Frågor kring provanställning

Texaz

Trådstartare
Har sen i februari en provanställning, men har varit sjukskriven 3 månader av den tiden. Kan AG förlänga provanställningen eller måste båda parter vara överens om det?

Om den inte ska förlängas har jag förstått att den anställde ska få besked om det senast två veckor innan den upphör, i annat fall ska skadestånd utbetalas, har jag fattat det rätt??

Har aldrig haft en provanställning tidigare, men i just det här fallet kändes det helt rätt, då det handlar om ett jobb som jag inte alls är bekant med
 
Har sen i februari en provanställning, men har varit sjukskriven 3 månader av den tiden. Kan AG förlänga provanställningen eller måste båda parter vara överens om det?

Om den inte ska förlängas har jag förstått att den anställde ska få besked om det senast två veckor innan den upphör, i annat fall ska skadestånd utbetalas, har jag fattat det rätt??

Har aldrig haft en provanställning tidigare, men i just det här fallet kändes det helt rätt, då det handlar om ett jobb som jag inte alls är bekant med

Oftast avtalar man att båda parter har rätt att bestämma om det ska bli något mer. 2 veckor/1 månad är vanligt som aviseringsperiod. Men allt beror helt på vad ni skrivit i anställningsavtalet mellan just er.
 
Ska kolla, men det står nog bara att det är sex månaders provanställning om jag minns rätt....
 
Ska kolla, men det står nog bara att det är sex månaders provanställning om jag minns rätt....

Hittade detta:
I 6 § Lag om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80, står att läsa att avtal om provanställning får träffas om en tid på högst 6 månader och därefter övergår anställningen i en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren eller den anställde har givit besked innan prövotidens utgång om att anställningen skall avslutas.

En provanställning kan avbrytas i förtid om inte annat är avtalat. När du är provanställd kan du bli uppsagd utan saklig grund och du har heller ingen normal uppsägningstid.

LAS föreskriver två veckors uppsägningstid för provanställda se 31 § LAS. Om arbetsgivaren inte vill att du ska fortsätta anställningen efter prövotidens utgång ska du underrättas om detta senast två veckor före prövotidens utgång. En arbetsgivare kan också avbryta en provanställning i förtid, men även då ska du underrättas minst två veckor i förväg. En arbetsgivare kan dock välja att avbryta en provanställning med omedelbar verkan, utan att lämna besked i förväg. Arbetsgivaren kan då få betala allmänt skadestånd och lön för två veckor.Om du som anställd vill avbryta en provanställning finns det ingen 14-dagarsregel att följa. Du kan helt enkelt meddela arbetsgivaren din avsikt tydligt och kan sedan gå direkt. Det betyder i praktiken att du kan meddela din chef på fredag eftermiddag att du inte tänker komma till arbetet på måndag morgon. Självfallet uppskattas dock alltid viss framförhållning av arbetsgivaren.Enligt 2 § stycke 2 LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga i den delen. Det innebär att avtalsvillkoret om två månaders uppsägningstid är ogiltigt. Du som arbetstagare kan alltså fortfarande gå på dagen. Kollektivavtal kan ha särskilda regler om provanställning, vilket du dock skriver att du inte har. Om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är du som arbetstagare bunden av detta se 2 § stycke 3 samt 6 LAS.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Stekspaden
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp