Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

emindy skrev:
*plockar en knapp i mängden*

Från tidigare är det tillåtet för islänningar att tävla barfota. Dock utan boots eftersom de, med sin tyngd, är att betrakta som viktboots och därmed otillåtna.

Den regeln gäller sen 1 år tillbaka ca, dock kan ju nämnas att någon vansinnig tillströmning av barfotahästar har ej skett. Det är dessutom så att en och annan blivit stoppad i veterinärkontrollen pga hästen uppvisat ömhet i hovarna, dessa har ej fått tävla pga det.

Man kan se en och annan barfotahäst på lokal nivå, jag tror att på högre nivå kommer de med ganska stor säkerhet att utebli. Möjligen i något passlopp med skyddsboots, men knappast i en gångartsklass där takt och aktion har en stor del i bedömningen.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Först och främst har det inte varit allmänt känt att det varit tillåtet med barfota. Sedan kan man väl inte räkna med att eliten hakar på med bästa hästen innan de ser att det funkar?

Hur ser du att hästen skulle vara bockbent? Hur ser du hörnstöden? Och så våldsamt understuckna trakter är det väl inte?
[/QUOTE]

Har man tillgång till t ex Photoshop så går det mycket lätt att få bilderna ljusare, benet syns då tydligt och även bockbentheten. Vad beträffar hoven i övrigt så kan man dra vissa slutsatser från en hovs utseende, vissa deformiteter ger andra deformiteter, dessa behöver då inte ens synas. Och hur hoven ser ut undertill är som sagt spekulationer, men hovens deformitet och hur en sådan deformitet påverkar hela hoven samt hästens bockbenthet har generellt samma orsaker, höga hörnstöd i kombination med höga trakter, varför en gissning om dessa inte är alltför osäker. Det är också mycket vanligt med för höga hörnstöd i kombination med för höga trakter. Det är då smärtan från dessa som slutligen ger bockbentheten. Hästen har troligtvis också en mycket stupande bog samt spända muskler i bogpartiet beroende på det slack som uppstår i djupa böjsenan, ett slack som häster "tar upp" genom att spänna sina muskler. Muskler som till slut krampar och också är smärtsamt för hästen.

Alltså den ena deformiteten ger den andra som i sin tur ger smärta, och smärtan i kombination med deformiteten ger i sin tur en felaktig benställning och spända muskler.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ja det har funnits som ett tillägg i FIPO sen ca 1 år tillbaka, om man som tävlande inte uppdaterar sig får man ju faktiskt skylla sig lite själv. Det är ju en tävlandes skyldighet att hålla reda på vilka regler som gäller i samband med tävling, eftersom FIPO är internationell kan svenska undantag förekomma och detta bör man som tävlande ta reda på innan tävling.

Jag tycker att den ursäkten är klen, det är inte alls främmande för islandshästägare att det numera får tävla barfota det visar inte minst alla diskussioner som förekommer på SIF:s eget forum i frågan.

Som jag skrev tidigare förekommer det uteslutande på lokal nivå, är det några som håller reda på reglerna så är det oftast ryttare på hög nivå med vissa undantag förståss.:angel: Att man inte har sett några hästar utan skor här, beror alltså INTE på att ryttarna inte har kännedom om saken.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Japp, då är jag tillbaka och har nu lagt ut fler bilder. En från sidan (hoppas att den duger åt er) och några underifrån.
http://photobucket.com/albums/d117/jynituz/?sc=1

Hästen verkas nog ganska normalt alltså var 8 vecka eller så. Nu vet jag ju inte exakt hur länge den har gått med denna skoning, men så länge är det inte.
Jag har sett hästen nyskodd och det är inte mycket bättre än vad det är på dessa bilder.

Ni pratar om benställningar till höger och vänster, men är inte det mest primära att få hovbenet markparallellt? Jag menar oavsett vad du har för ben är det väl ingen som är född till att gå i högklackat. Det är väl något du tvingas lära dig.
Ni pratar om smärta för hästar att gå barfota, men är det inte smärta att få ett spetsigt hovben nedstucket i sulan? Har ni nån aning om hur vassa de är längst fram eller ni kanske aldrig sett ett hovben. När vi går i högklackar så böjs ju tårna undan och man går på undersidan av dem och trampdynan. Benen inne i vår kropp följs ju med då, alltså behöver inte vi få nån belastning på nån spetsig bendel inne i tårna.
Det kan ju inte hästen göra utan trycket tas ju upp bla på den spetsiga delen fram.
Vi har tydligen lite olika åsikter om smärta här.
Hästen är inte halt vad jag vet, men den har haft hovbölder.

Vill även göra ett tillägg, eftersom jag frågat en elitryttare varför h*n inte kunde tänka sig att tävla och träna hästen barfota.

H*n svarade, vi rider en liten häst och därmed behöver hästen ha så mycket stöd och avlastning som man kan ge den. Barfota då slits hovarna ner, och sen har jag ingen häst kvar på en lång tid framöver. Med den träning som flera av de hästar jag har tränas i och med, skulle hornet inom en snar framtid vara så nedslitet att hästen får anses som obrukbar för en lång tid framöver.

Det är också så att hästen inte skulle kunna prstera det jag önskar av den under tävling, om den skulle vara oskodd. Ingen ryttare med ett samvete skall kräva mer av hästen än den kan prestera, och utan skor får hästarna en begränsning i tävling. Det vore då ologiskt att kräva lika mycket av den som om den vore skodd.

Jag vet av islänningsägare, även sådana aktiva på det här forumet, som senast i höstas inte visste om detta. Men oavsett sade jag också att inte eliten lär haka på med bästa hästen innan de ser att det funkar.

Jag tror inte alls att hela världen kommer att "omvändas" över en natt för att reglerna ändras. Men jag tycker att det är ett bra steg på vägen!
Likaså detta med att det är tillåtet med barfota i distans. Alla kommer inte att rycka skorna i det första, men resultaten utomlands visar att barfota, när det fungerar, är ett vinnande koncept inom distans. Det går inte att bortse ifrån!

Även för mig som inte har en enda dags utbildning när det gäller hovar ser ju att denna hästs hovar ser bedrövlig ut. Jag förstår inte att hovslagarna på denna sida inte ser det.

Självklart kommer det alltid att finnas sådana som söker alternativ, och det är bra. Märker ju jag inte minst genom mitt yrke, från början var den mer eller mindre bespottad men är idag accepterad på de flesta fronter.

Vad jag invände mot, var att du fick det att låta som om att ingen visste om regeln. De som du har pratat med, eller på något annat sätt kommunicerat. De har alltså inte tagit reda på vad som gäller, orsaken är nog mera att de inte tävlat tidigare och således inte känner till sina skall vi kalla skyldigheter som tävlande.;) Det första man skall göra innan man börjar tävla, beställa ett FIPO och läsa.

Ideaal skrev:
Även för mig som inte har en enda dags utbildning när det gäller hovar ser ju att denna hästs hovar ser bedrövlig ut. Jag förstår inte att hovslagarna på denna sida inte ser det.
Synd att du inte läser vad andra skriver..bara för att man räknas som fiende och könsförrädare och gud vet vad..:angel:

Ögon har jag att se med ,men oxå en hjärna..därför undrar jag oxå VARFÖR den ser ut så..

Alla ser ju att hästen är förväxt i sina hovar..med mkt höga trakter bla..MEN..varför?

..Frågan är ju, vems är "felet"..??att hästen "nog" verkas var 8:e vecka köper jag inte ,låter vagt..kan lika gärna vara var 12:e vecka eller hur..?

Hästar är olika individer ,hovarna kan behöva verkas olika ofta på olika individer.

Alla passar inte in i ramen på MAX 8 veckor mellan verkningarna..för många hästar är det en vecka för länge..att om man då låter det gå 10-15 veckor mellan varje verkning..då är det lätt att räkna ut att det blir problem..

Kanske just denna individ behöver verkas var 5:e vecka?
Vad vet jag? Inget.. eftersom jag aldrig gått i varken den hovisens skor,ej heller hästens eller hästägarens..så jag kan inte döma nån eller hur..jag vet ju inget bergsäkert hur det är i verkligheten kring hästen..suck

Som jag försökt antyda förut ,en bild kan ge vissa saker att kommentera,men vad är vitsen om nu hästen fått gå för länge mellan verkningarna!!

Är det hovisens fel att hästen verkas allt för sällan??om nu ägaren inte ens orkar bemöda sig att skruva i ett par broddar..då är det rätt troligt att det går för lång tid mellan verkningarna oxå..Eller hur?

Jag har ALDRIG påstått att dessa hovar är nåt att eftersträva..men vad säger en förväxt hov om hovisens jobb egentligen...jag försvarar inte hovisen på nåt sätt ,för hur kan man bedöma ett jobb som är gjort för lääänge sen..till viss del kan man,men vad är vitsen?Inte schysst mot den som utfört jobbet,för som sagt hur tusan såg hästen ut före skoningen...och DIREKT efter som nyskodd..

Vi vet som sagt inte ett skit,eller hur..:confused:
Det enda vettiga vi kan komma fram till och enas om i denna diskussion är väl att hovvård skall utföras proffessionellt och tillräckligt ofta för hästens välmående..

Ex.. vad hjälper det att gå till världens bästa tandläkare om du går dit var tionde år?
Är det då tandläkarens fel att du tappat tänderna och har huvudvärk pga fel i munnen?Dah..:eek:

Japp då har jag tagit bort bilderna då jag inte frågat ägaren om jag fick ta bilderna och lägga ut. Eftersom de aldrig är i stallet så är det inte direkt lätt att göra det.
Fick rekommendationer från högre ort att ta bort dem så det var lika bra det.
Ni har iaf fått se exempel på hur illa det kan vara med skodda hästar.
För er som inte hann se de sista bilderna den stackars lilla timme de han ligga ute, så kan jag säga att hästen står kraftigt under sig med frambenen och bakbenen.
Hörnstöden var överväxta och en smal stackars liten stråle och trång i ballarna.

Sen kan jag inte för mitt liv begripa hur A kan få det till att hästen är bockbent!
Har lagt in bilden i mitt ritprogram o dragit en linje mellan vad jag uppskatta till kollateralligamentens läge i kota o armbåge o om ngt så är hästen en gnutta sabelbent.
Ngns linjal måste vara lika lika subjektiv som gradskivan!
PL

Nog har jag i mitt yrkesverksamma liv sett minst lika många vanskötta barfotahästar som skodda(de allra värsta vanvårdsfallen brukar vara barfota) o jag är inte emot barfota för det.
PL

Fast varför måste någon hängas överhuvudtaget? Kan man inte bara diskutera hovformen som den ser ut just nu utan att spekulera i hovslagarens arbete, det vet ví ju inget om eller hur? Det kan ju vara en sjutusan till duktig hovslagare som inte tillåts göra det jobb han egentligen vill och det kan vara en som är helt kass. Det som är viktigt är ju att alla lär sig något av det.

Senast ändrad av en moderator:

Ni pratar om benställningar till höger och vänster, men är inte det mest primära att få hovbenet markparallellt? Jag menar oavsett vad du har för ben är det väl ingen som är född till att gå i högklackat. Det är väl något du tvingas lära dig.
De forskare som sysslar med belastningar od menar att det viktigaste är en rak tålaxel när hästen belastar all fyra lika vilket oftast innebär att hovbenet lutar några grader från markparallellt(väldig skillnad från traktöga hästar där hovbenet sticker rakt ner). För att fortsätta din iofs inte särskillt relevanta jämförelse så går även jag bättre i skor med lite klack.
PL

peter_lundin skrev:
Sen kan jag inte för mitt liv begripa hur A kan få det till att hästen är bockbent!
Har lagt in bilden i mitt ritprogram o dragit en linje mellan vad jag uppskatta till kollateralligamentens läge i kota o armbåge o om ngt så är hästen en gnutta sabelbent.
Ngns linjal måste vara lika lika subjektiv som gradskivan!
PL
Håller med dig,tyckte oxå den såg ut att vara lite sabelbent..absolut inte bockbent.:angel:
Fast nu är ju bilden "trimmad" så den inte syns..:D

Afrodite skrev:
Har man tillgång till t ex Photoshop så går det mycket lätt att få bilderna ljusare, benet syns då tydligt och även bockbentheten. VBritt-Marie
SHP

Jag hat tillgång till både photoshop och en rad grafikprogram till, men jag kan inte trolla dit mer ben övanför bilden för det, så jag kan inte på den bilden avgöra om bilden lutar sig åt något håll eller inte. Kan omöjligen avgöra...

Afrodite skrev:
Och hur hoven ser ut undertill är som sagt spekulationer, SHP

Så varför spekulera om något man inte vet?

Anledningen att jag jämförde skilnaden med människor i klack var just att jag inte ville ha svaret: men vi går ju i klack och det funkar bra. Vi är mycket olika i just fotområdet.

Det där med raktåaxel är intressant varför är det så viktigt att den är rak då hästen belastar alla 4 lika. Då jag rider min häst så brukar den inte belastat alla 4 lika samtidigt allt för ofta :) . Allstå stå still om jag tolkar dig rätt. För det är väl det du menar att man kollar tåaxeln när hästen står still. Den kommer ju att få en helt annan belastning då den rör sig och det måste ju vara annorlunda.
Eftersom jag inte förstår varför det är så viktigt att den är rak när hästen står still skulle jag vilja att du förklarade det lite närmre åt mig. Alltid bra att lära sig nya saker.
Jag antar att du inte menar benet rakt utan just tåaxeln.

jynituz skrev:
Eftersom de aldrig är i stallet så är det inte direkt lätt att göra det.

Ägarnas hästhållning verkar inte ens i detta fall vara särskilt seriöst. Jag bara undra varför vissa människor ska envisas med att vara sk. hästägare.

Ideaal skrev:
Fast varför måste någon hängas överhuvudtaget? Kan man inte bara diskutera hovformen som den ser ut just nu utan att spekulera i hovslagarens arbete, det vet ví ju inget om eller hur? Det kan ju vara en sjutusan till duktig hovslagare som inte tillåts göra det jobb han egentligen vill och det kan vara en som är helt kass. Det som är viktigt är ju att alla lär sig något av det.
Nä man ska inte hänga nån,men avsikten här i detta fall var ju att hänga hovisen,eller hur?
Det var rätt genomskinligt..

Och fotografen kunde ju faktiskt lagt in en bild på sin egen häst istället för att leka paparazzi, och utan lov fota nån annans häst:eek: ..hade varit ännu mer intressant!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 527
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 739
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 921
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 246
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka