Fototråd nr.5

Åh men fy vilken tråkig sits och dålig stil av köparen!

Jag tycker att du ska lusläsa upphovsrättslagen och se om du hittar något gällande spridning av digitala kopior. Jag tror inte att det är enkelt att komma till rätta med problemet men jag har svårt att se hur det köparen gör skulle kunna vara tillåtet. Det är möjligen en gråzon (?) om hon inte förändrat bilden, har köpt den digitala filen och inte använder den för annat än privat bruk.

Jag förstår att du inte vill att dina bilder ska spridas utan cred, det enklaste är nog att ha som policy att inte dela ut digitala filer utan vattenmärke (kan ju vara ett diskret med länk till din hemsida inkluderat) och enbart lämna ut prints utan. På så vis bryter köparen mot upphovsrättslagen om hen redigerar/klipper bort namnet från bilden och du kan anmäla på den grunden.
Ett kontrakt är säkert bra och vettigt, men det hindrar i realiteten inte att en bild sprids.
Fast det blir ju inte privat bruk när hon skickar bilderna till andra för att ladda upp på Facebook och påstår att hon har upphovsrätten till dom. Det gör mig inget om köparen själv laddar upp bilden och någon sedan klickar på dela-knappen, för då ligger ändå ursprungsbilden hos köparen.
Bilden som jag sett är dock borttagen, efter att personen som laddat upp fick veta att den ägs av mig, så det är inte tal om att gå vidare på något sätt i just det här fallet. Frågan är väl snarare hur man ska undvika det framöver.
Får nog göra en logga med namn och webadress att lägga på bilderna som lämnas digitalt. Synd bara att man måste lägga dom i vägen för motivet för att inte riskera att dom klipps bort. Alternativt ta mer betalt för de bilder som ska lämnas digitalt utan märkning så det inte spelar någon större roll om dom kommer på villovägar.

Tillägg: Det är alltid känsligt när det gäller att utföra tjänster till bekanta. Jag har fotat en del helt gratis åt vänner och släkt men även lite småjobb där jag krävt betalning. Trots kompispriser (inte många hundralappar för ganska mycket jobb) så är det helt klart bland bekanta det rynkas mest på näsan vid betalning! Så jag undviker oftast den sortens jobb om jag kan :cautious:.

(Jag kommer aldrig kunna tjäna tillräckligt på foto för att leva på, att ta bilder på människor är typ det tråkigaste jag vet :yuck: :D)
Jag kommer aldrig tjäna tillräckligt på foto för jag har inget vinstsyfte, ser snarare bara en möjlighet att finansiera mer utrustning :D :angel:
Åt mina nära vänner fotar jag gärna utan ersättning när det gäller något speciellt, men jag har ingen större lust att bjuda på mina verk när det gäller folk utanför den närmsta vänkretsen om det inte är någon annan deal.
Har just nu på gång att fota lite hästar häromkring, då är dealen att hästägaren ställer upp med modeller, jag fotar och efter redigering får hästägaren ta del av de bra bilderna (med logga på). Jag vill fota hästar men har ju ingen egen och känner ingen här som har heller, så då blir det win-win för båda :)

@cili Nej, det är defintivt inte privat bruk att fildela och det kan du ju faktiskt berätta för personen det gäller. Tycker det är väldigt dålig stil som sagt av köparen, men det är nog inte särskilt ovanligt.

Det är såklart en risk att lägga loggan i kanten men å andra sidan så har du lagen som backar upp dig om någon klipper bort den. Säkrast är såklart att lägga loggan över djuret/personen/huvudobjektet i fråga. Att ta mer för digitala omärkta bilder tror jag är ett bra sätt också, om inte annat så visar det framför allt köparen att du tar en större risk när du säljer bilden omärkt.

Något som kanske kan vara smart är att skriva ut/spara ner en enkel lathund över vad upphovsrättslagen säger när det gäller kopiering/fildelning, upphovsrätt och förändring av verk samt en liten glad hälsning och skicka med som en enkel påminnelse till varje köpare. Det är nog många som har dålig koll och inte medvetet är taskiga. :)

Låter som en bra deal, finansiera utrustning är väl typ den nivån jag också hamnar på :D. Men drömma om National Geographic går ju att göra lite sådär ibland....:angel:

Nu är jag lite lätt exalterad här. I min jakt på hästfotomodeller fann jag två ägare (med totalt tre hästar av helt olika raser) inom cykelavstånd från mig. Den ena har jag bokat in en dag med (preliminärt, eftersom vädret ska stämma också), den andra väntar jag på svar från gällande dag.
Sen har jag hittat två-tre ägare i en ort en liten bit ifrån mig. Och där finns det inte mindre än 9-11 hästar (beroende på hur många ägare jag tar mig tid för). Den som äger flest hästar har även ett gäng ungdomar som gärna vill vara med på bild, och då i westernutrustning med lasso och hela kitet :love: Det ska bli så vansinnigt roligt! Tidigare har jag bara fotat hästar + människor i engelsk utrustning, barbacka eller vardagskläder, så det ska bli jättekul att få ren westernprägel på det hela.

Så nu måste jag lära mig hur man fotar med high sync på blixten, lämpliga poseringar för människorna och kolla inspirationsfoton. Fixade för övrigt en pinterestboard för det sistnämnda, länk här om nån vill se :)

Nu är jag lite lätt exalterad här. I min jakt på hästfotomodeller fann jag två ägare (med totalt tre hästar av helt olika raser) inom cykelavstånd från mig. Den ena har jag bokat in en dag med (preliminärt, eftersom vädret ska stämma också), den andra väntar jag på svar från gällande dag.
Sen har jag hittat två-tre ägare i en ort en liten bit ifrån mig. Och där finns det inte mindre än 9-11 hästar (beroende på hur många ägare jag tar mig tid för). Den som äger flest hästar har även ett gäng ungdomar som gärna vill vara med på bild, och då i westernutrustning med lasso och hela kitet :love: Det ska bli så vansinnigt roligt! Tidigare har jag bara fotat hästar + människor i engelsk utrustning, barbacka eller vardagskläder, så det ska bli jättekul att få ren westernprägel på det hela.

Så nu måste jag lära mig hur man fotar med high sync på blixten, lämpliga poseringar för människorna och kolla inspirationsfoton. Fixade för övrigt en pinterestboard för det sistnämnda, länk här om nån vill se :)
Men åh, vad roligt!

Åh så roligt det låter! Har du kikat på Anette Augestads bilder (hestefotograf.com)? Inte mycket western men det finns kanske lite inspiration att hämta hos henne när det gäller poseringar osv. :)

Psst @hemlig det finns ett par telezoomar över 300mm på fotosidan köp & sälj som ligger inom din budget, däremot är jag osäker på om de har bildstabilisator.

Hur har det gått annars? Blir du något klokare på vad det är för objektiv du är ute efter? :)

Vad gör ni med era bilder? Jag tycker det är så tråkigt att bara ha dom lagrade på datorn eller nån cd skiva, då glöms dom ju oftast bort också. Men det är ju inte alla bilder jag känner att jag vill förstora och rama in.
Jag funderar på att kanske ha nån sorts portfolio/fotobok? Hur gör ni?? :)

Vad gör ni med era bilder? Jag tycker det är så tråkigt att bara ha dom lagrade på datorn eller nån cd skiva, då glöms dom ju oftast bort också. Men det är ju inte alla bilder jag känner att jag vill förstora och rama in.
Jag förstorar ett fåtal, brukar göra fotokalendrar varje år och förra året gjorde jag en fotobok med random bilder samt en med bilder på mig och maken. Beställer också bilder på dottern med jämna mellanrum att sätta in i ett album.

@lisa412

Jag beställer en del papperskopior i varierande storlekar, allt ifrån mobilbilder i instagram-storlek upp till A4. Något enstaka i 30*40/50*70 cm. Här hemma är det en del bilder på väggarna och jag byter helt enkelt ut själva bilden som sitter inramad om jag har ett nytt foto jag tycker om. Lagom dyrt för min ombytlighet :D Jag har också ett enkelt album som jag klistrar in bilder i då och då men merparten hamnar i ramar eller på kylen eller anslagstavlan eller någon annanstans där det kan passa. :)

Bilder som inte används hamnar i en gammal krutlåda som står i vardagsrummet, den borde städas lite just nu, annars är det rätt roligt att bläddra igenom alla foton som ligger sparade där.

Sparar dom på dubbla hårddiskar :angel:
Men fotobok låter som en rolig grej! Min ena moster brukar göra en sån per år till sina barn, med foton och korta texter om sånt som gjorts under året, det är en himla bra idé. Dock tror jag inte att mina katter har så mycket glädje av en årsbok, så jag får väl göra en allmän till mig själv ;)

Har varit i Stockholm i helgen, blev lite bilder på systerdottern :)

13083262_10153343710836841_734203568647868510_n.jpg

13147665_10153343710851841_5125626665189926495_o.jpg

13173052_10153343710871841_8442737743920453801_o.jpg

13072832_10153343710886841_2087028918105665442_o.jpg

13087046_10153343710966841_6200983392562175997_o.jpg

Ni som har externa hårddiskar till lagring - vilken och hur stor använder ni?

Min gamla 1TB (stor, långsam men pålitlig) börjar bli full trots att jag har rensat rejält och det är dags att införskaffa ny om jag vill kunna föra över bilder från kameran till datorn. Men min budget är jättetight och jag undrar om det finns billiga och bra alternativ?

Tanken var att skaffa en 2TB men det känns orimligt just nu och det börjar bli akut. En 500 gb eller tom mindre kan funka om den är riktigt bra! Snabb, mindre och utan egen strömförsörjning. Går det att arbeta med videofiler direkt från hdd'n är det ett plus. Helst under 600 spänn.

Inte intresserad av att betala för molntjänst, har redan den sortens lagring. Ytterligare ett minneskort till kameran är inte ett alternativ, jag kan inte redigera och spara fler filer på ett vettigt sätt i dagsläget.

Ni som har externa hårddiskar till lagring - vilken och hur stor använder ni?

Min gamla 1TB (stor, långsam men pålitlig) börjar bli full trots att jag har rensat rejält och det är dags att införskaffa ny om jag vill kunna föra över bilder från kameran till datorn. Men min budget är jättetight och jag undrar om det finns billiga och bra alternativ?

Tanken var att skaffa en 2TB men det känns orimligt just nu och det börjar bli akut. En 500 gb eller tom mindre kan funka om den är riktigt bra! Snabb, mindre och utan egen strömförsörjning. Går det att arbeta med videofiler direkt från hdd'n är det ett plus. Helst under 600 spänn.

Inte intresserad av att betala för molntjänst, har redan den sortens lagring. Ytterligare ett minneskort till kameran är inte ett alternativ, jag kan inte redigera och spara fler filer på ett vettigt sätt i dagsläget.
Jag har två st på 1TB var, om jag inte minns fel nu. En från seagate (den är bäst) och en från nåt billigt märke som börjar på i. Små och smidiga med egen strömförsörjning. Köpte seagaten för några år sedan och den andra fyndade jag på cdon ganska nyligen. Sparar allt på båda, vill inte råka ut för att alla bilder försvinner i en hårddiskkrasch igen.
Den dagen jag fyllt dom blir det två till i samma storlek tror jag.

@cili Jag panikshoppade en Seagate slim backup plus 1 TB i tisdags :D. Frånsett från tusen miljarder meningslösa och tidsödande moment mellan Seagate och OneDrive (Microsoft ska fan alltid krångla. Det ingick massa gratis molntjänst där iaf). Den funkar att använda till mac och pc samtidigt och jag är helt förälskad.

Härliga hästbilder! Den första ser ut att platsa som omslagsbild till Min Häst :love:.

@cili Jag panikshoppade en Seagate slim backup plus 1 TB i tisdags :D. Frånsett från tusen miljarder meningslösa och tidsödande moment mellan Seagate och OneDrive (Microsoft ska fan alltid krångla. Det ingick massa gratis molntjänst där iaf). Den funkar att använda till mac och pc samtidigt och jag är helt förälskad.

Härliga hästbilder! Den första ser ut att platsa som omslagsbild till Min Häst :love:.
Det låter som att du gjort ett bra köp! Seagate lär det bli för mig nästa gång igen :)

Är det nu vi ska vinka hit @Lena Furberg ? ;)

Var på fotoutflykt med några vänner i helgen, ramslöken blommade för fullt :love:
13256291_10157015720130061_671058117581289425_n.jpg

Vi träffade en mink också! Tyvärr hade jag lensbabyobjektivet så det där med fokus var inte helt enkelt. Ändå ganska nöjd!
13255932_10157015689605061_8342625744409067561_n.jpg

Och en nalle :D
13238958_10157015706145061_8083112116611451871_n.jpg

Och så en bild från för ett par veckor sedan som jag inte tror att jag visat?
13165993_10156956236165061_2477341151795354404_n.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar