Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3
Det var inte så jag menade riktigt. Jag har också sett röntgenbilder på roterade hovben, jag vet att det existerar i allra högsta grad, där den grövsta formen representeras av ett hovben som har penetrerat sulan. Jag har fått uppfattningen att hovbensrotationen kan t.ex beror på 1. hög trakthöjd. 2. akut fång som utlöser en grov utflyning oftast i tån 3. man försöker "rätta till" deformeringen genom att korta av tån och låta trakterna fortsätta vara höga. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men det låter lite flummigt när man säger att "Hovbenet i hoven släpper inuti hovkapseln och får en roterande rörelse", ungefär som att det sker utav sig själv över en natt, bara sådär *poff*! Finns det en process som sätts igång så fort en häst får akut fång, där hovbenet helt plötsligt börjar skruva på sig? Ursäkta mig, men det låter skruvat.
Förklara gärna hur det egentligen går till när hovbenet bara "släpper", och vad som utlöser det! Vid akut fång så är det ju lamellerna som "släpper", men vad är det som bestämmer åt vilket håll hovbenet ska börja vandra omrkring? På en häst med alldeles för överväxta hovväggar så är det ju självklart att hovväggarna kommer flyta ut, men vad är det som säger att hovbenet kommer rotera i detta fallet?
Jag menar också att många hästar idag går runt med mer eller mindre milda former av "hovbensrotation", eftersom de flesta hästar idag verkas med för höga traker och hovbenet ligger då inte paralellt med marken som det ska göra.
Jag respekterar att utbildade hovslagare har en lång väg att vandra för allt sitt kunnande. Och jag vet att det behövs mer än en helgkurs för att lära sig att verka hästar med diagnos som strålbenshälta och kronisk fång etc. Men jag tror också att mycket av kunskaperna inom den traditionella hovslagaryrket borde granskas i ljuset av de nya rön som finns inom olika barfota-läror, främst AANHCP eftersom jag tycker mycket som de tar upp verkar "för bra för att vara sant", och just därför väldigt viktigt att undersöka vidare på. Jag har på en helgkurs lärt mig att underhållsverka en frisk barfotahov, inte sätta diagnos på sjuka hovar, men jag tycker för den sakens skull inte om översittar-attityd med argumentet att en helgkurs skulle vara fel. Vadå "fullkomligt livsfarlig"? Det är väl bra att jag går på kurser för att lära mig mer om hur jag tar hand om min häst?