Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag är absolut ingen expert på hovar och skoning, men när en hov är större än skon behövs inga förklaringar längre. Jag hade bytt på stående fot, eller så hade jag tagit fram ett par skor i stl 36 och bett personen springa runt med dessa på fötterna under säg en timmes tid.

Något som får mig att se rött, är när man formar hoven efter skon och inte skon efter hoven.:devil: En viss korrigering kanske man faktiskt måste göra på skon, men på den bilden har man filat ner hoven för att passa i skon.

Kan bara gratulera mig själv, och inte minst mina hästar som har en så pass duktig hovslagare och detta skulle han ALDRIG göra.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Den stora skillnaden är att alla dessa som faktiskt forskar o dokumenterar sin forskning på hovar inser att det är mkt kvar innan man vet hur det verkligen fungerar o skall vara. Bowker har dessutom lyfts fram av strasserister här tidigare som en viktig forskare. Strasser däremot anser att hon funnit den enda stora sanningen men har inte lyckats presentera ngn som helst bevisning för detta. Om detta beror på att det är bättre att utbilda folk som tror att hela sanningen ligger i strassers metod eller om hon verkligen tror det själv har jag undrat länge. Det finns gott om anekdotiska bevis för att hennes metod fungerar liksom anekdotiska bevis för att strasserverkade hästar far illa.
Dessutom verkar hon helt bortse från viktiga bitar i de senaste 10-20 årens forskningsframsteg.
Ditt eget totala förnekande av alla andras kunskaper om hovar säger en del om hur högt det är i tak på strassers postorderuniversitet, det enda som överhuvudtaget räknas är strassers helt odokumenterade resultat.
De som verkligen forskar kallar du bara så kallade experter.
PL

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
Hur han var skodd på travet vet jag inte.

Men du kanske borde veta lite mer om din hästs historik innan du fördömmer skoningen. Inte ett dugg ovanligt att en viss kategori nya hästägare som första häst skaffar sig en travare som antingen inte ens kommit till start eller redan innan "bräckt ner". Du har tydligen haft denna häst under en längre tid men har ingen aning om vad den tidigare varit med om och vilka ev. tidigare skador,kroniska åkommor den bidragit sig. Du verkar väldigt bra på att gissa men bättre då att ta reda på hela sanningen utifrån den enskilda individens historik än att fördömma ngt man inte har en aning om utifrån sanningen.

Det låter bra att du har en bra hovslagare och att du är så pass kunnig att du ser det. Jag är den första att erkänna att jag var okunnig på den tiden och jag tror inte att jag är den enda i landet heller. Tänk hur många som har en sådan hovslagare och är okunniga!! Det är nog rätt många om vi tänker efter.

Om du har en bra hovslagare som du är nöjd med, finns det nån möjlighet att vi kan få se några bilder på det?
Jag är inte ute efter att såga utan att få se exempel på bra skodd häst. Jag har nämligen inte sett så många hittills.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Dessutom verkar hon helt bortse från viktiga bitar i de senaste 10-20 årens forskningsframsteg.
PL

Det är nog tur det eftersom dessa s k "forskningsframsteg" inte lett till att våra hästar mår ett dugg bättre, snarare tvärtom.

Britt-Marie
SHP

jynituz skrev:
Hur han var skodd på travet vet jag inte.
Då kanske det vore bättre utifrån din okunskap utifrån detta visade lite mer ödmjukhet.

Men varför fungerar det då? Bara här i denna tråd är vi ju ett antal som har Strassertrimmade hästar och är nöjda.

hovis skrev:
Men du kanske borde veta lite mer om din hästs historik innan du fördömmer skoningen. Inte ett dugg ovanligt att en viss kategori nya hästägare som första häst skaffar sig en travare som antingen inte ens kommit till start eller redan innan "bräckt ner". Du har tydligen haft denna häst under en längre tid men har ingen aning om vad den tidigare varit med om och vilka ev. tidigare skador,kroniska åkommor den bidragit sig. Du verkar väldigt bra på att gissa men bättre då att ta reda på hela sanningen utifrån den enskilda individens historik än att fördömma ngt man inte har en aning om utifrån sanningen.

Nu får du ge dig! Ser du inte att hästen mår bättre nu. Vad mer kan du begära av en hästägare, som inte gjort annat än trott att den hovslagare hon hade gjorde sitt jobb!! J har ju dessutom ifrågasatt dessa hovslagare, som tydligen även varit välmeriterade. Vad mer kan man begära??? Din trovärdigheter blir ju lika med 0 när du HELA tiden försvarar skoningen på de bilder som läggs in här. Du måste väl ändå se att den inte är korrekt utförd?

Britt-Marie
SHP

Jag har var man kallar för skäggiga hästar, eftersom det nu har klagats på att man inte ser något på dessa bilder så skulle jag endast kunna fota undersidan. Frågan är bara vad man kan se där i nuläget, med snowgrip och allt? Tell me?

Ok, du påstår att jag inget vet om min egen häst.
Jag vet inte vad jag ska säga om det...

Min farbror hade hästen i träning från den var liten tills den var 9 år och var för halt för att fortsätta på travet. Den hade en skada i höger has som inte blev bra, man sprutade sönder den med kortison som man förklarade det för mig. För övrigt hade den inga skador vad jag vet förutom muskelspänningar till följd av det. kanske den hade haft sina knäedsinflammationer redan från travet som följde med, men det var inget som märktes.
Han var aldrig halt när han reds de första 6 åren för träningen är ju lite lugnare som ridhäst än som travhäst.
Han har tävlat i hoppning och distans under några år.
Dessutom hade jag häst i ca 12 år innan jag fick denna häst, så jag skulle i säga att jag var ny hästägare direkt.
Jag tror att du bara är ute efter att reta upp mig med sånna kommentarer för även om hästen skulle vara halt eller ha problem någonstans så förstår jag inte hur det kan försvara denna skoning.
Skulle hovslagaren veta mer än jag eller vad försöker du säga?
Menar du att med en kronisk skada så är det ok att sko den förtrångt eller med understuckna trakter?
Nu får faktiskt du förklara för mig vad du menar!!

ok då kanske man inte kan se så mycket.
kanske kan återkomma till våren då de skäggar av lite :) .
Det var ju värt ett försök iaf. :bump:

Afrodite skrev:
Nu får du ge dig! Ser du inte att hästen mår bättre nu. Vad mer kan du begära av en hästägare, som inte gjort annat än trott att den hovslagare hon hade gjorde sitt jobb!! J har ju dessutom ifrågasatt dessa hovslagare, som tydligen även varit välmeriterade. Vad mer kan man begära??? Din trovärdigheter blir ju lika med 0 när du HELA tiden försvarar skoningen på de bilder som läggs in här. Du måste väl ändå se att den inte är korrekt utförd?

Britt-Marie
SHP

Fast nu vet vi ju inte om det är en välmeriterad hovslagare, arbetet talar mer för en skopåspikare i mina ögon. Och detta exemplet är iofs inte det enda, men däremot finns det dessbättre väldigt många duktiga hovslagare som får sitt rykte förstört genom dessa jobb. Det tycker jag är illa, och jag hade säkert själv varit desperat om någon ställt till pållens fötter på detta vis och gjort i princip vad som helst för att inte personen hade fått göra samma sak igen.

I övrigt håller jag med hovis, man vet ju inte så mycket om hästens bakgrund. Och jag måste säga att jag även är imponerad av dig som genom en bild på ett ben kan se hästens välstånd och status, det kan inte jag.

Boj skrev:
Jag är absolut ingen expert på hovar och skoning, men när en hov är större än skon behövs inga förklaringar längre.
Om man måste välja mella pest eller kolera, vad skulle du då välja????

Om vi nu här har en individ som utifrån tidigare träning,exteriör inte (såsom är till 80% vanligt förekommande utifrån dagen unga travare då dom aldrig kommer till start utifrån den tidiga träning dom utsätts för utifrån hästägarnas penninghunger) har dom fysiologisk förutsättningarna för att klara av detta och ådrar sig tidiga kroniska rörelsestörningar,ligament,skelettskador mm så kan dom bara inte röra sig i balans. Har dom sedan nedärvt en så dålig hovstatus att dom ovanpå allt inte kan vara barfota under mer än vad Svensk djurskyddslag förespråkar så står man inför pest eller kolera.

Pest vore väl då att ha den oskodd medans kolera vore att se till att den under en kort period under inga omständigheter trampar av sig skorna för att på sikt skapa en fysiologisk hov som senare klarar av att utifrån den enskilda individens bruk uppnå det optimala för just den enskilde individens bruk.

Boj skrev:
Fast nu vet vi ju inte om det är en välmeriterad hovslagare, arbetet talar mer för en skopåspikare i mina ögon.

Har man deltagit i SM för hovslagare så inte är man väl någon, det du kallar, skopåspikare?

Boj skrev:
I övrigt håller jag med hovis, man vet ju inte så mycket om hästens bakgrund. Och jag måste säga att jag även är imponerad av dig som genom en bild på ett ben kan se hästens välstånd och status, det kan inte jag.

???????

Britt-Marie
SHP

Det finns ju en blå bok där alla svar finns så man måste knappast titta på bilden, utan kan tex kalla en häst för bockbent från en bild där knappt halva skenan finns med.
PL

Afrodite skrev:
Har man deltagit i SM för hovslagare så inte är man väl någon, det du kallar, skopåspikare?

Britt-Marie
SHP

Nu har du tolkat texten som fan tolkar bibeln, det stod någon hovtävling vilket innebär att personen inte alls måste vara utbildad har jag fått mig vidtalat. SM är en sak, hovtävling en annan. Kan berätta att en bekant till mig var med om en hovtävling i somras, faktiskt även den i falsterbo. Dock är han allt annat än utbildad hovslagare, han jobbar inom det militära men har visserligen en ponny.

Boj skrev:
I övrigt håller jag med hovis, man vet ju inte så mycket om hästens bakgrund.

Nu hade ju J's farbror haft hästen de första 9 åren av livet, och J själv de nästkommande 9, inte direkt en okänd bakgrund. Dessutom kan J redogöra för skador och annat under hela hästens liv, inte heller det kan kallas en okänd bakgrund, tycker i vart fall jag.

Två hovisar var inblandade, den ena kanske en "påspikare" men den andra deltar i SM i Falsterbo och borde inte vara helt kass. Fast det sägs ju inte vad han deltog som förstås. (hann se att det kanske inte heller var SM ... sorry )

Det finns ingen anledning att försvara skoning som ser ut som på J's bilder, även om det inte ser ovanligt dåligt ut jämfört med annat man ser.

Så här bra ser de flesta hästarna i "vårat" stall ut, med både "påspikare" och kvalificerade hovslagare inblandade. En del ser betydligt värre ut, men överlever trots det. Hästar är tåliga djur.

Båda hovslagarna är välmeriterade jag lovar.
Jag har bott i 2 stora städer under den tiden jag hade hästen skodd. Jag bor nu i en tredje. Jag såg till att få tag på de hovslagarna som ansågs bäst i respektive stad och som egentligen inte hade tid att ta flera hästar, men jag lyckade ändå slinka mig in genom kontakter.
Båda hovslagarna var mycket trevliga och det gick att diskutera saker med dem. De förklarade flera gånger för mig hur svårt det var med hans bakhovar och att de gjorde så gott de kunde mm. Jag tror nog oxå att de gjorde det, inte ville de väl hästen illa med flit. Jag anser bara att de inte hade tillräckligt med kunskap för att hjälpa denna häst.
Ja, om du tycker att jag inte är tillräckligt ödmjuk för att jag tyckte att hoslagaren gjorde ett dåligt jobb så visst. Det får stå för dig.

Sen kan jag säga att min häst mår mycket bra, han har nu gått på lösdrift i 2 år och trivs som fisken!!:D
Han är glad och det kan jag inte säga att han var de första åren jag hade honom. Han var avhästad och nästan apatisk sen travet. Svår att komma in på livet. Sen lösdriften har han blivit häst igen.
Han hade jättestora gallor på vänsterbak, ibland som golfbollar. veterinären sa att det var inget att göra åt. Nu är de nästan borta och han är fin i benen.

Jag tycker det är intressant att ingen kommenterat min verkning negativt utan bara skoningen. Det tar jag som ett bra tecken :)

Jo, men såg hästen likadan ut före avskoning så jag ju inga försök gjorts för att hjälpa upp situationen. Vet precis vad du talar om, då en av mina pållar blev nödd och tvungen att skos med 3 nr för små skor. Orsaken var just att den fått en felaktig hovvård under lång tid, det tog 1 år att räta upp. Från att ha haft 3x0 Kerckhaert till att pendla mellan nollor till ettor, ettor kan bli aktuellt sommartid annars hade det varit önskvärt med 0½ enligt min hovis.:D

Du är välkommen att inspektera hans pannkaksjärn till framhovar.

Afrodite skrev:
Ja, du kan lägga in hur många artiklar du vill från olika s k experter, där antalet teorier om hästens hov och hovproblem är ungefär lika många som antalet experter. Än så länge har ingen av dessa teorier lyckats lösa den mängd problem dagens hästar har. Det enda dessa s k experter är eniga om är att dagens hästar har stora problem. För att nämna några: Upprepade fånganfall, kotledsinflammationer, strålbenshälta, dålig hornkvalitet, white line diseases, hovsprickor, muskelproblem osv, osv.

Hej, nu har jag följt denna tråd under flera dagar. Har ingen bestämd åsikt åt det ena eller andra hållet (har läst de tre böckerna av Strasser). Men det jag inte förstår är hur man kan förkasta PL's försök till en seriös debatt. Strasser har ingen dokumenterad forskning, Peter visar hur man borde göra. Om ni SHP:are har rätt varför finns det inget stöd i vetenskapliga tidskrifter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 921
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023