Det tycker jagOk, jag kanske ska ta fram och kika på det då men batteri har jag två extra så jag har alltid minst ett fulladdat med mig i kameraväskan, utöver det som sitter i alltså
Jag har inte ens ett extra just nu, eftersom kameran är ny
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tycker jagOk, jag kanske ska ta fram och kika på det då men batteri har jag två extra så jag har alltid minst ett fulladdat med mig i kameraväskan, utöver det som sitter i alltså
Jag har nog kopior från Kina tror jag, eller om det är canons men köpta från kina. Det blev sjukt mycket billigare har jag för mig!Jaha, nu började jag förstås kolla på batterier Har ni bara originalbatterier? Jag velar lite om jag vågar köpa en kopia, typ detta http://kaffebrus.com/en-el3e-for-d80-d200-d300-d700-etc-310.html
Det är ju mer än dubbelt så dyrt att köpa original, har hittat för 649:-.
Ja nu hittade jag dessutom ett för en dryg hundralapp. Jag får fasen 5 batterier för samma pris som ett original!Jag har nog kopior från Kina tror jag, eller om det är canons men köpta från kina. Det blev sjukt mycket billigare har jag för mig!
Ja precis. Och största risken är väl att de inte håller lika länge?Ja nu hittade jag dessutom ett för en dryg hundralapp. Jag får fasen 5 batterier för samma pris som ett original!
Ja, kameran blir lite "klumpigare" men jag tycker det ger lite mer stabilitet. Jag älskade mitt batterigrepp, hade med min kamera i Kina och behövde inte ens ladda batterierna under hela tiden jag var där (1 månad), kameran får grym batteritid och precis som @Flixon säger så kan man fota stående bilder utan att behöva "vrida handen av sig" vilket är en stor fördel om man vill fota t ex poträtt. :PJag har inte förstått mig på det, tyckte mest att det gjorde kameran ännu större och bängligare?
Underexponera! Antingen via kameran när du tar bilden eller via efterarbetning.Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte få den här vita himlen som är på första bilden?
Den största (STÖRSTA) risken är ju typ att batteriet exploderar Men jag tror att köper man från ett etablerat "namn" i Sverige så är det nog ingen större risk. CE-märkning är ju dock ett måste.Ja precis. Och största risken är väl att de inte håller lika länge?
Ah, den delen hade jag inte tänkt påDen största (STÖRSTA) risken är ju typ att batteriet exploderar Men jag tror att köper man från ett etablerat "namn" i Sverige så är det nog ingen större risk. CE-märkning är ju dock ett måste.
Du kan som @Ninnurur säger underexponera bilden, dvs göra den "mörkare" eller så kan du prova att inte ta fokus i det starkaste ljuset utan kanske den mörkaste skuggan istället.Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte få den här vita himlen som är på första bilden?
Åh det där är jag så himla sugen på, men det är aldrig tillräckligt kallt här nereHade en liten såpbubblefotografering för några veckor sen
Den här är en riktig lyckoträff! Såg inte speglingen förrän jag zoomade in bubblan för att kolla skärpan i LR Det är mina föräldrars hus.
Nä det här var typ den enda dagen då det gick.Åh det där är jag så himla sugen på, men det är aldrig tillräckligt kallt här nere
Jadå, jag tar aldrig upp kameran direkt när jag kommer in med den, när det är kallt uteNä det här var typ den enda dagen då det gick.
Om du kan, så tänk på att slussa in kameran i värme sen så att du inte bara tar in den, då kan det bli kondens i objektivet! Jag stoppade kameran i väskan som jag satte in i det isolerade men inte uppvärmda garaget där den fick vara ett tag innan jag virade in i en filt och bar in inomhus.
Rita med ljus är superkul, har varit ute med några kompisar och lekt lite ett par gånger, samt testat lite här hemma. Det blir mycket "trial and error" eftersom det är omöjligt att veta hur det kommer bli förrän efter att bilden är klar, men det är spännande!Någon mer som testat att rita med ljus?
Bilderna nedan är tagna i ett mörkt rum med endast en "ficklampa" att belysa med.