Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Och ingen av Er tror på att hästar liksom människor är höger eller vänster "hovade"????
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jo, absolut, det tror jag absolut. Det var liksom en del av poängen med det jag berättade. Jag har abslout ingen kunskap av någon större dignitet, när det gäller hästfötter. Däremot är jag mycket nyfiken och intresserad. Rent "ideologiskt" (har följt snacket här en tid) är jag ganska konservativ, tror på beprövad erfarenhet och vetenskapliga forskningsmetoder samt en smula bondförnuft och tradition.
Skälet till att jag berättade den lilla halshistorien är att jag undrar hur andra tänker och om ni hört nåt liknande.:love:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Jo, jag har nog också hört något liknande. Men samtidigt skall man vara lite på sin vakt för alla hästar gör inte så. Alltså alltid alltid samma ben bakåt.
Som ryttare vill du ju få hästen liksidig, men om hästen har problem i ena framhoven antingen som ett resultat av denna ensidighet eller är ensidig pga något problem, så måste man ju gå till botten med det hela och försöka hjälpa hästen! Dvs, om det behövs någon åtgärd.

Exempelvis har min Ironia haft problem med röta som hittils nästan alltid varit värst i vänster fram. Det är också den som hon jämt haft bakåt när hon betat. Frågan är; är rötan värst i den hoven eftersom hon "vilar" den på detta vis. Eller "vilar" hon den på detta vis för att rötan är värst där?
Hönan eller ägget...

Oavsett är det inte bra att snedbelasta på det viset utan hästen borde växla mellan att ha höger och vänster hov bakåt. Beror det på en enkel preferens får man jobba på liksidigheten. Beror det på något problem måste man försöka lösa det.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ja, här går åsikterna isär. En del tror att många problem kommer från hästens kropp och visar sig sedan i hovarna, medan vi barfotaförespråkare tror att många problem kommer från hovarna och att hästen på grund av det får problem i kroppen. Vad man tror om det är upp till var och en att avgöra.

Det man kan göra i detta fall är att se hur hästen ställer sig t ex när den vilar. Står hästen med benen under sig då är det något som är fel. Häsen väljer inte frivilligt att stå med t ex frambenen eller ett framben under sig. Den s k ståapparaten fungerar då inte som det är tänkt, alltså som gör att hästen kan stå utan att använda någon energi. Hästen använder sig av ett system med senor och ligament för att hålla sig uppe. När denna ståapparat inte funger måste hästen använda muskler för att hålla sig uppe. Detta är energikrävande. Här får man alltså fundera på vad är det som gör att en häst "frivilligt" väljer att ställa benen på det sättet. Vi tror att det beror på att hästen har traktsmärta och genom att ställa bak benen avlastar trakten. Det är även lätt att tänka sig hur man själv skulle gå om man hade ont t ex i hälen, vi väljer då att gå på tå, precis som hästen gör.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Ja, här går åsikterna isär. En del tror att många problem kommer från hästens kropp och visar sig sedan i hovarna, medan vi barfotaförespråkare tror att många problem kommer från hovarna och att hästen på grund av det får problem i kroppen.
Britt-Marie
SHP



Jag vill härmed belysa bara ett par exempel som ger hästen problem i kroppen och ursprungligen kommer ifrån hovarna.

Akut muskelbristning,Slagskada från annan flockindivid,Fläkskada,trauma vid fall,benbrott,Defekt nedärhet,Felaktig fosterställning,Skelletskörhet,Urkalkning,Medicins Fång,Foderrelaterad Fång,Botulism,Stressrelaterad tarmstörning utifrån den mest ranglåga i flocken,Obalanserad foderstat,Tandrelaterade trauma,Bäckenrotation,Felaktigt tillpassad utrustning,Obalanserad ryttare. Ja listan kan göras mkt lång men visst kan man tro att problemen uppkommer från hovarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Häsen väljer inte frivilligt att stå med t ex frambenen eller ett framben under sig.

Britt-Marie
SHP

Med tanke på hur många timmar en häst i naturligt tillstånd betar så har dock jag aldrig sett ngn som betar med båda frambenen under sig. Däremot så står dom ALLTID med ett framben framför sig och det andra frambenet UNDER sig (förutom föl) oftast oxå med samma ben framför det andra enbart p.g.a. att dom är antingen vänster hänta eller oftast som vi människor högerhänta samt att hjärtats fysiologi inte klarar av en jämn cirkulation i alla fyra benen samtidigt likväl att ståapparaturen inte fungera om alla fyra benen är jämt belastade.

Har man någon gång sett en häst sova stående så har man oxå sett att ett ben alltid är avlastat enbart för att hästens låsmekanism skall kunna fungera.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Det man kan göra i detta fall är att se hur hästen ställer sig t ex när den vilar. Står hästen med benen under sig då är det något som är fel. Vi tror att det beror på att hästen har traktsmärta och genom att ställa bak benen avlastar trakten. Det är även lätt att tänka sig hur man själv skulle gå om man hade ont t ex i hälen, vi väljer då att gå på tå, precis som hästen gör.

Britt-Marie
SHP

Om vi nu leker med tanken att hästen har fyra ben och att den står under sig med bakbenen, belastar den då tån eller trakten??? Kan den i dessa fall inneha en smärta som sitter högre upp än i hoven, jag tänker då på knä,länd,kors eller akut kolik,belastningsfång,Efterbördnads fång,Njurproblem,Sprucken mjälte,Korsförlamning eller förstoppning.

Mig veterligt så belastar en häst som står under sig med bak just trakten men det är ju bara vad jag tror.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Ja, här går åsikterna isär. En del tror att många problem kommer från hästens kropp och visar sig sedan i hovarna, medan vi barfotaförespråkare tror att många problem kommer från hovarna och att hästen på grund av det får problem i kroppen. Vad man tror om det är upp till var och en att avgöra.


Britt-Marie
SHP

Varför skulle hästen i så motto vara annorlunda än alla andra däggdjur inklusive människan?

För dessa gäller att massor av systemsjukdomar i kroppen kan yttra sig i fötter/tår/klövar/trampdynor.

Allt från kärlsjukdomar, sockersjuka, ämnesomsättningssjukdomar, hormonrubbningar, ledsjukdomar, näringsbrist, leverskador, lungproblem mm mm kan visa sig i fötter/tår.

Med undantag av infektioner med ingångsport i fötter eller extremt sällsynta cancrar som börjar i fot/tå har jag aldrig hört talas om ett enda fot/tåtillstånd hos människor eller andra djur som skulle leda till sjukdomar i övriga delen av kroppen. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

HelenaHandberg skrev:
Varför skulle hästen i så motto vara annorlunda än alla andra däggdjur inklusive människan?

För dessa gäller att massor av systemsjukdomar i kroppen kan yttra sig i fötter/tår/klövar/trampdynor.

Allt från kärlsjukdomar, sockersjuka, ämnesomsättningssjukdomar, hormonrubbningar, ledsjukdomar, näringsbrist, leverskador, lungproblem mm mm kan visa sig i fötter/tår.

Med undantag av infektioner med ingångsport i fötter eller extremt sällsynta cancrar som börjar i fot/tå har jag aldrig hört talas om ett enda fot/tåtillstånd hos människor eller andra djur som skulle leda till sjukdomar i övriga delen av kroppen. HH

Fast nu måste jag säga att jag inte förstår hur du menar. Det finns en mängd kroppsliga problem som orsakas av att människor av olika anledningar belastar fel, som har sitt ursprung i fötterna hos människor. En kompis till mig bröt i unga år fotleden och har nu efter många år problem i knäleder och höftleder och ingen tvivlar på att ursprunget finns i fotskadan. Inget som är ovanligt inom sjukvården idag.

Jag tror inte alls att det är ovanligt att människor som har problem i sina fötter också får problem i andra delar av kroppen.

Undrar just hur många av oss som skulle klara av att gå i högklackat 24 timmar per dygn eller hur snabbt vi skulle få skador kroppen om vi gick med skor som var högre på insidan än utsidan. Jag minns mycket väl den tiden när skorna som kallades pumps var på modet. En kväll var nog för att en begynnande "hallus valgus" skulle visa sig.

Så att inte olika felställningar på hoven skulle kunna drabba hästens kropp är jag inte med på.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Så att inte olika felställningar på hoven skulle kunna drabba hästens kropp är jag inte med på.


Och vad är då vetenskapligt bevisat av vad en rättställd hov är och att inte ngn annan yttre påverkan kan leda till att en rättställd hov kan bli felställd.?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Eftersom det tydligen måste sägas så kan väl jag vara den som gör det. Självklart kan en häst göra illa sej och få problem i andra delar av kroppen som inte beror på hovarna. Så dum tror jag inte någon är så dom tror att en häst inte kan skadas i övrigt:eek:

Sedan vad gäller traktsmärta och att ställa under benen så tror jag nog Afrodite menade frambenen i första hand, men du försöker vända det till din fördel som vanligt. Det kan självklart visa sej i en hov om hästen har en skada längre upp i benet också..

Föressten hovis, du som inte tror att järnskon påverkar hovmekanismen nämnvärt mkt ska kanske läsa en studie som finns på SLU;s hemsida. Där visar det sej att med flappskor så kunde hoven ges utrymme för vidgning medans järnskon inte tycktes bidra alls i samma omfattning. Menar nu inte att man ska sko med flappskor istället för barfota. Men det är intressant att det även med en form av sko, som dock inte går lika långt bak på hoven, kan bidra till en lite bättre hovmekanism jämfört med vanliga järnskor. Då kan man verkligen undra vad jämförelsen mellan en bra verkad barfotahov och en hov skodd med vanlig järnsko skulle bli...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Toffel skrev:
Eftersom det tydligen måste sägas så kan väl jag vara den som gör det. Självklart kan en häst göra illa sej och få problem i andra delar av kroppen som inte beror på hovarna. Så dum tror jag inte någon är så dom tror att en häst inte kan skadas i övrigt:eek:

Du har redan gett svaret på detta.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Toffel skrev:
Sedan vad gäller traktsmärta och att ställa under benen så tror jag nog Afrodite menade frambenen i första hand, men du försöker vända det till din fördel som vanligt.

I min värld så har hästen fyra ben och även fyra hovar. Det vill jag inte kalla för att vända ngt till min fördel utan bara till hästens fördel.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Toffel skrev:
Föressten hovis, du som inte tror att järnskon påverkar hovmekanismen nämnvärt mkt ska kanske läsa en studie som finns på SLU;s hemsida. Där visar det sej att med flappskor så kunde hoven ges utrymme för vidgning medans järnskon inte tycktes bidra alls i samma omfattning.

Var har jag påstått att en sko inte skulle hämma hovmekanismen???? Anatomiskt korrekt skoning går ut på att ge hoven den mest snarlika naturliga hovmekanismen som man kan återge med en sko,dock så kan det aldrig bli så naturligt som en opåverkad barfotahov. Flappskon är inte till hovens bakre region skonsam för hästen då den "plastade" traktdelen är av för lite udnerstödjande för hovens belastning och endast kommer ge tryckskador i främst traktdelen samt att endast en av 100 hästägare har kunskapen om att hålla ytan mellan trakt,sulan dagligen ren från all skit som under utevistelsen samlas där. Går dennna individ dessutom på lösdrift så är den rent av skadlig med avlastning i belastningsfasen i stället för en fullt belastd belastningsfas.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

Toffel skrev:
Då kan man verkligen undra vad jämförelsen mellan en bra verkad barfotahov och en hov skodd med vanlig järnsko skulle bli...

Skillnaden skulle bli att ingen vet vad en bra verkad barfotahov utan smärta är så vida individen arbetas dagligen genom ridning,träning,tävling medans man för dagen vet att det är fullt möjligt utifrån att skydda hoven mot större slitage än den utsätts för med en anatomisk skoning med "viss" hämmad hovmekanism.

En barfotaverkad häst som ömmar i hoven kommer aldrig att fullt ut belasta den hoven med den följden att hovmekanismen kommer att hämmas vilket kan likas med en järnskodd hov enligt er propaganda likväl att en anatomiskt korrekt skodd hov som utan smärta kan ta full belastning kommer inneha en ngt mindre naturlig hovmekanism men ändå en mer naturlig utifrån sin oskadliga belastning.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Fast nu måste jag säga att jag inte förstår hur du menar. Det finns en mängd kroppsliga problem som orsakas av att människor av olika anledningar belastar fel, som har sitt ursprung i fötterna hos människor. En kompis till mig bröt i unga år fotleden och har nu efter många år problem i knäleder och höftleder och ingen tvivlar på att ursprunget finns i fotskadan. Inget som är ovanligt inom sjukvården idag.

Jag tror inte alls att det är ovanligt att människor som har problem i sina fötter också får problem i andra delar av kroppen.

Undrar just hur många av oss som skulle klara av att gå i högklackat 24 timmar per dygn eller hur snabbt vi skulle få skador kroppen om vi gick med skor som var högre på insidan än utsidan. Jag minns mycket väl den tiden när skorna som kallades pumps var på modet. En kväll var nog för att en begynnande "hallus valgus" skulle visa sig.

Så att inte olika felställningar på hoven skulle kunna drabba hästens kropp är jag inte med på.
Och allt börjar inte i fötterna!!
Själv har jag haft en låsning i ryggen som gjorde att jag fick ont i foten..symtomen var tydligast i foten men orsaken kom från min rygg!!när ryggen blev bättre slutade min fot värka..och jag står inte lika ofta med den foten framför mig för att avlasta min sneda rygg..det lustiga är oxå att ju bättre min rygg blir desto mer lättriden och liksidig blir min häst!e inte det lustigt!;)

Spånar vidare på ditt ex..
Din kompis bröt fot fotleden som ung,antagligen var det mer än fotleden som kom i obalans vid olyckstillfället,kan mkt väl vara så att din kompis fick snedheter i höft och knän redan då..vem vet?Fast just då värkte fotleden mest..
(Fotleden kan också läkt i hop fel men det brukas ju kollas upp rätt noga genom röntgen.)

Om din kompis tex gått till en osteopat,kiropraktor direkt efter skadan också så hade nog ev framtida besvär kunnat förhindrats.
Så frågan är ,var det fotleden som orsakade din kompis framtida besvär enbart eller kan andra obalanser uppstått i samband med den akuta skadan?
Hänger du med ,ibland kan små saker ge stora problem längre fram med förslitningskador som följd.

Samma sak med hästar.

Det bästa för både folk och fä vore att försöka få alla att se helheten och behandla hela kroppen vid ev behov ,allt hänger ihop,vi kompenserar en svag del av kroppen genom att överbelasta en annan .
Till slut tar kroppen stryk,just därför är det så viktigt att ligga steget före så inte akuta skador blir kroniska besvär.

Som på häst..det är inget slump att en häst plötsligt växer iväg olika i hovarna,eller om den alltid vilar ett ben extra mkt,eller går med svansen på sned eller vad det nu kan vara för varningsblinkers som lyser.

Man skall inte måla fan på väggen i onödan men om man alltid blundar för olika varningslampor en del hästar förtvivlat blinkar med,då kan det sluta med skroten ,helt i onödan...



Snedheter hos häst läker inte alltid ut av sig självt ..varken genom vila eller rörelse,eller trimningsmetod..hästen kan i vissa fall behöva en kiropraktisk beh för att rätta till snedheter som uppstått,ju fortare detta görs ju bättre resultat.

Skillnaden mellan häst och människa är att vi får skylla oss själva om vi får förslitningskador pga gamla skador.. men hästarna kan tyvärr inte själva beställa tid hos veterinär,kiropraktor,hovslagare ,tandläkare eller liknande..eller vad den nu kan behöva ibland.:crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Fast nu måste jag säga att jag inte förstår hur du menar. Det finns en mängd kroppsliga problem som orsakas av att människor av olika anledningar belastar fel, som har sitt ursprung i fötterna hos människor. En kompis till mig bröt i unga år fotleden och har nu efter många år problem i knäleder och höftleder och ingen tvivlar på att ursprunget finns i fotskadan. Inget som är ovanligt inom sjukvården idag.

Jag tror inte alls att det är ovanligt att människor som har problem i sina fötter också får problem i andra delar av kroppen.

.
Självklart kan felbelastningar i en del av rörelseapparaten ge bekymmer också i andra delar även om det ofta är svårt att säga vad som är hönan resp ägget. Nu uppfattade jag det som om Afrodite inte avsåg detta utan snarare sådana saker som strasseranhängarna brukar hävda t ex att hovform eller hornbildning påverkar leverns och njurarnas hälsotillstånd. HH
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Lilla Skutt skrev:
Och allt börjar inte i fötterna!!
Själv har jag haft en låsning i ryggen som gjorde att jag fick ont i foten..symtomen var tydligast i foten men orsaken kom från min rygg!!när ryggen blev bättre slutade min fot värka..och jag står inte lika ofta med den foten framför mig för att avlasta min sneda rygg..det lustiga är oxå att ju bättre min rygg blir desto mer lättriden och liksidig blir min häst!e inte det lustigt!;)

Spånar vidare på ditt ex..
Din kompis bröt fot fotleden som ung,antagligen var det mer än fotleden som kom i obalans vid olyckstillfället,kan mkt väl vara så att din kompis fick snedheter i höft och knän redan då..vem vet?Fast just då värkte fotleden mest..
(Fotleden kan också läkt i hop fel men det brukas ju kollas upp rätt noga genom röntgen.)

Om din kompis tex gått till en osteopat,kiropraktor direkt efter skadan också så hade nog ev framtida besvär kunnat förhindrats.
Så frågan är ,var det fotleden som orsakade din kompis framtida besvär enbart eller kan andra obalanser uppstått i samband med den akuta skadan?
Hänger du med ,ibland kan små saker ge stora problem längre fram med förslitningskador som följd.

Samma sak med hästar.

Det bästa för både folk och fä vore att försöka få alla att se helheten och behandla hela kroppen vid ev behov ,allt hänger ihop,vi kompenserar en svag del av kroppen genom att överbelasta en annan .
Till slut tar kroppen stryk,just därför är det så viktigt att ligga steget före så inte akuta skador blir kroniska besvär.

Som på häst..det är inget slump att en häst plötsligt växer iväg olika i hovarna,eller om den alltid vilar ett ben extra mkt,eller går med svansen på sned eller vad det nu kan vara för varningsblinkers som lyser.

Man skall inte måla fan på väggen i onödan men om man alltid blundar för olika varningslampor en del hästar förtvivlat blinkar med,då kan det sluta med skroten ,helt i onödan...



Snedheter hos häst läker inte alltid ut av sig självt ..varken genom vila eller rörelse,eller trimningsmetod..hästen kan i vissa fall behöva en kiropraktisk beh för att rätta till snedheter som uppstått,ju fortare detta görs ju bättre resultat.

Skillnaden mellan häst och människa är att vi får skylla oss själva om vi får förslitningskador pga gamla skador.. men hästarna kan tyvärr inte själva beställa tid hos veterinär,kiropraktor,hovslagare ,tandläkare eller liknande..eller vad den nu kan behöva ibland.:crazy:

Problemet som jag ser det är att de flesta söker ursprunget till hästens problem någon annanstans än just i hovarna. Varför inte börja med att fixa till hovarna och sedan se om det möjligligtvis löser hästens problem. Många gånger har jag sett hästägare fråga varför det är fel på deras hästar och så kommer det in bilder på hästhovar som ser ut som.....Hovarna verkar vara en "blind fläck" hos både hästägare och andra.

Jag tror att fokus ligger för det mesta på andra delar av hästen kropp än just hovarna. Kommer inte utrycket "ingen hov ingen häst" från hovslagarkåren, varför är det då så många som ser förbi denna viktiga del på hästen? Självklart ska inte andra delar av hästen uteslutas men om det finns ett synbart fel på hovarna varför inte börja där och sedan gå vidare. Varför ska det vara så mycket antingen eller? Bara för att barfotakåren lyser mest just på hovarna innebär det väl inte att de utesluter den övriga delen av hästen.

Jag börjar bli innerligt trött på att alltid ytterligheter måste dras upp. Det gynnar väl varken hästar eller människor med detta eviga tjafs för eller emot. Jag tycker att det är bra att barfotarörelsen har lyft upp hovfrågor på agendan och att de dessutom har tagit tag i en lika viktig del; nämligen hästens levnadsförhållanden.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Problemet som jag ser det är att de flesta söker ursprunget till hästens problem någon annanstans än just i hovarna. Varför inte börja med att fixa till hovarna och sedan se om det möjligligtvis löser hästens problem. Många gånger har jag sett hästägare fråga varför det är fel på deras hästar och så kommer det in bilder på hästhovar som ser ut som.....Hovarna verkar vara en "blind fläck" hos både hästägare och andra.

Jag tror att fokus ligger för det mesta på andra delar av hästen kropp än just hovarna. Kommer inte utrycket "ingen hov ingen häst" från hovslagarkåren, varför är det då så många som ser förbi denna viktiga del på hästen? Självklart ska inte andra delar av hästen uteslutas men om det finns ett synbart fel på hovarna varför inte börja där och sedan gå vidare. Varför ska det vara så mycket antingen eller? Bara för att barfotakåren lyser mest just på hovarna innebär det väl inte att de utesluter den övriga delen av hästen.

Jag börjar bli innerligt trött på att alltid ytterligheter måste dras upp. Det gynnar väl varken hästar eller människor med detta eviga tjafs för eller emot. Jag tycker att det är bra att barfotarörelsen har lyft upp hovfrågor på agendan och att de dessutom har tagit tag i en lika viktig del; nämligen hästens levnadsförhållanden.

Hear Hear!
Bra inlägg!

BTW. min valack, som är den av mina två som rids mest för tillfället, har ökat bootsstorlek sedan förra vintern trots att han då redan varit barfota i över ett halvår.
Breddningen kan, enligt uppgift, fortsätta över en period på två år när man skott av hästar som tidigare varit helt normalt skodda. Men den statistiken gills ju inte eftersom det är i USA.
Nu har vi dock åtminstone ett fall av långvarig breddning (min valack)
Han har också varit bekväm hela tiden, på alla underlag. Så det är inte som att han haft problemhovar som därför måst bredda sig ordentligt.
Vi skall se om jag inte kan ta foton på hans hovar och lägga ut. Inte för att de är praktexempel på något vis, men han funkar defintivt barfota.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Ideaal skrev:
Jag börjar bli innerligt trött på att alltid ytterligheter måste dras upp. Det gynnar väl varken hästar eller människor med detta eviga tjafs för eller emot. Jag tycker att det är bra att barfotarörelsen har lyft upp hovfrågor på agendan och att de dessutom har tagit tag i en lika viktig del; nämligen hästens levnadsförhållanden.

Du är inte ensam om att vara trött på att alltid ytterligheter måste dras upp. Säg mig då varför det alltid presenteras rena varnvårdsfall avseende skoningar som sedan publiceras som "traditionell normalskoning" samt att traditionella hovslagare inte kan verka en hov eller har några barfotahästar utan alla är utifrån traditionell hovvård enbart skodda och måste så vara.

Det är ren lögn och förtal och den som startat denna hetsjakt på vår yrkesgrupp är Strasser. Utifrån min kundkrets som innehåller alla kategorier
hästar från lilla skogsmulle till GP vinnare så är ca 30 % av dom barfota och jag förespråkar ALLTD barfota där det är möjligt och den bästa lösningen för den enskilda individen. Hästar som rids lite mer sporadiskt och där hovarna klarar av att vara barfota utifrån slitag skall så vara medans den mer högpresterande sporthästen som dagligen tränas helt enkelt inte klara av det så vida den inte står i box 23 timmar om dygnet och enbart tränas på djup ridhusbotten vilket jag har sett några dressyrhästar i Tyskland som lever på det viset och där går det jättebra med att ha dom barfota.

Jag håller med dig om att det är bra att det skapas mer medvetenhet avseende hästens hovar med det ska ske på ett objektivt sett och visst håller jag med dig om att det finns mer eller mindre väl utförda skoningar, min uppfattning är dock att flertalet av dom mindre väl utförda skoningarna inte är gjorda av utbildat yrkesfolk, eller av yrkesfolk som "somnat in" och inte tagit del av dom fortbildningarna som föreningen genomför.Det jag personligen saknar i dagens utbildning är att det borde läggas en större tyngd på området fysiologisk skoning samt hästens belastning och utbildningstiden är enligt mig för kort.

Slutligen håller jag även med dig avseende hästens levnadsförhållanden, daglig utevistelse är för mig självklart. Däremot så finner jag det inte nödvändigt med ständig lösdrift samt alla i en och samma flock, det tycker jag är att dra det till ytterligheter. Jag har sett alldeles för många skador som uppstår i flockar och särskilt vid nya flockbildningar. Inte så länge sedan jag såg en ny islänning släppas in i en befintlig flock där ledarhästen bokstavligen slog ihjäl den nyinsläppta.

God Jul på dig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 084
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 626
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 471
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 071
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp