Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Får jag påminna er om tonläget, diskussionerna är bra men tonfallet på gränsen till i det fränaste laget. Jag vill också påminna om att de metoder som diskuteras faktiskt inte är utvecklade av er personligen, därför bör man undvika att kasta anklagelser där man generellt belastar en person. Man måste göra skillnad på sak och person, vad en tycker och anser är inte samma åsikt som nästa har osv. Vi har fortfarande en tyckandefrihet, men den måste falla inom ramen av vad som är lagligt.

GOD JUL på er alla och här kommer en liten film, förmodligen är dessa hästar både med och utan skor, men det förtäljer varken filmen eller någotannat. Men kul har de ändå.;)

http://www.zippyvideos.com/7029177422808466/snowfighthorses3/

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Boj skrev:
GOD JUL på er alla och här kommer en liten film, förmodligen är dessa hästar både med och utan skor, men det förtäljer varken filmen eller någotannat. Men kul har de ändå.;)

http://www.zippyvideos.com/7029177422808466/snowfighthorses3/

Boj/moderator

Ha ha den va skitkul (faktiskt) men har du inte postat den i fel tråd????;) ;)

God Jul på Er alla
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

:rofl: Jätteskojig filmsnutt!Tack !:love:

Ordspråk:
Som man ropar får man svar..;)
Vilket även passar in under denna tråd..:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Knapplån>

Till alla er (oavsett inriktning) som på ett positivt och optimistiskt sätt för diskussionen vidare och framåt:

God Jul
och
Gott Nytt År


Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

P.S. Optimisten har lika ofta fel som pessimisten...men mår nog mycket bättre ;) D.S.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Om vi nu leker med tanken att hästen har fyra ben och att den står under sig med bakbenen, belastar den då tån eller trakten??? Kan den i dessa fall inneha en smärta som sitter högre upp än i hoven, jag tänker då på knä,länd,kors eller akut kolik,belastningsfång,Efterbördnads fång,Njurproblem,Sprucken mjälte,Korsförlamning eller förstoppning.

Mig veterligt så belastar en häst som står under sig med bak just trakten men det är ju bara vad jag tror.

Att en häst står under sig med bakbenen beror oftast på två saker; antingen är tårna för långa på bakhovarna (inte ovanligt), vilket innebär att den inte kan ta bak sina ben, tån är ju ivägen. Den andra anledningen är att den avlastar framdelen genom att ta upp mer vikt med bakbenen. Detta åstadkommer hästen då genom att flytta bakbenen mer under kroppen. Här är orsaken ofta smärta i framhovarna, belastningen på dessa minskar om mer av hästens vikt tas upp av bakhovarna.

Sedan kan hästen ställa bakbenen under sig beroende på t ex någon sjukdom i de inre organen eller något annat fel i bak, men oftast beror det på hovarna och de muskulära problem hästen får av att stå med bakbenen under sig. Att t ex få korrekt längd på bakhovarna gör oftas underverk med hästens hela bakdel (om nu inte framhovarna smärtar vill säga).

I mitt förra inlägg skrev jag om en häst som enbart står still eller vilar (inte betar som du tolkade det som). När hästen äter brukar den normalt skifta mellan att ha ett framben framför sig och ett framben under sig. Alltså vilket av frambenen som är framåt respektive bakåt växlar normalt hela tiden.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Att en häst står under sig med bakbenen beror oftast på två saker; antingen är tårna för långa på bakhovarna (inte ovanligt), vilket innebär att den inte kan ta bak sina ben, tån är ju ivägen. Den andra anledningen är att den avlastar framdelen genom att ta upp mer vikt med bakbenen. Detta åstadkommer hästen då genom att flytta bakbenen mer under kroppen. Här är orsaken ofta smärta i framhovarna, belastningen på dessa minskar om mer av hästens vikt tas upp av bakhovarna.
Britt-Marie
SHP

Men i båda fallen så borde ju belastningen bli störst i traktdelen på bakhovarna samt att den avlastar sin framdel på grund av smärta i framhovarna genom denna benställning borde väl du ha erfarenhet av att kunna ge ett mera utförligt svar på hur det förhåller sig utifrån vad du enligt erfarenhet skriver då det för mig förefaller väldigt ovanligt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Jag är mest intresserad av överrullningseffekten o de därav följande belastningarna i strålbensområdet. Skall man få till strasservinklarna bra stämmer en lång tå med ansträngd lamellrand mkt bättre än en hög, är dessutom självfixande.
PL just nu inte alls ironisk.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Jag är mest intresserad av överrullningseffekten o de därav följande belastningarna i strålbensområdet. Skall man få till strasservinklarna bra stämmer en lång tå med ansträngd lamellrand mkt bättre än en hög, är dessutom självfixande.
PL just nu inte alls ironisk.

Beträffande din "oro" kan jag lugna dig på alla punkter. En fysiologiskt korrekt trimmad häst enligt Strassermetoden sliter sin hov helt i balans. Alltså hoven slits lika mycket bak som fram, på insidan som utsidan. Hästen sätter i skritt i hela hoven, inte tån först som är vanligt bland skodda hästar. Hästen får också en ledighet i sina rörelser som den inte hade innan. Det syns helt enkelt hur bekvämt det är för hästen att gå med de vinklar, längder och höjder som du påstår skulle ge hästen skador. Att se hästar få denna ledighet och lätthet i rörelserna är en av glädjeämnena man får uppleva som SHP:are. Om du har tillgång till Lifetime of Soundness boken av Strasser kan du på omslaget se hur en hov ser ut efter en cirka 17 mil lång distansritt. Den är helt jämt sliten. Det syns även på hoven hur väl den har stått emot slitage. Om hästen skulle vara obekväm med vår trimning skulle då inte hoven slitas ojämt? Hoven är ju dessutom oskodd och det slitage som uppstår på hoven blir ju mycket tydligt.

Vad gäller dina funderingar beträffande lamellranden kan jag också stilla din "oro". Innan Strassertrimningen är det mycket vanligt med en breddad lamellrand. Allteftersom hoven blir allt friskare och friskare försvinner denna breddning och vita linjen är intakt runt hela hoven, alltså även i tån. Även bärrändsröta (white line disease) och röta i strålen försvinner och återkommer aldrig mer på en frisk hov. Man ser på hela hoven hur välmående den är.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Beträffande din "oro" kan jag lugna dig på alla punkter. En fysiologiskt korrekt trimmad häst enligt Strassermetoden sliter sin hov helt i balans. Alltså hoven slits lika mycket bak som fram, på insidan som utsidan. Hästen sätter i skritt i hela hoven, inte tån först som är vanligt bland skodda hästar. Hästen får också en ledighet i sina rörelser som den inte hade innan. Det syns helt enkelt hur bekvämt det är för hästen att gå med de vinklar, längder och höjder som du påstår skulle ge hästen skador. Att se hästar få denna ledighet och lätthet i rörelserna är en av glädjeämnena man får uppleva som SHP:are. Om du har tillgång till Lifetime of Soundness boken av Strasser kan du på omslaget se hur en hov ser ut efter en cirka 17 mil lång distansritt. Den är helt jämt sliten. Det syns även på hoven hur väl den har stått emot slitage. Om hästen skulle vara obekväm med vår trimning skulle då inte hoven slitas ojämt? Hoven är ju dessutom oskodd och det slitage som uppstår på hoven blir ju mycket tydligt.

Vad gäller dina funderingar beträffande lamellranden kan jag också stilla din "oro". Innan Strassertrimningen är det mycket vanligt med en breddad lamellrand. Allteftersom hoven blir allt friskare och friskare försvinner denna breddning och vita linjen är intakt runt hela hoven, alltså även i tån. Även bärrändsröta (white line disease) och röta i strålen försvinner och återkommer aldrig mer på en frisk hov. Man ser på hela hoven hur välmående den är.

Britt-Marie
SHP

Utifrån vår kunskap och erfarenhet hade väl inte varit fel att skriva i stället för att det ÄR så. Diskutera gärna men så länge det inte utom all rimlig tvivel är bevisat att Strassermetoden är den enda rätta lösningen för den enskilda hästen så bör du som deras företrädare visa ödmjukhet eller på starka grunder kunna bevisa att det ÄR SÅ!!

Jag kan mkt lätt genom tagna bilder på certifierade Strasserhovar här motbevisa dina påståenden samt utifrån vad dagens forskning så långt kommit fram till även genom deras resultat påvisa att din fasta övertygelse och att det är så tyvärr inte alls är så som du påstår.

Väljer dock att avvakta med det och ser hellre att det förs en diskution där var och en kan ge sin syn på saker och genom motfrågor kan ge en logisk förklaring (som alla förstår) utifrån sin utbildning och kunskap utan att påstå att det är så.

Att hänvisa till en bild på en hov från ett omslag på en bok kan knappast vara seriöst och sakligt utifrån vad du påstår den utsatts för, bilden kan vara retucherad,hoven kan även utsatts för Yttre påverkan av hovvårdare innan bilden är tagen samt är bilden enbart på en hov så kan det t.o.m. vara en döhov.Inga bevis finns för att den hoven verkligen lever och utsatts för dina påståenden och tänk på att bokens titel och bild på omslaget bör ur försäljningsfrämjande syfte ha ett visst "samband".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

hovis skrev:
Utifrån vår kunskap och erfarenhet hade väl inte varit fel att skriva i stället för att det ÄR så. Diskutera gärna men så länge det inte utom all rimlig tvivel är bevisat att Strassermetoden är den enda rätta lösningen för den enskilda hästen så bör du som deras företrädare visa ödmjukhet eller på starka grunder kunna bevisa att det ÄR SÅ!!

Jag kan mkt lätt genom tagna bilder på certifierade Strasserhovar här motbevisa dina påståenden samt utifrån vad dagens forskning så långt kommit fram till även genom deras resultat påvisa att din fasta övertygelse och att det är så tyvärr inte alls är så som du påstår.

Väljer dock att avvakta med det och ser hellre att det förs en diskution där var och en kan ge sin syn på saker och genom motfrågor kan ge en logisk förklaring (som alla förstår) utifrån sin utbildning och kunskap utan att påstå att det är så.

Att hänvisa till en bild på en hov från ett omslag på en bok kan knappast vara seriöst och sakligt utifrån vad du påstår den utsatts för, bilden kan vara retucherad,hoven kan även utsatts för Yttre påverkan av hovvårdare innan bilden är tagen samt är bilden enbart på en hov så kan det t.o.m. vara en döhov.Inga bevis finns för att den hoven verkligen lever och utsatts för dina påståenden och tänk på att bokens titel och bild på omslaget bör ur försäljningsfrämjande syfte ha ett visst "samband".

Eftersom jag inte hänvisar till någon annan i mitt inlägg, utan endast refererar sådant jag själv upplevt beträffande förbättringar i hästens hov och rörelsemönster anser jag det fullt befogat att skriva att det "är" så. Att bärrandsröta (white line disease) försvinner är ju ganska lätt konstaterat, att en breddning av lamellranden finns är ju också lätt att konstatera, att den sedan försvinner efter en viss tids Strassertrimning är ju också mycket lätt att konstatera, att hästen sätter i hela hoven och inte tån kanske kräver ett litet mer tränat öga för att se, men jag tror nog att de flesta klarar detta, att hästens rörelser blir ledigare och lättare är också lätt att konstatera när jämförelsen är det stickiga och korta steg hästen hade tidigare, att hoven slits i balans och att se detta kräver nog lite träning, men är man van att titta på en häshov och särskilt då man ofta får korrigera sådana snedställningar i början av Strassertrimningen så blir skillnaden mellan en hov i obalans och en i balans mycket uppenbar.

Önskar bara att du vore lika kritisk till annat som skrivs i vissa artiklar som du är till den bild jag refererar till!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Att bärrandsröta (white line disease) försvinner är ju ganska lätt konstaterat, att en breddning av lamellranden finns är ju också lätt att konstatera, att den sedan försvinner efter en viss tids Strassertrimning är ju också mycket lätt att konstatera, att hästen sätter i hela hoven och inte tån kanske kräver ett litet mer tränat öga för att se, men jag tror nog att de flesta klarar detta, att hästens rörelser blir ledigare och lättare är också lätt att konstatera när jämförelsen är det stickiga och korta steg hästen hade tidigare, att hoven slits i balans och att se detta kräver nog lite träning, men är man van att titta på en häshov och särskilt då man ofta får korrigera sådana snedställningar i början av Strassertrimningen så blir skillnaden mellan en hov i obalans och en i balans mycket uppenbar.

Önskar bara att du vore lika kritisk till annat som skrivs i vissa artiklar som du är till den bild jag refererar till!

Britt-Marie
SHP

Så bärrandsröta och White line disease är två benämningar på samma sjukdomsbild???

Vad du fått ifrån att en fysiologiskt skodd häst sätter i tån först skulle jag gärna vilja att du utvecklade likväl att den skulle ha ett kort stickigt steg. Som du säger så är en väl balanserad hov en gra grund att "stå på" men är inte den övriga delen av hästen i balans så "går" den ur balans. Du har aldrig funderat på varför lutande tornet i Pisa hamnat ur balans???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag tycker att ditt inlägg Ideaal var mycket bra. Jag håller helt med om att bara för att det kan uppstå vissa "biverkningar" behöver det inte bli så.
Det jag inte förstår är att alla hänger upp sig så mycket på att hästen "lider" att det är så "smärtsamt" för hästen att gå över till barfota och helst då med hjälp av strasser.
Det är väl klart att övergången förmodligen inte är helt smärtfri för de flesta hästar och kan ta upp till 2 år innan processen är klar. Man kan ju också fråga sig vad är smärta och hur upplever hästen det. Bara för att hästen inte vill gå på grusvägar med besvärligt grus och får ont av det, men fungerar utmärkt i skog och på mjuka marker eller trevligare grusvägar, lider hästen då och har smärta?
De flesta hästar som går över till barfota genomgår förmodligen det stadiet och kanske aldrig helt kan gå på en "elak" grusväg, men vad spelar väl det för roll. Jag behöver ju inte rida där, jag kan ju välja min väg bättre än så.
Hovbölder som de kan få och som är så hemskt och så smärtfyllt kan ju även hästar med skor få, så där förstår jag inte resonemanget att det skulle var så hemskt bara för att hästen går barfota.
Min gamla häst var väl skodd sådär i 15 år och har snart varit barfota i 2 år. Det har varit stappligt och besvärligt och ibland inte det minsta roligt. Jag trodde att jag hade den bästa hovslagare man kunde få för pengar, men ändå trasades hovarna sönder och jag kunde tappa skor i skogen.
Fick sko om med alldeles för täta mellanrum annars gick det inte alls. De första åren jag hade honom vred han av sig skorna för han vred så mycket på bakhovarna när han skrittade. Det blev bättre men inte bra. Han slet undersidan på skon vid tårna på bakhovarna till oigenkännlighet fast han hade tjockare skor. Det gick inte att göra någonting åt och då har jag frågat flera hovslagare.
Han tyckte att det var fruktansvärt hemskt att bli spikad i bakhovarna och förmodligen hade han blivit sömstucken ett flertal gånger innan jag fick honom. Men den typen av smärta kanske är helt ok jämfört med att vara lite öm på en grusväg.
Han har jättetrånga hovar till följd av skoning och det är det jag slåss med nu och har gjort i 2 års tid. Han kanske inte blir helt bra, men vad gör väl det. Det går framåt han kan gå på nästan allt nu utan "elaka" grusvägar. Asfalt inga problem. Han vrider knappt på bakhovarna längre och sliter nu inte ner tån på under sidan längre, då han nu sätter i trakten före tån. Hmm och det gick inte att göra någonting åt....
Utan strasserverkning hade vi inte varit där vi är idag. Det första året verkades han mer som en "vanlig" barfotaverkning om jag får uttrycka mig så och det gick inte frammåt utan snarare åt andra hållet.
Jag gillar inte att Strassermetoden utmålas som en ohuman metod med smärta och lidande och att SHP:are gör hästen illa med flit, för så låter det på vissa och i vissa artiklar. Mer hästälskande och vänliga själar som verkligen vill hästen väl får man nästan leta efter. De som inte riktigt vet vad strasser går ut på och som läser på den här tråden misstänker jag blir bortskrämda av tonen som kan vara rätt hård, det tycker jag är synd.
Jag hörde en massa skit om strasser för sådär 1,5 år sedan och tänkte att det där låter intressant, det måste jag läsa mer om. Så jag läste allt jag kom över som fanns att läsa om strasser och bildade mig en egen uppfattnig. Jag tycker att ni ska göra det samma, lyssna inte bara på vad folk säger utan hämta in fakta från källan och bilda er en egen uppfattning!
Det jag vill vända mig mot eller fråga är det här lidandet som ska uppstå på var och varje strasserverkad häst. Jag har sett flera strasserverkade hästar i min omgivning och inte lider de vad jag kan se.
Däremot kan jag tänka mig att folk som går en helgkurs och sen tror att de kan verka sina och andra hästar och lösa alla olika hovproblem kan bli ett problem. Om bara utbildade SHP:are verkade andras hästar i strassers namn tror jag att det skulle bli bättre. Många som tror att det kan verka bra kan nog göra mer skada en nytta då de besitter alldeles för lite kunskap. Jag trodde att jag kunde något om hovar för ett år sen, gud vad jag misstog mig. Idag har jag iaf lärt mig mer och har en utbildad SHP:are som verkar mina hästar och övervakar mina verkningar som jag gör mellan hennes verkningar.

Oj vad långt det blev. Var nog tvungen att skriva av mig lite.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Intressant...men vad är det egentligen som är anmält här...jag uppfattar det som att det är metoden som helhet utifrån Strassers egen beskrivning i sin litteratur. Jag misstänker att de svenska strassertrimmarna inte är fullt så extrema i sin utövning då de är medvetna om att vår lagstiftning inte tillåter det.

Skillnade är ju faktiskt SMÄRTA...så länge en häst inte uppvisar smärtreaktioner, fungerar i hårt arbete och blir rätt gammal så kan man inte påstå att det är sämre än strassertrimning...sen kan det finnas poänger i vissa delar av metoden men då följer jag hellre Vildhästmetoden (four point trim). Min support ger mig bra information då jag skickar bilder kontinuerligt till honom på min hästs hovar(http://www.kbrhorse.net/hea/willtrim.html). Det viktigaste är ju att man har en bra dialog med en ordinarie hovslagare då det faktiskt är den yrkesgrupp som är godkänd hos veterinärkår och försäkringsbolag samt djurskyddsmyndighet. Han kommer regelbundet och ser över mina hästars hovar, vi diskuterar lite olika tankar kring hovform och vad som kan vara ultimat i mina hästars fall. Det är ju det som krävs av mig som hästägare!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Det finns metoder som inte ger den smärta du pratar om här och som ger minst lika friska hästar och funktionsdugliga...så varför ska man då välja STrasser?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Intressant!!! Berätta mer!!!
Nu har vi en metod till att diskutera utöver AANHCP och Strasser.
Har inte hört att någon utövar Four Point metoden här i Sverige på barfota hovar. Har den mer gemensamt med KC La Pierre?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Hm...känner inte till den...men jag har flera gånger hänvisat till den support jag har som dessutom min hovis känner är helt ok. Four point trim har visat sig funka på min dam och hon har väldigt bra hovar, rids på alla underlag samt har inte haft några svårigheter vid övergången till barfota...det hade däremot halvblodet jag då hade när jag gick över till barfota och hon fick då flappskor (rtg-visade på mycket tunna sulor).
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Glömde nämna att man inom Four-poin-trim även har särskilda skor som ska ge de hästar med sämre förutsättningar att kunna trimmas på samma sätt utan smärta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Sluta nu! Så du menar nu att alla vildhästar, som aldrig ens varit i närheten av Strassertrimmare, har sjuka hovar??? Att alla andra metoder som har minst lika mycket forskning eller mer inte vet vad dom pysslar med?

Nej, nu är du ute och cyklar och trovärdigheten stöp ner i botten direkt!:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 085
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp