Om ekonomin bara hade tillåtit...Det finns visst platser kvar.....
http://www.zoomfotoresor.se/wp-content/uploads/sites/4/2016/03/Program_3tigerparket_17.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om ekonomin bara hade tillåtit...Det finns visst platser kvar.....
http://www.zoomfotoresor.se/wp-content/uploads/sites/4/2016/03/Program_3tigerparket_17.pdf
Jag har en Nikon d3100. Förra året fick jag en Tamron AF70-300 mm (samt beteckningen F/4-5,6, vilket jag inte har en aning om vad det står för). Jag är helnöjd med objektivet, förutom det faktum att det inte har inbyggd stabilisator. Skulle nog gärna vilja kunna zooma in på lite längre avstånd också
Tips på ett bra objektiv, inte alltför dyrt (typ max 5-6000 (det kanske finns ännu billigare?), med inbyggd stabilisator.
Tack för tipsen. Försöker lära mig, men mycket att hålla reda på.Hur långt tele tror du att du behöver? Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS ligger hyfsat till prismässigt.
Annars tror jag att du kan få ett bra objektiv begagnat för de pengarna. Jag hört mycket positivt om Tamrons 150-600 mm (om du vill komma myyyycket närmre), nypris under 10K. http://www.objektivtest.se/tester/tamron-sp-150-600-f5-63-di-vc-usd-test-pa-tranor/
F-talen är bländartal/steg och det är beteckningen för hur mycket ljusinläpp kameran ger. Större bländare = lägre F-tal. Det är även bländaren som styr hur långt eller kort skärpedjup du får, hur stor yta av bilden som blir skarp. Ju större bländare - desto kortare skärpedjup. Bländaren är en av variablerna som påverkar priset på ett objektiv
Tele är inte särskilt billigt. Självklart beror det även på var i kvalitetsspektrat man väljer att lägga sig men ofta så får man vad man betalar för och det är bra att vara på det klara med vad objektivet ska användas till för att därefter kunna ringa in vad som passar . Ett mellanklass brukar ligga på 10-20K i nypris beroende på tillverkare och specs.
Det kommer du intealls nära med. Du vill ha ett högt tal i slutet, 17-50 brukar kallas "normalzoom", telezoom har betydligt högre siffror, tex det som @Septicemia skriver om som har 150-600. Bländartalet har inget med zoomfaktorn att göra, utan påverkar bara ljusinsläppet i kameran.Kan tillägga att det jag vill fota som rör sig är fåglar (och hundar, men då behöver jag inte alltid zooma in lika mycket för de är ju lite större). Så djur som rör sig alltså.
http://www.siba.se/foto-och-video/kameratillbehor/objektiv/sigma-af17-50-2-8-dc-os-nikon-121329
Kan det vara nåt för mig månne tro? Är det bättre än det jag redan har?
Tack för tipsen. Försöker lära mig, men mycket att hålla reda på.
Var hittar man objektiv begagnade? Fb? Blocket?
Det första du skrev om, Sigma, står bara att det är till Canon vad jag ser. Jag har Nikon.
AF-S 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED - det här är ett som har lite bättre zoom då, som jag förstår. Eftersom bländartalet är lite lägre. Eller?
Sorry tråden för många frågor
Kan tillägga att det jag vill fota som rör sig är fåglar (och hundar, men då behöver jag inte alltid zooma in lika mycket för de är ju lite större). Så djur som rör sig alltså.
http://www.siba.se/foto-och-video/kameratillbehor/objektiv/sigma-af17-50-2-8-dc-os-nikon-121329
Kan det vara nåt för mig månne tro? Är det bättre än det jag redan har?
Jag har ett stativ, men ibland är jag för lat för att ta ut det och rigga, om jag vill ta bilder på katten eller hundarna
Men filter låter ju rätt intressant.
Fotar ju gärna fåglar också - och våra bin. Men även hundarna.
Skriver ni något kontrakt när ni säljer bilder? Syftar nu både på fotande i företagssyfte och som hobby.
Om inte: vad tycker ni är rimlig användning av bilden ni sålt om inget diskuterats?
Sidodiskussion: Vad tar ni betalt för bilder? Vad påverkar priset?
Anledningen till att frågan väcktes var att jag sålt bilder (som går under hobby, och då privatperson till privatperson) och denna person i sin tur lämnat vidare dom till andra att använda fritt online, vilket jag inte tycker är okej.Har mest sålt i hobbysyfte och har inte skrivit något särskilt avtal, upphovsrättslagen har jag ansett varit tillräcklig. Den följer inte med äganderätten och således får inte bilderna förändras i sin helhet när de är sålda.
Jag brukar muntligen påminna om att om bilder jag tagit publiceras på nätet så ska mitt namn finnas med (upphovsmannen), men om det efterlevs kan jag aldrig vara helt säker på. Annars vet jag inte riktigt vad rimlig användning skulle kunna vara som inte täcks av upphovsrättslagen? Har du några exempel?
Jag vet inte om jag är lite för laid back men om jag säljer digitala filer till någon så finns alltid risken att de dyker upp i fel sammanhang, jag sparar alltid originalfiler till det som sålts men vet inte om jag hade brytt mig om ett brudpar bestämt sig för att lägga ett svartvitt filter över en bild där jag valde färg, till exempel. Att sälja färdiga prints ger en annan säkerhet så sett.
Priserna har varierat en del, jag har sålt 50*70 färdiginramat för ca 2000 kr/st men har även tagit samma summa för att fotografera och efterbehandla bröllopsbilder. Då har paret fått ca 60 digitala filer att själva beställa papperskopior av eller så har jag beställt till självkostnadspris för dem.
När det gäller sålda prints så har jag satt priserna efter vad som känts rimligt för ett amatörfoto (googlat lite), de större har främst sålts på små utställningar.
Bröllop har jag googlat lite på, bedömt tidsåtgång och diskuterat med paret i fråga. Beroende på antal bilder har det landat på 2-3000.
Just det, jag extrajobbade för en lokal dagstidning ett tag, då fick jag 300 kr för varje bild som trycktes (2010-2011) .
Anledningen till att frågan väcktes var att jag sålt bilder (som går under hobby, och då privatperson till privatperson) och denna person i sin tur lämnat vidare dom till andra att använda fritt online, vilket jag inte tycker är okej.
Priset jag satte för 18 färdigredigerade bilder var 350 kr, eftersom jag själv fotat dom i syfte att träna foto och redigering (men bilderna föreställer hennes djur), med tillägg att jag kan skicka över fler framöver om jag fixar till ytterligare ett gäng (alla är i raw-format, så det tar ju sin lilla tid). Dvs bara en symbolisk summa jämfört med tidsåtgången och utrustningen. Hon verkar nu tycka att hon betalat dyrt för bilderna och därmed äger rätten till dom (jag vet inte exakt vilka ord som används då hon inte pratat direkt med mig om det, men med andra).
Jag funderar helt enkelt på hur jag redan från början kan se till att sånt inte händer om det uppstår situationer där folk vill köpa bilder i framtiden. Det känns lite skitnödigt att skriva kontrakt med bekanta om bilder på deras barn/djur, men jag har ingen lust att mina bilder ska spridas vind för våg utan varken mitt namn eller länk.