Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

:bow: :bow: :bow:

Jag håller helt med dig. Jag har en gammal och en unghäst som är Strassertrimmade. Den gamla går bra på alla underlag utom just stenar och där behöver hon ju inte gå då, självklart tycker jag medans andra tror att jag rider henne där hela dagarna:devil:. Unghästen går på alla underlag och har inte varit öm en enda dag:o.
Jag har samma erfarenheter som du med den gamla hästen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Du kan tala dig blå för denna metod, jag köper den inte. Det är möjligt att man genom skoning försvagat grundmaterialet och att då en omställning kan vara mycket smärtsam...då ska man inte utsätta hästen för det utan då hellre ta en medelväg som ger en så bra funktion som möjligt. Gå hellre ut och informera om att det inte är nödvändigt att sko från början av ren slentrian men våga inse att alla hästar inte klarar barfotagång. Vi har en tuff användning av hästarna idag och vi är skyldiga att skydda dom och så länge vi använder oss av svagt avelsmaterial alltför ofta får vi leva med att vissa hästar har sämre kvalitét.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag är emot att utsätta en häst som varit skodd för denna smärtsamma procedur som Strassers omställning är när den är smärtfri med andra metoder.

Jag har en häst som överhuvudtaget inte har haft ont en enda dag han går på alla underlag utan att ha ont!!!!

Min gamla häst har ont på sten och därför behöver hon inte gå på sten, självklart. Om jag ska jämföra det med den smärta hon hade innan hon blev strassertrimmad så är hon betydligt mer smärtfri nu än då.

Så det du skriver ovan är inte sant. Jag har ett antal Strassertrimmade hästar i min närhet och ingen av dessa har eller har haft smärta som du beskriver. Hur många gånger ska detta behöva sägas. Det handlar om att anpassa sig till hästen vilket många tycks ha svårt att förstå. Jag anser inte att mina hästar ska anpassa sig till mig och mina behov. Det är mitt ansvar att se till att mina hästar mår bra därefter kan jag rida på dom.

Jag kan aldrig köpa argumentet att hästarna bara är till för vårt höga nöjes skull och därför får finna sig i ett antal åtgärder som är till enbart för att jag ska kunna använda hästen på mina vilkor. Det är min övertygelse att min uppgift är att inskränka så lite som möligt på deras naturliga liv för att de ska ha det så bra som möjligt. Varje inskränkning som görs i deras naturliga beteende kommer att på ett eller annat sätt att slå tillbaka på mig i hanteringsproblem och detta säger jag efter 30 års erfarenhet av hästägande (varav en häst har varit med nästan hela tiden).

Att rida hästen är ett sätt att inskränka på deras naturliga beteende men gör man det med sunt förnuft och känsla för hästen så kommer det att bli en trevlig upplevelse för båda parter.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Gå hellre ut och informera om att det inte är nödvändigt att sko från början av ren slentrian men våga inse att alla hästar inte klarar barfotagång. Vi har en tuff användning av hästarna idag och vi är skyldiga att skydda dom och så länge vi använder oss av svagt avelsmaterial alltför ofta får vi leva med att vissa hästar har sämre kvalitét.:cool:
Håller med många skor av slentrian eller okunskap men..
den tuffa användningen är helt upp till människan. Över utnyttjande, på hästens bekostnad mm
Min häst som börjar bli till åren tränar jag inte hoppträning på trots att han har kapacitet för LA. Varför? Jo för att jag vill inte vara orsaken till att han slits ut i förtid. Jag kan alltså göra viss uppoffringar för hästens skull. Samma gäller barfota. Vissa lägen är han öm på grus. Jag rider då i gräskanten eller hoppar av och leder honom i gräskanten eller unviker grus helt. Svårare än så är det inte.
Är jag en djurplågare nu? Jag ser hur bra hans ben och hovar mår av att vara barfota så varför vägra honom det?
Han rids fullt ut och tränas i ridhus med sin fulla bepälsning. När han är klar med kraftfoder och torkat en del släpps han ut i lösdriften(ibland med täcke;).

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

*Lånar knapp*

Jag hoppas att det finns läskunniga människor i denna tråd, men flera inlägg är nu raderade och orsak. Diskussionen skulle röra problemlösningar och inte enbart behandla de olika metoderna, vissa inlägg som raderats har inget med diskussionen att göra. Sen raderades inlägg som innehöll direkt felaktiga påståenden.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Beträffande din "oro" kan jag lugna dig på alla punkter. En fysiologiskt korrekt trimmad häst enligt Strassermetoden sliter sin hov helt i balans. Alltså hoven slits lika mycket bak som fram, på insidan som utsidan. Hästen sätter i skritt i hela hoven, inte tån först som är vanligt bland skodda hästar. Hästen får också en ledighet i sina rörelser som den inte hade innan. Det syns helt enkelt hur bekvämt det är för hästen att gå med de vinklar, längder och höjder som du påstår skulle ge hästen skador. Att se hästar få denna ledighet och lätthet i rörelserna är en av glädjeämnena man får uppleva som SHP:are. Om du har tillgång till Lifetime of Soundness boken av Strasser kan du på omslaget se hur en hov ser ut efter en cirka 17 mil lång distansritt. Den är helt jämt sliten. Det syns även på hoven hur väl den har stått emot slitage. Om hästen skulle vara obekväm med vår trimning skulle då inte hoven slitas ojämt? Hoven är ju dessutom oskodd och det slitage som uppstår på hoven blir ju mycket tydligt.

Vad gäller dina funderingar beträffande lamellranden kan jag också stilla din "oro". Innan Strassertrimningen är det mycket vanligt med en breddad lamellrand. Allteftersom hoven blir allt friskare och friskare försvinner denna breddning och vita linjen är intakt runt hela hoven, alltså även i tån. Även bärrändsröta (white line disease) och röta i strålen försvinner och återkommer aldrig mer på en frisk hov. Man ser på hela hoven hur välmående den är.

Britt-Marie
SHP

Det dröjer nog ett tag innan min oro stillas av dina argument, underlaget för att just strassers ideer om hur en hov skall se ut för att vara i balans är fortvarande bara hennes egna tankar helt utan ngn dokumentation.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Hade jag en häst med hyffsat friska hovar hade jag kanske aldrig provat strasser. kanske det hade fungerat barfota på något av de andra sätten. Nu är det så att min gamling har väldigt trånga hovar i trakten och hade väldigt långa tår pga att han var skodd med understckna trakter. Hans hovar var i så dåligt skick och hoven fungerade helt enkelt inte som den skulle. Jag tänkte att det måste finnas ett bättre sätt att få det att fungera och det var då jag träffade på strassermetoden. Min häst var inte minder öm i fötterna av den snälla barfotametoden, snarare tvärt om. Som tur är har tån nu kortat sig då jag fått ner trakterna till rätt höjd. Det har nästan tagit ett år, men nu kan man se den nya formen på hoven nästan vuxit ned helt.
Jag provade som sagt andra "snällare" barfotametoder i ca 1 år innan, men hovarna gick sönder och fick röta i vid lamellranden och gick upp en bra bit upp i hovväggen.
Alla har inte tur att få tag på hästar med friska hovar som kan ställas om i ett naffs utan att det blir konsekvenser som ömhet på stenigt underlag.
Har man en häst med friska hovar som fungerar utan större problem barfota kan jag förstå att man inte ser vitsen med strasser. Har man en häst med deformerade hovar som inte funkar normalt kan jag säga att det verkligen fungerar. Jag har sett jättestora framsteg med min häst det senaste året som jag inte gjorde på det första året då jag verkade med den snälla metoden.
Jag vet folk som verkar "snällt" , men har istället fått så stora problem med röta i hovväggen så det blivit stora hålväggar och att hästen är halt pga av det. När de sen verkas enligt er aggressivt med strasserliknande metoder blir hästarna helt plötsligt mindre halta. Hur förklaras det om strassermetoden skulle skapa sådan smärta?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
*Lånar knapp*

Jag hoppas att det finns läskunniga människor i denna tråd, men flera inlägg är nu raderade och orsak. Diskussionen skulle röra problemlösningar och inte enbart behandla de olika metoderna, vissa inlägg som raderats har inget med diskussionen att göra. Sen raderades inlägg som innehöll direkt felaktiga påståenden.

Boj/moderator

Det är då ganska konstigt att felaktiga påståenden om Strassermetoden får stå kvar men de inlägg som dementerar felaktigheterna tas bort. Jag tror jag gillade dig bättre innan du började sålla bort inlägg.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

1 år är ingen tid i hovsammanhang. Jag ska berätta hur vi gjorde på Funny.
Hennes hovar var grymt platta med långt understuckna trakter, dock inte någon sjukdomsbild i övrigt. Hovis verkade fram en bättre form så lång det gick och hästen skoddes. Under 1 år var hon skodd och efter det året hade formen av en hov kommit tillbaka...då skoddes hon av. Nu har hon fungerat felfritt som barfota häst utan Strasser men med högst traditionell hovslagare som är öppen för nya ideér, vildhästverkning.

Den andra hästen, halvblodet, hade olika stora framhovar. Det skilde 2 skostorlekar. Hon hade i stort sett ingen tillväxt på höger fram. Även hon fixades med skor på. Efter ett år var hovarna lika stora och vi provade även på henne att sko av henne men hon visade fångsymtom direkt så vi röntgade henne...ingen fång, men en extremt tunn sula på alla hovarna...så, hon skoddes med flappskor = ingen hälta = ingen konvalesens och mycket bra hovtillväxt.

Jag är inte emot en bra verkning, jag är inte emot duktigt folk men jag blir rasande om vissa ska få utsätta hästar för onödigt lidande bara "för sakens skull". En del individer mår alltså bättre av att inte göras om till barfotahästar...det är inte ok att hästen riskerar att dö vid en omställning...då har man gått för hårt fram, helt enkelt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

För att klargöra mitt tidigare inlägg lite ytterligare, man bör inte skriva att te x en metod är det enda som kan bota en häst och inte ange källan till sitt påstående.

När det gäller felaktiga påstående i sin helhet ang strassermetoden, det som offentliggjorts via pressen är det som har fått stå kvar. Det är en offentlig handling för beskådan av var och en, här rår jag inte över vad som skrivs. För det måste du vända dig till skribenten själv på aftonbladet, i övrigt kan vidare diskussion tas via PM med mig eller Gunnar.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tez1 skrev:
Håller med många skor av slentrian eller okunskap men..
den tuffa användningen är helt upp till människan. Över utnyttjande, på hästens bekostnad mm
Min häst som börjar bli till åren tränar jag inte hoppträning på trots att han har kapacitet för LA. Varför? Jo för att jag vill inte vara orsaken till att han slits ut i förtid. Jag kan alltså göra viss uppoffringar för hästens skull. Samma gäller barfota. Vissa lägen är han öm på grus. Jag rider då i gräskanten eller hoppar av och leder honom i gräskanten eller unviker grus helt. Svårare än så är det inte.
Är jag en djurplågare nu? Jag ser hur bra hans ben och hovar mår av att vara barfota så varför vägra honom det?
Han rids fullt ut och tränas i ridhus med sin fulla bepälsning. När han är klar med kraftfoder och torkat en del släpps han ut i lösdriften(ibland med täcke;).

/T

Utifrån den ringa hästkraft du utsätter din häst för så tycker jag du gör helt rätt i att ha den barfota förutom att jag personligen skulle inte vara nöjd med att den inte kunde obehindrat gå på alla underlag utan att söka orsaken till vad det kan bero på. Vi får nog leva med att vi har "brukshästar" här i landet och tur är väl det då dom dels sköts och tränas/rids av hästkunnigt folk med lång erfarenhet och utbildning vilket sätter Sverige högt på världskartan både inom Trav,Galopp,Hoppning,Dressyr, Fälttävlan,Körning,mm.

Alla har som sagt olika mål med sin häst men att lyfta upp ngn som "trots att han har kapacitet för LA" är väl att mena att den som alla hästar har, kapacitet för lätt klass.Jag vill inte påstå att jag försöker nervärdera din hästs kapacitet men alla hästar har en naturlig förmåga att i ett trängt flyckläge lätt hoppa över korta höga hinder upp till 1.50 cm samt i längd hela 10 meter. För hästen är detta helt naturliga hinder att klara och den kapaciteten är alla hästar födda med. Utvecklingen av dagens högpresterande sporthästar är sedan länge påverkad utifrån människans inverkan genom avel,träning,tävling samt hästkunskap.

Den som utifrån sin träning och bruk kan vara barfota utan att uppvisa problem med att vara barfota skall självklart vara barfota, övriga mer presterande hästar som uppvisar problem med att vara barfota skall omgående åtgärdas utifrån god hovvård. Är detta svårt att förstå????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag är för att hästar ska gå barfota i så stor utsträckning som möjligt, men jag är ingen fanatiker. Jag tycker naturligtvis att det är upp till var och en hur man vill göra med sin egen häst. Det primära är ju att hästen mår bra och det finns många vägar dit med eller utan skor. Det är jätteroligt att du lyckats lösa dina hästars hovproblem på ett bra sätt så att hästarna mår bra. Jag kan inte pracka på dig mitt tänkade bara tala om vad jag har för erfarenheter runt det hela. Min tanke är ju att man kan hjälpa någon som har problem och som inte vet vilken väg den ska gå.
Därför säger jag att Strassermetoden fungerar för min häst utan en massa onödigt lidande och jag har sett fler hästar i min omgivning som det fungerat bra för. Jag vill inte att folk som kanske skulle kunna bli hjälpta av det ska skrämmas bort för att de tror att det är en agressiv metod. För det är det inte. Det är inte massa smärta och lidande, jag förstår inte varför alla hakar upp sig på det.
I sådana fall är smärtan och lidandet skapat under 15 års skoning som gjort att hoven blivit trång och deformerad. Däri ligger lidanadet skulle jag vilja påstå.
När man börjar läsa om hästens hov och dess anatomi och förstå hur vissa saker hänger ihop, vill åtminstone inte jag sätta på en sko igen. Då tar jag hellre på boots. Som sagt det är upp till var och en. Däremot tycker jag att det är allas skyldighet som har häst att läsa på så mycket man kan om ämnet så att man kan ifrågasätta sin hovverkare eller hovslagare. Långt i från alla hovslagare är bra. Se på mig jag hade den hovslagare som ansågs bäst i det länet, men vad hjälpte det.
Jag ser alldeles för mycket skräckexempel runt i kring mig hur både barfota hästar är verkade och hästar skodda. Folk som litar på sin hovslagare och det gjorde även jag för några år sedan. Ibland vill jag bara gråta när jag ser vissa hovar. ibland vill jag inte ens titta på skodda hästar för jag vet att jag kommer att må dåligt.
I morgon ska jag ta med mig kameran och fota en häst i stallet som är skodd så kan ni ju få se vad ni tycker. Tyvärr är den ett vanligt exempel på skodda hästar jag ser.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

en stilla undran bara ..
när våran häst blev sjuk och ordinerad sjukhage hade vi inte nån .
vi tog en del av den stora hagen och bara hägnade av , sen fyllde vi sjukhagen med en halmeter tjock halmbädd .
det funkade utmärkt för vårat sto som trivdes .
hon hade sina kompisar bredvid och hon fick en jätte "box" utan väggar :)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Piraja skrev:
Jag är inte emot en bra verkning, jag är inte emot duktigt folk men jag blir rasande om vissa ska få utsätta hästar för onödigt lidande bara "för sakens skull". En del individer mår alltså bättre av att inte göras om till barfotahästar...det är inte ok att hästen riskerar att dö vid en omställning...då har man gått för hårt fram, helt enkelt.

Så skodda hästar som drabbas av olika hältor, inflammationer, fång etc och under åratal behandlas för dessa återkommande besvär med den långvariga smärta detta innebär, och där prognosen många gånger är så dålig att man efter diverse olika försök med olika former av specialbeslag, hovväggsresektioner etc får avliva hästen långt i förtid, det är inte att utsätta hästen för onödigt lidande????Detta är helt ok enligt dig?

Ett lidande som Strasser visat oss att hästen inte behöver genomlida, det finns lyckade rehabiliteringar runt om i världen som bevisar detta, och en korrekt utförd rehabilitering är INTE lika med mycket smärta, och det finns smärtlindrande även till Strassertrimmade hästar. Hästen får sedan en frisk hov som den får behålla livet ut utan alla dessa vanliga problem som dagens hästar drabbas av. Detta måste tydligen upprepas gång, på gång, på gång ........... Dubbelmoralen är påtaglig. Att någon häst dött av Strassertrimning har jag aldrig hört talas om. Och om det har hänt så tillhör det en mycket extrem kategori hästar, där de inre organan, lever, njure, hjärta redan är så förstörda att dessa organ inte klarar av den extra belastning som en läkeprocess innebär. Ett dödsfall på en sådan häst skulle alltså kunna inträffa av vilken form av läkeprocess som helst, t ex efter en sårskada. En häst med den dåliga allmänkonditionen anser jag och många med mig att man över huvud taget inte ska påbörja någon Strassertrimning på. Att sedan dra fram dessa extremfall, som görs i artikeln i Aftonbladet, och få det att låta som om detta vore vanligt förekommande anser jag vara en klar förvrängning av bokens syfte.

Ett tips om hur vanligt det är med hovproblem och ständigt återkommande hältor är att läsa övriga trådar här på Bukefalos!! Så välkommen till verkligheten. Och påstå inte att dessa hästar inte har smärta, många gånger mycket smärta under lång tid.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jo och hur många är det inte som har sina hästar som jag har min?
Dom flesta av dessa hästar är de facto skodda!!!

Sen tycker jag din jämförelse är lite lam. Visst vilken "kossa som helst" kan förmodligen i ett trängt läge hoppa 1,50 men att rida en bana på 1,20 är inte samma sak. Det kräver mycket träning av både ryttare och häst, många når inte ens dit.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Självklart gäller smärtproblematiken åt bägge hållen, trodde du fattade det.

Då jag inte läst alla trådar, ej sett alla hästar eller sett hur deras ryttare rider dom och heller inte sett hur deras miljö ser ut i stort tänker jag inte påstå vad som är fel med dessa hästar heller. Hovis har ju redan radat upp en hel hög av orsaker...som kan vara tänkbara...

Alltså, jag anser inte att vi har rätt att utsätta hästar för smärttillstånd för att de till varje pris ska vara barfota...och det så fort det bara går. Däremot skulle jag vilja att flera började tänka efter på "Varför" dom skor sina hästar och om det verkligen är nödvändigt. Jag önskar också att alla som äger/har häst börjar intressera sig för hela vården kring hästen på ett öppet men sunt kritiskt sätt.

Nej, jag tänker vara fortsatt kritiskt öppen för det som jag känner är bra för mina hästar men samtidigt är det viktigt för mig att jag följer den lagstiftning som finns.:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Varför överdriver du då smärtan på det oseriösa sätt du gör? Har aldrig hört dig beklaga skodda hästar som har smärta? Borde inte diskussionen om smärta kunna nyanseras något? Anser du att du själv bidrar med det du uppmanar andra till "Jag önskar också att alla som äger/har häst börjar intressera sig för hela vården kring hästen på ett öppet men sunt kritiskt sätt"?

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Varför är det då ingen som vågar stå för innehållet! Finns inget namn någonstans, som anger vem som skrivet inlagan. Mycket märkligt??

Britt-Marie
SHP

Utifrån länken jag hänvisade till så får du faktiskt ställa frågan till ansvarig på Aftonbladet.

I annat fall så borde väl ni redan fått ta del av den utifrån.
http://www.krulligahasten.se/aktuellt/145.php

och

http://www.krulligahasten.se/aktuellt/146.php

Där även namnen borde famgå eller???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Utifrån länken jag hänvisade till så får du faktiskt ställa frågan till ansvarig på Aftonbladet.

I annat fall så borde väl ni redan fått ta del av den utifrån.
http://www.krulligahasten.se/aktuellt/145.php

och

http://www.krulligahasten.se/aktuellt/146.php

Där även namnen borde famgå eller???

Ja, jag vet vem som skrivit texten. Men det är då desto mer anmärkningsvärt att ingen av dessa personer vågar stå med sitt namn i inlagan i Aftonbladet. Kanske är det någon annan som har skickat in den? Som tydligen inte heller vågar stå för innehållet.

Britt-Marie
SHP

Ps Om mina inlägg, där jag försvarar Strassermetoden gentemot osakliga angrepp på denna sida, återigen tas bort måste även angreppen mot Strassermetoden tas bort, inklusive länken till Aftonbladet. Ds
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Personligen har jag bara bra erfarenheter av skor på hästarna då jag använt mig av duktiga traditionella hovslagare. Jag har sett dåligt skodda hästar men de har kunnat korrigeras med en bra hovslagare. Hästarna har varit positiva och arbetsvilliga liksom mina nu barfotadamer är. Jag har barfotahästar för att dom klarar det och har inte behov av skor på dessa hästar.

I övrigt svarar jag dig inte då jag inte anser att det tillför något i ämnet här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp