Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hofi skrev:
Nu såg jag. Jag tycker nog att ägaren ska byta hovslagare. Plus att brodda hästen. Jag är ingen fantast av vare sig strasser eller vildhästmetoden. Tycker att en bra hovslagare är det man ska använda. Har nu ingen stor erfarenhet av strasser men allför stor i vildhästmetoden. Den gör mig mörkrädd.

Vad är det du ser på bilden? Samma som Afrodite eller annat?
Själv tycker jag det ser illa ut. Det jag främst reagerar på är de höga trakterna.

Vad är det i vildhästmodellen som gör dig mörkrädd, förklara?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
Hästen har inte brodd då den inte rids mer än kanske 1 gång i månaden om den har tur och jag tror inte att ägaren har så mycket kunskap att hon inser att den kan halka i hagen.
Själv tycker jag att det finns mycket att önska med denna skoning och det tycker jag att man ser direkt utan att se övriga hästen.

Du får ursäkta men jag är inte van vid att diskutera med hästägare som tydligen inte har så lite kunskap att man inte förstår att det värsta man kan utsätta sin häst för är att ha den skodd på vintern helt utan broddar.

Jag tror det är bättre att din hästägare diskuterar med ngn av dom här som förespråkar barfota då dom förmodligen kommer tala samma språk.

Jag har dock ett tips till dig som orolig medmänniska och bryr dig om hästens bästa. Antingen så har hästen skorna kvar och omgående får brodd i skorna eller oxå, vilket verkar vara bäst för denna individ utifrån om den "har tur" blir riden en ggr/månad ta av skorna och låt den vara barfota!!!! Den kan omöjligt så vida nu ingen övrig sjukdomsbild föreligger ta skada av att vara barfota, tvärtom det är nog det bästa för denna individ och avsevärt mkt mindre halt kommer det bli.Barfota är alltid bäst så länge det är bäst att vara barfota. *E du med?*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Jag ser en hov som nästan är fyrkantig, alltså kronranden är nästan horisontell. Trakthöjden är nästan lika hög som höjden i tådelen. Hoven är kraftigt understucken. Hela hoven är förväxt. Har begynnande spricka i tån. Har en extrem kronrandstrånghet, med en mindre diameter strax under kronranden. Kan också ha en svullnad i kronranden på grund av felaktig belastning, men detta är svårt att avgör på bilden. Hoven är också trång i dess längdriktning, alltså från tå till trakt. Tåvinkeln som normalt ska ligga mellan 45 - 50 grader är på denna hov strax under 60 grader. Alltså mycket brantare än normalt. Växtränderna är tätare i tådelen än i trakten. Hovbenet är roterat. Hästen är bockbent, knät vinklat framåt. Detta talar för kraftig smärta i traktdelen, där hästen för att avlasta den enormt höga trakten böjer knät framåt.

Lite spekulationer om hur hoven ser ut undertill: Kraftigt förväxta hörnstöd som tillsammans med de höga och understuckna trakterna trycker hörnstöden upp inuti hoven (mycket smärtsamt), det är bland annat detta som gör att hästen är bockbent. Kraftig trakttrånghet och en relativt platt sula. Om hästen fortsätter ha denna form på hoven finns stor risk för att hovbenet penetrerar sulan, beroende på den kraftiga rotationen, korta tån underifrån och de extremt höga hälarna.

Detta är en häst som har mycket smärta.

Det är sådana här bilder på hovar som man på denna sida brukar kalla skrämselpropaganda när de förrekommer i Strassers böcker, vill säga.

Britt-Marie
SHP

Är du en seende eller har du tillgång till andra bilder med andra vinklar än vi övriga och var ser du hörnstöden samt dom trånga trakterna samt att den är bockbent och vinklar knät framåt. Ännu bättre är väl din röntgensyn om att hovbenet skulle vara roterat.

Jag har sett detta standardsvar från dig tidigare här och skall som en hjälp till den som seriöst ställde en fråga och hoppades på ett seriöst svar leta upp det för att personen själv skall kunna avgöra om det du här skriver är utifrån just dessa bilder eller om det just är ett av Strassers kända standardsvar.

Kan du vidareutveckla dina standart påståenden så att vi dödliga kan hänga med här. Jag Personligen börjar bli orolig över Ert synsett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tez1 skrev:
Själv tycker jag det ser illa ut. Det jag främst reagerar på är de höga trakterna.
/T

Vad är det som ser så olla ut och hur höga är dessa trakter om man tar hänsyn till hela hästens exteriör??? Du vet tydligen det enbart genom att stirra dig blind på en hov och då tycker jag inte det är för mkt begärt att du logiskt skall kunna förklara det för den som är orolig.

Fick jag se en bild på hela benaxeln eller ännu hellre på hela hästen så kanske jag skulle kunna försvara att den utifrån sin exteriör bör ha den trakten den har för att den i stället skulle drabbas av senskada.

Fråga: Är denna häst obekväm eller halt utifrån hur den är skodd för dagen förutom att den inte har brodd i skorna.???? Om svar ja förklara gärna vidare om svar NEJ vad är problemet???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Utifrån att just sett Stig H Johanssons sista tävlingslopp i karriären så kom jag att tänka på hur Strasser metoden marknadsför sig inom Svensk Travsport utifrån detta uttalande från "Mäster" själv.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor3.html

Här bara kräver jag ett sakligt svar utifrån Strasserutövarna(Ideeal och Afrodite) hur är Er marknad där samt ljuger "Mäster" med sina påståenden om att det inte går att träna barfota???

Bumpar detta inlägg då vissa gör allt för att det skall glömmas bort både genom egna glidningar samt utifrån att agera "troll"

Jag är tacksam för svar .
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
Det kan jag göra, *vinkar med handen* Bor på det stora hela granne med honom.:D

Så boj du bor granne med Göran Åkerström hur nu han blev inblandad i detta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Jag ser en hov som nästan är fyrkantig, alltså kronranden är nästan horisontell. Trakthöjden är nästan lika hög som höjden i tådelen. Hoven är kraftigt understucken. Hela hoven är förväxt. Har begynnande spricka i tån. Har en extrem kronrandstrånghet, med en mindre diameter strax under kronranden. Kan också ha en svullnad i kronranden på grund av felaktig belastning, men detta är svårt att avgör på bilden. Hoven är också trång i dess längdriktning, alltså från tå till trakt. Tåvinkeln som normalt ska ligga mellan 45 - 50 grader är på denna hov strax under 60 grader. Alltså mycket brantare än normalt. Växtränderna är tätare i tådelen än i trakten. Hovbenet är roterat. Hästen är bockbent, knät vinklat framåt. Detta talar för kraftig smärta i traktdelen, där hästen för att avlasta den enormt höga trakten böjer knät

Britt-Marie
SHP

Fast nu förstår jag inte hur din gradskiva fungerar. I ett tidigare inlägg visade PL bilder från en häst trimmad av Strasser med inritade linjer för vinklarna.

När jag tar min gradskiva och mäter på den hästen och på jynituz häst så har Strasserhästen 3-4 grader större hovvinkel och 2-3 grader större kronrand/markvinkel än vad Jynituzhästen har. Enligt detta skulle alltså den senare vara mer Strasserverkad än den som Strasser själv verkade? HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag ska ta fler bilder på hästen. En på hela så att hovis bli nöjd och så en underifrån så kommer vi troligtvis, om inte skon är i vägen för mycket, se dessa traktstöd som är för höga som afrodite pratar om.

Jag tycker oxå att hästen borde gå barfota, jag håller helt med hovis. Förmodligen så är ju hästen då öm på grusväg de få gångerna de ska rida och det är ju djurplågeri enligt många, så det går ju inte. Det är ju så att många skor av ren slentrian eller oförstånd för att så har det alltid varit och så ska det vara. Det är ju bland annat det vi barfotanissar försöker få fram att tänk! Tänk lite längre, vad ska man ha skorna till, behövs de verkligen i så stor utsträckning som de i dag används.
Tyvärr så lyssnar de som har hästen inte så mycket på vad jag säger så jag kan nog inte göra så mycket i detta fall.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hej!
Ingenting kan rättfärdiga en sådan hovform som Junituz visar med sina bilder, oavsett dålig belysning, utebliven helhetsbild etc. Denna häst lider och det är en skam för hela hovslagarsläktet att dylika hovar är vanligt förekommande, och inte alls bara skrämselpropaganda i Strassers böcker. Shame on you!
Anette shp
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Ideaal skrev:
Men då ska vi också veta att det handlar om att hästarna får gå långt över deras kapacitet i tidig ålder.

Hmm... Jag undrar verkligen vad STC skulle säga om detta uttalande angående unga travhästar..

Förresten är det nog många, inte minst här på forumet som går långt över sin kapacitet. Hoppas ni har kul i er lilla sandlåda och att inte alltför många följer er sk. "seriösa debatt". Det mesta ni lyckas åstadkomma med snacket är nog er egna hjärtinfarkt. För åka runt å hjälpa hästar till en bättre tillvaro (med eller utan skor) det tror jag snart inte ni hinner med längre..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Jag ser en hov som nästan är fyrkantig, alltså kronranden är nästan horisontell. Trakthöjden är nästan lika hög som höjden i tådelen. Hoven är kraftigt understucken. Hela hoven är förväxt. Har begynnande spricka i tån. Har en extrem kronrandstrånghet, med en mindre diameter strax under kronranden. Kan också ha en svullnad i kronranden på grund av felaktig belastning, men detta är svårt att avgör på bilden. Hoven är också trång i dess längdriktning, alltså från tå till trakt. Tåvinkeln som normalt ska ligga mellan 45 - 50 grader är på denna hov strax under 60 grader. Alltså mycket brantare än normalt. Växtränderna är tätare i tådelen än i trakten. Hovbenet är roterat. Hästen är bockbent, knät vinklat framåt. Detta talar för kraftig smärta i traktdelen, där hästen för att avlasta den enormt höga trakten böjer knät framåt.

Lite spekulationer om hur hoven ser ut undertill: Kraftigt förväxta hörnstöd som tillsammans med de höga och understuckna trakterna trycker hörnstöden upp inuti hoven (mycket smärtsamt), det är bland annat detta som gör att hästen är bockbent. Kraftig trakttrånghet och en relativt platt sula. Om hästen fortsätter ha denna form på hoven finns stor risk för att hovbenet penetrerar sulan, beroende på den kraftiga rotationen, korta tån underifrån och de extremt höga hälarna.

Detta är en häst som har mycket smärta.

Det är sådana här bilder på hovar som man på denna sida brukar kalla skrämselpropaganda när de förrekommer i Strassers böcker, vill säga.

Britt-Marie
SHP

OJ.. Det va mycke på en gång... Kan man tänka tvärtom här eller??

Om nu hästen är bockbent (vilken bild man nu ser det på) så torde det väl kunna bero på korta böjsenor? Kan det möjligen vara därför som hovisen har sparat trakterna?? För att avlasta senan alltså. Den har kanske varit svullen och ansträngd? Vad vet vi om denna häst egentligen?? Kortfattat... Inte ett skit!! Begynnande spricka i tån?? Kan det möjligen vara en spricka som är på väg att "läka" bort?? Jag menar bara att det kanske är bäst att ta det lilla lugna innan man uttalar sig så drastiskt som Britt-Marie gjorde.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

*plockar en knapp i mängden*
Jag fick precis höra om en reglementsändring; det kommer från och med 2006 vara tillåtet att rida distanslopp i Sverige barfota och/eller med boots.

Från tidigare är det tillåtet för islänningar att tävla barfota. Dock utan boots eftersom de, med sin tyngd, är att betrakta som viktboots och därmed otillåtna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

*jubel*:bump: :bump: :banana: :banana:
dåså, dags att ge oss ut på våra friska barfotapållar och visa vad de går för!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Pinge skrev:
Hmm... Jag undrar verkligen vad STC skulle säga om detta uttalande angående unga travhästar..

Förresten är det nog många, inte minst här på forumet som går långt över sin kapacitet. Hoppas ni har kul i er lilla sandlåda och att inte alltför många följer er sk. "seriösa debatt". Det mesta ni lyckas åstadkomma med snacket är nog er egna hjärtinfarkt. För åka runt å hjälpa hästar till en bättre tillvaro (med eller utan skor) det tror jag snart inte ni hinner med längre..

Min uppfattning är att hästen ska vara färdigväxt innan man begär några större prestationer av den. En travhäst kan väl inte skilja sig från andra hästar när det gäller växtperioder. De flesta travhästar körs väl in redan som tvååringar och då kan de ju inte vara färdigutvecklade.

*Lånar knapp*

Jag hoppas att det fortfarande är tillåtet att utrycka åsikter på detta forum utan att bli hotad med replisalier från andra forumskribenter och dessutom hotad med att hela travvärlden ska stå utanför dörren och ringa på. Hot och skräckpropaganda är inte rätta vägen att få bort oss som tror på barfotarörelsen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Pinge skrev:
OJ.. Det va mycke på en gång... Kan man tänka tvärtom här eller??

Om nu hästen är bockbent (vilken bild man nu ser det på) så torde det väl kunna bero på korta böjsenor? Kan det möjligen vara därför som hovisen har sparat trakterna?? För att avlasta senan alltså. Den har kanske varit svullen och ansträngd? Vad vet vi om denna häst egentligen?? Kortfattat... Inte ett skit!! Begynnande spricka i tån?? Kan det möjligen vara en spricka som är på väg att "läka" bort?? Jag menar bara att det kanske är bäst att ta det lilla lugna innan man uttalar sig så drastiskt som Britt-Marie gjorde.

En snabb fråga bara...
Hur kan det vara möjligt att avlasta en sena i hästens ståapparat? Eftersom det måste vara balans mellan senorna för att hästen öht skall kunna stå, så kommer senorna att vara lika spända...det enda en hög trakt gör är ju att tvinga hästen att spänna sin muskulatur för att "korta" böjsenan och kompensera "slacket" ni säger er skapa.

Senor är inte töjbara. Det är muskeln som är kort och sammandragen om en sena är "kort". Anledningen till att en muskel är spänd är bla. smärta eller att den tvingas till statiskt arbete(tex. att "hålla en sena spänd"). Massage och åtgärdande av grundproblemet borde alltså vara lösningen...Att höjja trakten i sånna fall borde leda till ännu mer späning= ännu "kortare" sena= ännu högre trakter...litet av en cirkel där...

På min Dponny som hade jätteproblem med spänningar i bogen, lät jag helt enkelt en SHP:are sänka trakten och återställa naturlig och symmetrisk hovform. Ungefär ett halvår senare var hon mjuk och fin i musklerna, rör sig bättre och är mycket positivare och trevligare att pyssla med, och detta har hållit i sig i ytterligare två år...
För att slippa påhopp kan jag nämna att hon inte varit hovöm mer än ett par veckor under torraste sommaren, och då fick hon ha semester i mjuka gräshagar(där hon var helt oöm).

/Migo
med Strasserverkade, friska o goa pållar!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

emindy skrev:
Från tidigare är det tillåtet för islänningar att tävla barfota. Dock utan boots eftersom de, med sin tyngd, är att betrakta som viktboots och därmed otillåtna.


Stämmer delvis! Så länge inte bootsen väger mer än 300gram så är det ok! (har själv stått i collectingring ett antal gånger, samt varit täclingshovis!)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Jag ser en hov som nästan är fyrkantig, alltså kronranden är nästan horisontell. Trakthöjden är nästan lika hög som höjden i tådelen.
Jag kan ju ha fel, men jag ser varken ben eller nåt annat, kan förvisso hålla med om att trakterna ser lite höga ut. Men varför? Det kan ju som sagt finnas en tanke bakom det. Hur ser resten av benet ut? Det är helt omöjligt för mig att säga varken bu eller bä om det här utan att se hoven/benet lat/med/dist/palm med och utan sko.

Afrodite skrev:
Lite spekulationer om hur hoven ser ut undertill: Kraftigt förväxta hörnstöd som tillsammans med de höga och understuckna trakterna trycker hörnstöden upp inuti hoven (mycket smärtsamt), det är bland annat detta som gör att hästen är bockbent. Britt-Marie
SHP

Spekulationer i all ära, Expressen och aftonbladet lyckas ganska bra med sådant, själv kan jag inte spekulera i nåt som jag inte ens kan se!? Hur ser du att hästen skulle vara bockbent? Hur ser du hörnstöden? Och så våldsamt understuckna trakter är det väl inte?

Jag skulle ta dig mycket mer seriös om du inte spekulerade lika vilt som nöjesjournalisterna på Hänt estra(eller vad de nu heter...)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jo, men tyvärr är alla boots hittils över den gränsen. Vissa mer, andra mindre. Som jag kan se iaf.
Vi får väl hoppas på antingen ännu friskare barfotapållar eller tunnare, lättare boots.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

jynituz skrev:
Själv tycker jag att det finns mycket att önska med denna skoning och det tycker jag att man ser direkt utan att se övriga hästen.

Finns det ingen annan som gillar skor och skoning som kan yttra sig?


.
Gillar och gillar..:angel: :D

Om man nu skall kommentera en bild så behövs det nog fler bilder ,dels underifrån ,hästens exteriör osv.
Men det viktigaste har tydligen många glömt:

HUR OFTA VERKAS DENNA HÄST!!

Hur såg den ut före skoning!!

Den är väl knappast nyskodd på bilden heller!??:angel:

Hur rör den sig?
Vad äter den,får den mineraler ,hur sköts den,boxhygien,hagar osv osv..

Just därför är det rätt meningslöst att kommentera en bild eftersom det är så mkt vi INTE vet..

Skall vi då "hänga" hovisen offentligt om det nu är ägaren som är snål och okunnig och inte verkar sin häst med vettiga intervaller.

Om man låter sin häst gå flera månader mellan verkningar/skoning är det då hovisen som skall dömas,vad är hästägarens ansvar?

Jag har aldrig påstått att det inte finns oseriösa skopåspikare därute(vem som helst kan kalla sig hovslagare..),men även hästägare har ett ansvar..hästen kan inte beställa tid för verkning/skoning själv.. även om de så gärna skulle vilja..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 086
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 472
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp