Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

Afrodite skrev:
Vad jag vet så gällde JO-anmälan GÅ och hans handlande. Vilka "ondskefulla hovslagare" talar du om? Dessa fanns inte med i JO-anmälan!

Vi har med vår anmälan uppnått vårt syfte, fått till en dialog samt fått ut det material som under nästan ett års tid varit hemligstämplat. Den fråga som dock kvarstår är: Har DSM och GÅ handlat oetiskt? Är det rätt att presentera ett material som ännu inte är färdigutrett för länsveterinärer och djurskyddsinspektörer? Är det rätt att inte ge berörda metoder möjligheten att presentera denna och ge sin syn på saken? Trodde faktiskt att vi levde i ett demokratiskt land!

Britt-Marie
SHP

JO anmälningarna borde det väl heta för det va ju inte en utan TRE,och det friades i samtliga fall. Att vi lever i ett demokratiskt land visar väl på att ni uppnått Ert syfte både inför myndigheter och dagspress,tyvärr verkar det dock som om ni dagligen förlorar mark utifrån Er lika aggresiva admenistrativa avdelning som verkningsmetod.
Att det råder turbulens och panik råder ingen tvivel om utifrån hur ni slår åt alla håll. Vi kan nu lungt luta oss tillbaka och senare ta del av den utredning som förhoppnings vis DSM nu kan genomföra utan vidare pajkastning.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

men oftast brukar det väl finnas ett preliminärt mål?
Exempelvis "utredningen förväntas vara klar hösten 2010"

Inte för att jag är speciellt orolig, men det är ju trots allt något jag jobbar heltid med och det är tröttande med spekulationer (ex EEHs "artiklar")

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3

emindy skrev:
men oftast brukar det väl finnas ett preliminärt mål?
Exempelvis "utredningen förväntas vara klar hösten 2010"

Inte för att jag är speciellt orolig, men det är ju trots allt något jag jobbar heltid med och det är tröttande med spekulationer (ex EEHs "artiklar")

Tyvärr är det ju ingen utredning för i så fall skulle de olika aktörerna representeras av en företrädare för resp. metod och dessutom skulle man samlat in utbildningsmaterial, vilket inte är gjort.

Undersökning som nu pågår grundar sig enbart på de anmälningar som ev. kommit in angående hästar som är barfota. Det säger egentligen ingenting om metodernas lämplighet eftersom man inte alls har efterfrågat uppgifter om lyckade resultat, vilket man givetvis bör ha om man ska göra ett uttalande om metodernas lämplighet.

En utredning som sker av en statlig myndighet har vissa regler som de ska hålla sig till, vilka inte är uppfyllda i denna undersökning, därför kan den ej heller betraktas som en utredning.

En korrekt genomförd utredning har varit efterfrågad länge av de som företräder Strassermetoden i Sverige.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Här är jag benägen att hålla med Artikelförfattaren
vilket är tråkigt.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/skor12.html

"Barfotarörelsen beskrivs av många som träffat på personer från dessa att de är oerhört duktiga på att argumentera för sin sak och om de träffar på personer som de inte lyckas "omvända" blir de aggressiva och hotfulla"

Tyvärr har jag både upplevt detta också samt även hört från ett antal hästägare. OBS! Att jag även stött på de motsatta...Men det är ju de otrevliga man minns av någon anledning...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.de

vdb skrev:
"Barfotarörelsen beskrivs av många som träffat på personer från dessa att de är oerhört duktiga på att argumentera för sin sak och om de träffar på personer som de inte lyckas "omvända" blir de aggressiva och hotfulla"

Tyvärr har jag både upplevt detta också samt även hört från ett antal hästägare. OBS! Att jag även stött på de motsatta...Men det är ju de otrevliga man minns av någon anledning...

Ett mycket klokt inlägg! Det är väl ungefär som när vi fostrar våra hästar. Om du EN gång inte är konsekvent i ditt uppträdande gentemot hästen, så får du "övertyga" hästen minst tio gånger om att det du strävade efter fortfarande gäller.

Detta gäller även hovslagare. På andra trådar i detta forum diskuteras hovslagare och hur dåliga dessa skulle vara. Jag tror inte för ett ögonblick att dessa inlägg skulle skulle vara representativa för hur hovslagarkåren uppträder och arbetar. Lika lite som jag tror att alla "barfotaverkare" alltid är trevliga och gör ett bra arbete. Till syvende och sist så sitter vi alla i samma båt. Och negativ kritik fastnar alltid av någon outgrundlig anledning. Vända på denna är ett lika hårt arbete som att övertyga hästen om att dina intentioner fortfarande gäller.

Britt-Marie
SHP

Översättningshjälp hovar, någon?

Vad menas med följande: "in the front feet the toe line must be parallel with the horizontal midline of the carpus", citatet ur "ABC of the horse" av Pauli Grönberg. Jag förstår ju orden men vad menas med "toe line" och vart sitter "the horizontal midline of the carpus"?

Vilken sida har du det på?

s 286, fjärde punkten under rubriken "shoeing". Det ingår i en längre mening, men resten förstår jag :D

Sv: Översättningshjälp hovar, någon?

Asa_S skrev:
Vad menas med följande: "in the front feet the toe line must be parallel with the horizontal midline of the carpus",

På frambenen måste tåaxeln vara parallel med den horisontala mittlinjen av knät. Detta kan inte vara skrivet utifrån att se hästen i från sidan utan av att se den framifrån. Ser man på en fransysk häst så förstår jag precis vad han menar.

Det var inte speciellt enkelt. Eftersom det inte är vedertagna ord, som "toe line" till exempel. Jag tror han menar: Om du står framför hästen så skall linjen dragen genom kronranden bli parallell med den horisontella linjen som går igenom framknät. Hovkapseln skall vara så symmetrisk som möjligt och inte vara högre på ena eller andra sidan. Det stämmer in med nästa mening, som säger att: hoven skall vara placerad mitt under hästens ben. Man vill eftersträva medial-lateral balans och inga parallell-förskjutna framknän.

Nummer Ett skrev:
Man vill eftersträva medial-lateral balans och inga parallell-förskjutna framknän.

Om den redan är parallelföskjuten i carpus, hur går du till väga då???

Det kan inte gärna vara tåaxeln som menas eftersom den inte gärna kan vara parallell med en horisontal linje.

Okej, Hovis, fel uttryckt av mig. Jag menar att texten beskriver så som man vill ha det, dvs perfekt benställning. Den tar inte hänsyn till parallellförskjutna framknän för i dessa fall fungerar inte hans beskrivning.

Aha, det skulle kunna stämma. Känns lite konstigt att kalla det för just "toe line", för mig borde denna sitta just i tån någonstans... Men jag är ju inte så haj på uttrycken på engelska då förstås...

När ni nu lix redan har boken uppe på den sidan :angel: kan jag ju ställa den fråga jag glömde, nämligen punkt 2 under samma rubrik (fortfarande s 286) som lyder som följer: "In a long-toed hoof the coffin bone is in a more vertical position. It starts to grow towards the sole and will cause tenderness of the sole." Detta är hela punkt 2.

Min gloslista: long-toed hoof=hov med lång tå; coffin bone=hovben; vertical=motsatt mot horisontell.

Är meningen korrekt och kan isåfall någon förklara för mig hur hovbenet kan uppresas och börja växa mot sulan och göra den öm på just en hov med lång tå? Det låter mer som beskrivningarna här på en hov med för höga trakter, tycker jag? Eller är det jag som inte har mina glosor rätt (mer sannolikt antar jag, jag är ju inte korrekturläst :p )

Jag har använt mig mycket av just den här boken. Det som jag tycker är så bra är illustrationerna. Har aldrig läst denna text innan. Jag vill nog påstå att sättet det är skrivet på skiljer sig markant från gängse amerikansk och engelsk litteratur. Pauli är ju inte engelsktalande från födseln.

När jag läste punkt två så undrade jag just hur han kan få det att gå ihop. Naturligtvis stämmer det inte (iallafall inte för alla hästar). På de flesta hästar växer tån mer än trakten mellan verkning eller skoning, då blir tåaxeln bakåt bruten och därmed hovbenet mer liggande mindre upprest (inte mer som boken säger). "... It starts to grow towards the sole ..." återigen inte korrekt skrivet eftersom hovbenet växer inte, om det inte är ett föl vi pratar om. Det borde ha stått "... It starts to press downwards towards the sole ..."

Vad som innebörden blir då är att en längre tå ökar draget i djupa böjsenan med en möjlighet till rotation av hovbenet, och separation mellan hovben och tåvägg.

Återigen det står inte så, men det bör vara tanken med det som är skrivet. Min tolkning av Pauli's tveksamma engelska.

Jag funderade faktiskt på om det egentligen borde ha stått "high-heeled hoof" och anledningen till att det inte gör det är att meningen före handlar om "long-toed", att det bara liksom följt med av farten.

Vad bra iallafall, började undra om jag helt missuppfattat hela hoven, ibland kan det ju vara så. Tack för hjälpen!

Vad tycker ni barfotaexperter om dessa hovar? Samma häst, ett år mellan bilderna och hästen har varit skodd mellan.

Svalahb.jpg

Shov22dec.jpg

EM76: Jag är inte en barfotaexpert, blott en enkel hovslagare. Och jag kan säga att det är oerhört svårt att på bild säga det ena eller det andra. MEN det jag ser kan jag ju säga; hygglig hovform, ser ut som strålen har bra kontakt med marken, väldigt tunna hovväggar vad det ser ut som härifrån, speciellt lateralt på den nedre bilden. Skulle vilja se mer av benaxlarna framifrån/sidifrån/dorsalt med/lateralt osv.
Ser ut som om strålfårorna sjunkit ner sen den övre bilden. Lite röta i sidostrålfårorna.
over and out...
Sen vore det kanske bra om du visade samma hov på bilderna.

Senast ändrad:

oerhört svårt att säga så mycket. Bland annat för att det inte är samma hov men även för att kameran tar ur lite olika vinklar. Förutom att man bara får se undersidan av hoven då.

Strålen ser friskare ut på den andra bilden, och jag skulle tro att själva hoven är lite rundare, kortare i tån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 701
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 719
Senast: Zora
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?