Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag vet att "strasserfolket" inte ser samma saker som alla andra (uppenbarligen) men tänker ändå ge min åsikt om dina bilder..

Säger inte att bilden före din skoning är korrekt, den hoven är inte frisk där heller, men efter att du skott hästen ser jag det så vanliga mönstret av en häst som "går på tå." Den ser ansträngd ut, ungefär som om du själv skulle lyfta hälen något från marken. Som sagt., jag ser väl inte på det som hovslagarna gör, men det är för mej iaf tydligt att denna häst inte står avslappnat med balans mellan böj och sträcksenorna.

P.S Hoven ser också ut att ha mkt understuckna trakter, vad gör du för att få bort detta? Sedan ser det ut som att sista sömmen sitter för långt bak?

Jag säger nu bara det jag ser, ingen personlig kritik, och du får gärna svara på mina frågor då det kan vara intressant att inte bara få höra barfotasidans svar på frågor som tex understuckna trakter!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Hm bör inte den röda pricken vara lite längre bak?
Bör man inte titta efter den vidaste delen av hoven och sedan se att man får lika mycket stöd bakom som framför (minst)
I det här fallet kan det säkert vara klurigt då traketen är understucken. (Den här teorin kör Gene Ovnicek-ganska känd hovis, med).

/T

Tez1 skrev:
Är det inte rak linje P1, P2 och P3 ska ligga i?
Det köper jag i sånt fall men hur ska man då ex veta att benen är i linje då behövs väl röntgen för att vara säker?
Trakthöjden har jag märkt påverkar lutningen i hela P1-3 delen men om linjen blir så värst bakåtbruten vid lägre trakt höjd(3,5-3 cm) har jag inte sett. (Själva tålängden är givetvis av betydelse, korrekt tålängd ger inte bakåtbruten linje)

/T

*bumpar då jag inte fått några kommentarer*

Vad anger den röda punkten, dvs varför är den på just det stället?
Jag undrar också vad du gjort för att få bukt med de understuckna trakterna i framtiden.

Tez1 skrev:
Iaf om det föreställer en frisk barfotaverkad hov så undrar jag varför en skodd är så helt annorlunda. Dvs all vikt tas upp av hovväggen i pricip(visst understödjande av vita linjen och ibland del av sula) och det är mycket sällan strålen har markkontakt och kan ge understöd.

/T

*bupmpar till hovis(eller nån annan som vill kommentera) som skrev just att em76 andra bild(hoven underfrån) föreställer en frisk barfotaverkad hov*

Jätteroligt med en hovis som vill diskutera på ett vettigt sätt och dessutom visar hur du arbetar. Det ska bli intressant att höra dina svar på frågor som du fått av de andra. Äntligen är det möjligt att få ett vettigt utbyte även från hovslagarhåll. Nu börjar den här tråden att bli intressant. Tack vare dig:bow: :bow:

Jag tycker att det ser ut som en klar förbättring mellan bild 1 o 2. Jag tror att skor är mindre skadligt om man bara skor ofta. Understuckna trakter ser jag på båda men det kanske är tänkt att arbetas bort. Förövrigt vill jag ge en stor applåd till vår modiga hovslagare, behandla honom som ni vill att andra ska behandla er:bow:
Halleluja;)

hovis skrev:
Har du lyssnat till din SHP:are så har du väl i allra högsta grad med Krulligahästen att göra då alla SHP:are är strikt förhållna utifrån Strassermetodens utbildning i Sverige till just Krulligahästen. Dom får ju inte ens lägga ut en egen hemsida utan allt skall gå via Krulligahästen och följer man inte Dr Strasser "bibel" till pricka ja då får man sparken.

Du ska inte tro att det är ngn skillnad på utbildningen och metoden utifrån vilket land man bedriver utbildningarna i utan allt ska vara på pricken exakt likadant överallt, oberoende på vart lands egna lagar för i Strassers värld finns det bara en lag och det är Dr Strassers egen lag. Man skulle faktiskt kunna dra en parallel med Mac Donalds i mer än ett avseende.

Om du verkligen tror att det är på det här viset så förstår jag din inställning till Strassermetoden.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Detta är de två första bilderna jag la in

dec 2004, hästen hade varit barfota ett år
Svalahb.jpg

dec 2005, hästen hade varit skodd större delen av året, bilden tagen ca tre veckor efter verkning
Shov22dec.jpg

alltså, samma häst, olika hovar och samma hovslagare

Sedan la jag in bilder på ett fuxsto som sedan 2003 har samma hovslagare som det svarta stoet.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

em76 skrev:

Svalahb.jpg

dec 2005, hästen hade varit skodd större delen av året, bilden tagen ca tre veckor efter verkning
Shov22dec.jpg

Sedan la jag in bilder på ett fuxsto som sedan 2003 har samma hovslagare som det svarta stoet.

OK då fattar jag det men inte varför du inte visar bild på samma hov samt att inga tecken tyns utifrån dom gamla sömhålen.

Toffel skrev:
P.S Hoven ser också ut att ha mkt understuckna trakter, vad gör du för att få bort detta? Sedan ser det ut som att sista sömmen sitter för långt bak?

Det här var en häst som kom utifrån, skodde den bara en gång. Den vänstra bilden är gammalskodd, enligt ägaren 9-10 veckor. På den vänstra bilden ser vi, om vi tittar noggrannt, att strax bakom sidokappan där den röda linjen går, buktar sidoväggen ut. Detta kommer sig av det stora trycket på trakten som också gjort trakterna understuckna. När trakthornet viks framåt under hoven kommer hovväggen att bågna utåt i sidodelen.

När jag verkat hoven i balans väljer jag sidokappor som kan hålla ihop hoven på det ställe som håller på att flyta ut. Detta är också anledningen till att jag spikat så långt bak, för att fixera sidodelen så mycket jag kan till skon.

Tez1 skrev:
Hm bör inte den röda pricken vara lite längre bak?
Bör man inte titta efter den vidaste delen av hoven och sedan se att man får lika mycket stöd bakom som framför (minst)
I det här fallet kan det säkert vara klurigt då traketen är understucken. (Den här teorin kör Gene Ovnicek-ganska känd hovis, med).

/T

Titta lite noggrannare på den högra bilden, efter det att jag har skott, var korsar den röda linjen markplanet mellan hov och sko? Jo, just det på ungefär den bredaste punkten av hovkapseln. De understuckna trakterna gör att jag väljer att lägga ut skon bakåt för att balansera kring den röda punkten.

Toffel skrev:
Säger inte att bilden före din skoning är korrekt, den hoven är inte frisk där heller, men efter att du skott hästen ser jag det så vanliga mönstret av en häst som "går på tå." Den ser ansträngd ut, ungefär som om du själv skulle lyfta hälen något från marken. Som sagt., jag ser väl inte på det som hovslagarna gör, men det är för mej iaf tydligt att denna häst inte står avslappnat med balans mellan böj och sträcksenorna.

Jag säger nu bara det jag ser, ingen personlig kritik, och du får gärna svara på mina frågor då det kan vara intressant att inte bara få höra barfotasidans svar på frågor som tex understuckna trakter!

Jag visse att ni skulle kasta skit på dom understuckna trakterna. Ser ni inte hur gammelskodd denna hov är innan den skoddes om och var har denna hovis skrivit att det va han som skodde den innan denna skoning samt hur länge sedan den skoningen skedde. Jag vet inte men jag gissar på att det gått minst 10-12 veckor och om det är så så finns det ingen tjans att undvika understuckna trakter. Skulle vilja se den barfotaverkare som klarar av det då ni alltid påvisar att det inte får gå mer en max tre veckor mellan verkningarna.

Om man nu bara orkar höja blicken tre centimeter och inte ser sig blind på själva hoven utan på själva senapparaturen så syns det klart och tydligt kraftigt ansträngd senapparatur främst i kotans bakre del(sitter lite ovanför hoven) samt ansträngningar i både ringband och X-platta på den översta bilden(den som är gamelskodd och kraftigt bakåtbruten)
medans dessa ansträngningar avtagit markant på den nedre bilden (som är balanserat nyskodd) .

Jag kan hålla med om att det är väldigt kort tå på den andra bilden men utifrån hur anskrämlig den såg ut innan denna skoning så skulle jag för hästens välbefinnande gjort exakt likadant i detta läge för att rädda senapparaturen och vid nästa skonings som absolut måste ske om max fem veckor bibehålla lite mer tå då den då kommer vara i balans i sin benaxel.

Det viktigaste vid denna skoning som i alla fall jag ser det är att i första hand rädda senapparaturen samt ligamenten i belastningsfasen. En tå växer ut inom några veckor, en senskada kanske aldrig mer kan återfå sin fulla naturliga belastnings förmåga.

emindy skrev:
Vad anger den röda punkten, dvs varför är den på just det stället?

Den röda punkten symboliserar den plats där den samlade kraften från benet angriper hovkapseln. Jag skall försöka förklara vad det innebär.
kronrands_punkter.jpg

Här visar jag ett tvärsnitt av en hov, drar ett streck från trakten till tån av kronranden. Om vi delar sträckan på mitten kommer denna punkt att motsvara strålbenets plats. Delar vi sedan avståndet mellan mittpunkten och tån på mitten (dvs en 1/4 kronrandslängd från tån) kommer vi fram till den punkt vi vill balansera runt (denna punkt gäller oavsett skor eller barfota).

Vi kan få ut ännu mer information. Om vi delar den främre halvan i tre lika delar, markerar detta med två gula punkter. Den första gula punkten sett från tån, markerar tåsträckarens infästning i hovbenet. Den andra gula markerar hovledens rotationspunkt, (på engelska "centre of articulation of the DIP joint).

En fråga. Varför har du valt just den punkten att balansera runt o inte hovledens rotationspunkt vilket är där kraften från kronbenet angriper.
PL

Om du lägger ihop kraften från kronbenet, djupa böjsena och ev. tåsträckare så är det i denna punkt du kan ersätta alla dessa tre krafter med en vertikal kraft (dvs summan av deras moment är noll i denna punkt).

Jag är fortvarade inte med. Om du talar om moment så måste du utgå från ngn rotationspunkt.
Visa gärna med en skiss hur du summerar ihop krafterna resp momenten(inte samma sak).
PL

em76 skrev:

Svalahb.jpg

Shov22dec.jpg

Jag skiter i att det är olika hovar utan så här tycker jag.

Bild 1.(den övre) är en mkt bra och korrekt barfotaverkad hov. Hoven har en väl skålad sula med skyddande sulhorn,en stor stråle som är i perfekt balans utifrån trakterna och ger ett optimalt secundärt understöd för hela hoven samt bärande hörnstöd med utifrån hovens skyddande vägghorn för en optimal belastnings förmåga.En viss ballförskutning kan dock uppvisas men då detta är h.b. och hästens exteriör ev. kan vara lite överviktig så finner jag det helt hormalt.

Bild 2.(den nedre) påminner kraftigt om en alternativ verkningsmetod,sulan är överarbetad och renskuren ända in till början på kötthoven och strålen lika så med den följ att den uppvisar flertalet blödningar i trålspetsen samt båda sidostrålfårorna. Trakterna är nedverkade så hårt samt hörnstöden att denna hov primärt tar upp all belastning över trålens mjukdel vilket lett till flertales synliga strålbölder samt kraftigt ansvällda ballar.Det skyddande vägghornet är mer eller mindre obefintligt utan hovens bärrand belastas enbart utifrån hovens andra skyddshorn (vita linjen) som är den direkta övergången till kötthoven.Även denna hov påvisar en viss ballförskutning med det är det minsta problemet.

Det finns säkert en "naturlig" förklaring till hur verkningen utförts på den andra bilden men utifrån min ringa erfarenhet så är den hoven inte frisk och oöm utan uppvisar mer än en skada.

Men när dessa bilder dök upp första gången så komenterade du att bild nr två visade en frisk barfota hov:confused:
Hur ska du ha det?

Em76 har tidigare kommenterat att hoven inte blöder kameran spelar ett spratt med de röda färgerna.

/t

Kan du (eller någon annan) bara lite enkelt förklara vad som menas med ballförskjutning för mig som inte är så speciellt kunnig inom detta område.
Hur det ser ut, vad det beror på och hur det påverkar hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 278
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 699
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 685
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10