Angående halka och barfota....
Har som tidigare skrivits en häst med "kotledsinflammation" enl. en sk "Sprutveterinär". Han tittade inget på hovarna! Två kortisonsprutor=ingen effekt! Efter ett år förstod jag: Vad hon ser ut i hovarna!! Herre gud vad hon måste ha ont!! Nu hade hon redan gått ett år barfota eftersom hon skulle vila p.g.a. hältan, men verkats av en utbildad hovslagare som varken visste vad han höll på med eller brydde sig hur resultatet blev... Jag kommer aldrig att sätta på en järnsko igen!! Det lidande jag redan utsatt henne för p.g.a. att jag litade på min hovslagare, det gör jag inte om!! Hellre några få halkdagar om året än att hon ska gå runt och halta och ha ont!!! Dessutom har jag lärt mig att inte lita på allt vad veterinärer säger, dessutom kan de säga mkt olika. Ett exempel: När mitt sto hade ett svullet och muggangripet ben sa veterinär 1: Hovledsinflammation Veterinär 2: kotseneskidsgalla veterinär 3, förlåt jag själv: mugg! Då fick vi äntligen rätt behandling!!
Jag har under min tid som hästägare fått vara mkt kritisk och öppensinning och jag har lärt mig att man måste höra "allas" syn på saken innan man bestämmer sig vad som är bäst för just den hästen!!
Eftersom min häst inte kan ha skor (egen diagnos IGEN...: strålbenshälta p.g.a. att hon har mkt trånga hovar, höga trakter, var EXTREMT snubblig m.m.) så har jag henne barfota! Hon har hårda, starka hovar och haltar inte längre sen SANHCP-verkaren kom ut
. Jag känner mig inte som någon djurplågare! Jag sätter min hästs behov före mina, allt för att hon ska må så bra som möjligt!! Jag lydde inte en av mina veterinärers råd att avliva henne enbart p.g.a. oanvändbarhet!! Jag låter henne gå barfota, verkas av en SANHCPare och nu är hon inte halt och ska börja skrittridas så småningom när halkan försvinner (när hovformen är bättre ska vi köpa Boaboots).
Jag tycker det är tråkigt när folk skriver typ "Ha titta detta skulle ha undvikits med skor och brodd!" Vet man ens om hästen gick barfota? Den kanske halkade för att den var skodd men inte hade brodd? Är det halkigt i hagen och hästen är barfota så kan man ju sätta den i en sommarhage i några dagar i så fall...
Jag tycker hela diskussionen är lite väl het här! Det finns de hästar som fungerar med skor OK! Det finns de som inte fungerar med skor, eller där ägaren tycker barfota är bättre och hästen klarar det, OK! Det är väl ändå upp till var och en att se till sin hästs behov?! För inte ska man väl behöva avliva en häst bara för att den inte kan ha skor fast fungerar utmärkt barfota?! Det känns lite så härinne... men jag kanske har fel...