Fototråd nr.5

12401020_1095720043791981_6684689251038628202_n.jpg

Här är en bild som jag tog idag, blev riktigt nöjd med den :)

Idag har jag varit ute på en fotopromenad igen. Inte det bästa fotovädret kanske, -4 och mulet, men jag försöker kämpa emot alla dessa ursäkter som jag alltid hittar. Det viktigaste just nu är att jag använder kameran! :D Jag är väldigt sugen på ett nytt objektiv men jag kan inte riktigt rättfärdiga att spendera dom pengarna om jag fotar så lite som jag gör nu så jag måste skärpa mig! :)

Idag fick jag hem studiobelysningen jag beställt från England. Och gissa vilka som glömt att skicka med mina adaptrar till eluttagen... Jag som tänkt fota för fullt nu när jag är ledig en vecka :(

Idag fick jag hem studiobelysningen jag beställt från England. Och gissa vilka som glömt att skicka med mina adaptrar till eluttagen... Jag som tänkt fota för fullt nu när jag är ledig en vecka :(

Stort ogilla på att adaptrarna glömts bort! Men vad spännande med studiobelysning, ska bli roligt att se resultaten sedan. :)

Jag har varit ute och fotat lite i kylan idag och väntar otåligt på att kameran ska tina, mina händer har inte gjort det riktigt ännu.

Vad använder ni andra när ni är ute vintertid med kamerorna, tunna fingervantar? Finns det några arbetshandskar som håller värmen men som ändå tillåter lite finlir med fingertopparna?

Finns adaptrar man kan köpa här i Sverige också, lite synd att de inte skickade med det. Skulle det varit med från början?

Finns adaptrar man kan köpa här i Sverige också, lite synd att de inte skickade med det. Skulle det varit med från början?
Det skulle varit med, annars hade jag skyndat iväg och köpt direkt :D Hoppas att dom skickar hit fort, eller ger mig pengar tillbaka så jag kan köpa själv.

Men jag lyckades hitta två likadana sladdar med EU-kontakt hemma, så jag har kunnat testa lite ändå.
Imorgon ska jag sätta fast ena softboxen på en arm så jag kan belysa bättre underifrån. Jag fick bygga ihop en provisorisk tron av två kartonger, och det blev lite för lågt för stativen.
Ska testa med en mörk bakgrund också, för att se hur det blir jämfört med den grå. Väntar spänt på de lite roligare bakgrunderna jag beställt!

12474077_1123025647716961_5034731221975376714_o.jpg

Bild uppladdad på fb. Ska återuppta deviantart istället tror jag allt...

Det skulle varit med, annars hade jag skyndat iväg och köpt direkt :D Hoppas att dom skickar hit fort, eller ger mig pengar tillbaka så jag kan köpa själv.

Men jag lyckades hitta två likadana sladdar med EU-kontakt hemma, så jag har kunnat testa lite ändå.
Imorgon ska jag sätta fast ena softboxen på en arm så jag kan belysa bättre underifrån. Jag fick bygga ihop en provisorisk tron av två kartonger, och det blev lite för lågt för stativen.
Ska testa med en mörk bakgrund också, för att se hur det blir jämfört med den grå. Väntar spänt på de lite roligare bakgrunderna jag beställt!

12474077_1123025647716961_5034731221975376714_o.jpg

Bild uppladdad på fb. Ska återuppta deviantart istället tror jag allt...
Hoppas det löser sig för dig då. :up:

Jag hoppades på en dramatisk solnedgång igår, tyvärr var himlen mer eller mindre molnfri, men ljuset var rätt fantastiskt! Dessutom dök en knasig mås upp, så jag ber om ursäkt för ev. bildbomb :o.

january_sun_by_slaughterofdreams-d9oe2q0.jpg

floating_island_by_slaughterofdreams-d9oe2jv.jpg

(Den försökte landa graciöst...på en isfläck. Skärpan blev ändå ok, trots att objektivet helt saknar autofokus.)

not_exactly_according_to_plan_by_slaughterofdreams-d9oe290.jpg

caught_the_sunlight_by_slaughterofdreams-d9oe2fp.jpg

Idag tog jag med stativet ut och frös fingrarna i -12*C och försökte få några bilder på fåglar vid fågelmaten. Blev riktigt nöjd med dessa. Använder mest automatik eftersom jag är så usel på kameran (måste verkligen lära mig utnyttja dess fulla potential, åtminstone lite mer av den än automatiken :p).

DSC_0920%202_zps2wr6zkzt.jpg

Först en bild på labben som jag blev riktigt nöjd med, framförallt med ljuset

DSC_0956_zpstmdcumzx.jpg

Han flög, men blev hyffsat nöjd ändå, även om skärpan inte är exakt på fågeln

DSC_0958_zpsrsv2kwr4.jpg

DSC_0973_zpslsk1bavh.jpg

DSC_0987%202_zps6qddmdf9.jpg

Idag tog jag med stativet ut och frös fingrarna i -12*C och försökte få några bilder på fåglar vid fågelmaten. Blev riktigt nöjd med dessa. Använder mest automatik eftersom jag är så usel på kameran (måste verkligen lära mig utnyttja dess fulla potential, åtminstone lite mer av den än automatiken :p).

DSC_0920%202_zps2wr6zkzt.jpg

Först en bild på labben som jag blev riktigt nöjd med, framförallt med ljuset

DSC_0956_zpstmdcumzx.jpg

Han flög, men blev hyffsat nöjd ändå, även om skärpan inte är exakt på fågeln

DSC_0958_zpsrsv2kwr4.jpg

DSC_0973_zpslsk1bavh.jpg

DSC_0987%202_zps6qddmdf9.jpg
Jag såg att Moderskeppet har gratis onlinekurs för nybörjare nu! :)

Mittenbilden är ett montage, får väl erkännas. :o
Och den absoluta majoriteten av mina småfågelbilder är på tom snö/fågelbord där fågeln inte längre är kvar, men dem lägger jag ju inte upp :p

Vad använder ni andra när ni är ute vintertid med kamerorna, tunna fingervantar? Finns det några arbetshandskar som håller värmen men som ändå tillåter lite finlir med fingertopparna?
Jag brukar ha ett par tunna fingervantar under ett par tumvantar, och när inte tumvantarna är på så får de ligga innanför jackan! Då är de varma och gosiga när fingrarna fryser för mycket sen :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad