Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Nu får du ge dig! Ser du inte att hästen mår bättre nu.
Britt-Marie
SHP

Alla hästar som bara behöver transportera sig mellan hagen och boxen(förlåt endast befinna sig på lösdrift) självläker naturligt inom en tid av max två månader vilket det finns mängder med forskning på och kommer alltid rehabelitera sig utan männsklig inverkan vilket Strasser så smart har förklarat.

Det man saknar svar på är hur man efter denna tid(två månader) sätter igång den enskilda individen för att kunna bruka den till det ändamål man har införskaffat den till.(hobbyridning,träning,daglig ridning,träning samt tävling.)

Har man införskaffat en häst enbart för att ha en socialkontakt med helt utan krav på varesig prestation,ridning eller träning,tävling så spelar det ingen roll vilken verkningsmetod man använder sig av. Det går lika bra med en traditionell som en AANCHP verkning. Båda är lika anatomiskt korrekta för den enskilda individen.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Det finns ju en blå bok där alla svar finns så man måste knappast titta på bilden, utan kan tex kalla en häst för bockbent från en bild där knappt halva skenan finns med.
PL

Ja, den "blå boken" är en mycket omfattande bok, där bland annat tolkning av hästens smärtsignaler ingår.

Jasså du såg bara halva skenan, på bilden var båda frambenen med upp till strax ovan knät. Den ställningen hästen hade kunde lika gärna bero på bockbenthet, nu gjorde det inte det utan det var kraftigt underställda ben vi såg. Och som jag skrev tidigare så har dessa båda felställningar samma ursprung, traktsmärta. Med så kraftigt för höga trakter (och som det senare också visade sig enorma hörnstöd och en kraftig trånghet) så väljer hästen att avlasta trakten antingen genom att ställa under sig frambenen och/eller genom att bli "hängande" i knäna. Detta är en av de smärtsignaler som hästen visar och som berättar en hel del om de problem som hästen har.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

armada skrev:
Försök nr 2:

Jag tänkte passa på att ställa några frågor när expertisen är samlad, svara gärna den som har lust.

Jag har så gott jag förmår försökt plugga på detta med fång och dess olika behandlingar. Jag har försökt hitta den bästa lösningen för den fyrbenta individen som jag ansvarar för (läs = betalar…). Jag har inte hunnit fördjupa mig i Strasser läran och jag har bildat mig en uppfattning utifrån de diskussioner jag har fört med mina gelikar (fånghäsägare) runt om i världen.

Jag skulle gärna vilja kontrollera med er om jag har missuppfattat saker och ting för jag känner ett hjärtligt motstånd för denna "allt eller inget – till varje pris mentalitet".
För behandlingen utgår man från ett : "Fy Fan vad det gör ont, gör något nu matte"- läge. Strasser säger – Ingen smärtlindring, verka ner stråle och trakter (alltså : belasta en hov som gör förbannat ont medans jag lyfter upp och verkar den andra), ut i hagen.
Mitt hjärta säger – massor av smärtlindring, helst intravenöst, ligg gärna ner i en tjock spånbädd och avlasta det som gör ondast. Av med skor även om hästen ligger (jajjem, done that too) och allt för att rädda vävnaderna i hoven (lamelläderhuden och sulan).
Allvarligt talat, hästen i en akut-fång tillstånd kommer inte att röra sig särskilt mycket men den kommer att vilja ligga ner. Att ge smärtlindring och köra ut den i hagen anser jag är förkastligt (det är ju tyvärr så att 75% av hästägar Sverige gör när de ser att pållen "inte har ont" när den äter full dos Finadyne…)
Varför är det skadligt att ha hästen på boxvila i detta läge? Medicin-mekaniskt borde detta vara en fördel: ingen belastning på den försvagade vävnaden och är det inte så att man har gått ifrån syrebrist-teorin i kötthoven de senaste åren (Pollit / MMP lamellar sep. rapporten)?
Jag har läst i flera trådar hur man invänder mot månadslånga boxvila till följd av ingreppen av en hovslagare. Jag anser att hästen ska kunna röra sig fritt så fort den är fri från smärta och medicinering. Problemet är oftast att sjukhagar är det enda alternativet (man undviker oftast gräs efter en fång-episod), hårda, grusade underlag. Öppna hovväggar (patsiell hovvägg borttagning) kan inledningsvis vara känsliga för infektioner och mot yttre våld (stenar, pinnar m.m.). Det är alltså praktiska orsaker till den ordinerade boxvilan. Hästens rörlighet på den mjuka bädden är däremot betydligt mer omfattande än vad man kanske föreställer sig när man ser de kliniska bilderna från behandlingen. Jag, hovis och vet var inte oroliga för cirkulationen perioden efter behandlingen.

Kan någon av er insatta hur Dr Strasser har tänkt sig det hela?
För er som inte vet hur standard Svenska hovs.fören. ser ut:

showimage.php

= Kort tå, sulan verkas endast vid trakterna. På bilden ser man en partiell hovväg recession

För övrigt anser jag att diskussionen är lite märklig, jag använder raggsockor när jag behöver. Vintertid fyller de en funktion; på sommar får man svettiga fötter och svamp mellan tårna av dem. Raggsockor är inte skadliga om man använder dem med lite sunt förnuft. Det samma tycker jag gäller även järnskor, täcken och hela hästhanteringen. Jag använder skor på mina hästar när de behöver skor för att fungera till det jag hade tänkt använda dem till. Jag har för övrigt en helt annan bild av Dr Strasser, jag kan inte förstå att hon väcker sådana starka reaktioner hos alla. Som någon skrev tidigare: Hennes filosofi är inte så banbrytande och innovativ.

/N
Jag vet inte om någon är intresserad, men, jag är själv utbildad hovslagare och har gjort ett kortare arbeta om just Fång. Tar mig friheten att lägga ut en del av denna texten här.
Har ni andra frågor eller synpunkter tveka inte att skriv.

"Hovsjukdomen Fång hos häst är ett mycket smärtsamt sjukdomsförlopp. I boken Håll hästen frisk (Harry Pettersson och Bernt Green, 1999, ICA bokförlag), beskrivs sjukdomsförloppet och tips på åtgärder. Fång kan uppkomma p.g.a. att hästen har fått i sig felaktigt foder eller hastigt bytt till ett annat foderslag. Sjukdomen kan även härledas till inflammation i livmodern eller vid förlossning.

Hovbenet i hoven släpper inuti hovkapseln och får en roterande rörelse. Spetsen i hovbenet rör sig då ner mot sulan och hästen får problem att stödja och gå på hoven. Sjukdomsbilden hittar vi på framförallt frambenen, men symptomen kan även hittas på bakhovarna. I Håll hästen frisk rekommenderar man att sko hästen med ett s.k. PG-beslag, vilket innebär en plåtsula som stödjer under hoven. Denna metod rekommenderas även i häftet Hovvård och hovbeslag (Lars-Erik Magnusson, 1996, Liber), men där man även har en ”tvärtåad ringsko med tåsidokappor samt plastsula och tjärdrev” som ett alternativ till PG-skon.
Forskning går hela tiden framåt och det finns en uppsjö med olika rön vad det gäller behandlingar för häst. Vid min egen hovslagarutbildning fick vi anvisningar som till viss del är motstridiga till författarna till Håll hästen frisk och Hovvård och hovbeslag. Eftersom hovbenet roterar ner mot sulan skall man enligt min mening inte applicera en hård plåtsula som trycker upp mot hovbenet. I stället skall man ha en luftspalt mellan hovsula och sko alternativt en något mjukare gummisula.

I Fångproblem (www.hovslagarforeningen.nu, Mats T, diskussionsforum, blandade diskussioner) får jag styrkt de åsikter jag själv har. Mats skriver att ”man vill se en tåöppen sko på en fång häst har sin förklaring i att man vill ha en kort tå utan tryck mot sulan, men ibland gör det så ont på hästarna av det tryck som blir från marken då det saknas en sko över tådelen”.(Min kursivering)

Mats poängterar även i samma inlägg att man bör vara väldigt lyhörd och titta på hästen vad den tycker om den gjorda behandlingen. Jag har själv upptäckt i min yrkesroll som hovslagare att det som passar för en individ inte passar för alla.

Jag tycker personligen inte att det finns tillfredställande mycket forskning gjord på hästens hovsjukdomar. Veterinärerna som har en mycket hög och bred utbildning har inte mer än några veckors utbildning på hovar. En utbildad hovslagare har i alla fall ett års studier inom området. Hoppas på att framtiden skall kunna ge mer information inom hästens hovsjukdomar, för hästarnas skull om inte annat."

God fortsättning på det nya året allihopa!!!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Utifrån att just sett Stig H Johanssons sista tävlingslopp i karriären så kom jag att tänka på hur Strasser metoden marknadsför sig inom Svensk Travsport utifrån detta uttalande från "Mäster" själv.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor3.html

Här bara kräver jag ett sakligt svar utifrån Strasserutövarna(Ideeal och Afrodite) hur är Er marknad där samt ljuger "Mäster" med sina påståenden om att det inte går att träna barfota???

Bumpar då vissa verkar vara mållösa. För att nu inte ngn skall p.g.a. okunskap missförstå mig så menar jag med mäster Stig H Johansson.

Mäster har rätt att ha sin åsikt. Frågan jag ställer mig är; har han ens provat?
Har han haft unghästar(i princip föl enl mitt tycke) korrekt verkade som han satt framför sulkyn och succesivt ökat träningen med?
Har man inte möjlighet till träning ex utan isgata på vintern kanske det är lättare att sko än att söka efter allternativ. Dessa hästar måste ju i princip betala sin mat och träning själva med löpresultat.

/T

Tez1 skrev:
Mäster har rätt att ha sin åsikt. Frågan jag ställer mig är; har han ens provat?
/T

Vi har alla samma problem när vi arbetar unga hästar, oavsett disciplin, ska vi träna dem för ett speciellt mål eller så mycket som hovarna tål? När jag tränade maraton tränade jag i speciellt anpassade skor, men tävlade i andra. Mina ben och min kropp hade inte klarat den vardagliga träningsdosen om jag inte hade haft hjälp med mina fötter. (löpning 12 mil, cykling 25 mil, squash och badminton 3 ggr/vecka, ändå var jag bara elitmotionär!!!)

Jag har visserligen bara läst två av anmälningarna men nog var det ganska tunnt. Att skicka med en "förklaring" på tiotals sidor av metodens trovärdighet till JO var ju närmast löjeväckande.
PL

peter_lundin skrev:
Att skicka med en "förklaring" på tiotals sidor av metodens trovärdighet till JO var ju närmast löjeväckande.
PL

Som jag tolkar det så håller nog JO med dig där.
Jag personligen förstår inte att vissa inte ser att dom gräver gropen djupare hela tiden. Vi (hovisar) har väl aldrig blivit bemötta av så upprörda människor inom alla kategorier som i dag efter dagens inlägget i SvD sidan 7. Brännpunkt är just vad det blev av den artikeln.

*Knapplån*

Nu tycker jag faktiskt att inriktningen lutar mer åt diskussion kring metod, än olika problemlösningar. Jag skrev i det första inlägget att detta skulle undvikas så långt som möjligt, eftersom diskussionen bara slutar med en sak nämligen personliga attacker, och dessa skall vi undvika. Tonen blir bara så tråkig, och många inlägg är raderade redan vilket går att undvika med lite fantasi och ödmjukhet.

Boj/moderator

Hur skilja mellan metod o problemlösningar. Hovvinkelns betydelse är väl viktig för alla som vill kunna lösa problem. En skola anser att en viss hovvinkel (med lite variation) är den ultimata problemlösningen, jag vill bara visa att det finns en massa dokumenterad kunskap som pekar åt ett helt annat håll. Det här med vinklar o överrullning anses idag centralt bland nästa alla med kunskap om hovar.
PL

Senast ändrad:

Håller med. Problemlösning innebär ökad förståelse, utan kunskap kan vi inte lösa problemet. Att försöka förstå hur en verkning oavsett om det är för barfota eller för skor, påverkar belastningen under hela understödsfasen är viktigt. Tålängden och tåaxeln är det som förändrar belastningen i hoven mest.

Jo jag håller oxå med PL. Jag har för mig att jag redan beskrivit hur senapparaturen arbetar i isättningsfasen,belastningsfasen samt överrullningsfasen samt är man bara läskunnig så förstår man hur det förhåller sig och kan mkt lätt förstå dom ökade påfrestningarna utifrån exempelvis för lång tå,för låg trakt i överrullningsfasen likväl en för hög trakt i förhållande med för kort tå i isättningsfasen likväl en obalanserad hov i belastningsfasen.

Ja, när kommer utredningen att färdigställas? Jag har försökt hitta information om när den kan tänkas vara färdig, men utan framgång.

Fökjande inlägg går att läsa i samband med ovanstående artikel på forumet där:
"Debatten är initierad av calle (28/12 19:05)
Djurskyddsmyndighetenom JO-anmälan
öhhh.....anmälningarna gäller inte huruvida DSM eller andra har synpunkter på Strassermetoden.....inte heller att de gör en utredning.....anmälningar handlar om att DSM ej följer svensk lag och även använder sig av jäviga medarbetare utan sakkunnig kompetens."

Frågan är om inläggsförfattaren är Samma calle på Krull.hästen, ni vet han hästallergikern. Frågan är ju fortfarande vem han anser vara sakkunnig inom den kompetensen?
Personen som (ovan) vägrade erkänna att jag kunde ha rätt i en del frågor rörande hovar som han själv erkände sig fullständigt lekman inom...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 738
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 920
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka