Fototråd nr.5

Vilka härliga färger i hundbilden!

Du får lägga upp några av pojkvännens alster här (med hans tillåtelse ofc) så vi också får se! ;)

Jag har fått hem ett ND-filter som förhoppningsvis ska testas ordentligt idag! :bump:
Tack :)
Han har nog inget han vill bidra med än, han håller på att lära sig inställningar och säger själv att han inte tar så bra bilder (men han lär sig jättefort!!).
Kul med ND-filter! Vill gärna se bilder sen!

Här är en ännu bättre hundbild:
13029485_1000768193332354_2189432979287793343_o.jpg

@cili Det är så roligt att se hur alla utvecklas genom sina bilder, jag tycker det är jätteintressant :) så när han känner sig redo hoppas jag att han vågar visa upp de här.

Fantastisk bild :love: Jag älskar hur himlens färg går igen i hunden, riktigt snyggt komponerat!

Mig hittar man på deviantart, främst för att jag inte orkat lägga energi på att joina nån annan/bättre fotosajt :p.

Det blev skräpväder idag men igår hann jag ta hela 6 bilder innan solen gick ner helt och resultatet blev följande:
first_try_with_nd_filter_long_exposure_by_slaughterofdreams-d9ztx4x.jpg

(50mm f22 38,3s) Det blåste något fruktansvärt och ljuset var knappast optimalt eftersom det här filtret dämpar 10 steg men jag fick en liten hum om hur effekten fungerar. Framför allt var det otroligt kul! När jag får råd blir det nog ett riktigt filtersystem med skivor istället för vanliga som skruvas på gluggen.

Jag dammade av min kamera idag, har nog inte fotat med den på säkert 1 år...!!?
Blev väl inte dönöjd...

Det är min kompis som ska få 2 av bilderna i födelsedagspresent att ha på jobbet på sitt bord :) måste bara fundera ut vilka :D

dsc_0006_570aa03ee087c323e2ac56c3.jpg

dsc_0017_570aa043ddf2b3783201331b.jpg

dsc_0027_570aa0472a6b220b8c705cc8.jpg

dsc_0046_570aa04fe087c32415879c05.jpg

dsc_0066_570aa0539606ee67197ad4c0.jpg

Tack för era svar :) det kommer bli bild nummer 3 och 5! Nu till nästa problem: Vilken storlek ska jag framkalla dom i? Har ju tänkt köpa ramar också (med passepartout tror jag)

De ska alltså stå på hennes skrivbord på jobbet :)
Tänkte först standardstorlek, men känns som att det blir så himla litet...

Du kan ju inte skriva så utan att berätta vad du beställt ;)

Det var ett sånt impulsköp och så dyrt så jag var tvungen att andas en stund! :laugh:

Eller impuls var det väl inte, jag har ju tittat på det väldigt länge men det var impuls att köpa det nu men man får passa på när de hade ett bra (lite bättre..) pris :up:

Det blev ett Tamron 35mm f.1,8

Jag behöver snart köpa en ny dator, eftersom min börjar visa åldersrelaterade problem. Funderar därför på en stationär, för att det blir så mycket bättre när man ska redigera foton (tumstorlek, arbetsställning m.m.) och jag ändå främst använder datorn hemma (har ipad med tangentbord när jag är på språng).
Men så till frågan, har ni här koll på RAM-minne och hur mycket man behöver? Nuvarande dator har 4, och det räcker inte till. Därför velar jag nu mellan 8 och 16, där det skiljer 2000 kr i pris. Hur mycket behöver man för att redigera foton i photoshop+lightroom utan problem? Det är mac jag kollar på, så redan från början är det ju en lite större summa, men jag vill ju inte vara dumsnål när det inte går att uppgradera i efterhand.

@cili Jag redigerar i Photoshop CS6 på en macbook air för närvarande, RAM på 4GB och det flyter fint så länge man inte ska t.ex. rendera, använda krävande filter eller skapa panoraman. Då behöver den mellan 3 och 30 sekunders betänketid. Processorn i min dator är en 1,3 GHz i5 (alltså rätt yttepytteliten), den spelar också viss roll i hur väl/snabbt photoshop fungerar eftersom programmet verkligen äter datorkraft, både CPU, GPU och RAM. Ju fler kärnor processorn har, desto bättre. Ett större grafikkort = bättre.

(Min dator har badat i kaffe, återvänt från de döda och är better than ever. Gud vad jag älskar Mac!)

Skulle jag köpt ny så hade jag definitivt satsat på 16 GB. Dels för att den ska "hänga med" lite längre och dels för att den ska orka med de mest krävande delarna av programmet problemfritt. Photoshops senaste version rekommenderas att köras på lägst 8 GB RAM.

Adobe har en fantastiskt pedagogisk beskrivning av vad som är bra att tänka på när man ska konfigurera maskinvara eller köpa ny där Photoshop ska användas :)

@cili Jag redigerar i Photoshop CS6 på en macbook air för närvarande, RAM på 4GB och det flyter fint så länge man inte ska t.ex. rendera, använda krävande filter eller skapa panoraman. Då behöver den mellan 3 och 30 sekunders betänketid. Processorn i min dator är en 1,3 GHz i5 (alltså rätt yttepytteliten), den spelar också viss roll i hur väl/snabbt photoshop fungerar eftersom programmet verkligen äter datorkraft, både CPU, GPU och RAM. Ju fler kärnor processorn har, desto bättre. Ett större grafikkort = bättre.

(Min dator har badat i kaffe, återvänt från de döda och är better than ever. Gud vad jag älskar Mac!)

Skulle jag köpt ny så hade jag definitivt satsat på 16 GB. Dels för att den ska "hänga med" lite längre och dels för att den ska orka med de mest krävande delarna av programmet problemfritt. Photoshops senaste version rekommenderas att köras på lägst 8 GB RAM.

Adobe har en fantastiskt pedagogisk beskrivning av vad som är bra att tänka på när man ska konfigurera maskinvara eller köpa ny där Photoshop ska användas :)
Min har 1,7 GHz och 4 GB RAM, och det räcker som sagt inte till (inte konstigt att senaste photoshop står och tuggar ibland då ;) ). Det är en Macbook Air, och efter fem år där den skött sig fantastiskt är jag helt mac-frälst :D

Bra länk! Tackar för den!

Pratade med min mamma om det hela också (hon jobbar med IT), och kom fram till att man nog aldrig ångrar att man köpte för mycket RAM men att det blir besvärligt om man kommer fram till att det man har inte räcker till. Så nu ska jag bara smälta den här totalkostnaden lite (och vara tacksam för studentrabatten som tar ner det lite grann), innan jag gör slag i saken :D

Min har 1,7 GHz och 4 GB RAM, och det räcker som sagt inte till (inte konstigt att senaste photoshop står och tuggar ibland då ;) ). Det är en Macbook Air, och efter fem år där den skött sig fantastiskt är jag helt mac-frälst :D

Bra länk! Tackar för den!

Pratade med min mamma om det hela också (hon jobbar med IT), och kom fram till att man nog aldrig ångrar att man köpte för mycket RAM men att det blir besvärligt om man kommer fram till att det man har inte räcker till. Så nu ska jag bara smälta den här totalkostnaden lite (och vara tacksam för studentrabatten som tar ner det lite grann), innan jag gör slag i saken :D

Haha, jag tror att min hade sagt tack och god natt om jag försökt mig på att uppgradera photoshop :D. Tanken var inte ens att den här skulle bli en bildredigeringsdator utan enbart till för studier. Sedan dog min "stora" maskin och ja, nu har jag tillbringat 3 år med redigering på den här.

Mammor har ofta mycket klokt att komma med, sådana råd ska man lyssna på ;). Men ja hjälp - stor stationär Mac. Det är ju...är ju...är ju...inte så mycket i förhållande till all kamerautrustning en köper på sig :rofl:.

Haha, jag tror att min hade sagt tack och god natt om jag försökt mig på att uppgradera photoshop :D. Tanken var inte ens att den här skulle bli en bildredigeringsdator utan enbart till för studier. Sedan dog min "stora" maskin och ja, nu har jag tillbringat 3 år med redigering på den här.

Mammor har ofta mycket klokt att komma med, sådana råd ska man lyssna på ;). Men ja hjälp - stor stationär Mac. Det är ju...är ju...är ju...inte så mycket i förhållande till all kamerautrustning en köper på sig :rofl:.
Jag försöker tänka att jag ju ändå hade behövt köpa en ny laptop annars, så det blir ju "bara" mellanskillnaden som ska smältas. Och den motsvarar ju inte ens en siameskatt :angel: .
Håller som bäst på att fundera över hur jag ska möblera för att på bästa möjliga sätt få in den där datorn, utan att sabba möjligheterna att sätta upp min hemmastudio.

Förresten, jag stötte på den här länken när jag kollade igenom lite annat: https://support.apple.com/sv-se/HT205272
Vad innebär det rent praktiskt att datorn har "stöd på systemnivå för RAW-bilder"?

Jag försöker tänka att jag ju ändå hade behövt köpa en ny laptop annars, så det blir ju "bara" mellanskillnaden som ska smältas. Och den motsvarar ju inte ens en siameskatt :angel: .
Håller som bäst på att fundera över hur jag ska möblera för att på bästa möjliga sätt få in den där datorn, utan att sabba möjligheterna att sätta upp min hemmastudio.

Förresten, jag stötte på den här länken när jag kollade igenom lite annat: https://support.apple.com/sv-se/HT205272
Vad innebär det rent praktiskt att datorn har "stöd på systemnivå för RAW-bilder"?

Jamen då är det ju inget att snacka om. Det är ju bättre med en ny dator än en halv siames, vilken halva väljer man liksom, beslutsångesten :nailbiting:

Om jag fattat allt rätt så innebär det bara att RAW-filerna stöds, det är alltså precis som vanligt när du hanterar RAW-filerna. Numera stöds nog de flesta kameramodeller och märken men för några år sedan var det inte säkert att en dator kunde läsa RAW-filer från alla märken/modeller.

Jamen då är det ju inget att snacka om. Det är ju bättre med en ny dator än en halv siames, vilken halva väljer man liksom, beslutsångesten :nailbiting:

Om jag fattat allt rätt så innebär det bara att RAW-filerna stöds, det är alltså precis som vanligt när du hanterar RAW-filerna. Numera stöds nog de flesta kameramodeller och märken men för några år sedan var det inte säkert att en dator kunde läsa RAW-filer från alla märken/modeller.
Dessutom blir det lite trångt med 3,5 katt. Bättre att nöja mig med de tre hela jag har och lägga resten på dator för fotoredigering med andra ord.

Aha, ja jag har ju uppenbarligen kunnat hantera mina raw-filer även innan (dock alltid via photoshop), men det är ju alltid fint att veta att datorn stödjer mitt val av kameramodell ;)

Har för övrigt fått hem fler fotobakgrunder nu, men vad sjutton ska jag rulla upp dom på? Vad köper man för lämpliga prylar till sånt? Har sedan tidigare två vaxduksrullar från typ Jysk, men för att få en sån måste man ju handla en bit vaxduk, och det har jag inget som helst behov av i dagsläget.

@cili
Ja, alltså jag tror att Nikon och Canon har haft stöd för raw på alla sina systemkameror i säkert 10 år så det är ju knappast en nyhet. Däremot så går det att fota i Raw med en del kompakt-kameror också och där kan jag tänka mig att det kanske behövs andra systemfiler, modellerna är ju flera och det finns många fler märken.

Kan du inte hitta något slags plaströr med rätt diameter? Borde ju gå att hitta på typ biltema eller jula i valfri längd. Annars tror jag att det finns svindyra tillbehör till studioutrustning på var och varannan webbshop :D Scandinavianphoto eller cyberphoto kanske? Jag är dålig på det där med studio känner jag.

Här kommer lite bilder från dagens vandringsmål. Drygt 3 mil på två dagar, i väntan på bil hem passade jag på att testa gråfiltret.

resting_by_the_lake_by_slaughterofdreams-da080tn.jpg

sticks_and_stones_by_slaughterofdreams-da082e9.jpg

idyllic_by_slaughterofdreams-da08973.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar