Fototråd nr.5

Idag hade jag tur, fick till en spontanbild. Hade lite rast och hittade så fina Lupiner, tänkte jag skulle försöka få till en bra bild på lastbilen.
Det blåste och jag hade tur att kameran tog fokuset på grässtrået (trodde inte den skulle göra det då det blåste), men jag var snabb på att ta bilden när jag insåg vart fokus låg (mycket lättare att bestämma vart man vill ha fokuset med en systemkamera än mobilen).

Jag måste erkänna att jag är rätt nöjd, för att va en spontanbild tagen med en Samsung galaxy S3. :d:angel:
Vad tycker ni andra?

11206791_1001445626552950_7888379976660948654_o.jpg

Var på utflykt med svärmor och en vän häromdagen, till Skånes största vattenfall (Hallamölla). Det här är bara den nedersta delen av fallet... Men den enda bild jag hunnit (läs orkat) redigera!
11226006_10155811966525061_4733549123726680071_n.jpg

@Flixon jättefin känsla, tycker det är så svårt att få till en bra bild på vattenfall då det är så mäktigt IRL och ser så futtigt ut på bild. Bra jobbat :)

Jag har precis råkat köpa ett nytt objektiv. Så nu ska ett 70-200/2.8 landa hos mig någon gång framöver. Jag som inte fotat annat än katter och bakverk med mitt 40 mm den senaste tiden. Men jag har velat ha ett sånt objektiv så himla länge, och nu var det på rea så efter en snabb diskussion med pojkvännen slog jag till (han ansåg att jag gott kunde köpa det i vardagspresent till mig själv, bra grabb det där ;) ). Nu är jag himla sugen på att ge mig ut och fota i massor, eller köpa hundra andra tillbehör... Ska i alla fall ta och klicka hem uv-filter och/eller polarisationsfilter (om jag nu inte har i rätt storlek sedan innan, det ska kollas först), vill inte råka sätta en repa i det där objektivet.

Och för att inte skriva sönder en fototråd tänkte jag bidra med lite blandade bilder jag tagit den senaste veckan. De är fotade med en Nikon D7000 + Nikkor 40mm/2.8 och sen har jag beskurit/förminskat i photoshop för att de ska passa på bloggen, och den har som vanligt ätit upp en del kvalitet vid uppladdningen (var laddar ni upp era foton? finns det ställen som inte förstör fotokvalitet så som bloggar och fb gör?):
xida_7052.jpg

xida_7057.jpg

xida_7070.jpg

xida_7063.jpg

Jag har precis råkat köpa ett nytt objektiv. Så nu ska ett 70-200/2.8 landa hos mig någon gång framöver. Jag som inte fotat annat än katter och bakverk med mitt 40 mm den senaste tiden. Men jag har velat ha ett sånt objektiv så himla länge, och nu var det på rea så efter en snabb diskussion med pojkvännen slog jag till (han ansåg att jag gott kunde köpa det i vardagspresent till mig själv, bra grabb det där ;) ). Nu är jag himla sugen på att ge mig ut och fota i massor, eller köpa hundra andra tillbehör... Ska i alla fall ta och klicka hem uv-filter och/eller polarisationsfilter (om jag nu inte har i rätt storlek sedan innan, det ska kollas först), vill inte råka sätta en repa i det där objektivet.

Och för att inte skriva sönder en fototråd tänkte jag bidra med lite blandade bilder jag tagit den senaste veckan. De är fotade med en Nikon D7000 + Nikkor 40mm/2.8 och sen har jag beskurit/förminskat i photoshop för att de ska passa på bloggen, och den har som vanligt ätit upp en del kvalitet vid uppladdningen (var laddar ni upp era foton? finns det ställen som inte förstör fotokvalitet så som bloggar och fb gör?):
xida_7052.jpg

xida_7057.jpg

xida_7070.jpg

xida_7063.jpg
Grattis till objektivet! Du vet ju hur jag älskar mitt! ;)

Angående bilduppladdning så har jag hört att Flickr ska vara vettigt.

Jag brukar ladda upp på photobucket, men jag kan inte säga om det är bättre eller sämre än andra tjänster. Men sparar du dina bilder som .jpg? Om du ska visa på webben blir kvalitén bättre om du sparar som .png.

Jag brukar ladda upp på photobucket, men jag kan inte säga om det är bättre eller sämre än andra tjänster. Men sparar du dina bilder som .jpg? Om du ska visa på webben blir kvalitén bättre om du sparar som .png.
Har använt photobucket också, och det blir väl snäppet bättre men inte perfekt.
Har börjat spara vissa i png, men är helt kass på att komma ihåg det. Ska försöka bli bättre på den delen!

Vet inte om jag gillar den här eller inte?? Standard... :D

IMG_4750.jpg
Jag gillar den, känns lite drömlik om något rörig (svårt att hitta en punkt att vila ögat på, eller dras till). Sen beror det på vad man är ute med bilden.
T ex vill man ha den mindre rörig så kan man förstärka där fokus ligger med lite kontraster för att lyfta fram det ur bilden. :)

Nu ligger mitt objektiv och väntar på mig på posten, så imorgon ska det hämtas :bump: Har även passat på att lägga ut ett annat objektiv på annons, vore skönt att bli av med det eftersom det inte lär användas mer nu när jag köpt ett ljusstarkare.

Har roat mig med att fota en av mina nya blommor så länge. Bilden är tagen med ett Nikkor 40mm/2.8
xida_7179.png

Roar mig just nu med att pinna fotoinspiration på pinterest. Är bra sugen på att gå ut och rasta mitt fisheye - men det regnar :(

Nu ligger mitt objektiv och väntar på mig på posten, så imorgon ska det hämtas :bump: Har även passat på att lägga ut ett annat objektiv på annons, vore skönt att bli av med det eftersom det inte lär användas mer nu när jag köpt ett ljusstarkare.

Har roat mig med att fota en av mina nya blommor så länge. Bilden är tagen med ett Nikkor 40mm/2.8
xida_7179.png

Roar mig just nu med att pinna fotoinspiration på pinterest. Är bra sugen på att gå ut och rasta mitt fisheye - men det regnar :(
Gillar blombilden! :up:

Åh, ett fisheye är precis vad jag önskar mig. Jättemycket önskar jag mig det :D vad har du för märke och specifikationer på ditt?

Gillar blombilden! :up:

Åh, ett fisheye är precis vad jag önskar mig. Jättemycket önskar jag mig det :D vad har du för märke och specifikationer på ditt?
Kul att höra att det inte är bara jag som gillar den :D Det är en efterlängtad växt, så för mig blir bilden extra bra bara pga det.

Jag har ett Samyang 8mm f/3.5 fisheye CS, som är i det närmaste oanvänt. Köpte det till halva priset när Media Markt ville bli av med sina, eftersom jag gått och sneglat på det ett bra tag. Sen testade jag det lite snabbt och efter det har det legat i sin objektivpåse. Slöseri!

Kul att höra att det inte är bara jag som gillar den :D Det är en efterlängtad växt, så för mig blir bilden extra bra bara pga det.

Jag har ett Samyang 8mm f/3.5 fisheye CS, som är i det närmaste oanvänt. Köpte det till halva priset när Media Markt ville bli av med sina, eftersom jag gått och sneglat på det ett bra tag. Sen testade jag det lite snabbt och efter det har det legat i sin objektivpåse. Slöseri!
Vad är det för sorts växt, och hur kommer det sig att den är efterlängtad? :)

Ah ok, är det bra rent kvalitetsmässigt då? Hojta till om du vill sälja det till mig istället för att ha det i objektivpåsen ;)

Vad är det för sorts växt, och hur kommer det sig att den är efterlängtad? :)

Ah ok, är det bra rent kvalitetsmässigt då? Hojta till om du vill sälja det till mig istället för att ha det i objektivpåsen ;)
Det är en tulpanpelargon vid namn Emma från Brunnsbo, inte helt lätt att få tag i en fullstor planta till ett bra pris :)

Enligt recensionerna jag läst ska det vara bra :D Ska försöka ta mig ut och fota med det inom kort, så får vi se om jag ledsnar (och därmed vill sälja) eller blir exhalterad och vill fortsätta fota med det ;)

Jag kommer och tjatar sönder tråden här igen. Vad använder ni för program för att redigera era bilder?
På min mac, som är den dator jag använder till 99,5% har jag inget program som kan hantera rawfiler = jag fotar alltid i jpeg. Men det är så jäkla trist när man blir så pass begränsad i vad man kan göra med bilden i efterhand. Ska jag hålla på med raw måste jag starta upp min gamla pc som dels tar ett halvår att starta och sen är allmänt högljudd, seg och störig ;) Därför har jag nu sneglat på adobes fotokit, där man får senaste lightroom och photoshop för ca 85 kr/mån om man köper den engelska (och det är den jag vill ha, för det är enklare när man ska följa tutorials). Nån här som kör på samma grej?

Nu sitter jag med min mac som har Photoshop Elements som jag fick gratis med en ritplatta för några år sedan, och det är ju inte det mest ultimata fotoredigeringsprogrammet direkt. Det räcker helt enkelt inte till för det jag vill göra, så något måste jag byta till. Har Photoshop CS3 om jag inte minns fel på min pc och det blir ju betydligt bättre resultat, men den datorn är som sagt vansinnigt jobbig att hålla på med. Samt att CS3 är lite smått antikt vid det här laget.

Det lutar ju åt att testa adobes fotokit i ett år, men nån här kanske har nån annan bra idé?

Jag kommer och tjatar sönder tråden här igen. Vad använder ni för program för att redigera era bilder?
På min mac, som är den dator jag använder till 99,5% har jag inget program som kan hantera rawfiler = jag fotar alltid i jpeg. Men det är så jäkla trist när man blir så pass begränsad i vad man kan göra med bilden i efterhand. Ska jag hålla på med raw måste jag starta upp min gamla pc som dels tar ett halvår att starta och sen är allmänt högljudd, seg och störig ;) Därför har jag nu sneglat på adobes fotokit, där man får senaste lightroom och photoshop för ca 85 kr/mån om man köper den engelska (och det är den jag vill ha, för det är enklare när man ska följa tutorials). Nån här som kör på samma grej?

Nu sitter jag med min mac som har Photoshop Elements som jag fick gratis med en ritplatta för några år sedan, och det är ju inte det mest ultimata fotoredigeringsprogrammet direkt. Det räcker helt enkelt inte till för det jag vill göra, så något måste jag byta till. Har Photoshop CS3 om jag inte minns fel på min pc och det blir ju betydligt bättre resultat, men den datorn är som sagt vansinnigt jobbig att hålla på med. Samt att CS3 är lite smått antikt vid det här laget.

Det lutar ju åt att testa adobes fotokit i ett år, men nån här kanske har nån annan bra idé?
Jag har ganska nyligen skaffat Adobes fotopaket, jag är jättenöjd än så länge .Jag har ju bara hållt på i gratisprogram innan så än så länge har jag bara gett mig på att jobba i Lightroom. Men jag tycker det är super att ha allt i ett paket och att alla uppdateringar ingår.

Apropå Raw vs jpeg har jag gått över till bara Raw nu, ser ingen poäng med jpeg längre eftersom det går snabbt att framkalla bilden i Lightroom.

Jag använder till 90% Adobe Photoshop CS5 och till 10% Adobe Lightroom 5.6, hade tur när jag studerade att studenter fick rabatterade priser på vissa produkter, så kom över dessa billigt och jag tror att jag kommer fortsätta använda dom även om dom blir "antika". Mycket av det som jag ser i tutorials med nya photoshop går att göra i det gamla, bara att det är lite bökigare men det är inte omöjligt.
Så jag är nog för snål för att uppgradera, är nöjd med mitt. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia