och skapa en skrovlig isyta, då blir det bra grepp och salt är ju även kanon om hoven inte är frisk och innehar svamp då salt dödar svamp makalöst effektivt. Fast det fräter även väldigt mkt på hovarna oxå så det kanske inte är så bra i alla fall???
Det finns en fordonslag som säger att man under denna tid inte får framföra sitt fordon med sommardäck och mig veterligt så är hästen enligt lagen ett fordon (jämställt med bilen)
Hööks har riktigt ridbara stövlar från Australien .Jag använder dem utifall om någon har fått en tappsko. Australiensarna använder dem på alla fyra om de ska tävla och inte vill sko.Lurvponnyn skrev:Jaha ?"axel"? så nu ska vi dra igång hatkampanjen igen? Har det blivit för lugnt och städat här på forumet? Jag är glad att det du beskrev fungerade för dig och din häst, det är bara att gratulera, jag unnar er allt gott och för den skull pratar jag inte illa om din metod.
Att dela med sig av lyckade resultat är en bra uppmuntran för de som står mitt uppe i fångeländet. Dina argument mot strasser har vi hört förut så det lutar lite åt att du "puttar" tycker jag, men för all del jag kan ha fel. Jag skulle vilja ha tips på bra boots för barfotahästar som de kan ha på sig ute i hagen de dagar det är väldigt hårt och knaggligt, finns det några sådana?
axel skrev:Hööks har riktigt ridbara stövlar från Australien .Jag använder dem utifall om någon har fått en tappsko. Australiensarna använder dem på alla fyra om de ska tävla och inte vill sko.
axel skrev:Att lyda veterinärens råd är ingen form av metod utan det enda rätta när hästen uppenbart lider.