@cili Jag redigerar i Photoshop CS6 på en macbook air för närvarande, RAM på 4GB och det flyter fint så länge man inte ska t.ex. rendera, använda krävande filter eller skapa panoraman. Då behöver den mellan 3 och 30 sekunders betänketid. Processorn i min dator är en 1,3 GHz i5 (alltså rätt yttepytteliten), den spelar också viss roll i hur väl/snabbt photoshop fungerar eftersom programmet verkligen äter datorkraft, både CPU, GPU och RAM. Ju fler kärnor processorn har, desto bättre. Ett större grafikkort = bättre.
(Min dator har
badat i kaffe, återvänt från de döda och är better than ever. Gud vad jag älskar Mac!)
Skulle jag köpt ny så hade jag definitivt satsat på 16 GB. Dels för att den ska "hänga med" lite längre och dels för att den ska orka med de mest krävande delarna av programmet problemfritt. Photoshops senaste version rekommenderas att köras på lägst 8 GB RAM.
Adobe har en
fantastiskt pedagogisk beskrivning av vad som är bra att tänka på när man ska konfigurera maskinvara eller köpa ny där Photoshop ska användas