Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Så vitt jag har förstått så kan inte en sena i sig själv dra, förlänga sig eller bli kortare.

Jodå det kan den visst, en sena kan genom en översträckning bli på tok för lång även det är smärtsamt. Sendrag är väl inget obekant för folk, här drar senan ihop sig och i sämsta fall förblir den ihopdragen annars brukar detta lugna sig eftre ett tag. Jag får anta att även detta kan ske på en häst, då senornas utformning och funktion är på samma sätt som hos oss människor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Det finns olika typer av Ballerinor, prova att verka trakten på den här. Ser ni vilket drag det är i djupa böjsenan, notera vinkeln mellan P1 och P2! trots tå-sko så ner inte trakten ner i marken...
ballerina.jpg
Mitt exempel feltolkas. En häst är skapad som en balettdansös in action.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HannaZ skrev:
Om du tycker att Old mac är bra skor så har du inte mycket erfarenhet av boots....

Och att lyda veterinärens råd (läs hot) kan föra en tillbaka till "GÅ" igen...
(pratar inte om hästar med svåra smärtor)
Varför rekommenderar du inga som du tycker är bättre?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Mer än gärna! :)

Efter att ha provat några olika modeller, och sett de flesta på marknaden så anser jag att Easy Boot Epics är i en klass för sig.
Inget skav (hårda delar mot mjukdelar), går utmärkt att brodda, nästintill obefintlig tapprisk, bra passform, torkar snabbt, "slimmade" i modellen, lätta att få tag i via svensk återförsäljare.

Dom sitter så pass bra att jag tom skulle kunna tänka mig att ha dem på i hagen vid halka.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Jodå det kan den visst, en sena kan genom en översträckning bli på tok för lång även det är smärtsamt. Sendrag är väl inget obekant för folk, här drar senan ihop sig och i sämsta fall förblir den ihopdragen annars brukar detta lugna sig eftre ett tag. Jag får anta att även detta kan ske på en häst, då senornas utformning och funktion är på samma sätt som hos oss människor.

Men vad jag menade är att senan inte i sig själv kan åstadkomma detta utan det är ju i de strukturer som den är fästad vid som är ursprunget till skadan i detta fallet.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Tanken med att göra en speciell barfotaverkning är ju att hoven ska få en mer optimal form och kvalite för att kunna vara barfota. Under omställningsperioden, menar vi då, att hoven får ett bättre horn som ger hästen en bättre förutsättning för barfotagång. Detta är ju liksom grundtanken i barfotaverkning som vi inte får glömma. Även hovslagare framför att hoven blir bättre efter en tids barfotagång så här är vi ju överens.

Det är denna omställningsperiod som många tycks missa och därför gör bedömningen att detta inte funkar. Under denna period är ju hästen självfallet inte en fungerande barfotahäst, utan i stället en häst som ibland kräver mycket omsorg.

För en del hästar är denna period mycket kort, som på en av mina som har gått på alla underlag utan besvär hela tiden, och för andra tar det längre tid, som med min gamla häst. Det som utgör den största risken, som jag ser det, är att hästen under omställningsperioden inte får den vård som den behöver, alltså genom att den används som den gjorde innan omställningen började.

Det är viktigt att poängtera att hästägaren måste vara observant på om hästen blir öm och då vidta korrekta åtgärder. Eller ännu hellre vara förutseende och alltid ha hästen på ett underlag där hästen aldrig blir öm. Efter att mina hästar har gått igenom den här perioden har jag kunna lära mig flera saker som jag tycker är viktiga att dela med mig av.

För att hästen ska vara bekväm undre omställningsperioden måste hästägaren vara medveten om vilka förutsättningar som krävs. En av de viktigaste är de markförhållande som man som hästägare har tillgång till. Det får inte vara så att man tvingas ha hästen på ett underlag som hästen inte kan gå besvärsfritt på. Finns det bra markförhållanden så är hästen inte öm. Hästägaren måste också vara beredd på att ev ställa av hästen om det krävs för att hästen ska må bra och inte rida alls under en period.

Hästen kan bli lidande när hästägaren inte har satt sig in i eller blivit informerad om vad som krävs för att hästen ska må bra under omställningen. Det är därmed förberedelsen inför att ha sin häst under omställning som är det viktigaste delen i hela övergången till barfotahäst. Är man inte tillräckligt förberedd så ska man inte starta en omställningspeiod!

Just nu är det många hästar som är i denna omställningsperiod i Sverige och vi ser många, både barfotaverkare och hästägare, som inte kan hantera denna situation på rätt sätt. Barfotaverkare (ibland utan adekvat utbildning) som inte informerar sin kunder om vad det innebär att ha en häst under omställning och hästägare som inte tar sitt ansvar, utan istället använder sin häst som vanligt.

Summan av detta blir tyvärr att hästar kan bli lidande! Vad ska vi då gör åt saken? Ska hela "barfotarörelsen" förbjudas?

Jag skulle gärna vilja ha en seriös debatt kring ovanstående.
Jag tror att vi bara ska vara förnuftiga. En häst som aldrig har varit skodd och och har friska hovar utan felställningar och inte visar någon ömhet är det ok för. Men att ta av skorna på hästen som kanske varit skodd i många år. VARFÖR? Dessa s.k Barfotaverkare. Skulle de vara bättre än en utbildad hovslagare som har många, många timmars teori, praktik och ofta många års erfarenhet.
En sak saknar jag faktiskt och det är hovslagare som tittar på hästen under rörelse. Har en häst som är 185 cm med väldigt långa ben och den tar givetvis enorma kliv. På den vill jag ha längre traktarmar, för att undvika låg trakt o lång tå alt.understucken.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Du har rätt i att det sitter en muskel i andra ändan av senan, men problemet är itne att den krampar, utan att skelettet har vuxit fortare än vad muskler och senor hinner med.

Du har ju samma problem med unghästar som blir raka (uppdrivna) i kotorna


Jag har sett föl med både veka kotor och uppdrivna som snabbt har blivit bra sedan stoet har fått Steel-Joint.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
delvis knapplån

Har inte läst hela tråden, men tycker att ovanstående sammanfattar bra.:smirk:

Det är också förenligt med paragrafen i djuskyddslagen som säger att hästägaren är skyldig att skydda hästen mot onödigt lidande. det är inte tillåtet att medvetet utsätta hästen för lidande.

Jag tycker att det är tråkigt att så många hästägare inte förstår skillnaden på vetenskapligt verifierad kunskap - och en plastforskares åsikter.

Jag är fd hovis och jag står alldeles handfallen inför att min utbidlning som av olika skäl varit flerårig, och mina över 10 år i yrket väger fjäderlätt mot en människa som inte ens har en 100 -del av min utbidlning och kompetens.

Men som istälelt har en fantastisk förmåga att "trycka på rätt psykologiska knappar", och få hästägaren att känna sig "bra".

Jag är inte kategorisk Nejsägare till barfota, men jaghar full förståelse för mina kollegors upprördhet ( bortsett från dumma kvinnofientliga kommentarer)

Jag är alldeles förstummad över att så många människor låter sina hästar gå - vad som i mänsklig översättning skull kunna kallas skinnflådd - med berått mod :crazy:
Jag som har skrivit så "kvinnofientligt" är själv en dressyrtant. Jag tror på fullt allvar att detta är ett kvinnligt fenomen. Hur många sådana som jag galopperar hästarna på ett fält? Vad jag vet så är det inte många. De kan säga - Vad snäll du är(mot hästen). Den dan jag inte törs det ska ja g sluta med hästar eller skaffa någon som törs. Men jag skulle aldrig ta av hästen skorna. Det skulle vara spännande att se i dessa Barfotaverkares kundregister hur många som är män(inte de som bara står för notan).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Det finns uppdaterad forskning och statistik om Fång av Micke Westberg från Strömsholms Hästsjukhus att tillgå på deras sida.

Var då någonstans? Jag har letat men inte hittat det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

nephthys skrev:
Var då någonstans? Jag har letat men inte hittat det.
Var ute och letade men hittade inte heller. Men jag har sparat det sen i somras. Ska be min man att plocka fram det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Var ute och letade men hittade inte heller. Men jag har sparat det sen i somras. Ska be min man att plocka fram det.



..PDFfil av Jenny Liman i samarbete med Chris Johnston och Micke Westberg på Strömsholms hästsjukhus. Sök på hennes namn.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Mitt exempel feltolkas. En häst är skapad som en balettdansös in action.

Jag är ledsen, men kunde inte låta bli. Föl som drabbas av denna åkomma kallas just ballerinor, eftersom de endast går på tådelen av hoven. Min poäng i diskussionen är vad gör man om man endast verkar hästar, inte använder skor? Vi kan rädda många av dessa föl genom att sko dem och naturligtvis minska på kraftfodergivan hos sto och föl, de är som nämnts ofta uppdrivna i kotorna.

Alternativet till skoning är operation där förstärkningsbanden till djupa böjsenan, eventuellt även ytliga, kapas (man kapar alltså inte senan utan endast dess förstärkningsband).

Att operera föl är alltid vanskligt, sövningen innebär alltid stor risk.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Jag är ledsen, men kunde inte låta bli. Föl som drabbas av denna åkomma kallas just ballerinor, eftersom de endast går på tådelen av hoven. Min poäng i diskussionen är vad gör man om man endast verkar hästar, inte använder skor? Vi kan rädda många av dessa föl genom att sko dem och naturligtvis minska på kraftfodergivan hos sto och föl, de är som nämnts ofta uppdrivna i kotorna.

Alternativet till skoning är operation där förstärkningsbanden till djupa böjsenan, eventuellt även ytliga, kapas (man kapar alltså inte senan utan endast dess förstärkningsband).

Att operera föl är alltid vanskligt, sövningen innebär alltid stor risk.
Jag ber om ursäkt för okunskapen. Det är väl klart att om man rätta till en felställning på ett föl med skor.Jag har sett några. Vad jag förstod så limmade de på skorna. De blev helt bra. Det är väl när skellettet inte är klart som man kan påverka det. Tillhör inte lärjungarna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
..PDFfil av Jenny Liman i samarbete med Chris Johnston och Micke Westberg på Strömsholms hästsjukhus. Sök på hennes namn.

Det är ett examensarbete på Veterinärprogrammet och heter
"Tillfrisknande och användning av hästar med fång" av Jenny Liman
handledare Christopher Johnston

ISSN 1650-7045, Veterinärmedicinska fakulteten, SLU, Uppsala 2004.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Det är väl när skellettet inte är klart som man kan påverka det. Tillhör inte lärjungarna.

Ja, vi är väl några stycken som arbetar med denna konst, iallafall korrigeringar av grava felställningar hos föl, medfödda eller förvärvade. Bockhov eller ballerinasyndrom tillhör förvärvad felställning ofta pga för snabb tillväxt (för mycket mat), men kan också komma om tålamellerna utsätts för tryck (vanligast att sand och grus trycks upp i lamellranden i tådelen). Dumt nog försvarar sig fölet mot smärtan genom att dra ihop djupa böjsenans muskel, vilket leder till större smärta både i hov och muskel osv. För att komma ur den onda cirkeln behöver djupa böjsenan avlastas genom att kila trakten, och anti-inflammatorisk bör ges till den överansträngda inflammerade muskeln.

Vi vet att föl är mer uppresta i kotorna än vuxna individer, så min fråga är vid vilken ålder ska man verka ner trakterna? Gör man det för tidigt kan man riskera bockhovar dvs ett förvärvat ballerinasyndrom pga överbelastade tålameller.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Eller överbelastad böjsenemuskulatur?
PL
Jag är glad att ni hovslagare är med i debatten och kan tillföra lite fakta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Fel av mig. Se rätt upphovsman och adress längre upp..
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Inte hovslagare även om jag skott o verkat egna hästar många år.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Inte hovslagare även om jag skott o verkat egna hästar många år.
PL
Jag tycker iallafall att du är väl insatt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp