Fototråd nr.5

Jag har inte förstått mig på det, tyckte mest att det gjorde kameran ännu större och bängligare?
Ja, kameran blir lite "klumpigare" men jag tycker det ger lite mer stabilitet. Jag älskade mitt batterigrepp, hade med min kamera i Kina och behövde inte ens ladda batterierna under hela tiden jag var där (1 månad), kameran får grym batteritid och precis som @Flixon säger så kan man fota stående bilder utan att behöva "vrida handen av sig" vilket är en stor fördel om man vill fota t ex poträtt. :P

Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte få den här vita himlen som är på första bilden?

IMG_4028_redigerad_1.jpg

IMG_4098_redigerad_1.jpg

Ja precis. Och största risken är väl att de inte håller lika länge?
Den största (STÖRSTA) risken är ju typ att batteriet exploderar :p Men jag tror att köper man från ett etablerat "namn" i Sverige så är det nog ingen större risk. CE-märkning är ju dock ett måste.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte få den här vita himlen som är på första bilden?
Du kan som @Ninnurur säger underexponera bilden, dvs göra den "mörkare" eller så kan du prova att inte ta fokus i det starkaste ljuset utan kanske den mörkaste skuggan istället.
I annat fall så kan man ta två identiska bilder, en med standard inställningar för att få den bilden du tog och en där bilden blir mörkare och himlen träder fram, sen kan man enkelt via t ex photoshop "klistra ihop" bilderna, blir lite tendens till HDR fotning. :)

Hade en liten såpbubblefotografering för några veckor sen :)
Bubbla-2.jpg

Bubbla-3.jpg

Bubbla-4.jpg

Den här är en riktig lyckoträff! Såg inte speglingen förrän jag zoomade in bubblan för att kolla skärpan i LR :) Det är mina föräldrars hus.
Bubbla.jpg
Åh det där är jag så himla sugen på, men det är aldrig tillräckligt kallt här nere :meh:

Åh det där är jag så himla sugen på, men det är aldrig tillräckligt kallt här nere :meh:
Nä det här var typ den enda dagen då det gick.
Om du kan, så tänk på att slussa in kameran i värme sen så att du inte bara tar in den, då kan det bli kondens i objektivet! Jag stoppade kameran i väskan som jag satte in i det isolerade men inte uppvärmda garaget där den fick vara ett tag innan jag virade in i en filt och bar in inomhus.

Nä det här var typ den enda dagen då det gick.
Om du kan, så tänk på att slussa in kameran i värme sen så att du inte bara tar in den, då kan det bli kondens i objektivet! Jag stoppade kameran i väskan som jag satte in i det isolerade men inte uppvärmda garaget där den fick vara ett tag innan jag virade in i en filt och bar in inomhus.
Jadå, jag tar aldrig upp kameran direkt när jag kommer in med den, när det är kallt ute :)

Jag gillar sådana här bilder, när det inte är helt tydligt vad det föreställer men man kan ändå ser vad det är. Vet inte riktigt varför jag gillar det. Jag bara gör det. :p

10954334_890252821005565_91586636_o.jpg

Någon mer som testat att rita med ljus?
Bilderna nedan är tagna i ett mörkt rum med endast en "ficklampa" att belysa med. :)

10984853_897567706940743_306425399_n.jpg
10967355_897568060274041_298193208_o.jpg
Rita med ljus är superkul, har varit ute med några kompisar och lekt lite ett par gånger, samt testat lite här hemma. Det blir mycket "trial and error" eftersom det är omöjligt att veta hur det kommer bli förrän efter att bilden är klar, men det är spännande!

Ett par bilder
1601085_10153786428705061_281190609_n.jpg

(stålull i en ballongvisp som snurras runt!)

1625567_10153786428990061_2060608868_n.jpg

(tomtebloss)

1002672_10154821841160061_3839221581609523462_n.jpg

(ett par olika ljuskällor på ett rep)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?