Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

okej då får jag gå upp vid fem imorgon om jag ska hinna...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Toffel skrev:
Ställer en följdfråga som jag mf ställt ett antal ggr utan ett enda svar; VAD i järnskon och genom skoning är det som gör hästen frisk i sina sjuka hovar? VAD är det som genom en skoning som hovis rekommenderar ovan gör att hästen går från öm på snö till helt ohalt på ALLA underlag under loppet av en vecka?
Ställer dessa frågor av helt seriösa skäl för jag vill verkligen höra hovslagarnas svar på detta så jag hoppas vi kan undvika pajkastning nu!

Om jag skulle ge mig på en gissning,;) så antar jag att en hästsko fyller samma funktion för hästen som våra skor gör för oss. Nämligen att skydda våran fot, och för hästen då hoven naturligtvis. Det är väl i korta amatörmässiga drag, f ö vet jag att en sådan förklaring faktiskt fördrogs i en av de tidigare maratontrådarna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Problemet för många människor är att man inte har hagar för att fylla de krav och kriterier som ställs för en övergång till barfota, precis som sadel är ju skon ett sätt för ryttaren att komplettera ridningen och göra den som skonsam och avlastande som möjligt för hästen. Allt hänger ju på i vilken miljö vi har och disponerar våran häst i/på, visar det då sig som i ditt fall att hästen får/har uppenbara problem efter en såpass lång tid så måste man kanske börja fundera om. I slutändan är det hästen som får ta den största smällen, någon frågade om man trodde att hästen ville dö?

Jag tror/anser inte att vi har rätt att välja så att hästen förorsakas smärta medvetet, smärta under en lång tid kan ge en individ precis de tankar som dryftades tidigare. Djur är betydligt snabbare än oss i sin bedömning i den frågan, och skulle mycket väl kunna svälta sig till döds eller orsaka sig andra skador som föranleder det. Det finns gott om sådana exempel, och då faller saken i sin natur "Varför skall vi välja smärta åt en annan individ, hade det gjort samma val för oss"
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

*lånar knapp*

Tanken med att göra en speciell barfotaverkning är ju att hoven ska få en mer optimal form och kvalite för att kunna vara barfota. Under omställningsperioden, menar vi då, att hoven får ett bättre horn som ger hästen en bättre förutsättning för barfotagång. Detta är ju liksom grundtanken i barfotaverkning som vi inte får glömma. Även hovslagare framför att hoven blir bättre efter en tids barfotagång så här är vi ju överens.

Det är denna omställningsperiod som många tycks missa och därför gör bedömningen att detta inte funkar. Under denna period är ju hästen självfallet inte en fungerande barfotahäst, utan i stället en häst som ibland kräver mycket omsorg.

För en del hästar är denna period mycket kort, som på en av mina som har gått på alla underlag utan besvär hela tiden, och för andra tar det längre tid, som med min gamla häst. Det som utgör den största risken, som jag ser det, är att hästen under omställningsperioden inte får den vård som den behöver, alltså genom att den används som den gjorde innan omställningen började.

Det är viktigt att poängtera att hästägaren måste vara observant på om hästen blir öm och då vidta korrekta åtgärder. Eller ännu hellre vara förutseende och alltid ha hästen på ett underlag där hästen aldrig blir öm. Efter att mina hästar har gått igenom den här perioden har jag kunna lära mig flera saker som jag tycker är viktiga att dela med mig av.

För att hästen ska vara bekväm undre omställningsperioden måste hästägaren vara medveten om vilka förutsättningar som krävs. En av de viktigaste är de markförhållande som man som hästägare har tillgång till. Det får inte vara så att man tvingas ha hästen på ett underlag som hästen inte kan gå besvärsfritt på. Finns det bra markförhållanden så är hästen inte öm. Hästägaren måste också vara beredd på att ev ställa av hästen om det krävs för att hästen ska må bra och inte rida alls under en period.

Hästen kan bli lidande när hästägaren inte har satt sig in i eller blivit informerad om vad som krävs för att hästen ska må bra under omställningen. Det är därmed förberedelsen inför att ha sin häst under omställning som är det viktigaste delen i hela övergången till barfotahäst. Är man inte tillräckligt förberedd så ska man inte starta en omställningspeiod!

Just nu är det många hästar som är i denna omställningsperiod i Sverige och vi ser många, både barfotaverkare och hästägare, som inte kan hantera denna situation på rätt sätt. Barfotaverkare (ibland utan adekvat utbildning) som inte informerar sin kunder om vad det innebär att ha en häst under omställning och hästägare som inte tar sitt ansvar, utan istället använder sin häst som vanligt.

Summan av detta blir tyvärr att hästar kan bli lidande! Vad ska vi då gör åt saken? Ska hela "barfotarörelsen" förbjudas?

Jag skulle gärna vilja ha en seriös debatt kring ovanstående.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Det här är ju lite intressant att du skriver så, för jag har vi flera tillfällen faktiskt upprepat att just en övergång till barfota kräver mycket av ägaren både vad gäller tid och ansvar. Tyvärr har jag uppfattningen om att så inte alltid sker, vilket kan göra att man lätt uppfattar mig som en katgoisk nej-sägare till skolöshet. Fel, fel, fel. Det jag invänder emot är, att man ser detta med avskoning som något lätt bra för hästen. Samtidigt har jag sett flera fall på nära håll, där man uppvisat allt detta negativa som tyvärr kan komma fram med en avskoning på fel sätt. Hästarna ramlar pga det inte kan gå i halkan, de stapplar och tassar fram för att ägaren inte alls vill inskränka på det normal användningssättet.

Som ägare bör man ju först sätta sig ner och fundera över vad man använder sin häst till, hur använder man den och på vilka underlag rider/tränar man. Kan man erbjuda hästen de krav/kriterier som krävs för en omställning, för tyvärr är det ju så att alla inte har den möjligheten utan måste inrätta sig efter förutsättningar som erbjuds i den miljö man vistas i. Det är här man kan ta ställning till om det är möjligt med en avskoning, underlaget samt den träningsform/ridning ryttaren/ägaren bedriver är högst avgörande för om omställningen skall bli bra eller pannkaka. Sen måste ägaren också vara lyhörd för sin häst, något som jag uppfattar att faktiskt många har problem med.

Att använda ordet barfotarörelse, tycker jag är helt fel och missvisande. Därför att även en hovslagare kan ju verka en häst utan skor, det utför ju som bekant inte enbart påspikande av skor.
Men jag tycker nog att någon form av legitimation vore på sin plats, om jag förstår saken rätt är ju detta något som är under utredning också.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Mycket tragiskt att behöva läsa denna länk och tankarna går till om denna olycka hade kunnat hindrats om den varit skodd med broddar.

http://www.christinadrangel.com/inmemorianaureolo.html

Som om inte olyckor händer även skodda hästar...? otroligt lågt att ge sig på CD med en sån kommentar efter en olycka som kunnat hända vem som helst...

eller ska vi säga så varje gång någon avlivar sin älskling pga "strålbenshälta"? det är ju faktiskt ett smärttillstånd som vi kan avhjälpa...

/Migo
*RIP*Aureolo, jag tänker på dig CD!!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Mycket tragiskt att behöva läsa denna länk och tankarna går till om denna olycka hade kunnat hindrats om den varit skodd med broddar.

http://www.christinadrangel.com/inmemorianaureolo.html

Otroligt låg kommentar.
Tänk på alla hemska sparkskador som skulle kunna inträffa om alla hästar skulle gå skodda med broddar i hagen.
Jag sörjer med henne vars underbara häst gått bort.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Mycket tragiskt att behöva läsa denna länk och tankarna går till om denna olycka hade kunnat hindrats om den varit skodd med broddar.

http://www.christinadrangel.com/inmemorianaureolo.html

Ägaren har nog fullt upp med att ransaka sig själv och sina handlingar utan att du skall behöva dra upp hennes olycka som ett debattinlägg.

Senast jag kollade skyddar inte skor mot krossade knän.
Något jag även lagt märke till är att även hästar med skor och brodd halkar i hagen. Det är t.o.m. så att de få riktigt allvarliga halkolyckorna jag vet av i min närhet har hästarna varit just skodda med 4 brodd i varje hov.

Min Tubbe gick omkull i hagen och fick sådana problem att det tagit 1 ½ ÅR innan han kunde betraktas som någorlunda återställd. Men han kommer aldrig vara i ett sådant skick att han kan återgå till travet igen.
Nu är han inne på andra vintern barfota och det går finfint med fästet i hagen.

Häst i grannbyn fläkte sig, brutna ben och annat skit, fick tillbringa 6 månader i en sådan där sele i taket.

Min slutsats; olyckor händer! Och när du gjort vad du kan för att förhindra dem finns inget mer man kan göra. Skor eller inte spelar mindre roll än underlaget och i slutändan är det i vilket fall som helst hästen som står på sina hovar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Instämmer tillfullo. Den där Dr. Strasser i vilket ämne har hon doktorerat i? Guldfiskar eller? Hur lång "utbildning" får hennes lärjungar? Jag tror att det bara är kvinnor som utsätter sina hästar för detta. När hästen inte kan gå, läs 3-4-gradigt HALT så varken bockar den eller "drar". Jag har sett fall där ägaren (kvinnan) inte vågar rida sin häst så man tar av den skorna så att den knappt kan ta sig till hagen.- Det går över .säger man som förklaring till detta faktiska djurplågeri. Jag har skott mina hästar fram som treåringar därför att de har varit ömfotade. Till vintern när de blivit fyra har jag skott bak. Både för att kunna elíminera halkrisken plus att de belastade utsidorna hårt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Strasser är helt enkelt inte ett dyft uppdaterad på modern fångforskning(de senaste 20-30 åren).
PL
Instämmer helt. En läkare skulle aldrig ställa en Ballerina på tå om han hade avlägsnat alla hennes tånaglar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Min ena häst drabbades av fång i börja av sommaren. Jag följde vet. råd och den fick boxvila(gummimatta o mkt. spån) och smärtlindring. Jag tror inte att du behöver berätta att hästen är ett flockdjur men aillafall så var det fantastiskt att se att hästens kompis stod utanför hans box hela dagarna med mycket korta undantag. De stod inne tillsammans under natten. När sedan värmeböljan kom läs, fruktansvärt med Broms ,så stod de inne tillsammans vilket de brukar göra under sådana perioder. De är då normalt ute på natten (bete). Fånghästen är nu kry,lite igångsatt och bantad. Jag skulle aldrig ha lyssnat på någon Strasseranhängare och satt min älskade hästs liv på spel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Lurvponnyn skrev:
Otroligt låg kommentar.
Tänk på alla hemska sparkskador som skulle kunna inträffa om alla hästar skulle gå skodda med broddar i hagen.
Jag sörjer med henne vars underbara häst gått bort.
Snälla du. tack och lov att man idag föredrar en broddspark framför en fläkning. Man bör givetvis inte ändra på flocken eller blanda med någon häst som man vet brukar sparka. Sen är folk alldeles för dåliga att halkbekämpa. Tur att de inte arbetar på vägverket. Själv sandade jag 500 m. för att min enormt stora tvååring skulle kunna gå i hagen utan att riskera att slå ihjäl sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Min ena häst drabbades av fång i börja av sommaren. Jag följde vet. råd och den fick boxvila(gummimatta o mkt. spån) och smärtlindring. Jag tror inte att du behöver berätta att hästen är ett flockdjur men aillafall så var det fantastiskt att se att hästens kompis stod utanför hans box hela dagarna med mycket korta undantag. De stod inne tillsammans under natten. När sedan värmeböljan kom läs, fruktansvärt med Broms ,så stod de inne tillsammans vilket de brukar göra under sådana perioder. De är då normalt ute på natten (bete). Fånghästen är nu kry,lite igångsatt och bantad. Jag skulle aldrig ha lyssnat på någon Strasseranhängare och satt min älskade hästs liv på spel.
Jaha ?"axel"? så nu ska vi dra igång hatkampanjen igen? Har det blivit för lugnt och städat här på forumet? Jag är glad att det du beskrev fungerade för dig och din häst, det är bara att gratulera, jag unnar er allt gott och för den skull pratar jag inte illa om din metod.
Att dela med sig av lyckade resultat är en bra uppmuntran för de som står mitt uppe i fångeländet. Dina argument mot strasser har vi hört förut så det lutar lite åt att du "puttar" tycker jag, men för all del jag kan ha fel. Jag skulle vilja ha tips på bra boots för barfotahästar som de kan ha på sig ute i hagen de dagar det är väldigt hårt och knaggligt, finns det några sådana?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Själv sandade jag 500 m. för att min enormt stora tvååring skulle kunna gå i hagen utan att riskera att slå ihjäl sig.

Att sanda på hårdfrusen blankis finner jag som föga vettigt halkskydd då sanden lägger sig ovanpå isen och helt enkelt bara glider undan utifrån den påfrestning en hästhov utsätter sandens instabila inverkan för.

Det enda vettiga i dessa fall är att antingen salta eller vid många minusgrader helt enkelt saltvattna direkt på isen för att därigenom "luckra upp" blankisen och skapa en skrovlig isyta, då blir det bra grepp och salt är ju även kanon om hoven inte är frisk och innehar svamp då salt dödar svamp makalöst effektivt. Fast det fräter även väldigt mkt på hovarna oxå så det kanske inte är så bra i alla fall???

Det finns en fordonslag som säger att man under denna tid inte får framföra sitt fordon med sommardäck och mig veterligt så är hästen enligt lagen ett fordon (jämställt med bilen);)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Att sanda på hårdfrusen blankis finner jag som föga vettigt halkskydd då sanden lägger sig ovanpå isen och helt enkelt bara glider undan utifrån den påfrestning en hästhov utsätter sandens instabila inverkan för.

Det enda vettiga i dessa fall är att antingen salta eller vid många minusgrader helt enkelt saltvattna direkt på isen för att därigenom "luckra upp" blankisen och skapa en skrovlig isyta, då blir det bra grepp och salt är ju även kanon om hoven inte är frisk och innehar svamp då salt dödar svamp makalöst effektivt. Fast det fräter även väldigt mkt på hovarna oxå så det kanske inte är så bra i alla fall???

Det finns en fordonslag som säger att man under denna tid inte får framföra sitt fordon med sommardäck och mig veterligt så är hästen enligt lagen ett fordon (jämställt med bilen);)
Det finns saltad sand att köpa i grustäkterna.Det finns även vatten att spola hästarnas fötter med.Till sist så är hästen inget motorfordon utan jämförs med cykel allemansrättslagen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ett tips är även att slänga ut spån. Spånen fastnar på isen och ger friktion. Även när det töar så smälter inte spånet igenom som sand/grus kan göra den ligger kvar uppepå.
Kanske en kombination av grus/sand-salt-spån vore bäst.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Lurvponnyn skrev:
Jaha ?"axel"? så nu ska vi dra igång hatkampanjen igen? Har det blivit för lugnt och städat här på forumet? Jag är glad att det du beskrev fungerade för dig och din häst, det är bara att gratulera, jag unnar er allt gott och för den skull pratar jag inte illa om din metod.
Att dela med sig av lyckade resultat är en bra uppmuntran för de som står mitt uppe i fångeländet. Dina argument mot strasser har vi hört förut så det lutar lite åt att du "puttar" tycker jag, men för all del jag kan ha fel. Jag skulle vilja ha tips på bra boots för barfotahästar som de kan ha på sig ute i hagen de dagar det är väldigt hårt och knaggligt, finns det några sådana?
Hööks har riktigt ridbara stövlar från Australien .Jag använder dem utifall om någon har fått en tappsko. Australiensarna använder dem på alla fyra om de ska tävla och inte vill sko.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Hööks har riktigt ridbara stövlar från Australien .Jag använder dem utifall om någon har fått en tappsko. Australiensarna använder dem på alla fyra om de ska tävla och inte vill sko.


Om du tycker att Old mac är bra skor så har du inte mycket erfarenhet av boots....

Och att lyda veterinärens råd (läs hot) kan föra en tillbaka till "GÅ" igen...
(pratar inte om hästar med svåra smärtor)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Att lyda veterinärens råd är ingen form av metod utan det enda rätta när hästen uppenbart lider.

delvis knapplån

Har inte läst hela tråden, men tycker att ovanstående sammanfattar bra.:smirk:

Det är också förenligt med paragrafen i djuskyddslagen som säger att hästägaren är skyldig att skydda hästen mot onödigt lidande. det är inte tillåtet att medvetet utsätta hästen för lidande.

Jag tycker att det är tråkigt att så många hästägare inte förstår skillnaden på vetenskapligt verifierad kunskap - och en plastforskares åsikter.

Jag är fd hovis och jag står alldeles handfallen inför att min utbidlning som av olika skäl varit flerårig, och mina över 10 år i yrket väger fjäderlätt mot en människa som inte ens har en 100 -del av min utbidlning och kompetens.

Men som istälelt har en fantastisk förmåga att "trycka på rätt psykologiska knappar", och få hästägaren att känna sig "bra".

Jag är inte kategorisk Nejsägare till barfota, men jaghar full förståelse för mina kollegors upprördhet ( bortsett från dumma kvinnofientliga kommentarer)

Jag är alldeles förstummad över att så många människor låter sina hästar gå - vad som i mänsklig översättning skull kunna kallas skinnflådd - med berått mod :crazy:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp