Fototråd nr.5

Jag säpade med mig sambon ut igår kväll och hade inte tänkt använda gråfiltret men det var så vackra färger över havet att jag inte kunde låta bli. Hade såklart lämnat stativet hemma men hittade en platt sten istället :D.

pastels_by_slaughterofdreams-da422nc.jpg

Jag säpade med mig sambon ut igår kväll och hade inte tänkt använda gråfiltret men det var så vackra färger över havet att jag inte kunde låta bli. Hade såklart lämnat stativet hemma men hittade en platt sten istället :D.

Så fint! Jag hade med mig stativet sist, men inte fästplattan :meh: fick använda kameraväskan som stativ :D

Gråfilter - berätta mer!? :)

Jag är glad hobbyfotograf som följer denna tråden i det tysta för "jag kan ju ingenting" haha.. Jag gillar att åla runt på marken och fotar mest macro, annars djur/natur.. Har svårt för att läsa mig till nya kunskaper (typ instruktionsböcker) vill hellre att någon visar.. ;)

Förövrigt gillar jag bilden! :)

Gråfilter - berätta mer!? :)

Jag är glad hobbyfotograf som följer denna tråden i det tysta för "jag kan ju ingenting" haha.. Jag gillar att åla runt på marken och fotar mest macro, annars djur/natur.. Har svårt för att läsa mig till nya kunskaper (typ instruktionsböcker) vill hellre att någon visar.. ;)

Förövrigt gillar jag bilden! :)

Tack!

Gråfilter, eller ND-filter (Neutral Density), är som solglasögon för objektivet och tillåter att man har en längre slutartid än normalt utan att överexponera bilden. Med hjälp av filtret kan man t.ex. skapa effektfull vattenyta, mjuka vattenfall eller "sudda ut" trafik och människor och få fina ljuseffekter.
De finns i olika styrkor som kallas för steg, man alltså välja hur mörkt filter (och därmed hur lång exponering som tillåts) man vill ha. Det som mer eller mindre är ett måste är ett stativ till kameran för att enkelt kunna fixa med inställningarna först för att sedan lägga på filtret och slutligen trycka av.

Jag älskar själva fotograferandet med gråfilter! Eftersom bilderna tar väldigt lång tid att producera så blir känslan en annan än när man (läs: jag) far runt och plåtar hundra bilder i minuten. Det är ett sorts lugn som passar mig. Flummigt värre :p.

Om du vill få mer idéer men inte gillar att läsa så kanske youtube-kanaler kan vara något?

Jag trodde att jag hade ett Lensbaby på gång men säljaren slutade svara :cautious: Hade det inte varit för att jag snubblade över det så hade det inte ens spelat särskilt stor roll men nu vill jag ju verkligen ha ett. Gaaaah!

Jag trodde att jag hade ett Lensbaby på gång men säljaren slutade svara :cautious: Hade det inte varit för att jag snubblade över det så hade det inte ens spelat särskilt stor roll men nu vill jag ju verkligen ha ett. Gaaaah!
Störigt! Vilket lensbaby är det? Jag älskar mitt, det är ju skitkul :D

@Flixon Bara för det så svarade säljaren 10 minuter efter att jag skrivit inlägget här. Objektivet är mitt!
Det är ett Lensbaby 2.0 med ett par extra makrolinser. För några ynka hundralappar var det omöjligt att låta bli :D

Whoho! Förstår att du inte kan låta bli :D

Jag är så pepp på att äntligen få testa alla knasigheter man kan göra! Har ju kikat på de i evigheter men inte fått tummen ur/velat betala fullpris (visst var det du som hintade om att de var på rea i julas?). Har bildgooglat som en galning det senaste dygnet känner jag :D

Jag är så pepp på att äntligen få testa alla knasigheter man kan göra! Har ju kikat på de i evigheter men inte fått tummen ur/velat betala fullpris (visst var det du som hintade om att de var på rea i julas?). Har bildgooglat som en galning det senaste dygnet känner jag :D
Ja precis, det var jag :D jag bildgooglade också massor! Finns en jätteläcker bild med en tjej i långklänning på en strand som jag hade velat göra något liknande med, men jag måste vaska fram en modell först :p

@Flixon Lensbabyn är här! Har mer eller mindre bara hunnit packa upp det men jösses vilken rolig makapär :D Jag väntar ut de regntunga molnen och hoppas på att kunna premiärköra det utomhus redan ikväll.

Jag tröttar väl ut alla med mina vattenbilder men hoppas att någon säger ifrån om det blir för mycket :o Har vandrat under ett par dagar och här är lite bilder från turen!

true_calm_by_slaughterofdreams-da5kwop.jpg

top_of_the_fall_by_slaughterofdreams-da5kvw1.jpg

in_the_swirly_middle_by_slaughterofdreams-da5kw5v.jpg

the_light__ever_so_perfect__by_slaughterofdreams-da5kwef.jpg

@Flixon Lensbabyn är här! Har mer eller mindre bara hunnit packa upp det men jösses vilken rolig makapär :D Jag väntar ut de regntunga molnen och hoppas på att kunna premiärköra det utomhus redan ikväll.

Jag tröttar väl ut alla med mina vattenbilder men hoppas att någon säger ifrån om det blir för mycket :o Har vandrat under ett par dagar och här är lite bilder från turen!

true_calm_by_slaughterofdreams-da5kwop.jpg

top_of_the_fall_by_slaughterofdreams-da5kvw1.jpg

in_the_swirly_middle_by_slaughterofdreams-da5kw5v.jpg

the_light__ever_so_perfect__by_slaughterofdreams-da5kwef.jpg
Do it! :D ser fram emot bilderna! Fina vattenbilder, var har ni vandrat?

Fortfarande mörkt och mulet, så typiskt :cautious:
Tack! Vi har vandrat på skåneleden och backaleden runt Brösarp. Så vattenfallet är Hallamölla och stranden är Haväng.
Jäkla moln... Tyckte det såg bekant ut! Vi vandrade där för ett par år sen, fast vi var aldrig ut mot havet dock. Men där är så otroligt vackert!

Jäkla moln... Tyckte det såg bekant ut! Vi vandrade där för ett par år sen, fast vi var aldrig ut mot havet dock. Men där är så otroligt vackert!

Det är fantastiskt fint där! Jag har varit en del där omkring men aldrig vandrat där förr så det var riktigt roligt. Stranden är otrolig också men jag älskar verkligen de böljande vyerna inåt land.

Nu har jag gjort av med skatteåterbäringen och hämtat hem ett sånt här :love:

702004is.jpg

Och en sån här extender
Canon_4409B002_Extender_EF_1_4X_III_732113.jpg

Hittade annonsen på fotosidan så det är begagnat men allting är som nytt och både filter, motljusskydd och stativfäste följde med. Ibland ska man bara ha tur!

Nu har jag gjort av med skatteåterbäringen och hämtat hem ett sånt här :love:
Och en sån här extender
Hittade annonsen på fotosidan så det är begagnat men allting är som nytt och både filter, motljusskydd och stativfäste följde med. Ibland ska man bara ha tur!

Grattis, väl använda pengar! Ser själv fram emot tiden efter studentlivet med mer pengar till fotogrejer, just nu får jag klara mig med mitt ända obejktiv.

Själv tog jag några spontana bilder på mig själv på midsommar när jag tog sommarens första bad.

13497887_10153899137204011_585699269918811887_o.jpg

13528580_10153899137289011_587757009925087398_o.jpg

13475054_10153899137154011_1135383554121327442_o.jpg

13483172_10153899137134011_7560973109132388611_o.jpg

Grattis, väl använda pengar! Ser själv fram emot tiden efter studentlivet med mer pengar till fotogrejer, just nu får jag klara mig med mitt ända obejktiv.

Själv tog jag några spontana bilder på mig själv på midsommar när jag tog sommarens första bad.

13497887_10153899137204011_585699269918811887_o.jpg

13528580_10153899137289011_587757009925087398_o.jpg

13475054_10153899137154011_1135383554121327442_o.jpg

13483172_10153899137134011_7560973109132388611_o.jpg

Ja, det känns snarare som att jag vunnit på lotto än shoppat :D Härliga bilder, ditt hår är ju helt fantastiskt! Kommer att tänka på John Bauers prinsessan Tuvstarr när jag tittar på bilderna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar