Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ärligt talat det finsn de som kan detta bättre i tråden än jag. Jag har bara läst omd et eftersom det hör till utbildningen.
Nummer ETT verkar ha jobbat med det.
jag överlämnar frågan
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Eller överbelastad böjsenemuskulatur?
PL

Ja, det anser jag. Men som sagt jag utför bara det praktiska, eftersom det är veterinären som har det huvudsakliga ansvaret. Det slutgiltiga beslutet vilar alltid på vet. jag fixar bara så att det fungerar i praktiken.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Liebling skrev:
Så min fd. halta häst skulle vara döende för att hon visade att hon hade ont?! Å så skulle hon dessutom, trots att hon var döende bli dräktig vid första semineringen och sedan föda fram det mest underbara lilla föl man kan tänka sig?!:confused: Och sedan helt plötsligt skulle hon få liv igen eftersom hon inte haltar?!

Ja allt som man slänger ur sig i hastigheten och som inte är 100 % genomtänkt får man ju tugga i sig.:smirk:

Det finns en hel del mäniskor som saknar fantasi -inlevelseförmåga - empati, och som har mycket svårt att förstå att hästar kan ha riktigt ont.

Vad jag ville med mitt påstående som blev slarvigt i hastigheten var att påpeka att vi och hästar har helt olika smärtbeteende.

Vi människor haltar även vid väldigt liten smärta, och gärna lite extra när någon ser på. Då vi kan få lite extra tycka upmärksamhet då.

För hästen som art är det onaturligt att dra till sig uppmärksamhet, eftersom det bästa sättet att överleva är att vara anonym i flocken.
Ett rovdjur siktar ju givetvis in sig på det lättaste bytet.:cool:

Eftersom hästar sällan gör stora åthävor när de har ont, så har många människor svårt att ta deras smärta på allvar.
Alla smärtor får inte hästen att synbart "halta", särskilt inte om den smärtan är dubblesidig, men de flesta verkar tro att om intet hsäten linkar så har den inte ont.

Samt att tyvärr - är det så att för många människor är djur en sak utan känslor. De har inte tillräcklig fantasi för att leva sig in i hästens situation.

Eftersom det inte gör ont i dem - gör det inte ont i ngn annan heller...:eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Det tycker jag är en bra livsåskådning.
Man kan bara sig själv som norm,

så då är frågan om jag klipper av din fot så att du måste gå på benpipan tro du att du då tänker jaja - det läker,

eller tror du att du känner olidlig smärta?

Jag känner inte dig och vet inte om du totalt avsaknar empati?
men en sak vet jag och det är att hästar inte visar smärta om de inte är döende.

Återigen jag har inte läst hela tråden för jag mår illa

Nä jag saknar defenitivt inte empati. Jag förstog att mitt inlägg delvis kunde misstolkas. Det jag tycker är mest sorgligt är den slit och släng mentalitet som finns. Med djur så har man ett stort ansvar att se till individens bästa.
För mig är det fullständigt chockerande att man väljer ta bort sin vän pga att den har ådragit sig nedsatt tävlingsförmåga pga överutnyttjande. Så är det mångt och mycket. Vi lyssnar inte på djuren, de får inte tid eller möjlighet till att läka.
Vill dra upp fallet Molly som visar att med vård och tid så kan man faktiskt bota till synes kroniska fall. Hur ont har inte den hästen haft? Hur glad är den inte nu för att ägaren valde livet?

Min häst visade tydligt att den hade ont i ryggen för 3 år sen han var inte döende. Och inte nu heller på långa vägar:d

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Eftersom jag inte får några svar på hur vi ska verka fölet/unghästen. Lägger jag in ytterligare en fråga, hur ska vi verka denna fölunge för att benställningen skall bli bra? Vid vilken ålder bör vi starta arbetet?

Bilden till vänster visar fölet vid 6 dagars ålder, den högra är 6 dagar senare (vid 12 dagars ålder). Notera vad som hänt med det högra benet mellan de två tillfällena... Felställningen i carpus har gått från 20 grader till 22 grader (kallas valgus carpus, eller x-bent).

S_030606_liten.jpg
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

För mig är det fullständigt chockerande att man väljer ta bort sin vän pga att den har ådragit sig nedsatt tävlingsförmåga pga överutnyttjande.

Kan du förklara vad du menar med överutnyttjande?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Susan skrev:
Du har rätt i att det sitter en muskel i andra ändan av senan, men problemet är itne att den krampar, utan att skelettet har vuxit fortare än vad muskler och senor hinner med.

Du har en poäng här såvida du menar att alla föl växer i otakt mellan skelett,muskelatur och senor vilket dom alltid gör. Ett skelett som av en eller annan orsak växer fortare än vad senan klarar av utifrån elastisitet kommer ge en krampande muskel i dess uppfästning så vida vi nu talar om en böjarmuskel vilket djupa böjsenans muskel är. Vad som (borde vara allmänt känt) är att det finns två typer av mukelfunktioner, böjmuskelatur och sträckmuskelatur. För lite rörelse ger en underutvecklad slapp muskelgrupp och för mkt rörelse ger en överansträngd muskel med muskelbristning som secundär följd. I båda fallen kommer den sena som i slutändan av muskeln fäster in att antingen bli vek eller uppvisa överansträngning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Kan du förklara vad du menar med överutnyttjande?

Betyder förmodligen att man rider på den i hobbysyfte dagligen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Till exempel att ägaren inte lyssnar till sin häst och bara kör på i blindo. Det sammanfattar väl det mesta.
Överutnyttjande är väl då man är på gränsen till hästens förmåga pskyiskt eller fysiskt och den riskerar men av det.

Hästen kanske får upprepade kotledsinflammationer.
Hästen kanske skriker stopp genom att vägra ut sig, genom stress magsår, genom muskel atrofier, eller muskelstelhet, istadighet eller olater.
Den visar brist på framåtbjudning, ja det kan vara vad som helst.
Det finns hästar med mer vinnarskalle än andra och med mer naturlig framåtbjudning(utan sporrar och spö) så de överutnyttjas förmodligen inte? Vet inte om de går med dålig sadel och dålig skoning och ska trots det topp-prestera.
Hur många hästar hugger inte i luften när de sadlas ex. Hur många ryttare/ägare reflekterar ens över beteendet? Igrannstallet säger ägarinnan -äh hon har alltid gjort så, hon har ju en inpassad sadel som sitter så bra(köpt för 10år sen).

Jag kan älta på i evigeheters evigheter om detta så...

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Jodå det kan den visst, en sena kan genom en översträckning bli på tok för lång även det är smärtsamt. Sendrag är väl inget obekant för folk, här drar senan ihop sig och i sämsta fall förblir den ihopdragen annars brukar detta lugna sig eftre ett tag. Jag får anta att även detta kan ske på en häst, då senornas utformning och funktion är på samma sätt som hos oss människor.

Ett trauma i senapparaturen(läs trauma som ett kraftigt i slag över senan) skapar en blödning i senan med secundär följd att senan mkt snabbt tappar elasticitet,utsätts för stor långvarig smärta (läs mer än flera veckor) med den följden att ett ökat drag uppstår i senans infästning, INTE i muskeln. Detta leder som bekant till att en så kallad bockhov även i detta fall uppstår och ju mer drag den skadade senan utsätts för innan skadan hunnit läka ut (läs minst fyra till sex månader utan arbete) ju större kronisk skada kommer hästen att tillföras.

Det finns för den som har kunskap ofta en mkt enkel förklaring till varför hästen naturligt plötsligt uppvisar bockhov,däremot så kräver det mer kvalificerad kunskap och flertalet olika individuella lösningar för att återställa den enskilda individen utifrån hur skadan har uppkommit.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Cecely skrev:
Såhär gjorde man på stenåldern, fattar inte hur en vet. kan tycka att denna form av konvalecens är bra?

Tror du även på att alla sagor är sanna????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ok, i mycket av vad du skriver håller jag fullkomligen med. Men, tror du på fullaste allvar att detta skulle botas med att sko av hästen? Här kan man ju då stället få ett ännu mer överutnyttjande, varför?

I ganska många av inläggen har man upprepade gånger menat, att man måste kunna erbjuda hästen visa krav och kriterier för en avskoning. I det ingår att kansk rida annorlunda, eller to m avstå från ridning. Hur många tror du ställer upp på det? För hobbyhästen är precis vad den anges för, nämligen en hobby. Hur många är beredda att låta sin hobby gå i hagen och vila, pga den inte kan gå på underlaget vi fn har? Eller, därför att det helt enkelt är så öm att den inte klarar av att gå. En hobby kostar mycket pengar per månad, och de flesta är inte alls intresserade av att låta hästen få gå i hagen och vänja sig utan skor. Jag tror kanske att det är dags att öppna ögonen och inse verkligheten, och det är ju därför vi har möjligheten att välja.

Det finns ingenstans bevisat att en oskodd häst mår bättre än den som är skodd, ingenstans finns bevis för att det skulle vara en enorm skillnad på en häst i lösdrift med skor kontra den som går utan.

Ja jag tävlar, åtminstone på den ena hästen eftersom den andra numera 20 år gammal har gått i pension. Möjligen skall han få bidra med sin kunskap i tävlingssammanhang åt min dotter, eftersom han är en fantastisk läromästare i sådana sammanhang. Och då i lite lättare former, han är fortfarande lika pigg och snudd på värre än i unga år. Jag kan garantera dig, trots att dessa hästar är skodda så mår det alldeles utmärkt.

Hästen kanske får upprepade kotledsinflammationer.

Kotledsinflammation är en sekundär skada, ofta med en grundorsak i rygg. Men också pga ryttaren, eller en bakbenskada av typ fläkskada, hasledsinflammation eller liknande.

Hästen kanske skriker stopp genom att vägra ut sig, genom stress magsår, genom muskel atrofier, eller muskelstelhet, istadighet eller olater.

Och det skulle inte kunna hända en häst som skos av? Precis detta kan man drabbas av i de fall ägaren inte lyssnar på sin häst, och det är inte ovanligt tro mig.

Den visar brist på framåtbjudning, ja det kan vara vad som helst.

Ja det hände ett halvblod som skoddes av, hästen gick företrädesvis på ridhusunderlag och ansågs därför inte behöva skor. Dock slutade det med att hästen skoddes i fram, och viljan att arbeta återvände.

Det finns hästar med mer vinnarskalle än andra och med mer naturlig framåtbjudning(utan sporrar och spö) så de överutnyttjas förmodligen inte? Vet inte om de går med dålig sadel och dålig skoning och ska trots det topp-prestera.

Här har du den största risken för vad du kallar överutnyttja, dessa hästar skulle i de flesta fall kuta tills de stupar. Har en sådan själv, när hon blir trött så blir hon 10 ggr värre i viljan mot det normala. Detta uppfattar den blinda och döva som en pigg och alert häst.

Hur många hästar hugger inte i luften när de sadlas ex. Hur många ryttare/ägare reflekterar ens över beteendet?

Nej inte ens många veterinärer reagerar, så varför tro att en lekman skulle klara det. Men många börjar upptäcka att hästarna faktiskt kan få ryggproblem, och gör även något åt detta.

Igrannstallet säger ägarinnan -äh hon har alltid gjort så, hon har ju en inpassad sadel som sitter så bra(köpt för 10år sen).

Detta är ju ren okunskap, med ett sådant ansvar som en avskoning kräver skulle du på fullaste ansvar rekommendera en så okunnig person att sko av sin häst?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Här hänvisar jag fel. Sök på Jenny Liman Pdf-fil.Forskning av Fång
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Grundproblemet är ju den av många accepterade "sanningen" att en skodd hov per definition är sjuk. Ffa framförd av Fr. S. helt utan vetenskaplig grund.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

En bild till. Barfota hur fixar vi det?

Fölet är här ca 1 dygn gammalt, vet och hovslagare på plats. Hur löser man det om man är barfotavekare. Notera det sabelbenta höger fram.

sen_01.jpg
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Ok, i mycket av vad du skriver håller jag fullkomligen med. Men, tror du på fullaste allvar att detta skulle botas med att sko av hästen? Här kan man ju då stället få ett ännu mer överutnyttjande, varför?

Detta är ju ren okunskap, med ett sådant ansvar som en avskoning kräver skulle du på fullaste ansvar rekommendera en så okunnig person att sko av sin häst?

Nä, har jag ens nämt avskoning som ett bot på överutnyttjande?

Jag vet vad som krävs för en avskoning och omställningperiod. Jo tack vare egen erfarenhet.
Jag håller helt med det du skrev om det tidigare i en tråd att det krävs mycket tålamod och kunskap hos ägaren.

Jag anser att en häst bör vara utan skor, bo i lösdrift och med fri tillgång på stråfoder i en flock. Det är min ståndpunkt men med att hals över huvud kasta mig ut att predika att alla hästar ska skos av skulle bara få ödesdigra konekvenser. Alla vill eller kan inte heller förlika sig med att deras kompis ska sova ute i mörker och minusgrader tex. fast det skulle ge en friskare häst på sikt.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Eftersom jag inte får några svar på hur vi ska verka fölet/unghästen. Lägger jag in ytterligare en fråga, hur ska vi verka denna fölunge för att benställningen skall bli bra? Vid vilken ålder bör vi starta arbetet?

Bilden till vänster visar fölet vid 6 dagars ålder, den högra är 6 dagar senare (vid 12 dagars ålder). Notera vad som hänt med det högra benet mellan de två tillfällena... Felställningen i carpus har gått från 20 grader till 22 grader (kallas valgus carpus, eller x-bent).

Vad beträffar carpus så är det än så länge ingen panik även om graden har ökat ngt. Däremot så börjar man få lite ont om tid utifrån kotans tillväxt zoners förslutning och koncentrationer för dagen bör koncentrera sig utifrån hur kotan roterar utifrån benets styvaste belastningfas.

Om detta inte är möjligt genom enbart verkning för att även återställa carpus i en balanserad fysiologisk benställning så återstår tre andra alternativ.

1. Balanserande beslag med ökat understöd på hovens laterala sida.

2. Ett stöd över carpus på den mediala sidan för att provocera ökad tillväxtzon på den laterala sidan.

3. Efter max sex månader om inte ett fullgott resultat uppnåtts återstår endast ett kirurgiskt ingrepp vilket ett av mina föl från förra året tyvärr va tvunget att genomgå då den under fostertiden legat så felvänd att det va risk för att stot skulle avlida vid fölningen. Allt gick dock mkt bra då vi alla va förberedda på denna svåra förlossning samt dom följd problem som skulle uppstå.

Fölet som för dagen är en åring har utifrån att innan operation varit ända upp till 27 grader i carpus (vid födseln 32 grader) för dagen en rak benaxel vilket förmodligen beror på att jag aldrig dokumenterar mina fall då mina dokumenterade fall aldrig ger ett gott utfall medans mina icke dokumenterade fall alltid ger ett gott utfall.

Fick jag svara eller va det ngn annan du sökte svar ifrån utifrån den högre skolan???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Grundproblemet är ju den av många accepterade "sanningen" att en skodd hov per definition är sjuk. Ffa framförd av Fr. S. helt utan vetenskaplig grund.
PL

En osynlig, odefinierbar skada som bara avslöjas när hoven verkas till optimal form. Syns inte på röntgen eller med någon annan undersökningsmetod, utan uppenbarar sig först efter en speciell verkning. Den eller de ansvariga (läs hovslagare och veterinär) har orsakat denna osynliga skada som orsakar alla problem vid övergången till barfota ... :angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Att ordentlig utevistelse är bra för hästar kan vi vara överens om.
Att utevistelse dygnet om ger friskare hästar än utevistelse halva dygnet är en åsikt, inget annat, likaså att en välskodd häst är friskare än en oskodd. Bägge dessa åsikter kan vara sanna men detta är ännu inte på ngt sätt visat.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Fick jag svara eller va det ngn annan du sökte svar ifrån utifrån den högre skolan???

Tanken var väl att den högre skolan skulle svara... (men alla svar är välkomna, tack.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp