Fototråd nr.5

Jaha, är det något special objektiv eller hur kommer det sig att det blir så? *nyfiken*
Lensbaby Muse heter objektivet, det är ett sk tilt/shift-objektiv. Har ingen aning om varför det blir så, men man kan i alla fall flytta den skarpa punkten till där den passar bäst för fotot genom att böja objektivet. Fokus får man genom att trycka ihop det, så det är lite klurigt att hantera :D

Lensbaby Muse heter objektivet, det är ett sk tilt/shift-objektiv. Har ingen aning om varför det blir så, men man kan i alla fall flytta den skarpa punkten till där den passar bäst för fotot genom att böja objektivet. Fokus får man genom att trycka ihop det, så det är lite klurigt att hantera :D
BÖJA OBJEKTIVET?! :eek::eek: Wow, det låter hightech. Häftigt. Visste inte ens att det fanns sådana objektiv faktiskt. :o

Jag gillar verkligen det nya objektivet :love:
12494726_10156518000815061_8457537512275867756_n.jpg

12401030_10156518010420061_8669539291842191222_n.jpg

12472377_10156518011215061_2755046422640985217_n.jpg

Alltså vilka mysiga bilder! :love: Älskar fåglarna i trädtoppen.

Känner att jag måste dammsuga marknaden efter något liknande till min kamera men sambon tycker at en fåtölj borde prioriteras högre :confused: :mad:. Gästerna kan väl få sitta på golvet liksom? :D

Jag håller på med ett projekt som går sådär. En av de första bilderna som jag tog när jag fick upp ögonen för digitalfoto i början av 2000-talet innehöll tång och is. Jag hade velat återskapa den bilden fast bättre men det går inget vidare. (Ska rota fram förlagan på min gamla hårddisk, det är verkligen inte mycket för världen men jag minns hur nöjd jag var med bilden!) Det hade ju varit så roligt att få göra om och göra rätt innan minusgraderna försvinner.

Dagens försök lite stressat innan jobbet...
close_to_the_ice_by_slaughterofdreams-d9osfaa.jpg

Bonusbild på utsikten.
morning_fog_by_slaughterofdreams-d9osevy.jpg

Alltså vilka mysiga bilder! :love: Älskar fåglarna i trädtoppen.

Känner att jag måste dammsuga marknaden efter något liknande till min kamera men sambon tycker at en fåtölj borde prioriteras högre :confused: :mad:. Gästerna kan väl få sitta på golvet liksom? :D
Åh tack! Alltså, Japanphoto hade det på rea när jag köpte, jag betalade 800 kr (1200 i nypris). Sen finns det förstås de som är lite mer avancerade där man kan låsa objektivet i valt läge och sånt, men då kostar de ju mer också. Kontentan är i alla fall att du kan få ett objektiv även fast gästerna får en fåtölj ;)

Åh tack! Alltså, Japanphoto hade det på rea när jag köpte, jag betalade 800 kr (1200 i nypris). Sen finns det förstås de som är lite mer avancerade där man kan låsa objektivet i valt läge och sånt, men då kostar de ju mer också. Kontentan är i alla fall att du kan få ett objektiv även fast gästerna får en fåtölj ;)

Det verkar som att det är tillbaka på 1200 kr igen, inte för att det är särskilt blodigt heller för den delen :p. Men jag tror att jag ska sikta på ett ordentligt och vädertätat 100 mm och ett nytt stativ som nästa inköp, sånt jag verkligen behöver på riktigt.

Men om det dyker upp en begagnad och löjligt billig Muse så kanske...

Det verkar som att det är tillbaka på 1200 kr igen, inte för att det är särskilt blodigt heller för den delen :p. Men jag tror att jag ska sikta på ett ordentligt och vädertätat 100 mm och ett nytt stativ som nästa inköp, sånt jag verkligen behöver på riktigt.

Men om det dyker upp en begagnad och löjligt billig Muse så kanske...
Högst på min önskelista står ett ordentligt vidvinkel, ner kring 10 mm. Men det är tyvärr en hel del annat (icke fotorelaterat) som har högre prio än objektiv... Typ mat :angel:

Högst på min önskelista står ett ordentligt vidvinkel, ner kring 10 mm. Men det är tyvärr en hel del annat (icke fotorelaterat) som har högre prio än objektiv... Typ mat :angel:

Mat är ett onödigt ont, precis som hyra :D.
Jag har ett 10-22mm som tyvärr inte är fullformat men annars helt fantastiskt! Vill ha ett liknande till nya kameran, det är så roligt att jobba med.

Mat är ett onödigt ont, precis som hyra :D.
Jag har ett 10-22mm som tyvärr inte är fullformat men annars helt fantastiskt! Vill ha ett liknande till nya kameran, det är så roligt att jobba med.

Eller hur! Varför måste man lägga pengarna på såna tråkiga saker när man istället kan köpa ett nytt fint objektiv, tex ett 35mm :love:

Jag är löjligt sugen på att köpa ett nytt hus. Har sneglat på Nikon D7200 (har en 7000 nu), för att få en som är lik min men snäppet vassare och kunna lämna över den jag har till pojkvännen så han hinner njuta av den innan den lämnar in. Men jag velar. Många har sagt åt mig att köpa fullformat eller D500 istället, men det är ju ett jäkla hopp i pris som jag inte vet om jag tycker att det är värt :cautious:

Usch vilket tråkigt väder det har varit under typ hela februari. Idag är det exceptionellt trist men solen orkade sig igenom dimma och moln lagom till kvällspromenaden igår!

all_was_pink_by_slaughterofdreams-d9sfsbc.jpg

long_er__exposure_by_slaughterofdreams-d9sfs58.jpg

(Ökade skuggor)
enhanced_shadows_by_slaughterofdreams-d9sfrxq.jpg
Den första är verkligen magisk!

@cili jag hade i ditt fall nog tittat på begagnade fullformat/D500. Det går säkert att hitta exemplar med få exponeringar.
Går du upp ett så "litet" steg tror jag att du kommer vilja byta ganska snart igen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar