Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

peter_lundin skrev:
Genom att gå för snabbt o våldsamt fram får man en häst som inte använder sina hovar alls pga smärta, det finns massvis av beskrivningar världen över från veterinärer o hovslagare som sett just detta på strasserverkade hästar.
PL

Man kan enkelt uttrycka det så att hästen helt naturligt försöker undvika all belastning i det område som ömmar vid belastning liksom människan oxå skulle göra fast med mer gnällande.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ideaal skrev:
Observera att jag inte har något med Krulligahästen att göra. Jag har inte gått en enda kurs där och har bara läst det jag kommit över på nätet och lyssnat till min SHP:are.

Har du lyssnat till din SHP:are så har du väl i allra högsta grad med Krulligahästen att göra då alla SHP:are är strikt förhållna utifrån Strassermetodens utbildning i Sverige till just Krulligahästen. Dom får ju inte ens lägga ut en egen hemsida utan allt skall gå via Krulligahästen och följer man inte Dr Strasser "bibel" till pricka ja då får man sparken.

Du ska inte tro att det är ngn skillnad på utbildningen och metoden utifrån vilket land man bedriver utbildningarna i utan allt ska vara på pricken exakt likadant överallt, oberoende på vart lands egna lagar för i Strassers värld finns det bara en lag och det är Dr Strassers egen lag. Man skulle faktiskt kunna dra en parallel med Mac Donalds i mer än ett avseende.

Boj skrev:
Det är ej helt ovanlig att man i samband med Islands största tävling landsmot, importerar svenska hovlslagare för att göra jobben till bl a avelsvisningar där hovkvalite bedöms.

"Importerar Svenska hovslagare" Ha ha det där lät ju jättekul men det är faktiskt så att vi även står mkt högt i kurs i hela världen och omnäms ofta med stor respekt. Skickligt yrkesfolk behöver aldrig anonsera eller genom ord förklara hur bra dom är utan genom sin kunskap och sitt utövande låta resultaten tala för sig själv.

hovis skrev:
"Importerar Svenska hovslagare" Ha ha det där lät ju jättekul men det är faktiskt så att vi även står mkt högt i kurs i hela världen och omnäms ofta med stor respekt. Skickligt yrkesfolk behöver aldrig anonsera eller genom ord förklara hur bra dom är utan genom sin kunskap och sitt utövande låta resultaten tala för sig själv.

Vad fint, nu har ni kliat varann på ryggen, jag tvekar inte en sekund på att många hovslagare i sverige är jätte duktiga! Men eftersom det här är en barfota tråd så kanske några duktiga verkare kan få chansen utan att bli uppätna?

Ideaal skrev:
Om du nu kommit fram till ovanstående varför är det då så viktigt för dig att hela tiden dra fram de "dåliga exemplen"?

Vad är det "dåliga exemplet"??? Här har P L lagt upp en länk bevisligen utifrån en av Dr Strassers kurser och du är väl inte så dum att du tror hennes verkningsmetod skiljer sig från land till land, i så fall måste det finnas en gradskiva för varje land märk med markparallelt hovben Sverige osv....

Länken är skitbra, den förklarar hur det förhåller sig i verkligheten och kan inte omvända dom som redan är frälsta i sin tro men däremot dom som tror att dom blivit frälsta.

Hänvisar till länken:
http://www.hoofcareunltd.com/Strasser Seminar June 2004.htm

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

En barfotabild där fötterna syns.

SvalaIngrid.jpg

Lurvponnyn skrev:
Vad fint, nu har ni kliat varann på ryggen, jag tvekar inte en sekund på att många hovslagare i sverige är jätte duktiga! Men eftersom det här är en barfota tråd så kanske några duktiga verkare kan få chansen utan att bli uppätna?

Vi är även Internationellt erkända för att vara skickliga på att verka hästar i optimal balans oxå samt fölkorrigeringar. ;)

em76 skrev:
Jag la in de två bilderna på Svalas hovar för jag var nyfiken på om ni tyckte att ett år med skor märkbart försämrat hovarna, dec 2004 (första bilden) hade hon varit barfota nästan ett år p g a dräktighet och föl.

Jag har tappat tråden här, vilka av alla dina bilder är det vi ska diskuttera???

Är det dom här hovarna du menar
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5306435&postcount=298

eller är det dom här????

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5313510&postcount=311

eller är det dom här???

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5314263&postcount=319

eller är det dom här???

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5319477&postcount=340

eller rent av dom här???

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5320577&postcount=348

Du får ursäkta men jag har svårt att hänga med här,hade det faktiskt redan utifrån din första bild vilket jag tydligen inte va ensam om.

hovis skrev:
i så fall måste det finnas en gradskiva för varje land märk med markparallelt hovben Sverige osv....
[/url]

Du har faktiskt fel! Iso-standarden skiljer sig från alla länder, du tror väl inte att man kan köpa en bult i sverige till en fransk bil???:smirk:

Lurvponnyn skrev:
Men eftersom det här är en barfota tråd så kanske några duktiga verkare kan få chansen utan att bli uppätna?

Jo, men här av vi nog ett av problemen. Som hovslagare skor vi inte alla våra kunders hästar, utan vi verkar faktiskt också. Vi använder inte skor om hoven inte behöver det!:smirk:

vdb skrev:
Har vi inte sagt både en och hundra gånger att klantar finns i alla branscher? Även hovslagarbranschen? Med och utan gesäll, med och utan utbildning...

Jo jag vet att du har sagt det förut och jag håller med dig. Frågan var inte ställd till dig heller.

Ja det har jag förstått, jag vill så gärna förstå skillnaden mellan en verkning som du gör och den som en barfota verkare gör. Lägg gärna ut en bild så jag kan se skillnaden. Skriv bara det du gör, inte vad andra gör för fel. Beskriv hur du gör och varför. Hästen ska sedan gå barfota inte skos.

Ideaal skrev:
Skyll nu inte på hästägaren som du brukar göra när det gäller hovar som är skötta av hovslagare, för det håller inte här eller hur?

Hästägaren har alltid det yttersta ansvaret för sin häst, så är det bara enligt Svensk djurskyddslag.

Vad är det som säger att detta är utfört av en utbilda hovis medlem i SHF som innehar gesällbrev samt genomgått samtliga fortbildningsblock???

Med andra ord utifrån dagens utbildning är fullt utbildad.

Det är sedan länge känt inom kåren att det även finns vissa utbildade medlemmar som av en eller annan orsak sökt sig till alternativa verkningsmetoder vilket jag tycker kommer bli till stort intresse för oss andra inom kåren utifrån deras erfarenheter och nya kunskaper samt resultat och jag finner det som jättebra så länge dom håller sig inom dom stadgar som föreningen satt upp för lite mer än ett år sedan samt att bryter den enskilde mot dom stadgarna så riskeras uteslutning ur föreningen.

Det bästa med dessa alternativa barfotametoderna är väl att det satt en väldig fart på regeringen utifrån att snabbt genomföra en legitimering av hovslagaryrket vilket jag personligen tackar alla som "hjälpt till" med det för.

Lurvponnyn skrev:
J Hästen ska sedan gå barfota inte skos.

Men halåååå???? ALLA hästar kan GÅ barfota i annat fall skulle dom haft skor på sig från födseln.

Det finns ingen standard som gäller alla hästar, oavsett benställning, och hovkvailte etc. Utan hur verkningen utförs beror på den enskilda individen.

Min utgångspunkt är en rak tåaxel både framifrån och från sidan, inte bruten framåt eller bakåt. Eftersom vi vet att hovväggen alltid följer hovbenets lutning i den övre delen av hoven närmast kronranden, är det denna vinkel som ligger till grund för hur jag bedömer tåaxeln.

Personligen skär jag rent hörnstöden eftersom övervuxna hörnstöd lätt kan leda till hovbölder, då skräp och skit kryper upp under dessa. Jag rundar tån "mustang roll". Om sidoväggen inte sitter fast i sulan verkar jag upp dessa, nästan liknande det som kallas 4-point trim (en föregångare till AANHCP och natural balance skon). Däremot är inte mitt mål att verka trakterna bara för saken skull, utan jag verkar dem om det behövs, mer om de är på väg att bli understuckna (brantare trakt- än tåvinkel).

Jag strävar efter en balans i hoven mellan kraften från benet och underlaget.

Min stora fråga är varför behövs det speciella verkare som tror att det existerar en standardlösning som gäller för alla hästar oavsett problem eller ras?

Lurvponnyn skrev:

Ja men även skofrågor ställs på denna tråd, alltså det är inte enbart en barfotatråd. Eftersom tråden har en utmärkt kompetens av hovslagare, barfotaverkare eller trimmare??? samt veterinär så är alla hovrelaterade frågor välkomna i denna tråd

Sen finns det knappast ngn hovslagare som inte verkar barfotahästar.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Min hovis (traditionell) är inne på ung.samma linje...och jobbar på liknande sätt.[/url]

Jag anser mig också vara traditionell. Ibland verkar det som om man måste skämmas för att vara traditionell hovslagare, eftersom vi har i vissa fall gjort det som föreskrivs av både Strasser och AANHCP (långt före dessa teorier fanns).

Den stora skillnaden är att vi inte anser det vara en standardlösning för alla hästar, utan vi tar till det i extrema fall då inget annat hjälper och naturligtvis med vet.-stöd och både anti-inflammatoriskt och smärtstillande om det behövs.

Att trycka tillbaka en sula (hovbenssänkning med efterföljande fullhov) efter en fångattack är inte smärtfritt, men det går att göra. Jag har gjort det, men då måste hästarna ha kraftiga restriktioner, boxvila med utevistelse i sandpaddock (begränsad rörelse, om inflammationen ska hållas i schack).

Nu är jag en nattmänniska, speciellt om jag inte ska jobba dagen efter.

Här kommer en bild som visar hur jag skapar balans i en hov. Denna hov är skodd, som ni ser, till vänster före min skoning och till höger efter min skoning. Jag anser att den bakåt brutna tåaxeln (bilden till vänster) är skadlig för hästen, och vill verka hoven så att tåaxeln är i linje (innebär att P1,P2 och P3 ligger i lnje). Vi som har fördelen av att använda skor kan också ge ett stöd bakom trakterna för att balansera hoven.

Den röda punkten i kronranden är den punkt vi vill skapa balans runt, dvs vi ska ha lika mycket hov framför som bakom denna.

balans_skoning_bak.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 289
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 700
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 701
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar