Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Det är ju så här, att våra hästar går på vad som kan kallas lösdrift. Det är skodda, de står inne efter ridning om de är svettiga och utsläpp sker fn 3 ggr per dag. Personligen tycker jag att det är en bra stallform för hästen, dock inte lika vänlig för människan. Fast hos oss har vi bra faciliteter även för de tvåbenta, så man skall inte klaga.:angel:

Detta med lösdrift kräver stora marker, något som få kan erbjudas i dagens läge. Man måste dela på hagarna så att de klarar både sommar och vinter, och därför sker installning. Om det hade funnits ett krav på enbart lösdrift, hade vi garanterat haft brist på platser. Orsaken är just att lösdriften kräver så mycket mer än vad installning gör. Sen kommer vi till den förmänskligande biten, den kommer vi aldrig i från. Det syns i var och varannan tråd, allt från installning, till inpackning av djuret för att inte tala om när det är dags att ta adjö av den.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tez1 skrev:
Jag anser att en häst bör vara utan skor, bo i lösdrift och med fri tillgång på stråfoder i en flock. Det är min ståndpunkt men med att hals över huvud kasta mig ut att predika att alla hästar ska skos av skulle bara få ödesdigra konekvenser. Alla vill eller kan inte heller förlika sig med att deras kompis ska sova ute i mörker och minusgrader tex. fast det skulle ge en friskare häst på sikt.

/T

Så då har du aldrig funderat över alla dom hästägare som dagligen vill kunna bruka sin häst och ha den som sin hobby med allt vad det innebär avseende uppstallning,träningskostnad,tävlingsavg.,Veterinär och skoningskostnad,försäkringar,utrustning samt nerlagd egen fritid endast för att kunna finna en fristad utifrån det djur som dom bara älskar att umgås med och dagligen söker en användbarhet till att kunna bruka.

Om alla skulle resonera som du (vilket är tur att inte alla gör) så skulle Sverige vara ett uland på Världskartan inom hästsporten vikväl skulle flera resonera "lite" mer som du (vilket vore bra) så skulle Sverige inneha mera hästkunniga hästägare istället för som i dag, en grupp av okunniga förståsigpåare vilket leder till att dom utifrån viss marknadsföring blir utnyttjade enbart utifrån sin välmening med egen okunskap.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Detta med lösdrift kräver stora marker,

Om man nu skall erbjuda lösdrift utifrån hästens eget naturliga behov så krävs det milsvidda marker i fri rörelse dagligen med ständigt nya marker att söka sig till vilket innebär att all typ av instängsling är en onaturlig lösdrift för hästen.

Så kalla inte hagar hur stora dom än är för lösdrift
så länge hästen är "inspärrad"

Det är ren falsk marknadsföring att påstå att hästar i inhängnat område befinner sig på lösdrift.

Släpp hästarna lösa!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Detta med lösdrift kräver stora marker,

Man kan jämföra det med samernas renskötsel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Tanken var väl att den högre skolan skulle svara... (men alla svar är välkomna, tack.)

Då ska jag hålla käften och invända Afrodites svar, dom brukar alltid vara välgrundade och sakliga även om dom på sista tiden saknats.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Alla är välkomna att diskutera men jag tror att vi är flera som väntar på en icke-traditionell åsikt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tjaa... i så fall är det väl bara att verka trakter och "traktstöd" och man får väl inte glömma "mustang roll" heller (vad det nu är).. Det är väl de tre viktigaste (och enda) knepen som finns att tillgå om man inte kollar på de traditionella sätten alltså :devil: :devil:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Det är ju så här, att våra hästar går på vad som kan kallas lösdrift. Det är skodda, de står inne efter ridning om de är svettiga och utsläpp sker fn 3 ggr per dag. Personligen tycker jag att det är en bra stallform för hästen, dock inte lika vänlig för människan. Fast hos oss har vi bra faciliteter även för de tvåbenta, så man skall inte klaga.:angel:

Detta med lösdrift kräver stora marker, något som få kan erbjudas i dagens läge. Man måste dela på hagarna så att de klarar både sommar och vinter, och därför sker installning. Om det hade funnits ett krav på enbart lösdrift, hade vi garanterat haft brist på platser. Orsaken är just att lösdriften kräver så mycket mer än vad installning gör. Sen kommer vi till den förmänskligande biten, den kommer vi aldrig i från. Det syns i var och varannan tråd, allt från installning, till inpackning av djuret för att inte tala om när det är dags att ta adjö av den.

Jag som trodde att det var tamhästar vi har. Ska vi göra dem till vildhästar? Hur ska jag kunna träna min då lurviga häst som svettas så mycket och dessutom eftersvettas? Var ska den vara då? Sen när vi ska tävla tror jag att den kommer att vara trött. Inte tror förresten. har tävlat den efter en natt på bete och det var inte samma sak. Det börjar att likna något. Ska vi människor gå tillbaka till grottstadiet eller kanske bara till ett torp utan el. Inga bilar eller tåg. Kanonbra för oss.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Jag som trodde att det var tamhästar vi har. Ska vi göra dem till vildhästar?

Japp det är det senaste inom hästsporten... Eller ja... sport kanske det inte blir så mycket av framöver.. Jag har hört att Carolina Klyft (ig) tänker träna barfota nästa säsong.. Och spelarna i Djurgårdens fotbollslag också... Tränaren har fått för sig att spelarna överarbetas med skor.. Modo's spelare tros också få bättre fäste på isen om de är barfotade... Inte vet jag..

För en någorlunda human övergång så skulle de visst grusa isen till å börja med..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Vart läser du in att man inte kan använda en häst på lösdrift? När blev det synonymt med vildhästar?
Lösdrift är en form av hästhållning där man låter hästen själv välja när den vill vara inne och när den vill vara ute, inget annat! Det finns en uppsjö av alternativ, bland annat ett riktigt hi-tech system ifrån Tyskland.

Lösdrift är naturligtvis heller inget hinder för klippning och täckning eller för den delen tillgång till boxplats, uppbindning, ridhus/transport till ridhus, tränare, veterinärer. Jag förstår inte vart folk får allt ifrån?

Själv har jag tillgång till boxar för mina hästar. Även fast de bor på lösdrift så vill jag ha boxar och stallgång för när jag gör iordning för ridtur samt efteråt när/om hästen är svettig. När jag flyttar till egen gård i sommar kommer jag att prioritera att färdigställa lösdriften innan hösten, men sedan kommer jag även att göra iordning så att jag har ett ordentligt stall med boxar och väl upplyst, bred stallgång.

Lite dyrare att göra både och naturligtvis, men då får jag ju det bästa av två världar också.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Nu blir boj arg på oss. Fråga sover en häst på lösdrift stående eller liggandes och i så fall sover alla samtidigt eller hur fungerar det ???
Go natt.

Hästar på lösdrift kan sova både ståendes och liggandes, precis som uppstallade hästar gör. Enligt studier sovs mesta tiden normalt ståendes, men för den viktiga djupa sömnen måste hästen ligga ned. Sjuka hästar samt unga hästar ligger ned mer än vuxna hästar. Unga hästar sover även betydligt mer än vuxna.

Mina hästar hittar jag liggandes i lösdriften efter midnatt oftast, men de ligger inte så länge. Innan gryningen är de iaf oftast ute och strövar i skogen.
Om någon står upp så är det stoet, annars är det inte ovanligt att alla ligger ned. Det beror helt på hur trygga de känner sig i flocken och i lösdriften.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Min erfarenhet är att sjuka hästar inte lägger sig som i somras när min ene fick Fång. Han låg ej ner i början.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

min teori är att de vet att de kanske inte kan ta sig upp.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

axel skrev:
Så man ska ha både och.
Förresten så behöver mina hästar ingen lösdrift. De har fostrat sin matte väl. De bestämmer iprincip själva. Jag vet att de inte tycker om busväder eller heta sommardagar (broms). Fastän de har sin sommarstuga med myggnät så vill de hem,så jag tar hem dem.

Om jag skulle släppa ut och in för varje liten tupplur en häst tar, då skulle jag inte göra annat. En häst sover normalt 4 timmar per dag utspritt på flera tupplurer utspridda över hela dygnet.
Men du tar kanske bara in på natten? Jag är nyfiken; hur får de upp dig kl 3 på natten? Och hur står du ut människa? (Jag är lite ironisk, jag fattar att du inte gör på det viset, men om hästarna bestämde helt själva så är det så de lever!)

Vill du att hästarna skall utnyttja vindskydd på sommaren skall det antingen vara kolmörkt och svalt eller blåsigt. Helst både och.
Ett myggnät bryter vinden väldigt effektivt men stänger inte ut solen, så jag förstår varför dina hästar inte använder det.

Om du ser ut stället där de verkar stå och hänga mest (= oftast där det är mest vind en vanlig sommar dag) och fixar skugga där som inte bryter vinden, så skall du se att de kommer att älska det!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Eftersom jag inte får några svar på hur vi ska verka fölet/unghästen. Lägger jag in ytterligare en fråga, hur ska vi verka denna fölunge för att benställningen skall bli bra? Vid vilken ålder bör vi starta arbetet?

Bilden till vänster visar fölet vid 6 dagars ålder, den högra är 6 dagar senare (vid 12 dagars ålder). Notera vad som hänt med det högra benet mellan de två tillfällena... Felställningen i carpus har gått från 20 grader till 22 grader (kallas valgus carpus, eller x-bent).

S_030606_liten.jpg


Helgens tankenöt nr ett.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
En bild till. Barfota hur fixar vi det?

Fölet är här ca 1 dygn gammalt, vet och hovslagare på plats. Hur löser man det om man är barfotavekare. Notera det sabelbenta höger fram.

sen_01.jpg

Helgens tankenöt nr två.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Mitt svar blir i båda fallen, verka ner dom höga understuckna trakterna och se till att den rör på sig så mkt som möjligt hela tiden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Frågeställningarna är inte menade som pajkastning eller vem som har rätt. Jag är mycket nyfiken på hur icke-traditionella hovverkare bemöter dessa problem.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Det finns inga enkla standardsvar på frågeställningarna, varje föl och deras fel eller problem är olika. Idag finns varken läromedel eller kompletta böcker för hur arbetet utförs. De flesta som ägnar sig åt den här typen av hjälp till självhjälp har fått sin kunskap på seminarier, clinics och en del har gjort studieresor till andra som är etablerade inom området. Idag finns också en kortare fölkurs inom ramen för SHF:s fortbildning för hovslagare, hålls tillsammans med SLU.

Det är därför som det är av största intresse att höra andras lösningar, hur jag har valt lösningen är inte den enda sanningen utan det finns ett flertal andra. Det gäller att kunna förklara och motivera varför vi gör det ena eller det andra.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

*Lånar knapp*

Afrodite har ju redan svarat på hur hon ser på detta. Varför ska det tas om en gång till? Med risk att jag inte sammanfattar hennes tidigare svar rätt så vill jag minnas att hon skrev följande. Föl som inte har sjukdomar eller missbildningar som orsak till felsställningar mår bäst av att röra på sig så kommer felsställningar att rätta sig av sig självt. Missbildningar och sjukdomar som leder till felställningar kräver veterinärkonsultation. Om sjukbeslag krävs för att komma till rätta med problemet så gör inte en SHP:are detta eftersom de inte skor. Går det att komma tillrätta med felställningen genom verkning så gör SHP:are det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp