Fototråd nr.5

Jag hittade en rolig facebookgrupp, Fotouppdraget, som har fotoutmaningar/teman Denna och nästa vecka är det tema dubbel-/multieponering, antingen i kameran eller i redigering men det får inte vara fotomontage. Jag hade ingen aning om att funktionen ens fanns i kameran, så jag fick lära mig något nytt!
Här är bilden jag lyckades producera i alla fall
12715641_10156612659890061_6933381056304041577_n.jpg

fick lite fler idéer så jag ska se om jag får till någon fler bild, temat håller på nästa vecka också.

Den första är verkligen magisk!

@cili jag hade i ditt fall nog tittat på begagnade fullformat/D500. Det går säkert att hitta exemplar med få exponeringar.
Går du upp ett så "litet" steg tror jag att du kommer vilja byta ganska snart igen.
Grejen är att jag inte känner något behov av att byta egentligen, men vill göra det för att pojkvännen ska kunna ta kameran jag har nu (det känns mer värt för oss att jag köper en ny d7200 än att han köper en ny i 3- eller 5000-serien)

Grejen är att jag inte känner något behov av att byta egentligen, men vill göra det för att pojkvännen ska kunna ta kameran jag har nu (det känns mer värt för oss att jag köper en ny d7200 än att han köper en ny i 3- eller 5000-serien)
Aha, ja då är det ju annat förstås. Då hade jag nog kört på det billigaste alternativet :angel:

Jag hade nog tänkt som Flixon och satsat på den billigare om du ändå är nöjd med vad du har.
Fotar du inte mycket snabb rörelse (tänker på AF-punkterna samt fps:en som skiljer ordentligt) känns det som mycket pengar extra "bara" för att få fullformatet.

Hittade den här jämförelsen om du inte redan läst den. :)
https://photographylife.com/nikon-d500-vs-d7200

De där små rackarna vid fågelmaten är rätt kul att fota :)
Idag var det pilfinkar och blåmesar som var mest aktiva.

DSC_0389%202_zpsmapldqor.jpg

DSC_0379%202_zpsxe6kcwb9.jpg

DSC_0372%202_zpsvokwngiu.jpg

DSC_0380%202_zpsuvg63tm9.jpg

Häromveckan var den här filuren på besök :D
ekorre_zpsulzkfbwj.jpg

Och bina i vår enda kupa verkar ha överlevt vintern. Hoppas de överlever tills det börjar blomma och så också.
DSC_0106%202_zpszpvlt13m.jpg

Hej! Vi ska ha en fest i helgen och jag skulle gärna ta lite schyssta partyfoton. Hur gör man bäst? Jag har bara en simpel Canon 1100d med kitobjektiv 18-55, och har inte fotat annat än med auto på länge. Tips? Man kan väl tona ned blixten så bilden inte blir blurrig och personerna inte blir bleka spöken? :p

Hej! Vi ska ha en fest i helgen och jag skulle gärna ta lite schyssta partyfoton. Hur gör man bäst? Jag har bara en simpel Canon 1100d med kitobjektiv 18-55, och har inte fotat annat än med auto på länge. Tips? Man kan väl tona ned blixten så bilden inte blir blurrig och personerna inte blir bleka spöken? :p
Försök att inte använda blixten, bra ljus är att föredra. Om blixt måste användas så är det att föredra en extern blixt, som går att vinkla t ex uppåt.

@Chili Kör du på den inbyggda blixten eller har du en extern? Schyssta partybilder, typ vimmelfoto, går att få mha blixt+lång slutartid.

Försök att inte använda blixten, bra ljus är att föredra. Om blixt måste användas så är det att föredra en extern blixt, som går att vinkla t ex uppåt.

Tack för svar! Jag har ingen extern blixt och bra ljus kan man nog inte räkna med tyvärr. Ska testa att leka lite med blixt/inte blixt. Längesen jag fotade men delar med mig om det blir någon lyckad bild. :D

Tack för svar! Jag har ingen extern blixt och bra ljus kan man nog inte räkna med tyvärr. Ska testa att leka lite med blixt/inte blixt. Längesen jag fotade men delar med mig om det blir någon lyckad bild. :D
Gör så, det bästa är att prova och prova tills man känner sig nöjd. :)
Kanske kan du tejpa för blixten med vit tejp, så den släpper igenom ljuset, men det blir inte lika kraftigt. Kanske värt att prova?

Jag har förmig att jag sett någon artikel nånstans om diy-diffuser till kamerans egen popupblixt. Jag hade absolut testat med det, fester brukar generellt inte bjuda på bra ljus och popupblixt sabbar de flesta bilder tyvärr.

Edit: googla på diy pop up flash diffuser :)

Jag har varit på fester hos kompisar som gjort en liten "ministudio" i en hörna där man bara hängt upp ljusa lakan eller plockat bort tavlor från väggarna och ställt fram riktbara lampor i alla dess former runt omkring (en fördel är självklart om det finns belysning ovanifrån också).
Det brukar vara väldigt uppskattat och underhållande, bilderna brukar bli roliga. Det behöver inte vara särskilt svårt! Förutsättningen är bara besökare som bjuder lite på sig själva. ;)

@cili Fantastiskt vacker bild och katt! Hur gör du för att fånga uppmärksamhet? Mina är sjukt svårflörtade, eller så är det jag som är en tämligen värdelös kattfotograf :D.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar