Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Sen kan jag inte för mitt liv begripa hur A kan få det till att hästen är bockbent!
Har lagt in bilden i mitt ritprogram o dragit en linje mellan vad jag uppskatta till kollateralligamentens läge i kota o armbåge o om ngt så är hästen en gnutta sabelbent.
Ngns linjal måste vara lika lika subjektiv som gradskivan!
PL

Nej, bockbent var den inte, det syns på helbilden, det var kraftigt underställd den var, både fram och bak. Både bockbenthet och att stå så kraftigt under sig som hästen gör har jag nyligen diskuterat här på sidan. Båda felställningarna har samma ursprung: Traktsmärta i fram. Här får vi då se ett exempel på hur en häst med mycket traktsmärta ställer benen under sig i fram för att undvika belastning på trakten. Den ställer dessutom bakbenen längre fram för att ta upp mer av framdelens vikt. Bockbenthet brukar uppstå allt eftersom smärtan ökar.

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Om vi nu har en massa folk som faktiskt forskat om hovar o benställningar så tycker jag att deras erfarenheter o kunskaper väger tyngre. På djurslaget häst så är Strasser ungefär lika mkt forskare som undertecknad.
Att man har hållit på med ngt i 20 år innebär inte att man kan betraktas som forskare.
Du frågade mig efter studier!
Vem har pratat om 20 grader det är fråga om kanske 5 grader som man hamnar på vid en vettig tåaxel.
PL

Ja, jag vet att du anser att hovbenet ska ha en lutning på cirka 5 grader. Har även sett någon skriva 2 - 3 grader. Du har själv tidigare skrivit 0 - 5 grader, så någon enighet finns tydligen inte här.

Det som är mest intressant i sammanhanget är hur man åstadkommer säg 5 graders lutning av hovbenet? Hur ska hästen verkas för att hovbenet ska luta dom här 2 - 3 graderna eller 5 graderna?

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Det är ungefär där man brukar hamna om man verkar för en rak tåaxel o en hovvinkel på lite drygt 50 grader.
Observera att jag inte pratar om några fasta vinklar.
Jag undrar hur du verkar för att få ett markparallellt hovben, är det gradskivan som gäller?
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Oj ber om ursäkt! Men trots att du ser det som forntid vet vi alla vad en förstaklass eller klass 1 hingst betyder. Bara gå in på avelshingstarnas reklamsidor så lever denna forntid kvar:smirk:
Att använda viktboots under träning trodde jag inte var ovanligt?
Men i vilket fall... det enda som jag skrev var att jag personligen skulle bli imponerad av den hingst som visades barfota och fick bra poängbedömning? kan jag skriva så?

peter_lundin skrev:
Det är ungefär där man brukar hamna om man verkar för en rak tåaxel o en hovvinkel på lite drygt 50 grader.
Observera att jag inte pratar om några fasta vinklar.

En rak tåaxel och en hovvinkel på 50 grader går ju att åstadkomma på lite olika sätt. Är detta det enda som krävs för att veta att hovbenet lutar 5 grader? Låter som ett mycket osäkert sätt. Vinkeln på hovbenet kan ju med detta förfarande variera högst avsevärt! Och hur gör man med anpassningen av hoven till hästens exteriör som jag förstått är så viktig?

peter_lundin skrev:
Jag undrar hur du verkar för att få ett markparallellt hovben, är det gradskivan som gäller?
PL

Ja + linjalen + individuella hänsynstaganden.

Britt-Marie
SHP

Jag har aldrig ansett att man skall sträva efter en viss vinkel mellan hovben o mark det är ni som är ute efter det.
Däremot anser jag att man vid en normal hovvinkel(50-55 grader eller ngt sånt) oftast inte får ett markparallellt hovben.
Jag ser det som ytterst glädjande att du nu anser att en hovvinkel på 50 grader det du strävar efter.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Några artiklar om hovvinklar med referenser.
http://cvm.msu.edu/dressage/articles/mcpres/FAS.htm
http://www.horseshoes.com/advice/propangl/tprphfan.htm obs jag håller inte med om allt som står här.

Ett abstrakt från en studie om breakover
http://www.j-evs.com/article/PIIS0737080602700622/abstract
för att läsa hela artikeln måste man vara prenumerant(207$) eller betala 30$ för en enstaka artikel, detta är ofta ett problem när man diskuterar så här.
I den här artikeln står det en del om hur viktigt det är att hålla tillbaka tån när man sänker trakten. samt om vikten att inte sänka trakten för snabbt, att låta sulan vara ifred samt inte ta för mkt på hörnstöden.
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
I Adams lameness står det en del om långa tår låga vinklar med referenser.
PL

Senast ändrad:

jynituz skrev:
Jag har läst en del av strasser och vad jag kommer i håg så är det tydligt där att hovbenet skall vara markparallellt. Det är en av grundstenarna. Rätta mig gärna om jag har fel!
Nu säger jag ju inte att allt strasser skriver är lag, men hon har ju ändå hållt på i 20 år och forskat runt hovar, så nåt måste hon ju veta. Statestiken på hästar med tillfrisknande hovar hos henne måste ju ändå få tala sitt språk. Jag vill inte höra att det är flundror hon forskat på för det är inte relevant här. Det är inte det hon vigt sitt liv till de sista 20 åren. Någon som lägger ner så mycket tid och energi och förmodligen pengar på att forska och försöka hjälpa sjuka hästar måste man ha respekt för oavsett vilken sida man står på.QUOTE]

Håller med dig. Jag har fått hjälp av strasserverkare med mina hästar och det fungerar mycket bra. H*n har aldrig någonsin verkat mina hästar så de haft ont av det! Jag kan inte förstå varför de skulle lägga ner (förr 1 år nu 2 års utbildning) om de inte vore seriösa? Om de vore oseriösa kunde de väl bara gå en helgkurs och sedan börja ta betalt för verkningar?? Jag tror deras hovutbildning vad gäller själva hästen faktiskt är djupare än en del hovslagare som ju lägger mesta tiden på smed utbildning? Smutskastning angående flundror tycker jag är urlöjligt ärligt talat. Bara för att människan är bra på flundror behöver ju inte betyda att hon inte är proffs på hovar också...;)

Lurvponnyn skrev:
[

Håller med dig. Jag har fått hjälp av strasserverkare med mina hästar och det fungerar mycket bra. H*n har aldrig någonsin verkat mina hästar så de haft ont av det! Jag kan inte förstå varför de skulle lägga ner (förr 1 år nu 2 års utbildning) om de inte vore seriösa? Om de vore oseriösa kunde de väl bara gå en helgkurs och sedan börja ta betalt för verkningar?? Jag tror deras hovutbildning vad gäller själva hästen faktiskt är djupare än en del hovslagare som ju lägger mesta tiden på smed utbildning? Smutskastning angående flundror tycker jag är urlöjligt ärligt talat. Bara för att människan är bra på flundror behöver ju inte betyda att hon inte är proffs på hovar också...;)
Hon kan säkert vara kunnig i mkt även om hon luktar fisk :angel: ,men tycker du inte det är underligt att så många är kritiska mot vissa av hennes teorier?

Även OL var ju upprörd över att Strassermetoden blandades ihop med "sin" barfotametod i Ridsport,och jag förstår honom..;)

Hej! Såg lite hovbilder på en fånghäst på www.hovar.se. Hade varit intressant om någon hade bilder på en barfotaverkad fånghäst. Hade gärna velat se vad som skiljer i verkningen.

peter_lundin skrev:
Jag har aldrig ansett att man skall sträva efter en viss vinkel mellan hovben o mark det är ni som är ute efter det.
Däremot anser jag att man vid en normal hovvinkel(50-55 grader eller ngt sånt) oftast inte får ett markparallellt hovben.
Jag ser det som ytterst glädjande att du nu anser att en hovvinkel på 50 grader det du strävar efter.
PL

????????????????

Britt-Marie
SHP

*lånar tråd*

Nu har jag lagt upp biler på på min häst Heaven och jag har fått lov av mig själv. http://photobucket.com/albums/d117/jynituz/
Han är 18 år gammal och jag har haft honom i 9 år. Då kom han direkt från travet till mig.
Har lagt upp lite bilder på när han var skodd och hur han stod då. De bilderna är tagna innan han blev avskodd.
Jag tycker att det är skillnad på hur han står idag och då. Visst står han fortfarande lite under sig med fram, men min teori på det är att han fortfarande har så trånga trakter och röta i strålen vilket gör att han ännu inte är helt bekväm i traktområdet.
Han rids på alla underlag utom på "elaka"grusvägar ungefär 6 dagar i veckan.
Tidigare har han haft problem med gaffelbandsförgreningen på båda fram, dvs han har varit något halt där och även knäledsinflammation bak. Under det sista året har han blivit bra från alla hältor, så det verkar inte som om denna verkning har varit till någon nakdel för honom. Han har ridits som vanligt under hela tillfrisknandet, då det var en order från min veterinär.
Kanske ska säga att det är jag som verkat honom de sista 6 veckorna, då han måste verkas varje vecka och jag har inte råd att ta ut min SHP:are så ofta. Så det är mig ni får klaga på och inte någon utbildad strasserverkare.
Bakhoven står på ojämt underlag så det ser lite konstigt ut mellan hov och underlag.

Sätt i gång och såga, det är ni ju så bra på :) .

peter_lundin skrev:

Ja, du kan lägga in hur många artiklar du vill från olika s k experter, där antalet teorier om hästens hov och hovproblem är ungefär lika många som antalet experter. Än så länge har ingen av dessa teorier lyckats lösa den mängd problem dagens hästar har. Det enda dessa s k experter är eniga om är att dagens hästar har stora problem. För att nämna några: Upprepade fånganfall, kotledsinflammationer, strålbenshälta, dålig hornkvalitet, white line diseases, hovsprickor, muskelproblem osv, osv.

Samtidigt som jag och många med mig ser hur en Strassertrimmad häst bara blir friskare och friskare och slipper alla dessa problem som den hade tidigare, rör sig ledigare, sträcker ut steget längre, får en hov utan sprickor som mycket tydligt visar ett horn som är friskt där även tidigare sprickor läkt ut, där white line disease försvinner, snedställningar försvinner, slipper upprepade inflammationer i benen, slipper tidigare muskelproblem, slipper upprepade fånganfall osv osv. När det i realiteten förhåller sig på detta vis så kan du kalla Strasser vad du vill, och du kan fortsätta att hålla på dina s k experter. Det har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Det som betyder något är resultatet och hur våra hästar mår!

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår OL att han inte vill bli ihopblandad med strasser. Han kör ju sin grej, det är ju det han står för och håller på med.
Det är ju ungefär som om nån skulle påstå att jag red traditionell dressyr när jag rider akademiskt. Eller säga till någon som håller på med kung fu att det är judo de sysslar med.
Det behöver ju inte betyda att man tycker att det andra är dåligt, men det kan vara så pass stora skillnader att det är fel att blanda i hop dem.

Japp håller helt med och det var bland annat pga av hans bakhovar som jag faktiskt tänkte att det måste finnas ett annat sätt.
Yttersidan på bakovarna var av så dålig kvalitet under de 7 åren jag hade honom skodd så de föll sönder och blev han inte skodd var 7 vecka så ramlade skorna av.
Jag var en såndär hästägare som ställde tusen frågor till min hovslagare för jag tyckte att det var intressant, men jag kunde inget om hovar. Därför trodde jag på honom när han sa: en sån här häst måste man få upp trakterna på. Jag frågade nog varför och kommer inte i håg svaret, men jag önskar idag att jag hade vetat det jag vet idag.
Det är därför jag menar på att det är vårt ansvar som hästägare att lära oss så mycket vi bara kan om allt, så vi kan i frågasätta utövare av olika slag. Man kan inte lita på att ens hovslagare är bra. jag trodde att jag hade en bra, se så fel jag hade. Jag försvarar mig i dag med att jag visste inte bättre då.

vad menar du? var är bilderna på dessa hovar innan de är skodda. Så där blev han skodd i 7 år av 2 olika hovslagare. var av den ena varit med i SM i falsterbo i nån hovtävling de har där.
Hur han var skodd på travet vet jag inte.

jynituz skrev:
*lånar tråd*

Nu har jag lagt upp biler på på min häst Heaven och jag har fått lov av mig själv. http://photobucket.com/albums/d117/jynituz/
Han är 18 år gammal och jag har haft honom i 9 år. Då kom han direkt från travet till mig.
Har lagt upp lite bilder på när han var skodd och hur han stod då. De bilderna är tagna innan han blev avskodd.
Jag tycker att det är skillnad på hur han står idag och då. Visst står han fortfarande lite under sig med fram, men min teori på det är att han fortfarande har så trånga trakter och röta i strålen vilket gör att han ännu inte är helt bekväm i traktområdet.
Han rids på alla underlag utom på "elaka"grusvägar ungefär 6 dagar i veckan.
Tidigare har han haft problem med gaffelbandsförgreningen på båda fram, dvs han har varit något halt där och även knäledsinflammation bak. Under det sista året har han blivit bra från alla hältor, så det verkar inte som om denna verkning har varit till någon nakdel för honom. Han har ridits som vanligt under hela tillfrisknandet, då det var en order från min veterinär.
Kanske ska säga att det är jag som verkat honom de sista 6 veckorna, då han måste verkas varje vecka och jag har inte råd att ta ut min SHP:are så ofta. Så det är mig ni får klaga på och inte någon utbildad strasserverkare.
Bakhoven står på ojämt underlag så det ser lite konstigt ut mellan hov och underlag.

Sätt i gång och såga, det är ni ju så bra på :) .

Ja det var skillnad det! Han står också mycket mycket bättre nu, även om det inte är helt bra fram ännu, precis som du påpekar, men en så kraftig trånghet som hästen hade när den var skodd försvinner inte "över en natt".

På tal om långa tår, här ser vi ett exempel på hur hästen innan Strassertrimning hade längre tår än efteråt. Har påpekat detta tidigare, särskilt beträffande bakhovar, där det är mycket vanligt att hästarna har för långa tår.

Och ni som tror att denna skoning skulle vara unik på något sätt får nog vakna upp och inse att verkligheten beträffande hur våra hästar skos idag många gånger liknar J:s häst. Det är bara att beklaga. Kraftigt understuckna hälar och långa tår är ingen ovanlighet.

Britt-Marie
SHP

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 921
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023