Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Tez1 skrev:
Vad jag fattat så kan problemet likväl uppstå med en utbildad hovis och med dennes ansvarsföräkring.

/T
Med skillnaden att hästens försäkring gäller.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Det peter_lundin menar och som jag också tror är att ingen försäkring täcker försumlighet eller skada orsakad av dålig eller felaktig verkning.
Är skadan dessutom orsakad av ägarens försumlighet, då tror jag inte att det finns en chans någonstans att få ersättning.

I min ansvarsförsäkring finns klausulen att allt måste ske lagenligt, dvs ej svartskoning. Det kan också vara värt att tänka på för alla de som väljer billigare skoning/verkning framför ett kvitto.
Skulle de mot förmodan lagstifta mot barfotaverkning skulle inte heller ansvarsförsäkringen gälla.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Som sagt, nu är problemet klarlagt vad gäller försäkring så vi kan stanna där nu. Vill man utveckla saken lite närmare, går det bra att göra under hästverksamhet.

Boj/moderator
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

*lånar knapp*

Nu har jag en fråga.

Som ni vet går min häst barfota sen ett tag och det har gått bra.
Men nu senast verkaren var ute upptäckte vi att hon hade blödningar i lamellranden på båda fram och att den blivit något uttänjd tror jag han sa. Det var mer i den vänstra hoven som i inte är bockhovig.

Vad kan det bero på?

Vi pratade om det och event kan det bero på någon form av överbelastningn men var den belastningen kommer ifrån kan jag inte svara på. Hon rids ingenting nu, står nu inne på nätterna. Vi upptäckte detta ca 4 veckor efter hon kom till det nya stallet.
Jag har inte märkt att hon ömmar något eller nått annat som är ovanligt.

Till historien hör att hon var borta hos en fodervärd 2 mån där hon inte verkades som skulle vara önskvärt så hon fick nästan tillbaka sin bockhov och hon fick början till hålvägg och lite strålröta på den.¨
Problemet där är ju att jag inte har någon koll på vad hon gjorde där, men hon reds inte så mycket stod ute och hade mest semester.

Kan det vara en liten släng av fång?
Höt verkar vara av väldigt bra kvallitet, hon får fri tillgång på detta och ca 1 kilo mustang orginal + lite alger. Alger har hon fått innan utan att jag märkt något...

Just nu avvaktar jag bara och kör på som vanligt för hästen ser inte ut att må dåligt, skulle hon göra det så ser man det direkt.

Varför får man en blödning i lamellranden?

Kanske lite luddigt men om något är oklart så får jag förtydliga det isåfall sen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Blödningen kommer av ngn typ av övertänjning av lamellagret, alt "bruising" av övergången mellan sula o lamellager.
Lite spekulationer: Vad är det som gör att din häst hela tiden vill få tillbaks sin bockhov?
I min värld beror det på att hon fortvarade har kvar en överdriven dragning i djupa böjsenan, denna kan antingen komma från ett kvarstående muskulärt problem el en förkortning av djupa böjsenans förstärkningsband en vanlig komplikation när man inte får ordning på ett bockfotsproblem på ett föl tillräckligt snabbt.
Om vi nu säger att du har ngt sånt problem. Gör du då hästen mer komfortabel när du sänker trakten för att få bockfoten att se ut som den andra? Risken är att du tar bort det stöd av en hög trakt som hon kanske behöver vilket skulle kunna tvinga henne att lägga extra belastning på tån. Till en del kan det här nog kompenseras av att hålla tån väldigt kort så att du får till en lätt överrullning. Dvs inga 45 grader!
Obs det här är bara spekulationer jag kan inte veta när det gäller en häst jag aldrig sett o där jag inte har koll på bockhovens ursprung.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag är medveten om att detta inte är ett enkelt svar på din fråga, ngt som du säkert kan få el fått på andra håll, men fundera lite.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

peter_lundin skrev:
Blödningen kommer av ngn typ av övertänjning av lamellagret, alt "bruising" av övergången mellan sula o lamellager.
PL

Och hur skulle då en sådan "övertänjning" kunna uppstå? Tån är redan mycket kort.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Cecely skrev:
Kanske lite luddigt men om något är oklart så får jag förtydliga det isåfall sen.

Har denna häst någonsin,och i så fall när varit på en klinik för detta problem och i så fall kollades den med ultraljud avseende nedre benets senapparatur,ligament. Kom just från Strömsholm med ett liknande problem på en unghäst fast dubbelsidigt bf där vi fann svaret för drygt en månad senare och va där på andra återbehandlingen med sk "shockwave"

Bockhov har nästan uteslutande så vida rotation som en secundär åkomma av fång inte föreligger ett trauma i senapparaturen, bakre delen av hovens liggament eller som PL säger utifrån tidigt unghäststadie djupa böjsenans förstärkningsband men det borde ni som är kunniga sett redan vid unghästens 4-8 månad och redan då gjort ngt åt det.Långvarig trauma i muskelaturen är ytterligare en orsak som kan ligga till grund då som bekant all muskelatur utmynnar i en sena.

Det finns dock en mkt mer vanlig orsak som för dagen endast forkningen har en antydan om och som den hästen jag va inne med i dag visat sig besannat dom misstankar man har vilket är lite kul då jag kan den innan och utan redan vid födseln och därmed kan ge en värdefull historik.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Övertänjning är ett alternativ av två nämnda, mer tänker jag inte diskutera så länge du inte vågar presentera din egen säkert tvärsäkra åsikt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

lånar knapp

Här är en intressant länk med många intressanta länkar kring barfota. Även från veterinärer mm Jo, det pågår seriös forskning kring hovar och bevis för att oskott är bättre för hästen.
http://www.drabekhoofcare.com/Articles.htm
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Att det pågår forskning kring hovens funktion är knappast ngn nyhet även om det finns vissa som tror att veterinämedicinens kunskap om hovar inte utvecklats sen tidiga teorier på 1800-talet. Men bevis för att barfota i alla lägen skulle vara bättre för hästen? Visst barfota är ofta bra men inte för alla o alltid.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Vad gäller bockhoven så har jag funderat i dina banor också. Såvit jag vet så är hon född med detta, alt har hon gått med detta väldigt länge. Jag ska ta och åka iväg till klinik i jan hade jag tänkt just för att se hur det ser ut, ultraljud och röntgen.
Kanske hjälper det när jag säger att hon har börjat svikta kotleden något innåt när hon går?

Men här känns det som man måste väla bu eller bä. Antingen höjer jag trakten och avlastar senan men då kommer jag få en helt sne häst som kommer bli felbelastad någon annan stans.

En sak som jag kom att tänka på är att om det nu skulle vara så att den senan är väldigt tänjd nu, borde man inte se det på hur hon står? Jag har kollat på detta och när hon bara står så benen vinklade rakt ner. När hon äter så är alltid bockhoven den som är bakåt.

Hur komme det sig att man fått en övertänjning då?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jag tror egentligen mer på alt 2 dvs att blödningen kommer från övergången mellan sulläderhud o lamellager pga för mkt belastning på tån.
Vad menar du med att kotan sviktar innåt.
Jag tror inte att du får en sned häst utan att du har en sned häst o att man måsta komma fram till vilket läge som fungera bäst för hästen.
Läs vad Ramey skriver om club foot
http://www.hoofrehab.com/hoof articles by Rete Ramey.htm
det finns en del bra tankar ffa sista stycket.
Obs jag tror inte att Ramey har rätt i allt men han håller reda på vad som händer i forskningen o gör vettiga analyser utgående från detta o sin egen erfarenhet, det han skriver är alltid läsvärt.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

När jag studerat betande hästar(egna och andras) så slås jag av att de alltid har en fram-fram och en fram-bak.
I cirka 90% av tiden verkar det som att de väljer en sidas framhov som är bak av någon anledning. På gammelgubben är tom hoven förändrad jfr med den andra och jag tror det är pga av ställningen.
I hans fall växer/slits den hoven mer rakt(jfr bock hovstendens) högre trakt och kortare tå.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

hovis skrev:
Det finns dock en mkt mer vanlig orsak som för dagen endast forkningen har en antydan om och som den hästen jag va inne med i dag visat sig besannat dom misstankar man har vilket är lite kul då jag kan den innan och utan redan vid födseln och därmed kan ge en värdefull historik.

Nu blev jag nyfiken. Berätta! HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Men hon hade blödning i båda fötterna fram. Den andra har lägre trakt och längre tå.

När hon går så ser man att kotan sjunker ner och lite innåt. Inte väldigt mycket men lite.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

HelenaHandberg skrev:
Nu blev jag nyfiken. Berätta! HH


För dagen går det tyvärr inte att säga mer än vad jag sagt då det utifrån dagens forskning endast finns en antydan om att det förhåller sig så men ju fler fall som dokumenteras ju säkrare utfall kommer resultatet utvisa. Som med alla forsknings resultat bygger dom även på att vem som helst under exakt samma förutsättningar kommer fram till samma resultat samt att ju fler fall man granskar med samma förutsättningar som ger samma resultat ju större tilltro kan man antyda till forskningsresultatet.

En grundregel är dock att den som äger/har hand om den enskilda indivden är ärlig i allt den känner till om den enskilda individens historik och delger det utan att undanhålla information som man kan anse vara pinsam utifrån egen mindre hästkunnig hantering/åsamkan på hästen då hela resultatet kan falera utifrån utebliven fakta. Har man inte historiken klar för sig är det till stor hjälp att bidra med att försöka söka fram den, enbart för att hjälpa till med att få en korrekt helhetsbild.

Utifrån mitt yrke så händer det tyvärr att en och annan hästägare undanhåller väldig vilktig info. avseende den enskilda individen historik vilket helt i onödan fördröjer hästens välmående. Man lär sig dock ganska snart att ställa rätt frågor för att få dom svar som ger en logisk förklaring.

Att undanhålla hela den kända sanningen är att sätta sitt eget ego i centrum och sin hästs välbefinnande i andra hand. Jag har aldrig förstått varför vissa gör så samtidigt som dom i nästa mening tycker så hemskt synd om att deras häst har den och den åkomman (som man många gånger själv bidragit till att den för dagen har utifrån att undanhålla hela sanningen)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Tez1

Hm, det var nån jag träffade, apropå olikstora, plattare respektive mer upprätta hovar fram. -Halsen är för kort i relation till benens längd. Hästen måste vid betande alltid ställa ena frambenet i viloläge under sig för att nå ner till marken. Hästar, vanedjur,"väljer" alltid samma ben. Resultat=olika belastning av båda framben inklusive hovar, senor och leder, olika hovtillväxt och eventuella problem.
Låter det knäppt?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Det låter rimligt.

Men att hästen skulle ha för kort hals?:confused:
Det har väl alla hästar i sånt fall ingen jag har sett har valt att beta med båda frambenen i jämnhöjd. Tror jag iaf:angel:

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jo, så menades det. Halsen är såpass för kort i relation till benens längd att hästen nästan måste "niga" lite med ena benet och så ser ju inte relationen hals-ben ut hos alla hästar. En kompis till mig som hörde samma tes samtidigt som jag, med en häst som har många ben-hovbekymmer, började intensivstudera sin betande häst. Hästen vilade hela tiden samma framben en bit under magen med bara tån i backen. Hon belastade bara det benet när det blev dags att ta nästa steg för att beta vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp