Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

ManiacDarling skrev:
Jag har varit på en helgkurs hos Ove Lind från AANHCP. . Jag vet hur hovbenet sitter inkapslat i hovkapseln,

Det är den här attityden mot hästen som är fullkomligt livsfarlig! "Jag har varit på helgkurs..."

Jag liksom lilla skutt, hovis, Nummer ett och nån till är utbildade hovslagare, det innebär att alla vi INNAN vi gick hovslagarskolan var tvugna att praktisera olika länge för att överhuvudtaget får lov att söka skolan, efter den utbildningen har vi ett antal års praktik där man lär sig ännu mer. Hela den moderna hovslagar/vaterinär-kåren kan bevisa för dig att ett hovben kan rotera. Det finns det ett otal tusen röntgenbilder som kan smula sönder din teori! Det finns inte plats? Nä...det är liksom nte meningen att det ska "finnas" nån stans för det att ta vägen vid ett eventuellt rotationsfall.
Vid en öppen fraktur sticker benet ut ur skinne och alla strukturer, pga att det inte finns nån plats för det att ta vägen, skulle då det innebära att det inte existerar? Eller blånagel, borra ett litet hål och trycket försvinner, eller skulle det heller inte existera?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Men vi får inte kasta paj ens på okunniga profeter!!
PL

Visst graden av rotation kan vara från 0 o uppåt.
Nyss hade du fått lära dig att rotation inte existerar.
Rotation kan komma mkt snabbt el gradvis vid fång.
Så det veterinära vetenskapen om hovar är ett skämt?
Ngt du lärt dig på en helgkurs av en lekman som är bra på att dupera okunniga o skäller ut de som ställer relevanta frågor o försöker få ett relevant svar?
Vad el vem säger att hovbenet nödvändigtvis måste vara helt markparallellt?
PL

Jag förstår "båda sidor". Men om man tittar på trakthöjen på dessa hovar med roterat hovben så spelar det en avsevärd roll.
Trakten har ju en tendens att löpa amok vid ett fånganfall och jag tror mångt och mycket att den hjälper till att rotera hovbenet om den inte hålls nere.

/T

ManiacDarling skrev:
En stilla undran bara,,, Jag har varit på en helgkurs hos Ove Lind från AANHCP. Där fick vi klämma och känna på en hel hög med kadaverhovar, både hela och kokta och itusågade . Jag vet hur hovbenet sitter inkapslat i hovkapseln, och jag undrar hur fanken du har tänkt dig att det ska kunna rotera därinne? Svaret är att det gör det inte! Det finns inget utrymme i hovkapseln för hovebent att rotera i.

100_0498.JPG

Förklara detta då..

severeschem.jpg

Som synes är det alldeles riktigt att det inte finns plats men hovbenet gör sig plats helt enkelt.. ont gör det nog också..

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte så jag menade riktigt. Jag har också sett röntgenbilder på roterade hovben, jag vet att det existerar i allra högsta grad, där den grövsta formen representeras av ett hovben som har penetrerat sulan. Jag har fått uppfattningen att hovbensrotationen kan t.ex beror på 1. hög trakthöjd. 2. akut fång som utlöser en grov utflyning oftast i tån 3. man försöker "rätta till" deformeringen genom att korta av tån och låta trakterna fortsätta vara höga. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men det låter lite flummigt när man säger att "Hovbenet i hoven släpper inuti hovkapseln och får en roterande rörelse", ungefär som att det sker utav sig själv över en natt, bara sådär *poff*! Finns det en process som sätts igång så fort en häst får akut fång, där hovbenet helt plötsligt börjar skruva på sig? Ursäkta mig, men det låter skruvat. :) Förklara gärna hur det egentligen går till när hovbenet bara "släpper", och vad som utlöser det! Vid akut fång så är det ju lamellerna som "släpper", men vad är det som bestämmer åt vilket håll hovbenet ska börja vandra omrkring? På en häst med alldeles för överväxta hovväggar så är det ju självklart att hovväggarna kommer flyta ut, men vad är det som säger att hovbenet kommer rotera i detta fallet?

Jag menar också att många hästar idag går runt med mer eller mindre milda former av "hovbensrotation", eftersom de flesta hästar idag verkas med för höga traker och hovbenet ligger då inte paralellt med marken som det ska göra.
Jag respekterar att utbildade hovslagare har en lång väg att vandra för allt sitt kunnande. Och jag vet att det behövs mer än en helgkurs för att lära sig att verka hästar med diagnos som strålbenshälta och kronisk fång etc. Men jag tror också att mycket av kunskaperna inom den traditionella hovslagaryrket borde granskas i ljuset av de nya rön som finns inom olika barfota-läror, främst AANHCP eftersom jag tycker mycket som de tar upp verkar "för bra för att vara sant", och just därför väldigt viktigt att undersöka vidare på. Jag har på en helgkurs lärt mig att underhållsverka en frisk barfotahov, inte sätta diagnos på sjuka hovar, men jag tycker för den sakens skull inte om översittar-attityd med argumentet att en helgkurs skulle vara fel. Vadå "fullkomligt livsfarlig"? Det är väl bra att jag går på kurser för att lära mig mer om hur jag tar hand om min häst?

Jodå, jag vet att det existerar. Jag fattar bara inte hur det går till. Vadå "hovbenet släpper"? Varför då?

Och ja, jag tror att hovbenet ska vara markparalellt när det är i sitt RÄTTA läge.

Det är bra att du går på kurser bara du inte tror på allt du hör av första bästa.
Det finns masssvis att läsa om fång o hovbensrotation på nätet av personer som har enormt mkt större kunskap än den du lyssnade på.
PL

Hovbenets infästning i lamellerna släpper o djupa böjsenans moment strävar efter att rotera hovbenet spec vid en lång tå.
Hovbensspetsen dyker ner i sulläderhuden fastän det inte finns ngn plats.
Ja du tror att hovbenet skall vara exakt markparallellt, frågan är vad är det som säger det. Jag tror att hovbenet på en korrekt verkad hov oftast lutar några grader, anledningen till det är att jag anser att ett markparallellt hovben ofta ger en bakåt bruten tåaxel vilket man vet ökar risken för problem i strålbensregionen.
PL

Ok, då förstår jag. Men jag tycker fortfarande att det låter konstigt. Hur gör vildhästarna vid fång? Om hovbenet roterar och t.om penetrerar sulan, så är de ett lätt byte för rovdjuren. För jag har hört att även vildhästar får fång.

Ove Lind berättade att när hans häst fick fång(som givetvis hade korrekt verkade vildhästhovar) så stod den mest stilla under det akuta stadiet som varade ungefär en dag. När den dagen hade gått, så sprang han omkring i hagen som vanligt igen. Detta, eftersom den korrekta hovformen inte tillät hovväggen att flyta ut trots att lamellerna var svaga: det fanns ingen ytspänningen i hoven, och det blev ingen kronisk fång.

Vildhästarna antingen dör eller överlever!
Fång finns av alla svårighetsgrader. Jag läste nyligen ett inlägg av en vet som menade att 60% av alla fåghästar blev bra vad man än gjorde 20% blev bra om man gjorse rätt o 20% gick åt helvete vad man än gjorde. Givetvis en grov förenkling men det ligger ngt i tanken.
PL

Senast ändrad:

Nej, jag tror på den jag tycker levererar bäst argument, mest logiska argument och mest utnerbyggda argument. Detta tycker jag att jag har hittat. Men det finns alltid plats för omrevidering om någon kommer med bättre förklaringsmodeller. Jag köper inte en förklaring med argumentet att "det är bara så det är, punkt slut".

Den traditionella hästhanteringen bär på en smitta som kallas: Äldst vet bäst. Så håll tyst och gör som de äldre och ställ inga frågor, så fortsätter vi på fyrkantsspåret i höger varv. Marsch! Hur mycket har ridskolan ändrat sin pedagogik sen 1800-kallt måntro?
Densamma attityden tycker jag mig se även inom hovslageriet, fastän nuförtiden verkar det som om fler är öppna för alternativa synsätt även inom hästsporten. Nu finns det ju t.om travhästar som går löp barfota, och horsemanship vet väl alla vad det är idag. Så, det blir bättre och bättre.

Tanken att en vildhästverkad häst inte kunde få hovbensrotation hade även Pete Ramey tidigare men han insåg att han hade fel.
Om du vill ha lite mer kunskaper om "vildhästverkning" så läs vad han har skrivit så får du ett annat perspektiv på OLs okunniga förenklingar.
PL

ManiacDarling skrev:
Hur gör vildhästarna vid fång? Om hovbenet roterar och t.om penetrerar sulan, så är de ett lätt byte för rovdjuren. För jag har hört att även vildhästar får fång.

Jag tror vi har en del av svaret här i Tez1's svar:

"Trakten har ju en tendens att löpa amok vid ett fånganfall"

Den naturliga "kilskon" sas..
Sen är det nog givetvis så att de som inte klarar fång i vilt tillstånd blir bytesdjur... Sorgligt men sant..

Nej men vem säger att den har ett markparallellt hovben.
Inte heller har den en 30 graders kronrand.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 268
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 694
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 670
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar