Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Nummer Ett skrev:
Vad som innebörden blir då är att en längre tå ökar draget i djupa böjsenan med en möjlighet till rotation av hovbenet, och separation mellan hovben och tåvägg.

Och detta fenomen kan aldrig uppstå på en normal tå längd i kombination med hårt nedverkade trakter vilket ger en extremt bakåt bruten benaxel.

P.S. Skilj på benaxel och tåaxel så blir det mer lättförståligt även om jag aldrig sett boken ni "bläddrar i" och håller med om att den verkar lite svårtolkad men det kanske finns bilder på hela hästen som ger en exteriör förklaring utifrån den enskilda individen.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

emindy skrev:
Strålen ser friskare ut på den andra bilden, och jag skulle tro att själva hoven är lite rundare, kortare i tån.

Om den andra bilden är den nedre bilden så visst är den strålen friskare så vida den nu både skall blöda och innehålla strålbölder samt flertalet stengallor. Elastiska putan, strålbenet och dess börsa finner det oxå extra skonsamt utifrån att belastningen inte tas upp i hoven bäryta utan i strålens mjukdelar. Hoven som sådan är säkert oxå friskare då den helt saknar hovvägg och den bärande ytan främst utgörs av vägghornets andra hornlaget(vita linjen) viket är övergången till kötthoven.

Helt normal bild utifrån en frisk barfotaverkad hov.

hovis skrev:
Och detta fenomen kan aldrig uppstå på en normal tå längd i kombination med hårt nedverkade trakter vilket ger en extremt bakåt bruten benaxel.

Naturligtvis, blir det så och därmed har du helt rätt i det du säger.:bow:

Boken heter som sagt "ABC of the horse" och är främst illustrerade bilder av hästens skelett, muskler och ligament (rekommenderas om man går en 5 poängs kurs på SLU, "Hästens rörelseapparat"). Den innehåller dock några avsnitt om massage, skoning etc. Vad gäller skoningsdelen så är boken inte bra, eftersom det inte finns några bilder som visar vad texten säger (lite konstigt eftersom boken mest innehåller bilder), och författaren använder inte de vanliga orden, vilket leder till förvirring. Man ska ju inte tro på allt som står i böcker, det gäller att vara kritisk.

hovis skrev:
Om den andra bilden är den nedre bilden så visst är den strålen friskare så vida den nu både skall blöda .

Vart ju helt nervös där...var tvungen att plocka upp bilden i photoshopen. Och där ser man ju helt tydligt blödningarna! Såg inte det först......me som sagt, det är ju en bild. Lågupplöst sådan...

hovis skrev:
Om den andra bilden är den nedre bilden så visst är den strålen friskare så vida den nu både skall blöda och innehålla strålbölder samt flertalet stengallor. Elastiska putan, strålbenet och dess börsa finner det oxå extra skonsamt utifrån att belastningen inte tas upp i hoven bäryta utan i strålens mjukdelar. Hoven som sådan är säkert oxå friskare då den helt saknar hovvägg och den bärande ytan främst utgörs av vägghornets andra hornlaget(vita linjen) viket är övergången till kötthoven.

Den hästen brukar verkas av "vanlig" hovslagare vad jag vet.
Det brukar Em76 göra till sina hästar i alla fall.

hovis skrev:

Jag är lite frågande ibland är du lite ironisk i dina svar.:crazy:

Iaf om det föreställer en frisk barfotaverkad hov så undrar jag varför en skodd är så helt annorlunda. Dvs all vikt tas upp av hovväggen i pricip(visst understödjande av vita linjen och ibland del av sula) och det är mycket sällan strålen har markkontakt och kan ge understöd.

/T

Jag sa friskare, inte frisk.
Och hur ser du, på en såpass sned bild, att strålen är så mycket högre än resten att den tar upp all belastning?

Nja, det var väl inte så imponerande.
Jag fattade inte vem som verkat om det är någon med utbildning eller om det är någon efter en helgkurs som är självutnämt proffs.

Jo den blöder. Man har väl gått för djupt i ivern att tukta traktstöden. Undrar varför hoväggen är orörd undertill?

/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tack för ditt svar! Jag ska fixa bättre bilder. Det var svårt med ljuset senast, i stallet funkade det inte alls.
Hästen är en islandshäst född 1994 och vi tycker inte det varit några problem med hennes hovar förutom att hon sliter framhovarna snett så hon kan inte ridas mycket barfota. Dessutom travar hon ogärna när hon inte har skor.

När jag ändå håller på, här är några bilder på mitt islandssto. Hon hade långa tår och understuckna trakter när jag köpte henne för tre år sedan, fotade tyvärr aldrig hennes hovar då. Nu ser de bättre men inte bra ut. Jag har haft henne barfota när det fungerat. Några tips?

22 juni 2004
Abak22juni.jpg

oktober 2004
ASKJA24102004.jpg

3 oktober 2005
Askjaftter310.jpg

22 december 2005
Ahov22dec.jpg

Ser den inte glad o nöjd ut efter sin nya strasserverkning.
Det finns många fler hästar med samma före efter uppsyn att hitta på strassersidor.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Usch, vedervärdigt...tycker inte detta skiljer sig det minsta från de hovslagarsidor som plockas fram som avskräckande exempel av Strasseranhängare......Mme Strasser är ju tydligen där personligen:eek: ...kan hon verkligen tillåtit detta?

Sånt här är inte seriöst!!!...(sen får A kalla mig oseriös så mycket hon vill:devil: ...jag har fungerande friska hästar utan blod och smärta)

Det är väl trevligt när folk förtalar sig själva.
Hästen kanske blir frisk från sina "hovslagarskador" om 2-3 år eller också dör den av omställningen vilket ju S varnar för.
PL

peter_lundin skrev:
Hästen kanske blir frisk från sina "hovslagarskador" om 2-3 år eller också dör den av omställningen vilket ju S varnar för.
PL

Om jag skulle ta och lägga ut ett antal sidor till hovslagarverkade/skodda hästar som ser minst lika illa ut före och efter och sedan ska jag döma ut och göra mig löjlig över hela hovslagarkåren efter det. Är inte detta fruktansvärt barnsligt PL?

Tror du verkligen att hästarna vinner något på att du håller på som du gör överallt. Ta dig i kragen i stället och kämpa för dålig hovvård överlag, det skulle i alla fall gynna hästarna. Det du håller på med nu gynnar ingen utom kanske ditt eget ego.

Inte gör det denna tråd det minsta intressantare heller eftersom det alltid sluta på samma sätt, nämligen med barnsliga påhopp.

peter_lundin skrev:
PL
Oh ja...för min del blev jag ju inte imponerad:devil:

Det är ju det sista jag anser att vi inte har rätt att utsätta hästen för. Kan man inte få till en bra barfotagång utan drastiska, smärtsamma metoder anser jag att man måste ta till en annan väg.

Det är av vikt att man kommer åt mindre nogräknande skopåspikare men samtidigt lyfter fram bra hovslagare/verkare. Att man som yrkesman/kvinna kanske kan stå på sig när folk skor av slentrian...men till syvende och sist är det ju faktiskt hästägaren som beställer jobbet och fortfarande finns det ju folk som tror att en viss form (trakthöga) ger bättre gångarter, vilket är livsviktigt för dessa eftersom det kan ge mer poäng i tävlings- utställningssammanhang. Det är detta man måste komma åt med bra information.:cool:

Ideaal skrev:
Är inte detta fruktansvärt barnsligt PL?

Tror du verkligen att hästarna vinner något på att du håller på som du gör överallt. Ta dig i kragen i stället och kämpa för dålig hovvård överlag, det skulle i alla fall gynna hästarna. Det du håller på med nu gynnar ingen utom kanske ditt eget ego.

Inte gör det denna tråd det minsta intressantare heller eftersom det alltid sluta på samma sätt, nämligen med barnsliga påhopp.

Är inte det här i sig ett lika barnsligt påhopp? Visst kan jag plocka fram några bilder på hovslagarverkade/skodda hovar som också ser förskräckliga ut före och efter skoning/verkning, men nu diskuterar vi ju barfotametoder, eller hur? Och PL brukar också då och då ondgöra sig över somliga av mina kollegors arbete. Med rätta!

Boj skrev:
Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som funderar på barfotagång, även för dem som provar och inte får önskat resultat. Här kan man även ställa frågor om skor, och olika metoder i det.

Eftersom det finns en ypperlig kunskap bland många av dem som diskuterat i dessa trådar, både hovslagare och hovverkare så finns möjligheten att få svar på frågor som man undrar över.

Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel.

Jag påminner lite...(även mig själv)

De röda prickarna ni ser i hovarna på bilderna från 22 dec beror på kameran.
Den gillar att göra röda bilder särskilt när ljuset är svagt. Kolla in den här. :)

Askja19nov.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 701
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 719
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?