Fast det blir ju inte privat bruk när hon skickar bilderna till andra för att ladda upp på Facebook och påstår att hon har upphovsrätten till dom. Det gör mig inget om köparen själv laddar upp bilden och någon sedan klickar på dela-knappen, för då ligger ändå ursprungsbilden hos köparen.Åh men fy vilken tråkig sits och dålig stil av köparen!
Jag tycker att du ska lusläsa upphovsrättslagen och se om du hittar något gällande spridning av digitala kopior. Jag tror inte att det är enkelt att komma till rätta med problemet men jag har svårt att se hur det köparen gör skulle kunna vara tillåtet. Det är möjligen en gråzon (?) om hon inte förändrat bilden, har köpt den digitala filen och inte använder den för annat än privat bruk.
Jag förstår att du inte vill att dina bilder ska spridas utan cred, det enklaste är nog att ha som policy att inte dela ut digitala filer utan vattenmärke (kan ju vara ett diskret med länk till din hemsida inkluderat) och enbart lämna ut prints utan. På så vis bryter köparen mot upphovsrättslagen om hen redigerar/klipper bort namnet från bilden och du kan anmäla på den grunden.
Ett kontrakt är säkert bra och vettigt, men det hindrar i realiteten inte att en bild sprids.
Bilden som jag sett är dock borttagen, efter att personen som laddat upp fick veta att den ägs av mig, så det är inte tal om att gå vidare på något sätt i just det här fallet. Frågan är väl snarare hur man ska undvika det framöver.
Får nog göra en logga med namn och webadress att lägga på bilderna som lämnas digitalt. Synd bara att man måste lägga dom i vägen för motivet för att inte riskera att dom klipps bort. Alternativt ta mer betalt för de bilder som ska lämnas digitalt utan märkning så det inte spelar någon större roll om dom kommer på villovägar.