Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ja du det undrar jag med. Hästen ägs av någon som inte vill ha hästen och som förra året dumpade den i det stallet jag står i och nu är det en tjej som tar hand om den som inte heller visar så stort intresse. Har ordnat det så åt sig att de inte behöver åka dit mer än 2 dagar i veckan och då mockas det och fixas mat bara.
Visst är det fantastiskt att ha häst!!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag kan inte säga exakt varför men det är väl ett bra utgångsläge med tanke på att lederna skall kunna röra sig åt bägge hållen.
Dessutom är det en gammal erfarenhet att det är skonsamast för hästen bekräftad av moderna forskare bla Chris Johnston.
Att det är direkt skadligt med "long toe low heel" vilket ofta är lika med bakåt bruten tåaxel finns det många undersökningar som visar.
PL

ok, men risk för att jag blir hängd om jag lägger in bilder på min häst.
Får väl fota lite i morgon med. Ska nog lägga in lite skodda bilder på honom oxå om jag hittar dem, så ni får se hur han var skodd.
Jag har ingenting att dölja. Jag står för det jag håller på med.
Det jag ville med hovbilderna på den skodda hästen var att se om jag fick någon reaktion från de sk hovslagare på de höga trakterna. Men det fick jag inte och då har jag fått det svar jag ville ha. Den hästen jag lade ut är inget unikt exempel utan sådana skoningar har jag sett många exempel på.
Det var inte heller meningen att hänga ut någon utan jag ville bara få i gång en diskussion om skoningen.

Boj skrev:
Vill även göra ett tillägg, eftersom jag frågat en elitryttare varför h*n inte kunde tänka sig att tävla och träna hästen barfota.

H*n svarade, vi rider en liten häst och därmed behöver hästen ha så mycket stöd och avlastning som man kan ge den. Barfota då slits hovarna ner, och sen har jag ingen häst kvar på en lång tid framöver. Med den träning som flera av de hästar jag har tränas i och med, skulle hornet inom en snar framtid vara så nedslitet att hästen får anses som obrukbar för en lång tid framöver.

Det är också så att hästen inte skulle kunna prstera det jag önskar av den under tävling, om den skulle vara oskodd. Ingen ryttare med ett samvete skall kräva mer av hästen än den kan prestera, och utan skor får hästarna en begränsning i tävling. Det vore då ologiskt att kräva lika mycket av den som om den vore skodd.

*lånar*

Har snackat med min "dräng" som verkligen är hårt anlitad som hovis inom just Islandssporten på den absolut högtsa nivån. Han håller helt med om hovens slitage då detta hästar inte varesig tränar eller tävlar på en 30cm djup "dressyrbotten" utan både avseende underlag samt balansering kan liknas utifrån hur det förhåller sig inom travet. Vissa kan behöva tyngas lite här eller där (med ökad vikt) samt vissa behöver lättas lite (med mindre vikt) samt att hela hästen måste vara i maximal balans för att kunna prestera sin fulla kapacitet utifrån just den gren den skall starta i.

Som jag förstår det så är just passen ett av dom viktigaste balanseringsmomenten och väldigt få kan tydligen uppvisa sin maximala kapacitet barfota då det enligt deras språk ofta brukar bli "grisepass" Vilket jag tycker är ett jättebra uttryck.

Är det en rak linje P1, P2 och P3 ska ligga i?
Det köper jag i sånt fall men hur ska man då ex veta att benen är i linje då behövs väl röntgen för att vara säker?
Trakthöjden har jag märkt påverkar lutningen i hela P1-3 delen men om linjen blir så värst bakåtbruten vid lägre trakt höjd(3,5-3 cm) har jag inte sett. (Själva tålängden är givetvis av betydelse, korrekt tålängd ger inte bakåtbruten linje)

/T

Finns det någon undersökning på detta. Nån avhandling eller rapport. Det verkar ju vara så viktigt i andra sammanhang här.
Jag hatar uttrycket så här har det alltid varit och därför gör vi så.
Tänk om jag skulle jobba så, då skulle jag nog inte ha något jobb kvar.
Nä mer kritiskt tänkande!
Kan vara så att du har rätt, jag vet inte annars skulle jag inte fråga. :confused:
För min del så övertygar du inte mig med det svaret just nu.

jynituz skrev:
Ja du det undrar jag med. Hästen ägs av någon som inte vill ha hästen och som förra året dumpade den i det stallet jag står i och nu är det en tjej som tar hand om den som inte heller visar så stort intresse. Har ordnat det så åt sig att de inte behöver åka dit mer än 2 dagar i veckan och då mockas det och fixas mat bara.
Visst är det fantastiskt att ha häst!!

Eftersom det nu verkar vara så att denna individ helt klart utifrån vad du skriver är ett fall av vanvård och du känner så mkt för den så är mitt enda råd att du tar kontakt med komunens hälsa och miljö och ber dom komma ut för att bedöma hästens välmående. Du kan anmäla helt anonymt.
Lycka till. Hovis

När det gäller tåaxeln finns det inte mkt direkt forskning gjord men stor efrarenhet.
Medans jag letar fram lite referenser kommer jag med en motfråga. Var hittar du att ett helt markparallellt hovben skulle vara det ideala?
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Migo skrev:
En snabb fråga bara...
Hur kan det vara möjligt att avlasta en sena i hästens ståapparat? Eftersom det måste vara balans mellan senorna för att hästen öht skall kunna stå, så kommer senorna att vara lika spända...

Ett snabbt svar: Hur många senor finns det i det distala benet samt hur påverkas dom/den utifrån hästens isättning,belastning samt överrullningsfas.???
Nyfiken.

peter_lundin skrev:
När det gäller tåaxeln finns det inte mkt direkt forskning gjord men stor efrarenhet.
PL
Mig veterligt så finns det visst det,främst utifrån en som du själv refererat till här tidigare. Hitils så har man kommit fram till att tåaxeln har en stor avgörande betydelse i främst överrullningsfasen och ju mer centrerad överrullningen är i balans utifrån hovleden ju mer naturlig balans blir det i det distala benets ortopediska upptag och det distala benets naturliga krafftupptag.

Som jag förstår det så är just passen ett av dom viktigaste balanseringsmomenten och väldigt få kan tydligen uppvisa sin maximala kapacitet barfota då det enligt deras språk ofta brukar bli "grisepass" Vilket jag tycker är ett jättebra uttryck.

Om jag skall utgå från min egen häst som är 5-gångare på högsta nivå, så skulle hennes pass inte alls bli lika bra om hon vore oskodd. Dock kan det finnas hästar som kan klara detta, men det beror helt och hållet på hur de tränas. Jag tror knappast att någon skulle sko av inför en tävling, för att sen sko på igen.

Ofta tävlar ju dessa hästar i andra grenar, kanske även någon gångartsgren. Kruxet är nämligen att enligt FIPO får inga ändringar göras i hästens utrustning, efter att hästen checkats in och besiktigats. I utrustningen ingår även skor, de faller under hovbeslag.
Tappar hästen en sko, får man naturligtvis ordna så att den kommer på men man får tex inte sko av för att sen sko på igen.
Antingen checkas hästen in skolös eller så har den skor, för hästar som har sulor måste ange detta vid incheckning och får även vara beredd på att domarna kan vilja skära upp dessa vid en hovbeslagskontroll.

Jag skulle tycka att det vore en toppenmerit för en avelshingst att visa upp sig utan skor = inga "mixtrade" hovar. Vilken toppen hovkvalitet och välbalanserad = välriden och välbyggd häst det skulle vara. Något för alla stoägare att fundera över inför betäckningssäsongen!

Jag har läst en del av strasser och vad jag kommer i håg så är det tydligt där att hovbenet skall vara markparallellt. Det är en av grundstenarna. Rätta mig gärna om jag har fel!
Nu säger jag ju inte att allt strasser skriver är lag, men hon har ju ändå hållt på i 20 år och forskat runt hovar, så nåt måste hon ju veta. Statestiken på hästar med tillfrisknande hovar hos henne måste ju ändå få tala sitt språk. Jag vill inte höra att det är flundror hon forskat på för det är inte relevant här. Det är inte det hon vigt sitt liv till de sista 20 åren. Någon som lägger ner så mycket tid och energi och förmodligen pengar på att forska och försöka hjälpa sjuka hästar måste man ha respekt för oavsett vilken sida man står på.
Själv tycker jag att det känns mycket naturligt att hovbenet skulle vara parallelt för att få trycket på undersidan av hovbenet där belastningen kan bli utbredd. Som maskiningeiör så kan jag lätt räkna på teoretiskt vad som är bäst en utbreddlast eller ett tryck på en väldigt liten yta som dessutom är spetsig. Står hovbenet ner i hoven med en låt säga 20 gradersvinkel kan man ju lätt räkna ut att trycket blir högre på den spetsiga delen än på den trevligare plana delen.
Men det är klart jag kan ju bara hänvisa till strassers resultat...

Lurvponnyn skrev:
Jag skulle tycka att det vore en toppenmerit för en avelshingst att visa upp sig utan skor = inga "mixtrade" hovar. Vilken toppen hovkvalitet och välbalanserad = välriden och välbyggd häst det skulle vara. Något för alla stoägare att fundera över inför betäckningssäsongen!

Nu känner jag inte till hur det fungerar för andra raser vid en avelsvisning, dock kan sägas att för islandshäst sto/hingst håller i regel inte hovarna för den typen av träning vilket är den största orsaken till att hästen inte visas utan skor. Men med tiden kommer säkert någon eller några hästar till visning utan skor, fast här tror jag att detta kommer att ske med ägaren själv och inte en elittränare.

Är hästen välbyggd, lär den ju vara det oavsett den har skor eller inte. Nu har ju faktistk inte den exteriöra biten varit väldigt mycket utmärkande vid avelsvisningar, snarare ridegenskaperna.

Senast ändrad:

Lurvponnyn skrev:
Något för alla stoägare att fundera över inför betäckningssäsongen!

Vore det inte bättre om alla stoägare funderade på det här inför betäckningssäsongen i stället så kanske vi skulle slippa massa onödigt arbete utifrån hur generna fördelas.

Om vi nu har en massa folk som faktiskt forskat om hovar o benställningar så tycker jag att deras erfarenheter o kunskaper väger tyngre. På djurslaget häst så är Strasser ungefär lika mkt forskare som undertecknad.
Att man har hållit på med ngt i 20 år innebär inte att man kan betraktas som forskare.
Du frågade mig efter studier!
Vem har pratat om 20 grader det är fråga om kanske 5 grader som man hamnar på vid en vettig tåaxel.
PL

Hej om hästen är välbyggd med god konstitution, exteriör är den kanske så välbalanserad att den inte behöver mixtras med skor. Vad hindrar för övrigt att elitryttare, tränare använder vanliga ridboots vid träning, de använder ju andra typer av viktboots/ tunga skor mm? Är hästen så bra att han kommer till klass 1 med sin ägare utan kändis tränare tycker jag det är ännu ett strå i hatten!

Lurvponnyn skrev:
Är hästen så bra att han kommer till klass 1 med sin ägare utan kändis tränare tycker jag det är ännu ett strå i hatten!

Ursäkta en okunnig fråga men vad menas med klass 1 i dessa samanhang????

Först och främst finns inte klass 1 eller 2 i dagens avelsvisningar, antingen godkänns hästen och hamnar i stamboken eller så blir den inte godkänd.

Det är inte tillåtet att vikta hästen under en avelsvisning, så viktboots är alltså inte aktuellt i dessa sammanhang.

Orsaken till att elittränaren inte skor av hästen, det har jag skrivit i ett tidigare inlägg.Skor är ju inte till för att vikta hästen, de är till för att skydda och avlasta hoven under krävande träning och därmed minska slitaget. Islandshästar tränas sällan på mjuka underlag, de får hålla tillgodo med det som terrängen erbjuder.

Självklart känns det bra för en amatör att kunna visa sin häst och även få den godkänd, men tyvärr är detta alltför sällsynt då det krävs stor kunskap och erfarenhet för det.

Senast ändrad:

Finns som sagt numera ej kvar, en gammal kvarleva från forntiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 921
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka