Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
peter_lundin skrev:Eller överbelastad böjsenemuskulatur?
PL
Liebling skrev:Så min fd. halta häst skulle vara döende för att hon visade att hon hade ont?! Å så skulle hon dessutom, trots att hon var döende bli dräktig vid första semineringen och sedan föda fram det mest underbara lilla föl man kan tänka sig?! Och sedan helt plötsligt skulle hon få liv igen eftersom hon inte haltar?!
Susan skrev:Det tycker jag är en bra livsåskådning.
Man kan bara sig själv som norm,
så då är frågan om jag klipper av din fot så att du måste gå på benpipan tro du att du då tänker jaja - det läker,
eller tror du att du känner olidlig smärta?
Jag känner inte dig och vet inte om du totalt avsaknar empati?
men en sak vet jag och det är att hästar inte visar smärta om de inte är döende.
Återigen jag har inte läst hela tråden för jag mår illa
För mig är det fullständigt chockerande att man väljer ta bort sin vän pga att den har ådragit sig nedsatt tävlingsförmåga pga överutnyttjande.
Susan skrev:Du har rätt i att det sitter en muskel i andra ändan av senan, men problemet är itne att den krampar, utan att skelettet har vuxit fortare än vad muskler och senor hinner med.
Boj skrev:Kan du förklara vad du menar med överutnyttjande?
Boj skrev:Jodå det kan den visst, en sena kan genom en översträckning bli på tok för lång även det är smärtsamt. Sendrag är väl inget obekant för folk, här drar senan ihop sig och i sämsta fall förblir den ihopdragen annars brukar detta lugna sig eftre ett tag. Jag får anta att även detta kan ske på en häst, då senornas utformning och funktion är på samma sätt som hos oss människor.
Cecely skrev:Såhär gjorde man på stenåldern, fattar inte hur en vet. kan tycka att denna form av konvalecens är bra?
Hästen kanske får upprepade kotledsinflammationer.
Hästen kanske skriker stopp genom att vägra ut sig, genom stress magsår, genom muskel atrofier, eller muskelstelhet, istadighet eller olater.
Den visar brist på framåtbjudning, ja det kan vara vad som helst.
Det finns hästar med mer vinnarskalle än andra och med mer naturlig framåtbjudning(utan sporrar och spö) så de överutnyttjas förmodligen inte? Vet inte om de går med dålig sadel och dålig skoning och ska trots det topp-prestera.
Hur många hästar hugger inte i luften när de sadlas ex. Hur många ryttare/ägare reflekterar ens över beteendet?
Igrannstallet säger ägarinnan -äh hon har alltid gjort så, hon har ju en inpassad sadel som sitter så bra(köpt för 10år sen).
Boj skrev:Ok, i mycket av vad du skriver håller jag fullkomligen med. Men, tror du på fullaste allvar att detta skulle botas med att sko av hästen? Här kan man ju då stället få ett ännu mer överutnyttjande, varför?
Detta är ju ren okunskap, med ett sådant ansvar som en avskoning kräver skulle du på fullaste ansvar rekommendera en så okunnig person att sko av sin häst?
Nummer Ett skrev:Eftersom jag inte får några svar på hur vi ska verka fölet/unghästen. Lägger jag in ytterligare en fråga, hur ska vi verka denna fölunge för att benställningen skall bli bra? Vid vilken ålder bör vi starta arbetet?
Bilden till vänster visar fölet vid 6 dagars ålder, den högra är 6 dagar senare (vid 12 dagars ålder). Notera vad som hänt med det högra benet mellan de två tillfällena... Felställningen i carpus har gått från 20 grader till 22 grader (kallas valgus carpus, eller x-bent).
peter_lundin skrev:Grundproblemet är ju den av många accepterade "sanningen" att en skodd hov per definition är sjuk. Ffa framförd av Fr. S. helt utan vetenskaplig grund.
PL
hovis skrev:Fick jag svara eller va det ngn annan du sökte svar ifrån utifrån den högre skolan???